Jaka przerzutka przednia?

Data: 2011-05-10 16:03:12
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1oc4mcdngk3yv.nrwdscjcwq7t$.dlg40tude.net...
Witam,

Posiadam rower Romet Fusion 505 2HT. CHcia艂bym zmieni膰 w nim przedni膮
przerzutk臋. No i mam pewien k艂opot mianowicie przerzutki Shimano zazwyczaj
dedykowane s膮 pod k膮t rury podsiod艂owej 66-69 stopni. Tymczasem w wielu
modelach tego producenta rura ta posiada k膮t 73 stopni. Czy to w praktyce
oznacza, 偶e nie mo偶na stosowa膰 przerzutek Shimano?

Tak jak poda艂 wcze艣niej Piotrpo pomy艣l o modelu mocowanym do suportu. Ja mam ca艂y czas takie jajo w poisonie, 偶e 艂a艅cuch ociera o  kraw臋d藕 w贸zka na najmniejszym kole 艂a艅cuchowym a je偶eli obni偶臋 przerzutk臋 to nie haczy o 艣rodkowe ko艂o - full wypas :) Dorwa艂em starego LX'a i tam w贸zek przerzutki jest znacznie d艂u偶szy a konkretnie to dalej "zachodzi" na ko艂o 艂a艅cuchowe i zapewne zagra艂oby dobrze gdyby nie dolny ci膮g i za ma艂a obejma :|

W czasie mojej walki z tym tematem rozwali艂em n贸wk膮 przedni膮 alivio, oo czym odpu艣ci艂em i kupi艂em XT. Nauczy艂em si臋 偶y膰 z tym, 偶e 艂a艅cuch mi obciera i tyle.

Niestety temat przedniej przerzutki bywa niemo偶ebnie upierdliwy i czasami trzeba si臋 ucieka膰 do akcji w stylu lekkie zgi臋cie w贸zka etc. Nie wiem jak jest w tej chwili, ale kiedy艣 SRAM by艂 znacznie bardziej przyjazny pod wzgl臋dem dopasowania do ramy. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e jest to jeden z niewielu komponent贸w, kt贸ry potrafi naprawd臋 nie pasowa膰 pomimo tego, 偶e powinien.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-05-10 20:13:57
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Tue, 10 May 2011 16:03:12 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

Tak jak poda艂 wcze艣niej Piotrpo pomy艣l o modelu mocowanym do suportu.

Czym takie mocowanie przewy偶sza "tradycyjne" ? Wydaje si臋, 偶e to tylko
mocowanie...

Niestety temat przedniej przerzutki bywa niemo偶ebnie upierdliwy i czasami trzeba si臋 ucieka膰 do akcji w stylu lekkie zgi臋cie w贸zka etc.

Wydaje mi si臋, 偶e jest to kwesti膮 wyprofilowania w贸zka. Np. oryginalny w
moim rowerze Shimano Tourney ma tylko wyci臋cie pod jedynk臋 i praktycznie
nic wi臋cej. Czyli gdy 艂a艅cuch spadnie na jedynk臋 nie b臋dzie ociera艂 o bok
w贸zka gdy偶 zacznie mie膰 wi臋cej miejsca dla siebie. Jest wyprofilowanie
podbijaj膮ce 艂a艅cuch do g贸ry gdy zmieniamy bieg na na dw贸jk臋. No i tu si臋
sko艅czy艂a koncepcja autora i poszed艂 chyba na imprez臋 z laskami zamiast
dorobi膰 takie samo podbijaj膮ce 艂a艅cuch wyprofilowanie z dw贸jki na tr贸jk臋.
Wtedy trzeba sobie radzi膰 naci膮giem - gdy go zwi臋kszymy - to stracimy
jedynk臋 ale wy偶sze biegi b臋d膮 艂adnie wchodzi艂y i schodzi艂y. Upar艂em si臋
mie膰 trzy biegi. Mam par臋 starych rower贸w i nawet w takim za 500z艂 z
hipermarketu przerzutka (indeksowana) dzia艂a idealnie. Wi臋c to musi si臋 da膰
zrobi膰.

Data: 2011-05-10 20:22:39
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1q5vm3x5m8ol3$.bcpkzheaqwya$.dlg40tude.net...
[...]

Tak, ale zobacz na zdj臋ciu jak to wygl膮da. Mo偶esz "pochyli膰 w senscie cofn膮膰" przerzutk臋 a maj膮c j膮 na ramie nic z ni膮 nie zrobisz. Najlepiej id藕 do sklepu i rzu膰 okiem na 偶ywca to stanie si臋 jasne dlaczego o tym m贸wimy :)

[...]

Moim zdaniem to nie jest kwestia w贸zka tylko tego, 偶e po prostu jest co艣 藕le dobrane. Shimano nie b臋dzie robi膰 grat贸w dla Rometa tylko dok艂adnie odwrotnie :) Je偶eli jeste艣 zdecydowany na kupno nowej przerzutki to mo偶esz popr贸bowa膰 walki ze star膮. W贸zek jest na tyle szeroki aby 艂a艅cuch w miare mo偶liwo艣ci nie obciera艂 i je偶eli zmiany do g贸ry s膮 ok a nie chce redukowa膰 na 1 to we藕 偶abk臋 i delikatnie 艣ci艣nij w贸zek pod koniec czyli tam gdzie dotyka 艂a艅cucha kiedy go zrzuca na najmniejsze ko艂o 艂a艅cuchowe. To pomaga, jednak zastrzegam 偶eby艣 zrobi艂 taki numer dopiero wtedy kiedy b臋dziesz mia艂 now膮 przerzutk臋 kupion膮. Wad膮 jest to, 偶e 艂a艅cuch potrafi ociera膰, ale zyskujesz redukcj臋 do babcinego prze艂o偶enia.

Tak w og贸le to zacz膮艂bym od wizyty w sklepie i KAZA艁 im uruchomi膰 wszystkie prze艂o偶enia tak aby rower by艂 w pe艂ni dzia艂aj膮cy. Je偶eli maj膮 ochot臋 to niech zmieni膮 przerzutk臋 a rachunek wy艣l膮 do producenta.

Data: 2011-05-12 11:08:21
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?

[...]

Ahhh .. rozumiem. Chodzi o to, 偶e mo偶esz j膮 obr贸ci膰 wok贸艂 osi o jaki艣 k膮t
dostosowuj膮c do k膮ta 艂a艅cucha a w tradycyjny mocowaniu mam tylko regulacj臋
g贸ra-d贸l.

Moim zdaniem to nie jest kwestia w贸zka tylko tego, 偶e po prostu jest co艣 藕le dobrane.

Tym czym艣 jest pewnie korba Cyclone zainstalowana tam ni z gruszni ni z
pietruszki.

[...]

Idea s艂uszna. Spr贸buj臋 to zrobi膰 eksperymentalnie. Zak艂膮da艂em jednak, 偶e
kto艣 z Rometu pr贸bowa艂 je藕dzi膰 tym rowerem zanim go wystawi艂 do sprzeda偶y -
wi臋c powinien dostrzega膰 taki niuans jak niemo偶no艣膰 wyregulowania
przerzutki bez u偶ycia m艂otka. :-/
 To pomaga, jednak zastrzegam 偶eby艣 zrobi艂 taki numer dopiero wtedy kiedy b臋dziesz mia艂 now膮 przerzutk臋 kupion膮. Wad膮 jest to, 偶e 艂a艅cuch potrafi ociera膰, ale zyskujesz redukcj臋 do babcinego prze艂o偶enia.

Z ciekawo艣ci spytam - nigdy nie sttosowa艂e艣 jedynki 艣migaj膮c w terenieh?
:-)

Tak w og贸le to zacz膮艂bym od wizyty w sklepie i KAZA艁 im uruchomi膰 wszystkie prze艂o偶enia tak aby rower by艂 w pe艂ni dzia艂aj膮cy. Je偶eli maj膮 ochot臋 to niech zmieni膮 przerzutk臋 a rachunek wy艣l膮 do producenta.

Taaa... sprzeda偶 by艂a wysy艂kowa bo w pobli偶u nikt nie prowadzi rower贸w
poni偶ej 3000z艂 i to w dodatku o prymitywnej konstrukcji ale za to z zaje...
logo na ramie. W znacznie ni偶sz膮 cen臋 Rometa wkalkulowa艂em to, 偶e b臋d膮
musia艂 zacz膮膰 od wymiany nap臋du lub jego cz臋艣ci. Owszem m贸g艂bym 偶膮da膰 ale w
ten spos贸b rower mia艂bym dopiero na koniec sezonu. Ponadto by艂bym
przekonywany, 偶e nie potrafi臋 bieg贸w zmienia膰 bo normalne jest, 偶e trzeba
je dopycha膰 i 偶e sobie wymy艣lam, 偶e chc臋 je mie膰 natychmiast bez
kombinowania. Ping-pong trwa艂by d艂ugo. Inne podzespo艂y s膮 ok. Nie mam
zstrze偶e艅. Tylko prz贸d szwankuje.

W mi臋dzyczasie zdecydowa艂em si臋 na mechanizm Alivio hyperdrive - korba +
przerzutka. Brak mo偶liwo艣ci zmiany prze艂o偶e艅 pod obci膮偶eniem r贸wnie偶
wkurza艂. Za jednym zamachem powinienem w ten spos贸b rozwi膮za膰 wszelkie
kwestie.

Data: 2011-05-11 15:13:00
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?
Marek wrote:
Ahhh .. rozumiem. Chodzi o to, 偶e mo偶esz j膮 obr贸ci膰 wok贸艂 osi o jaki艣
k膮t dostosowuj膮c do k膮ta 艂a艅cucha a w tradycyjny mocowaniu mam tylko
regulacj臋 g贸ra-d贸l.

Dok艂adnie tak, ale te偶 nie jest w nie wiadomo jakim zakresie :)

Moim zdaniem to nie jest kwestia w贸zka tylko tego, 偶e po prostu jest
co艣 藕le dobrane.

Tym czym艣 jest pewnie korba Cyclone zainstalowana tam ni z gruszni ni
z pietruszki.

IMO korba winna nie jest tylko o艣 suportu je偶eli ju偶 ;)

[...]

Zapewniam Ci臋, 偶e je偶eli nie masz tragicznie 藕le wszystkiego dobranego to nadgi臋cie w贸zka naprawd臋 dzia艂a, JEDNAK pami臋taj o tym 偶e b臋dzie/raczej b臋dzie cz臋stsze ocieranie 艂a艅cucha.

Z ciekawo艣ci spytam - nigdy nie sttosowa艂e艣 jedynki 艣migaj膮c w
terenieh? :-)

Na Mazowszu sporadycznie w Beskidach nie sporadczynie :D Problem redukcji pod obci膮偶em rozwi膮za艂a zmieniarka XT :)

[...]

To napisz do sklepu 偶eby oddali za koszt cz臋艣ci, kt贸re trzeba wymieni膰 do wiadomo艣ci producenta. Ja rozumiem, 偶e czasami co艣 jest nie do ko艅ca idealnie ALE BEZ JAJ!

[...]

Z tanizny (przynajmniej kiedy艣) proponuje zawsze ISO Flowa z power spline. Mam dwa takie zestawy i naprawd臋 jest ok tzn. nic sie nie sypie ;) Jak b臋dziesz zmienia艂 to sprawd藕 jak linia 艂a艅cucha wypada bo czasami trzeba da膰 suport z d艂u偶sz膮/kr贸tsz膮 osi膮 pomimo zapewniem producenta etc. etc.

Data: 2011-05-13 09:40:21
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Wed, 11 May 2011 15:13:00 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

IMO korba winna nie jest tylko o艣 suportu je偶eli ju偶 ;)

By膰 mo偶e jeszcze 藕le nazywam podzespo艂y. Pod poj臋ciem korby rozumiem ca艂o艣膰
mechanizmu ale bez osi supportu. Czyli peda艂 i z臋batki. Czy to jest korb膮
w艂a艣nie nazywane?

A teraz odno艣nie tego co napisa艂e艣: w jaki spos贸b o艣 mo偶e rzutowa膰 na
niemo偶no艣膰 pokrycia ruchem w贸zka przerzutki ca艂o艣ci zakresu w tym sensie,
偶e albo mam 1 i 2 albo 2 i 3 ? Rozumiem, 偶e gdyby o艣 by艂a zbyt d艂uga, to
w贸zek nie si臋ga艂by 3ciej z臋batki, ale u mnie si臋ga. Gdyby by艂a zbyt kr贸tka,
to nie za艂o偶y艂bym korby bo pierwsza z臋batka opar艂aby si臋 na ramie roweru. A co do samych z臋batek, to kszta艂t talerza ma jak najbardziej wp艂yw na
prac臋 przerzutki. Np. Alivio pracuje w systemie hyperdrive. Nazwa a偶 ciarki
przechodz膮 :-) Zastosowanie przerzutki zapewne przenosi rowerzyst臋 do
hiperprzestrzeni :-D
A wi臋c Shimano wyt艂oczy艂o po wewn臋trznej stronie z臋batki z boku talerza
dodatkowe "z臋by". Przerzutka dociska 艂a艅cuch do nich a one podbijaj膮 go do
g贸ry w trakcie obrotowego ruchu. Dzi臋ki temu pod obci膮偶eniem mo偶na zmienia膰
biegi. Przerzutka w og贸le nie dzia艂a z "p艂askimi" z臋batkami - co w艂a艣nie
sprawdzi艂em. Raczej ma艂o prawdopodobne jest, 偶e Romet da艂 niew艂a艣ciwych wymiar贸w o艣
supportu. Przypuszczam, 偶e konstruktorzy wiedz膮 co robi膮, a to co si臋 u
mnie dzieje jest skutkiem zbyt pazernych oszcz臋dno艣ci.

Zapewniam Ci臋, 偶e je偶eli nie masz tragicznie 藕le wszystkiego dobranego to nadgi臋cie w贸zka naprawd臋 dzia艂a, JEDNAK pami臋taj o tym 偶e b臋dzie/raczej b臋dzie cz臋stsze ocieranie 艂a艅cucha.

Tak, domy艣lam si臋 - i jak wspomnia艂em - zastosuj臋 Twoj膮 rad臋. :-)
Przygl膮da艂em si臋 w贸zkowi przerzutki mojej i modelu wy偶szego. Wy偶sze modele
maj膮 oddzielne wyt艂oczenia dla ka偶dego biegu. Tak wi臋c i ten fakt
potwierdza, 偶e dodanie takiego "wyt艂oczenia" dla najni偶szego biegu musi
pom贸c.

Na Mazowszu sporadycznie w Beskidach nie sporadczynie :D Problem redukcji pod obci膮偶em rozwi膮za艂a zmieniarka XT :)

Zmieniarka - czyli przerzutka + korba?

To napisz do sklepu 偶eby oddali za koszt cz臋艣ci, kt贸re trzeba wymieni膰 do wiadomo艣ci producenta. Ja rozumiem, 偶e czasami co艣 jest nie do ko艅ca idealnie ALE BEZ JAJ!

Gada艂em z producentem. Zaproponowali odes艂anie roweru do nich bezpo艣rednio
w celu darmowego ustawienia przerzutki. Dobry gest. Jednak偶e  tak czy owak
- jak wspomnia艂em - zanim kupi艂em ten model roweru, planowa艂em swoj膮
ingerencj臋. Tak wi臋c nie jest to dla mnie sprawa podnosz膮ca ci艣nienie a ju偶
w szczeg贸lno艣ci gdy producent wykazuje si臋 dobr膮 wol膮.

[...]

Cenna rada. Zam贸wi艂em support kr贸tszy ni偶 mam (zalecany przez Shimano) wi臋c
b臋d臋 mia艂 z czym eksperymentowa膰. Czym si臋 sugerowa膰 konkretnie? Czy chodzi
o to, 偶e gdy mamy dw贸jk臋 z przodu, to 艣rodkowy bieg z ty艂u ma powodowa膰, 偶e
艂a艅cuch b臋dzie szed艂 prosto?

Data: 2011-05-12 10:36:34
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1ntdg7jvhy1hb.4c8oznxyehn5.dlg40tude.net...
[...]

Korba to ramiona+ko艂a 艂a艅cuchowe. Suport to jest ten element, kt贸ry wkr臋ca si臋 w ram臋 i na jego o艣 zak艂ada korb臋.

[...]

Pole do popisu jest bardzo bogate w tym miejscu w rowerze, ale motod膮 wr贸偶karsk膮 ci臋偶ko co艣 konkretnego powiedzie膰.

[...]

Te przet艂oczenia to 偶adna nowo艣膰 a system dzia艂a te偶  kiedy ich nie ma - tyle, 偶e wolniej i gorzej.

Raczej ma艂o prawdopodobne jest, 偶e Romet da艂 niew艂a艣ciwych wymiar贸w o艣
supportu. Przypuszczam, 偶e konstruktorzy wiedz膮 co robi膮, a to co si臋 u
mnie dzieje jest skutkiem zbyt pazernych oszcz臋dno艣ci.

Jedno potwierdza drugie ;)

[...]

Wyt艂oczenia dla ka偶ego biegu? Nie wydaje mi si臋, ale przy okazji rzuc臋 okiem na r贸偶ne modele.

Zmieniarka - czyli przerzutka + korba?

Przerzutka.

[...]

Ja bym odes艂a艂 o ile oni w ramach dobrej woli zap艂ac膮 za przesy艂k臋.

Generalnie to 艣rodek prz贸d + 艣rodek ty艂 powiniene da膰 "prosty" 艂a艅cuch. Bardziej dok艂adnie mo偶esz poczyta膰 o tym na stronie jednego grupowicza czyli PeJota http://coogee.republika.pl/pj_linia.html oraz u Sheldona http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

Data: 2011-05-13 12:45:52
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Thu, 12 May 2011 10:36:34 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

Korba to ramiona+ko艂a 艂a艅cuchowe. Suport to jest ten element, kt贸ry wkr臋ca si臋 w ram臋 i na jego o艣 zak艂ada korb臋.

No to dobrze kombinowa艂em. Dzi臋ki za upewnienie mnie w interpretacji tych
termin贸w :-)

Te przet艂oczenia to 偶adna nowo艣膰 a system dzia艂a te偶  kiedy ich nie ma - tyle, 偶e wolniej i gorzej.

Hmmm... zainstalowa艂em przerzutk臋 Alivio do tarcz jakie mam (dzi艣 je
wymieni臋 na Alivio Hyperdrive gdy kurier dotrze i je艣li b臋dzie to dzia艂a膰 -
zdeformuj臋 w贸zek poprzedniej przerzutki jak zaleca艂e艣). Okazuje si臋, 偶e na
tych tarczach w og贸le nie da si臋 wrzuci膰 3-ki. Przerzutka dogniata 艂a艅cuch
do brzegu tarczy i jedyna rzecz jaka si臋 dzieje to szlifowanie boku tarczy
i 艂a艅cucha. 艁a艅cuch nie wykazuje tendencji do wspinania si臋. Zrzuci膰 go w
d贸艂 mo偶a ale nie podnie艣膰 w g贸r臋.

[...]

Je艣li tak jest, to ju偶 zakrawa na skandal.

Wyt艂oczenia dla ka偶ego biegu? Nie wydaje mi si臋, ale przy okazji rzuc臋 okiem na r贸偶ne modele.

Zerknij na strone Shimano Polska. Praktycznie ka偶dy w贸zek przedniej
przerzutki ma wyt艂oczenia o jakich wspomina艂em. Sprawdzi艂em w 3 czy 4
modelach, kt贸re mnie interesowa艂y. Tak wi臋c nie chc臋 uog贸lnia膰 lecz dziel臋
si臋 tylko obserwacjami.

Ja bym odes艂a艂 o ile oni w ramach dobrej woli zap艂ac膮 za przesy艂k臋.

Przesy艂ka jest darmowa :-)

[...]

Super, dzi臋ki. Nie jest to nic trudnego jak widz臋 :-)

Data: 2011-05-12 15:00:52
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1er2cyoombcil$.vzru9t85cf11$.dlg40tude.net...

[...]

Dziwna akcja i na pierwszy rzut oka przypomina mocno wkr臋cony ograniczy膰 wychylenia przerzutki.Zazwyczaj przerzutka bez problemu jest w stanie wypchn膮膰 艂a艅cuch poza nawi臋ksze ko艂o 艂a艅cuchowe.

[...]

Oczywi艣cie, 偶e przet艂oczenia s膮 ale czy oddzielne dla ka偶dego biegu hmmm w pewnym sensie tak, ale nigdy a偶 tak tej sprawy nie bada艂em :)

Przesy艂ka jest darmowa :-)

To by艂o wys艂a膰 :)

[...]

Nie jest i jest. Jest jak przychodzi co do czego :)

Data: 2011-05-13 23:59:55
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Thu, 12 May 2011 15:00:52 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

[...]

Ograniczniki s膮 wykr臋cone.

Zazwyczaj przerzutka bez problemu jest w stanie wypchn膮膰 艂a艅cuch poza nawi臋ksze ko艂o 艂a艅cuchowe.

I to jest mo偶liwe... Przypomn臋, 偶e schemat mamy nast臋puj膮cy: wymieni艂em
przerzutk臋 na Avivo lecz zostawi艂em korb臋 Cyclone. Z dw贸jki na tr贸jk臋 nie
mog臋 przerzuci膰 gdy偶 przerzutka dociska 艂a艅cuch do blatu nr 3 i jedyne co
mog臋 zrobi膰 to szlifowa膰 i 艂a艅cuch i bok tej z臋batki. Gdy palcem skieruj臋
艂a艅cuch na 3-k臋 a potem pchn臋 manetk臋 powy偶ej 3ki, to zrzuc臋 艂a艅cuch poza
3k臋. Wi臋c sam w贸zek ma swobod臋 ruchu a blokowa艂 go 艂a艅cuch, kt贸ry nie
chcia艂 si臋 wdrapa膰 na 3k臋. W mi臋dzyczasie wymieni艂em korb臋 na Avivo i suppoort na kr贸tszy (bo z臋batki
wypada艂y poza zasi臋g w贸zka). Nic si臋 nie zmieni艂o. Zmieni艂em wi臋c 艂a艅cuch
na Hyperdrive (ma takie beczkowate ogniwa) - no i zacz臋艂o dzia艂a膰. Biegi
wskakuj膮 dobrze i to wszystkie i w obu kierunkach. Celowo nie napisa艂em
"bardzo dobrze" gdy偶chcia艂em sprawdzi膰 czy pod sporym obci膮偶eniem da si臋
zmienia膰 w g贸r臋 biegi - nie da si臋. S艂ycha膰 "mielenie" ale nie przeskoczy
bieg. Gdy odpuszcz臋 sobie z si艂膮 - jest ok.

Oczywi艣cie, 偶e przet艂oczenia s膮 ale czy oddzielne dla ka偶dego biegu hmmm w pewnym sensie tak, ale nigdy a偶 tak tej sprawy nie bada艂em :)

A ja zmuszony frustracj膮 - owszem. Popatrza艂em jaki fragment w贸zka popycha
w obie strony 艂a艅cuch. Bardzo dok艂adnie te wyt艂oczenia wypadaj膮wzgledem
艂a艅cucha. Np. gdy jestem na dw贸jce to wewn臋trzna cz臋艣膰 w贸zka tworzy
"podjazd" dla 艂a艅cucha aby zach臋ci膰 go do wspinania na 3k臋. Gdy ju偶 艂a艅cuch
wskoczy na 3k臋 to ten podjazd jest poni偶ej linii 艂a艅cucha po to aby go nie
spyycha膰 poza z臋batk臋. Analogicznie dla wszystkich bieg贸w. Kto艣 to
starannie przemy艣la艂. :-)

Przesy艂ka jest darmowa :-)

To by艂o wys艂a膰 :)

Musia艂bym zdemontowa膰 wszystko co za艂o偶y艂em; support, korba, 艂a艅cuch,
licznik, b艂otniki, o艣wietlenie plus miesi膮c bez roweru (znaj膮c 偶ycie). To
mnie odstrasza. :-D

Generalnie to 艣rodek prz贸d + 艣rodek ty艂 powiniene da膰 "prosty" 艂a艅cuch.

Super, dzi臋ki. Nie jest to nic trudnego jak widz臋 :-)

Nie jest i jest. Jest jak przychodzi co do czego :)

Da艂em rad臋. P贸ki co dzia艂a do艣膰 dobrze. Uffff :-)

Data: 2011-05-13 07:42:40
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:130qljlihu6bh.1e17xrsckgtvt.dlg40tude.net...

[...]

Brak mo偶艂iwo艣ci zmiany prze艂o偶enia pod obci膮偶eniem to urok niekt贸rych komponent贸w i tak po prostu jest.

Da艂em rad臋. P贸ki co dzia艂a do艣膰 dobrze. Uffff :-)

No i zobacz ile do艣wiadcze艅 zebra艂e艣 w tak kr贸tkim czasie :D

Data: 2011-05-15 10:35:22
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Fri, 13 May 2011 07:42:40 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

Brak mo偶艂iwo艣ci zmiany prze艂o偶enia pod obci膮偶eniem to urok niekt贸rych komponent贸w i tak po prostu jest.

Shimano pisze na swoich stronach, 偶e Hyperdrive to zmiana bieg贸w pod
obci膮偶eniem. Spodoba艂o mi si臋 wi臋c kupi艂em - a tu niespodzianka.
Zastosowa艂em z przodu wszystkie elementy pracuj膮ce w tym standardzie lecz
to nie zdaje egzaminu. Zaczynam podejrzewa膰, 偶e Shimano stosuje podobn膮
polityk臋 do hipermarketowej polegaj膮c膮 na wprowadzaniu w b艂膮d. Jako
anegdot臋 mog臋 przytoczy膰 kilka ciekawych przypadk贸w z ostatnich dni:
- p贸艂ka z sol膮 do zmywarki z napisaem "najtaniej" a obok druga p贸艂ka z
ta艅sz膮 o 10gr sol膮 :-)
- wielki transparent: 15 urodziny Auchan i na 艣rodku sali promocja
srajta艣my: poprzednia cena 6.49 (przekre艣lona) - nowa cena 6.49 :-D
- promocja: a w niej herbata w cenie i w ilo艣ci w jakiej kupuj臋 j膮 od 2 lat
- nie wspomn臋 o opakowaniach du偶ych, w kt贸rych produkt w przeliczeniu na
jednostk臋 miary jest do艣膰 cz臋sto dro偶szy ni偶 ten sam w ma艂ych opakowaniach

Da艂em rad臋. P贸ki co dzia艂a do艣膰 dobrze. Uffff :-)

No i zobacz ile do艣wiadcze艅 zebra艂e艣 w tak kr贸tkim czasie :D

Skutek uboczny w tym przypadku jest jak najbardziej po偶膮dany. :-)
Powiedz mi czy Shimano z wysokiej p贸艂ki np. XTR zachowuje si臋 lepiej ? Czy
mo偶na depn膮膰 ca艂ym ci臋偶arem cia艂a (zdefiniujmy to poj臋cie - ja wa偶臋 85kg) a
biegi b臋d膮 poprawnie i szybko przeskakiwa艂y? Chodzi mi g艂贸wnie o prz贸d bo
ty艂 dzia艂a dobrze nawet przy tanim modelu Tourney. Je艣li to dzia艂a, to czy masz na to jak膮艣 teori臋 dlaczego? Nie wydaje mi si臋
aby nad kawa艂kiem metalu kto艣 voodoo uprawia艂 aby tchn膮膰 w niego
inteligencj臋.

Data: 2011-05-15 11:00:49
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1j5i4gownhwu3$.6wnfcobq1jcg$.dlg40tude.net...

Ty艂 praktycznie zawsze dzia艂a lepiej ni偶 prz贸d. Kupi艂em XT http://endurorider.pl/2009/03/xt-fd-m771/ i p贸ki co to jest najlepsze co mia艂em z przodu. Dobrze radzi sobie pod obci膮偶eniem i jestem zadowolony. Przy tej okazji musz臋 podkre艣li膰 po raz kolejny, 偶e na dobre dzia艂anie nap臋du sk艂adaj膮 si臋 wszystkie komponenty czyli nawet przerzutka za 1000 PLN, kt贸ra pracuje z korb膮 o z艂ej linii 艂a艅cucha nic nie pomo偶e. G艂贸wnie dlatego kiedy pisz臋 o suportach etc. to rekomenduj臋 dobieranie w serwisie tak zeby sprawdzi膰 jak to wyjdzie w praniu. Niby wszystko jest standaryzowane, ale moja praktyka tego nie potwierdza. Bardzo fajna jest mo偶liwo艣膰 regulacji linii 艂a艅cucha w suportach z zewn臋trznymi 艂o偶yskami.

Je艣li to dzia艂a, to czy masz na to jak膮艣 teori臋 dlaczego? Nie wydaje mi si臋
aby nad kawa艂kiem metalu kto艣 voodoo uprawia艂 aby tchn膮膰 w niego
inteligencj臋.

Teorii spiskowej 偶adnej nie mam :) Dosy膰 cz臋sto jest tak, 偶e mocniejsze spr臋偶yny s膮 dost臋pne w wy偶szych grupach komponent贸w i dlatego one dzia艂aj膮 lepiej zw艂aszcza pod obci膮偶eniem a poprawa pracy w tych warunkach jest 艂atwo wyczuwalna.

Data: 2011-05-15 21:56:22
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Sun, 15 May 2011 11:00:49 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

Ty艂 praktycznie zawsze dzia艂a lepiej ni偶 prz贸d. Kupi艂em XT http://endurorider.pl/2009/03/xt-fd-m771/ i p贸ki co to jest najlepsze co mia艂em z przodu. Dobrze radzi sobie pod obci膮偶eniem i jestem zadowolony.

U mnie jest z kolei tak, 偶e gdy pod obci膮偶eniem wrzucam 3k臋, to potrafi
spa艣膰 z 艂oskotem na 2k臋. Przez chwil臋 s膮dzi艂em, 偶e mi 艂a艅cuch spad艂. Gdy z
kolei nie szalej臋 z obci膮偶eniem, to problemu nie ma. Kwestia dotyczy
wy艂膮cznie prze艂膮czania z 2 na 3. Raczej sporadycznie zdarza mi si臋 cisn膮膰
mocno peda艂y na 2ce i w tych warunkach zmienia膰 bieg na 3k臋 wi臋c nie jest
to upierdliwe zjawisko. Bardziej eksperymentalnie to sprawdza艂em aby
przekona膰 si臋 co hyperdrive w praktyce znaczy.

Przy tej okazji musz臋 podkre艣li膰 po raz kolejny, 偶e na dobre dzia艂anie nap臋du sk艂adaj膮 si臋 wszystkie komponenty czyli nawet przerzutka za 1000 PLN, kt贸ra pracuje z korb膮 o z艂ej linii 艂a艅cucha nic nie pomo偶e.

Tak, tak. Pami臋tam Twoje s艂owa i zapewniam, 偶e zastosowa艂em si臋 do nich
kompletuj膮c sprz臋t i sk艂adaj膮c nap臋d :-) W tym w艂a艣nie celu zadawa艂em tyle
precyzyjnych pyta艅. Powiem nawet, 偶e efektem zaskoczony jestem. Gdy 艂a艅cuch
po skrajnym skosie idzie to mimo to nap臋d jest cichy w stosunku do tego co
by艂o poprzednio.

[...]

Szkoda, 偶e tak膮 sztywn膮 konstrukcj臋 ustandaryzowano. Jednak偶e suport nie
jest drogi wi臋c na p贸艂ce mo偶na ze 3 trzyma膰 do eksperyment贸w je艣li kto艣
lubi pomajsterkowa膰.

Data: 2011-05-16 07:45:17
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1hwtnd1wfw96j.1pt1k35elvu0l$.dlg40tude.net...

Szkoda, 偶e tak膮 sztywn膮 konstrukcj臋 ustandaryzowano. Jednak偶e suport nie
jest drogi wi臋c na p贸艂ce mo偶na ze 3 trzyma膰 do eksperyment贸w je艣li kto艣
lubi pomajsterkowa膰.

Problem jest wtedy kiedy masz dwa roweru i 3 r贸偶ne systemu: kwadrat, wielowypust Power Spline oraz Octalink :) Do ka偶dego systemu po 3 suporty i mo偶na startowa膰 na alleprowizji :P

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-05-16 10:02:33
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Mon, 16 May 2011 07:45:17 +0200, kamil/Endurorider.pl napisa艂(a):

Problem jest wtedy kiedy masz dwa roweru i 3 r贸偶ne systemu: kwadrat, wielowypust Power Spline oraz Octalink :) Do ka偶dego systemu po 3 suporty i mo偶na startowa膰 na alleprowizji :P

Grunt to uporz膮dkowa膰 sobie 偶ycie: dotyczy to r贸wnie偶 posiadanych rower贸w
:-D

Data: 2011-05-16 10:07:44
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U偶ytkownik "Marek" <brak@email.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:1gqoeb7311gbe.1pnp2iclp2jwx$.dlg40tude.net...

Grunt to uporz膮dkowa膰 sobie 偶ycie: dotyczy to r贸wnie偶 posiadanych rower贸w
:-D

呕eby to by艂o takie proste :) Ale fakt jest taki, 偶e w tej chwili mam tylko power spline, ale do fulla i tak wzi膮艂em dwa suporty na przymiark臋 po czym drugi odda艂em.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-05-16 09:02:45
Autor: Ignacy
Jaka przerzutka przednia?
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisa(a): Niby wszystko jest standaryzowane, ale moja praktyka tego nie potwierdza. Bardzo fajna jest mo縧iwo舵 regulacji linii 砤馽ucha w suportach z zewn阾rznymi 硂縴skami.

 Zgadzam si w pe硁i z t tez...gdy kluczowe jest takie
 dobranie d硊go禼i suporu aby owe przekoszenia 砤馽ucha
 by硑 minimalne i w rozwi眤anich bardziej zaawansowanych
 producenci widz ten problem i nie bez kozery proponuj
 mo縧iwo禼 regulacji linni 砤馽ucha w taki spos骲...natomiast
 inne dopuszczaj manewrowanie tym parametrem tylko przy  pomocy stopniowanej(co kilka mm) d硊go禼i osi suporu.

 Bardziej og髄na uwaga dotycz眂a tego jaki rower wybra z硂縪ny
 przez siebie czy kupiony gotowy moja odpowiedz brzmi kupony
 gotowy w sklepie z w砤禼iwie zestrojonym (dobranym) uk砤dem
 nap阣owym czy z dostatecznym komfortem jazdy i to ka縟y  przeci阾ny u縴tkownik mo縠 sobie sprawdzi w par minut.
 Sa takie marki i rowery i to wcale nie z g髍nej p蟪ki
 (chocia te wiod prym)gdzie np.uk砤d nap阣owy jest doskona硑
 i czasem si zastanawiam czy by砨ym w stanie uzyska tak
 precyzje z jakim nak砤dem 秗odk體 i czasu sk砤daj眂 samodzielnie.
 Dla os骲 kt髍e posiadaj wy縮z kultur techniczn i smyka砶
 do mechaniki i s wstanie pogodzi do tego inne aspekty czasowo-
 ekonimiczno-organizacyjne to polecem sk砤da rower wg.w砤snego uznania.

 Ignac

Data: 2011-05-13 12:45:36
Autor: Ignacy
Jaka przerzutka przednia?

  Je縠li rower masz na gwarancji nap阣 nie spe硁ia
 twoich oczekiwa bo 砤馽uch ociera lub nie osi眊a
 pewnych po硂縠 to jest to problem producenta a nie tw骿.
 Wi阠 do b髄u korzysta砨ym z warunk體 gwarancji!!!!
  A teraz bardziej ogolnie...nap阣 jest wtedy dobrze
 dobrany je縠li 砤馽uch jest w stanie osi眊a skrajne
 po硂縠nia czyli:najmniejsza tarcza korb i najmniejsza
 z阞atka kasety i drugie po硂縠nia najwi阫sza tarcza
 korb i najwieksza z阞atka kasety...oraz w takich po硂縠niach
 kr阠眂 korbami do ty硊 砤馽uch ma nie spada z z阞體  skrajnych tarcz lub z阞atek kasety ,ani si nie ociera,ani
 zacina o cokolwiek!
 Natomiast je縠li chcesz na przysz硂禼 szukac pojedy馽zych
 zamiennik體 do tak dobranego nap阣u to pozostaje Ci tylko metoda
 pr骲 i b酬d體 je縠li chcesz wymieni tylko jaki pojedy馽zy
 element nap阣u i wtedy wszystko jest w porz眃ku je縠li dzia砤
 tak jak opis powy縠j...i tak musisz mie jaki zaprzyja糿iony
 sklep i jak co nie pasuje to oddajesz i montujesz inne...
 przy wyborze zamiennik體 kierujesz si jakiemi charakterystycznymi
 wymiarami tej cz甓鎖 vs. stara cz甓 a najlepiej co do czego jest
 dedykowane przez producenta!
 Natomiast je縠li chcesz wymieni wszystkie elementy nap阣u
 dobra je po swojemu(na nowo) i na dodatek od r罂nych producent體
 ...to idziesz na wojn z samym sob!

 A na przysz硂禼 mark roweru kt髍y wybra砮 omija砨ym szerokim 硊kiem.

 Ignac

Data: 2011-05-12 15:01:49
Autor: kamil/Endurorider.pl
Jaka przerzutka przednia?

U縴tkownik " Ignacy" <ignac88@NOSPAM.gazeta.pl> napisa w wiadomo禼i news:iqj95f$sge$1inews.gazeta.pl...

A na przysz硂禼 mark roweru kt髍y wybra砮 omija砨ym szerokim 硊kiem.

Bez przesady. Fuck upy zda縜j sie ka縟emu :) IMO producent zachowa si ok proponuj眂 odes砤nie w celu usuni阠ia usterki.

Data: 2011-05-14 00:18:20
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Fri, 13 May 2011 12:45:36 +0000 (UTC), Ignacy napisa艂(a):

 Je偶eli rower masz na gwarancji nap臋d nie spe艂nia
 twoich oczekiwa艅 bo 艂a艅cuch ociera lub nie osi膮ga
 pewnych po艂o偶e艅 to jest to problem producenta a nie tw贸j.
 Wi臋c do b贸lu korzysta艂bym z warunk贸w gwarancji!!!!

M贸j tok rozumowania jest taki: mamy sezo, chcia艂bym sobie poje藕dzi膰 cho膰
troch臋. Je艣li zaczn臋 z odsy艂aniem, by膰 mo偶e zwrotem kasy itp to po艂owa
sezonu minie. Nawet je艣li kas臋 dostan臋 z powrotem to i tak nic z ni膮 nie
zrobi臋 po zazwyczaj musia艂by jeszcze 3x tyle dorzuci膰 po to aby kupi膰 co艣
lepszego ni偶 mam i to bez wyposa偶enia. Ju偶 wspomina艂em: wybieraj膮c t膮 mark臋
liczy艂em si臋 z dodatkowymi kosztami i majsterkowaniem. Sumarycznie i tak
wychodzi to ponad 50% taniej ni偶 zakup np. Gianta.

 A teraz bardziej ogolnie...nap臋d jest wtedy dobrze
 dobrany je偶eli (...)

Wymieni艂em tylko przedni nap臋d. Ty艂 pozostawi艂em bez zmian. Mam tam 7mio
biegowy Shimano Tourney a prz贸d (support, korba, przerzutka i 艂a艅cuch) to
Shimano Alivio. Teraz dzia艂a to prawie idealnie.

 A na przysz艂o艣c mark臋 roweru kt贸ry wybra艂e艣 omija艂bym szerokim 艂ukiem.

Hmmm ... wydaje mi si臋, 偶e producent post臋puje fair wobec mnie. Chcieli
abym na ich koszt odes艂a艂 rower. Pewnie w innych przypadkach walczy艂bym ze
sprzedawc膮 a tu sam producent poszed艂 mi na r臋k臋. Jak dla mnie to jest
super. Co do samego roweru to oczywi艣cie przegi臋li z oszcz臋dno艣ciami.
M贸g艂by by膰 on o 100z艂 dro偶szy lecz mie膰 normalne przerzutki. Pozosta艂e
elementy jak hamulce tarczowe czy oba amortyzatory sprawuj膮 si臋 bardzo
dobrze. Tylna przerzutka r贸wnie偶 idealnie. Estetyka w stosunku do
konkurencji - chyba nawet przewy偶sza wi臋kszo艣膰 (to rzecz gustu oczywi艣cie).
Nie czuj臋 wi臋c zawodu szczeg贸lnie, 偶e lubi臋 majsterkowa膰 jako odskoczni臋 od
pracy. Jednak偶e je艣li mia艂bym sprezentowa膰 komu艣 ten rower to wtedy masz
racj臋 - nale偶y unika膰 przynajmniej tego modelu. Mo偶e nie a偶 tak drastycznie
- 偶e producenta.

Data: 2011-05-14 17:28:01
Autor: Ignacy
Jaka przerzutka przednia?
Marek <brak@email.com>  Je縠li dzia砤 to gratuluj Ci 秝ietnej intuicji i
 analitycznego podej禼ia do problemu.
 Ja np.nie w潮czam bieg體 pod obci笨eniem wi阠 tym
 bym si wog髄e nie przejmowa...mam nadziej 縠  砤馽uch pozytywnie przechodzi r體nie pr骲y "przekoszenia"
 kr阠眂 korbami do ty硊 w skrajnych po硂縠niach...mo縠  szkoda 縠 ponios砮 jakie koszty zwi眤ane z przer骲k bo  mo縩a by硂 troch poje糳zi na pierwotnych korbach i suporcie
 i wtedy go wymieni...mo縠 producent uwin背by si z wymian  tej przerzutki (w 14 dni)i mia砨y napraw bezkosztow.

 Ignac

Data: 2011-05-15 22:12:30
Autor: Marek
Jaka przerzutka przednia?
Dnia Sat, 14 May 2011 17:28:01 +0000 (UTC), Ignacy napisa艂(a):

 Je偶eli dzia艂a to gratuluj臋 Ci 艣wietnej intuicji i
 analitycznego podej艣cia do problemu.

Albo farta :-)))

 Ja np.nie w艂膮czam bieg贸w pod obci膮偶eniem wi臋c tym
 bym si臋 wog贸le nie przejmowa艂...mam nadziej臋 偶e  艂a艅cuch pozytywnie przechodzi r贸wnie偶 pr贸by "przekoszenia"
 kr臋c膮c korbami do ty艂u w skrajnych po艂o偶eniach

Nawet jest lepiej ni偶 oryginalnie by艂o. Nap臋d jest cichy nawet przy
skrajnych krzy偶owych ustawieniach przerzutek. :-)
...mo偶e  szkoda 偶e ponios艂e艣 jakie艣 koszty zwi膮zane z przer贸bk膮 bo  mo偶na by艂o troch臋 poje藕dzi膰 na pierwotnych korbach i suporcie
 i wtedy go wymieni膰...

Gdybym z powodu wadliwej pracy przerzutki nie wyr偶n膮艂 si臋 forsuj膮c jakie艣
pag贸rki, to pewnie tak bym zrobi艂. :-)
mo偶e producent uwin膮艂by si臋 z wymian膮  tej przerzutki (w 14 dni)i mia艂by艣 napraw臋 bezkosztow膮.

Generalnie, to nast臋pny rower z艂o偶臋 sobie sam. Nigdy nie jest tak, 偶e
kupisz rower w 100% odpowiadaj膮cy Tobie. Jak ju偶 wszystko pracuje jak
nale偶y to do estetyki si臋 przyczepi膰 zawsze mo偶na etc. :-) Obecny rower
traktuj臋 edukacyjnie. Chc臋 si臋 nauczy膰 na co nale偶y zwraca膰 uwag臋 w doborze
komponent贸w, jakie standardy obowi膮zuj膮, jakie s膮 niuanse eksploatacyjne
tych komponent贸w.

Jaka przerzutka przednia?