Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?

Data: 2017-01-15 18:45:54
Autor: Borneq
Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?
Sprawa przedstawia się tak że mam komputer do Windows 10 z dyskami: 260 giga SSD na system, 500 giga dość dawno kupiłem i dobrze chodzi, 2 tera niedawno kupiłem, gdzie mam bloki Bitcoina do pracy (100 giga) i rozrastającą się maszynę wirtualną do 1 TB Linuxa.
Teraz chcę wymienić ten dysk 500 giga nie na 2 TB ale najchętniej na 4 TB.
Mam antywirusa Total Kasperskiego, ale obawiam się trojanów które mogą zaszyfrować mi dane. Ten Kasperski ma jakiś backup ale ten backup jest niezbyt rozbudowany.
Chcę użyć Bacula do ważnych danych i zapisywać do drugiego komputera po Wifi. Ten drugi komputer Byłby na Ubuntu.
I teraz jaki warto niedrogi kupić? Najchętniej nie składał bym ale wziął używany, najchętniej bez dysku bo mam a poza ty dysk nie trząsłby się w transporcie.
I bez monitora, więc albo bym przełączał monitor do drugiego kompa, albo bym używał Putty z mojego.

Data: 2017-01-15 18:48:02
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 18:45, Borneq wrote:
I teraz jaki warto niedrogi kupić?

Banana Pi.

Data: 2017-01-15 18:59:05
Autor: Borneq
On 2017-01-15 18:45, Borneq wrote:
I teraz jaki warto niedrogi kupić?

Banana Pi.

Tu zawęziłem:

http://allegro.pl/komputery-stacjonarne-486?a_enum%5B4327%5D%5B1%5D=1&a_enum%5B173%5D%5B1%5D=1&order=d&a_text_f%5B82%5D%5B1%5D=1&a_text_i%5B135%5D%5B0%5D=4000&price_to=1500

> Banana Pi.
W jakim sklepie można wybrać z większą niż 1 GiB pamiecią? Jak podczepić dysk, jak widzę nie mają obudowy.

Data: 2017-01-15 19:09:32
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 18:59, Borneq wrote:
Banana Pi.
W jakim sklepie można wybrać z większą niż 1 GiB pamiecią? Jak podczepić
dysk, jak widzę nie mają obudowy.

a) więcej pamięci na maszynie backupowej nie jest potrzebne. Wystarczyło by kilkaset MB.

b) jak chcesz. Możesz wsadzić w jakieś pudełko z tektury jak trzeba.

c) obudów od groma, ale raczej nie takich myslanych pod katem dysku.

Data: 2017-01-15 19:14:41
Autor: Borneq
Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?
a) więcej pamięci na maszynie backupowej nie jest potrzebne. Wystarczyło
by kilkaset MB.

Zainstalować Lubuntu czy może jakiś Linux bez trybu graficznego w ogóle? Np. standardowy Ubuntu bez grafiki czy się da?

b) jak chcesz. Możesz wsadzić w jakieś pudełko z tektury jak trzeba.

c) obudów od groma, ale raczej nie takich myslanych pod katem dysku.

Jaka różnica jest między Raspberry a Banana, Banana mocniejszy?

Data: 2017-01-15 19:15:47
Autor: Borneq
W dniu 15.01.2017 o 19:14, Borneq pisze:
Jaka różnica jest między Raspberry a Banana, Banana mocniejszy?

Mam jeszcze przenośny dysk 500 giga ale z niego chyba nie wystartuje, ale mogę go podłączyć jako drugi do rozbudowy.

Data: 2017-01-15 20:30:23
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 19:14, Borneq wrote:
Zainstalować Lubuntu czy może jakiś Linux bez trybu graficznego w ogóle?
Np. standardowy Ubuntu bez grafiki czy się da?

Oczywiscie.

Jaka różnica jest między Raspberry a Banana, Banana mocniejszy?

Raspberry nie ma SATA. A chcesz SATA. Zostaje MarsBoard, BananaPi i jeszcze kilka innych mniej znanych. Banana ma chyba dośc przyzwoity support.

Data: 2017-01-15 21:14:57
Autor: Borneq
[...]

Jest polskie forum Raspberry, nie wiem czy tam dyskutują o Banana. Czytałem na blogu o kłopotach z oprogramowaniem ale to chyba stare wpisy. Jest coś w sklepie Botland.

Data: 2017-01-15 21:32:07
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 21:14, Borneq wrote:
[...]

Poza detalami kernela i sposobu bootowania reszta jest dokładnie taka sama. Na 99% zastosowań bierzesz debiana i już.

Data: 2017-01-16 14:20:35
Autor: m
On 2017-01-15 18:59, Borneq wrote:
Banana Pi.
W jakim sklepie można wybrać z większą niż 1 GiB pamiecią? Jak podczepić
dysk, jak widzę nie mają obudowy.

a) więcej pamięci na maszynie backupowej nie jest potrzebne. Wystarczyło by kilkaset MB.

Gdybyś jednak chciał jakąś deduplikację tam zrobić, typu attic, borg czy
zbackup, to kilkaset MB może być mało.

p. m.

Data: 2017-01-15 21:33:09
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 18:48, Sebastian Biały wrote:
I teraz jaki warto niedrogi kupić?
Banana Pi.

Mała uwaga: sieć to tylko albo aż 100MBit. IMO do backupu w zupełności wystarcza.

Data: 2017-01-15 21:36:44
Autor: Borneq
On 2017-01-15 18:48, Sebastian Biały wrote:
I teraz jaki warto niedrogi kupić?
Banana Pi.

Mała uwaga: sieć to tylko albo aż 100MBit. IMO do backupu w zupełności
wystarcza.

są M1, M2, M3; M3 ma 2 GiB pamięci ale jest droższy ,dość nowy i może chyba wszytko jeszcze nie działać?

Data: 2017-01-15 21:44:50
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 21:36, Borneq wrote:
Mała uwaga: sieć to tylko albo aż 100MBit. IMO do backupu w zupełności
wystarcza.
są M1, M2, M3; M3 ma 2 GiB pamięci ale jest droższy ,dość nowy i może
chyba wszytko jeszcze nie działać?

Ma mieć SATA. Reszta bez znaczenia chyba ze potrzebny ethernet 1GBit ale nalezy pamiętać że nie wyciągnie się pełnej sieci z takiego CPU i SATA.

2GB pamięci to jest jakieś 8x za dużo. Nowe raspberry i banana mają problemy z kompatybilnościa hardware i nie są polecane.

Data: 2017-01-15 22:01:26
Autor: Borneq
Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?
Ma mieć SATA. Reszta bez znaczenia chyba ze potrzebny ethernet 1GBit ale
nalezy pamiętać że nie wyciągnie się pełnej sieci z takiego CPU i SATA.

I tak byłby kłopot z wyciągnięciem tylu z domowej sieci Wifi

2GB pamięci to jest jakieś 8x za dużo. Nowe raspberry i banana mają
problemy z kompatybilnościa hardware i nie są polecane.
Może M1+ albo M2, raczej M2 - quad core i 4 porty USB zamiast dwóch - jeden klawiatura, drugi mysz a potrzeba jeszcze może dysk zewnętrzny.

Data: 2017-01-15 22:21:41
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-15 22:01, Borneq wrote:
[...]

a) porty USB mają kiepską wydajnośc prądową - i tak lepiej wstawić zasilanego HUBa jesli tam ma być jeszcze jakiś inny dysk

b) Banana można zasilać przez port zasilania dysku SATA i w ten sposób zwiekszć wydajnośc prądową USB, ale niewiele

c) jeśli jest wifi to brać Banana z wifi i SATA

Data: 2017-01-15 22:39:19
Autor: Borneq
[...]

Zamierzam kupić w Botland:
https://botland.com.pl/moduly-banana-pi-i-akcesoria/7758-banana-pi-m2-ultra-2gb-ram-8gb-emmc-quad-core-wifi-bt-40.html

zasilacz:
https://botland.com.pl/zasilanie-banana-pi/6332-zasilacz-5v-2a-dc-44x16mm-do-banana-pi.html

https://botland.com.pl/moduly-banana-pi-i-akcesoria/3743-przewod-sata-do-banana-pi.html

https://botland.com.pl/przewody-i-zlacza-zasilajace/5228-przewod-zasilajacy-sata-sata-50cm.html

I obudowa:
albo
https://botland.com.pl/obudowy-do-banana-pi/4374-obudowa-do-bananapi-m2-przezroczysta.html

https://botland.com.pl/obudowy-do-banana-pi/5254-obudowa-do-banana-pi-m2-box-czarna.html

Pasuje bardziej przeźroczysta, poza tym tańsza, ale piszą że czarna ma w zestawie śrubki a tamta nie wiadomo (wysłałem zapytanie do sklepu)

Data: 2017-01-16 12:39:16
Autor: ToMasz
Jaka słabsza maszyna Linuksowa na back upy?
Zamierzam kupić w Botland:
(...)
ciup. miniaturyzacja kosztuje. Wygodniej i taniej zrobisz to samo na laptopie z rozbitym LCD, ale zajmie więcej miejsca i pociągnie więcej prądu.
ToMasz

PS zasilacz 5v, albo nawet 5V+12v kup sobie w firmie holandopland
http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=15458381

Data: 2017-01-19 10:13:14
Autor: Borneq
On 2017-01-15 18:45, Borneq wrote:
I teraz jaki warto niedrogi kupić?

Banana Pi.

Przyszedł, nie spodziewałem się że jest AŻ TAK mały, myślałem że będzie rozmiaru tej paczki która przyszła, czyli większy od dysku a jest mniejszy do dysku.
Jak zainstalować system? Z USB? Jak zrobić bootowalne USB?

Data: 2017-01-19 10:17:27
Autor: ąćęłńóśźż
Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?
2,5'' ?

-- -- -
myślałem że będzie rozmiaru tej paczki która przyszła, czyli większy od dysku a jest mniejszy do dysku.

Data: 2017-01-19 10:38:44
Autor: Borneq
W dniu 19.01.2017 o 10:13, Borneq pisze:
Jak zainstalować system? Z USB? Jak zrobić bootowalne USB?

a jak podłączyć do monitora?

Data: 2017-01-19 19:03:33
Autor: Sebastian Biały
On 2017-01-19 10:38, Borneq wrote:
W dniu 19.01.2017 o 10:13, Borneq pisze:
Jak zainstalować system? Z USB? Jak zrobić bootowalne USB?
a jak podłączyć do monitora?

Wszelakie komputery z tych serii bootują się *wyłącznie* z SD. Przy odrobinie wprawy i uzywając kexec można go zabootować z czegokolwiek, ale pierwszy boot idzie z SD.

Monitor podpina się HDMI. Niektóre mają wyjście composite na zwykły TV.

Data: 2017-01-18 10:58:12
Autor: Michal Lukasik
On 15/01/2017 17:45, Borneq wrote:

[...]

Tak poza tematem. Intryguje mnie sformułowanie 'bloki Bitcoina do pracy' - napiszesz coś więcej co z tym robisz i na czym?
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2017-01-18 13:58:09
Autor: RadoslawF
W dniu 2017-01-18 o 11:58, Michal Lukasik pisze:

[...]

Generuje bitcoiny, niektórzy nazywają to "kopaniem bitcoinów".

Pozdrawiam

Data: 2017-01-18 13:19:05
Autor: Michal Lukasik
On 18/01/2017 12:58, RadoslawF wrote:

Generuje bitcoiny, niektórzy nazywają to "kopaniem bitcoinów".

Dzięki za wyjaśnienie. ;D
Chodziło mi bardziej o to na czym to robi, bo w tej chwili żeby "wykopać" bitcoina to trzeba mieć "gruby" sprzęt. Sam kopałem (nadal mam jedną koparkę w ramach loterii) i duuuuuużo więcej zarobiłem handlując sprzętem do tego (ASIC) niż samym kopaniem.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2017-01-18 21:36:26
Autor: Borneq
W dniu 18.01.2017 o 14:19, Michal Lukasik pisze:
[...]

Nie kopię ale analizuję block-chaina, zapisując do baz danych MySQL i innych. Coś takiego jak block-eplorer ale informacje specyficzne dla firmy która się tym zajmuje.

Data: 2017-01-19 12:21:42
Autor: Michal Lukasik
On 18/01/2017 20:36, Borneq wrote:

Nie kopię ale analizuję block-chaina, zapisując do baz danych MySQL i
innych. Coś takiego jak block-eplorer ale informacje specyficzne dla
firmy która się tym zajmuje.

Czyli (zgaduję) proxy i skrypty wycinające co trzeba? Jeśli nie jest to zbyt moco-żerne, albo czas nie jest tu kluczowy to pewnie da się to przenieść na tego Banana-Pi co właśnie kupiłeś. ;D

Dziwi mnie duże zainteresowanie tematem w ostatnim czasie. Z mojego punktu widzenia temat ucichł jakieś 2-3 lata temu gdy opłacalność kopania zaczęła wymagać sporych wydatków. Ostatnio wrócił popyt na mało wydajne i oszczędne rozwiązania jak np. BitErupter 336, czy U1/U2, którego ceny są ~4 razy takie jak np. rok temu. Mój szwagier ma teorię, że ma z tym związek poruszeniem tematu w "Mr.Robot". ;D
--
  _____ __________________________

Data: 2017-01-19 16:44:40
Autor: Borneq
W dniu 19.01.2017 o 13:21, Michal Lukasik pisze:
Dziwi mnie duże zainteresowanie tematem w ostatnim czasie. Z mojego
punktu widzenia temat ucichł jakieś 2-3 lata temu gdy opłacalność
kopania zaczęła wymagać sporych wydatków. Ostatnio wrócił popyt na mało

Kopanie wymagało kiedyś AntMinera a teraz nie wiem,
Banana Pi chciałem na serwer plików jako backupy ważnych danych a nie na programowanie.

Jaka słabsza maszyna Linuksowa na backupy?