Jaka średnica obręczy?

Data: 2011-06-06 19:15:25
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Jaka średnica obręczy?
Witam. Zakupiłem ta obręcz (Accent Crossracer):

http://www.velo.com.pl/produkty/?m=1&pk=61&id=1308

W większości programów do ustalania długości szprych wymagają "srednicy obręczy". Która to wartość skoro producent jej nie podaje? Jak to zmierzyć dokładnie?
--
_____________________________
amico amicus sum inimico inimicus.pl

Data: 2011-06-06 19:52:33
Autor: Ignacy
Jaka średnica obręczy?
  A budujesz nowe koło z nowymi szprychami i piastą czy nowa obręcz
  ma (powinna)zastapić starą.
    Ignac

Data: 2011-06-06 22:25:19
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Jaka średnica obręczy?
 A budujesz nowe koło z nowymi szprychami i piastą czy nowa obręcz
 ma (powinna)zastapić starą.

 Ignac

--
mam piaste i obrecz, nie mam szprych i nie wiem jakie dobrac bo brakuje mi wymiaru srednicy obreczy. Nie wiem jak to zmierzyc.

Data: 2011-06-06 13:46:38
Autor: Michał Rz.
Jaka średnica obręczy?
On 6 Cze, 22:25, "Kuba \"inimicus\" Stasiak" <mp3...@op.pl> wrote:
> [...]

mam piaste i obrecz, nie mam szprych i nie wiem jakie dobrac bo brakuje mi
wymiaru srednicy obreczy. Nie wiem jak to zmierzyc.
Od rozmiaru koła (622) odejmuję wysokość obręczy i jak dotąd
wychodziło dobrze:)

Data: 2011-06-06 20:54:02
Autor: Ignacy
Jaka średnica obręczy?
Kuba \inimicus\ Stasiak <mp3fan@op.pl> napisał(a):
> [...]
>
> -- mam piaste i obrecz, nie mam szprych i nie wiem jakie dobrac bo brakuje mi wymiaru srednicy obreczy. Nie wiem jak to zmierzyc.

  ...to coś co szukasz to ERD i dla takiej no name obręczy ciężko.
  Użył bym może metody porównawczej przekroju Twojej obręczy w stosunku
  do znanych marek i zastosawałbym ich ERD...ale kalkulatory długosci
  nie są zbyt prezyzyjne.

  Ignac

Data: 2011-06-07 06:38:17
Autor: PeJot
Jaka średnica obręczy?
W dniu 2011-06-06 19:15, Kuba "inimicus" Stasiak pisze:

W większości programów do ustalania długości szprych wymagają "srednicy
obręczy". Która to wartość skoro producent jej nie podaje?

Niektórzy podają, ale zwykle jest to OKDR, lepsze są pomiary własne.

Jak to zmierzyć
dokładnie?

1. Zmierz zewnętrzną ( największą ) średnicę obręczy, w 2 prostopadłych kierunkach i wyciągnij średnią. Wystarczy zwykła metrówka.

2. W dowolnie wybraną dziurę wsadź nypel i suwmiarką ( głębokościomierzem ) zmierz odległość od zewnętrznej średnicy do jego główki. Podwojony wymiar odejmij od uzyskanego wcześniej i masz poszukiwane ERD, czyli średnicę wyznaczoną przez końce szprych, które powinny pokrywać się z nyplami ( a nie wystawać ).

3. Bez względu na to co twierdzi kalkulator szprych, długość szprych zaokrąglaj zawsze w dół, nawet o 2 mm.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-06-07 02:02:53
Autor: harman/kardon
Jaka średnica obręczy?
On 7 Cze, 06:38, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

3. Bez wzgl du na to co twierdzi kalkulator szprych, d ugo szprych
zaokr glaj zawsze w d , nawet o 2 mm.

--
P. Jankisz
O rowerach:http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

A nie lekko dłuższe szprychy? Wszak lepiej jest mieć troszkę za długie
i je później narzynką dogwintować, od biedy samym nyplem przy
naciąganiu i potem skracać, aniżeli mieć za krótkie i w najgorszym
wypadku modlić się, by nie wyskakiwały z nypli.
Taka jest moja delikatna sugestia, bowiem ja zawsze miałem jakieś
przykrótkie, ale nieprzesadnie. Jeszcze nigdy nie liczyłem długości,
bo były z odzysku koła składane.

Data: 2011-06-07 11:49:43
Autor: PeJot
Jaka średnica obręczy?
W dniu 2011-06-07 11:02, harman/kardon pisze:

A nie lekko dłuższe szprychy? Wszak lepiej jest mieć troszkę za długie
i je później narzynką dogwintować,

Gwint na szprychach jest walcowany. Nie po to liczy się szprychy, by potem coś dogwintowywać.

od biedy samym nyplem przy
naciąganiu i potem skracać, aniżeli mieć za krótkie i w najgorszym
wypadku modlić się, by nie wyskakiwały z nypli.

Żeby szprychy wyskakiwały, musiały by się trzymać na <6 mm długości gwintu.

Problem polega na tym że gwinty na współczesnych szprychach są krótkie i nie ma szansy by za długa szprycha wystawała z nypla powyżej 2 mm. Stąd lepiej mieć krótsze o 2 mm szprychy. Jest parę zjawisk których przy liczeniu się nie uwzględnia - układanie nypla w materiale obręczy, układanie łebka w kołnierzu piasty, no i samo wyciągnięcie szprychy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-06-08 11:53:38
Autor: Coaster
Jaka średnica obręczy?
On 6/7/11 11:02 AM, harman/kardon wrote:
[...]

Szprych sie w zasadzie nie gwintuje narzynka - gwint jest walcowany.

od biedy samym nyplem przy naciąganiu

'Gwintujesz' stalowe szprychy mosieznym/aluminiowym nyplem? ROFTL

i potem skracać,

Nie ma problemu ze spilowaniem 1-2 mm szprychy wystajacej z nypla.

PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Jaka średnica obręczy?