Jaka skretka do ziemi ?

Data: 2009-09-18 10:19:39
Autor: Marrcino
Jaka skretka do ziemi ?
ąćęłńóśźż pisze:
Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?
Czy ktoś może polecić producenta, symbol, gdzie dobrze i tanio kupić?
THX

Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku. Ja bym polecał światłowód, niektórzy potrafią zakopywać koncentryk.

Marrcino

Data: 2009-09-18 10:48:33
Autor: Vituniu
Jaka skretka do ziemi ?
Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?

Zelowana, jak dluzszy dystans i wdluz innych kabli to dodatkowo
ekranowana.

Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku.

Hm... Na podstawie burz z ostatnich 10 lat oraz obserwacji
dzialajacych mimo wszystko telefonow/faksow/komputerow
w okolicy - smiem uwazac, ze nie jest tak zle.

Natomiast token-ring ktory zaliczyl trafienie bezpostrednie
to ponoc znacznie ciekawszy widok ;)

Ja bym polecał światłowód,

Mozna, zwlaszcza jesli dystans wiekszy albo teren faktycznie
otwarty i "pieruny" wala prosto w szczypiorek... Z tym, ze spawy
trudniej wykonac sposobem Adama Slodowego a i koszt
konwerterkow na obu koncach trzeba doliczyc.

Wszystko sprowadza sie do pytania: gdzie i co tam dokladnie
trzeba podlaczyc?

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2009-09-18 11:00:37
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Jaka skretka do ziemi ?
On Fri, 18 Sep 2009 10:19:39 +0200, Marrcino <niema@niczego.pl> wrote:

ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Możesz rozwinąc myśl? Mam w sumei penei ze 2 km skrętki w ziemi dla
różnych instalacji - często od ponad 10 lat i jakoś nei zpotkałem się
z innymi awariami niż typu: "pan Czesio koparką kabelek wykopał". Inna
rzecz że w ziemi to lepiej puścić kabel w jakiejś rurze. W razie
awarii/przebudowy nie trzeba rozkopywać ponownie. Ostatnio
instalatorzy kamer stosowali jakąś specjalny kabel do układania w
ziemii wypełniony żelem w osłonce. Ale to ma zapobiegać zamakaniu
kabli a nie chronić je fizycznie.

Zdrówko

Data: 2009-09-18 13:04:28
Autor: Pablo
Jaka skretka do ziemi ?
    Polecam jak wyżej kabelek żelowany , ekran zbyteczny bo w ziemi mu nikt nie będzie przeszkadzał, to chyba że w domu napotka na zakłócenia. Co do rury to warto położyć kabel w  tzw. peszlu , rura karbowana w każdym składzie budowlanym mają. Przy układaniu należy postarać się , aby położożyć w całości pełen odcinek peszla i oba końce wyprowadzić ponad ziemie i zabezpieczyć uszczelnieniem, w innym wypadku to mija sie z celem bo woda się dostanie a peszel będzie robił za zbiórke wody co wpłynie na szybsze starzenie i niszczenie izolacji. Przy płytkim ułożeniu lub gliniastym terenie  lub innym podmokłym warto  zrobić pod kablem i na kablu na szerokość wykopu podsypke z piasku lub  żwiru bez dużych kamieni. zapewni to optymalne warunki szybkie odprowadzenie wody a nawet jeśli  będzie  okresowo zalegać to w piasku mróz kabelkowi szkód nie narobi.Mróz w zależności od gruntu i regionu w kraju sięga od 60 do 90cm. Warto kupić też folie w  rolce o szerokości wykopu i po przysypaniu kabla warstwą ziemi  minimum 40 cm ją ułożyć -  zabezpieczy to przed uszkodeniem,po paru latach gdy ktoś zapomni o tym kablu.W dawnych czasach zamiast foli stosowano układane cegły, gruz, lub sypany drobny kamień ( na wypadek gdybyś trafił podczas kopania)

    Gdybyś kupował peszel to zwróć uwagę czy ma w środku pilota (sznurek lub drut) w innym przypadku sam będziesz musiał włożyć pilota w peszel  z drutu i uwiazać kabelek i wtedy dopiero przeciągac, bez tego nie włożysz przewodu w dłuższym odcinku. Pamiętaj abyś czasami nie położył przewodu całkowicie prosto (naciągniętego) lekki wężyk wskazany. Powodzenia

Data: 2009-09-18 13:15:29
Autor: Kell a
Jaka skretka do ziemi ?
"Maciek \"Babcia\" Dobosz" <babcia@jewish.org.pl> napisał(a):

Ale to ma zapobiegać zamakaniu
kabli a nie chronić je fizycznie.

Glownie zel ma za zadanie ochrone przed minusowymi temperaturami,
ktore moglyby powodowac zbyt duze naprezenia w kablu

Data: 2009-10-10 15:48:00
Autor: Radosław Sokół
Jaka skretka do ziemi ?
Marrcino pisze:
Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku. Ja bym polecał

Kuku z kablem w ziemi? Niby jak, skoro ziemia ma potencjał
ziemi (aż dziw!), a ładunek przepływa powierzchniowo?

Z jakiegoś powodu wszystkie poważne instalacje miedziane
ciągnie się właśnie kanałami podziemnymi. Ale kanałami, a
nie zakopując tylko kabel.

Jaka skretka do ziemi ?