Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.gory   »   Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]

Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]

Data: 2011-03-14 09:43:54
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]
Witam!
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,
zatem ostrzegam wszystkich potencjalnych turystów: zaopatrzcie się z
gumofilce albo płetwy, powyżej około 950m npm leży jeszcze śnieg, ale
topnieje i robi się kaszka, która prędzej czy później zmienia się w Jezioro
Butne, więc średnia przyjemność. A śniegu jeszcze trochę jest, czasami
słupki graniczne zakopane w całości.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarczą.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | A potem kilkanaście drugich.

Data: 2011-03-14 10:17:53
Autor: bans
Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]
W dniu 2011-03-14 09:43, Marek 'marcus075' Karweta pisze:

topnieje i robi się kaszka, która prędzej czy później zmienia się w Jezioro
Butne, więc średnia przyjemność.

Przecież chodzenie w płetwach po górach to niesamowita frajda, co roku czekam specjalnie na odpowiednie warunki, niesty - z powodu nieczęstego występowania takowych chodzę w płetwach po śniegu i lodzie, wywołując - pfff, nie wiem dlaczego! - ironiczne i prześmiewcze komentarze napotkanych turystów.

;P


--
bans

Data: 2011-03-14 15:50:47
Autor: Ludek Vasta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
On 14/03/2011 09:43, Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,

Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie, że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy. W takim razie dopełniacz chyba będzie brzmiał inaczej, nie?

Ludek

Data: 2011-03-14 17:14:54
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-14 15:50, Ludek Vasta pisze:

Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna
odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie,
że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy.

I masz rację, poprawna forma dopełniacza to "Krawcowego Wierchu".



--
bans

Data: 2011-03-14 18:42:00
Autor: Ludek Vasta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
On 14/03/2011 17:14, bans wrote:
I masz rację, poprawna forma dopełniacza to "Krawcowego Wierchu".

Dziękuję bardzo, instynkt mnie w tym wypadku nie zawiódł. :)

Ludek

Data: 2011-03-14 20:01:18
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
bans, Mon, 14 Mar 2011 17:14:54 +0100, pl.rec.gory:
W dniu 2011-03-14 15:50, Ludek Vasta pisze:

Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna
odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie,
że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy.

I masz rację, poprawna forma dopełniacza to "Krawcowego Wierchu".

Hm. A to ja się kajam zatem i dziękuję za informację.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarczą.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | A potem kilkanaście drugich.

Data: 2011-03-15 09:57:35
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "bans"
Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna
odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie,
że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy.

I masz rację, poprawna forma dopełniacza to "Krawcowego Wierchu".

Nie będę kruszył kopii w tej kwestii, jako że nie mam wyrobionego zdania. Zaznaczę wyłącznie, że z językowego punktu widzenia, byłoby tak:

1. Krawców Wierch (wierch krawców)
na (do, z) Krawców Wierchu (wierchu krawców)

2. Krawcowy Wierch
na Krawcowym Wierchu, do (z) Krawcowego Wierchu

A on jest bardziej Krawców Wierch, niż Krawcowy Wierch.
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-15 10:51:25
Autor: Ludek Vasta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
On 15/03/2011 09:57, Franz wrote:
Zaznaczę wyłącznie, że z językowego punktu widzenia, byłoby tak:

A jaki język masz na myśli, pisząc o "językowym punkcie widzenia"? Współczesny kodyfikowany język polski, czy miejscowy język (gwarę)?

Ludek

Data: 2011-03-15 11:26:44
Autor: Olin
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Dnia Tue, 15 Mar 2011 10:51:25 +0100, Ludek Vasta napisał(a):

A jaki język masz na myśli, pisząc o "językowym punkcie widzenia"? Współczesny kodyfikowany język polski, czy miejscowy język (gwarę)?

Tego wszystkiego pewnie nawet Miodek nie ogarnie.
W Galicji ludzie jeżdżą do Limanowej tudzież Wysowej; w innych rejonach
Polski udają się do Włoszczowy i Kudowy.
Dla mnie oczywistą oczywistością byłoby kupić bilet do Tych, ale autochtoni
zdecydowania wolą do Tychów, to się dostosowuję.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
 Ona jest swoistym piekłem!"
papież Pius II

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2011-03-15 13:52:50
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "Olin"
Dla mnie oczywistą oczywistością byłoby kupić bilet do Tych, ale autochtoni
zdecydowania wolą do Tychów, to się dostosowuję.

No ja właśnie aktualnie z Tych jestem.
Jeszcze kilka lat temu byłem z Tychów, ale mi uświadomiono, że prawidłowo ma być z Tych. ;))
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-15 13:55:25
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-15 13:52, Franz pisze:

No ja właśnie aktualnie z Tych jestem.
Jeszcze kilka lat temu byłem z Tychów, ale mi uświadomiono, że
prawidłowo ma być z Tych. ;))

Bez kitu, kiedy się zmieniło? Z tego, co wiem, to raczej słownikowo "Tychów" jest poprawnie. Choć ponoć wersja "Tych" jest dopuszczalna.


http://so.pwn.pl/lista.php?co=tychy





--
bans

Data: 2011-03-15 15:19:31
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "bans"
Bez kitu, kiedy się zmieniło? Z tego, co wiem, to raczej słownikowo "Tychów" jest poprawnie. Choć ponoć wersja "Tych" jest dopuszczalna.

To może przedtem dobrze mówiłem, a dopiero później dałem sobie kit wcisnąć. :)))
Przy okazji skonfrontuję moje źródło z linkiem
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...
, który podałeś. Dzięki.

Data: 2011-03-16 11:03:07
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "Franz"
Bez kitu, kiedy się zmieniło? Z tego, co wiem, to raczej słownikowo "Tychów" jest poprawnie. Choć ponoć wersja "Tych" jest dopuszczalna.

To może przedtem dobrze mówiłem, a dopiero później dałem sobie kit wcisnąć. :)))
Przy okazji skonfrontuję moje źródło z linkiem

Skonfrontowałem. :)
Okazuje się, że co innego jest w internecie, a co innego w księgach pisanych oraz w wypowiedzi prof. Miodka.

Odmiana: Tychy, do (z) Tych.
Źródło: Współczesny Słownik Języka Polskiego PWN, rok wydania: 2002.
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-16 12:18:30
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-16 11:03, Franz pisze:

Odmiana: Tychy, do (z) Tych.
Źródło: Współczesny Słownik Języka Polskiego PWN, rok wydania: 2002.

Będę apelował! ;)

--
bans

Data: 2011-03-16 12:28:06
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-16 11:03, Franz pisze:

Okazuje się, że co innego jest w internecie, a co innego w księgach
pisanych oraz w wypowiedzi prof. Miodka.

Miodek jednak proponuje formę "Tychów"

http://pl.wiktionary.org/wiki/Tychy

Wiem, to wiki, niewiele warte, ale na dole są linki do innych źródeł.

A jeszcze inaczej - całe hordy moich tyskich znajomych oburzają się na formę "Tychy" jako narzuconą i gorolską ;)


--
bans

Data: 2011-03-16 14:55:16
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "bans"
Miodek jednak proponuje formę "Tychów"

Polegam na moim informatorze, który słyszał jak Miodek się opowiadał za formą "Tych" w przeciwieństwie do "Tychów. Dane ze słownika PWN widziałem wczoraj na własne oczy. Ale fakt - wydanego już 9 lat temu. A świat zmienia się tak szybko... ;)
Jednocześnie nie mam zamiaru negować informacji w internecie. Chyba trzeba przyjąć już tę niejednoznaczność. ;)

Zwłaszcza w obliczu przytaczanych uzasadnień:
Starsze słowniki podawały w D. dopełniacz wyłącznie formę "Tych", podobnie Wykaz urzędowych nazw miejscowości w Polsce. Było to jednak wbrew śląskiej tradycji, której właściwa jest wyłącznie forma "Tychów". Spowodowało to, że w nowszych słownikach obie formy pojawiają się jako oboczne[3][4][5], a coraz częściej językoznawcy skłaniają się ku formie regionalnej "Tychów"[6][7][8].

A więc - niech żyją regionalizmy! :))

A jeszcze inaczej - całe hordy moich tyskich znajomych oburzają się na formę "Tychy" jako narzuconą i gorolską ;)

Mnie to właściwie nie dotyczy. Mieszkam na Mąkołowcu, który został siłą włączony do Tych. Tfu! Tychów. Albo Tych?.. Nie... :)))
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-16 15:44:49
Autor: Stefan
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])

Użytkownik "Franz" <PahhurWYTNIJTO@interia.pl> napisał w wiadomości news:ilqfdg$3ho$1usenet.news.interia.pl...
Użytkownik "bans"
Miodek jednak proponuje formę "Tychów"

Polegam na moim informatorze, który słyszał jak Miodek się opowiadał za formą "Tych" w przeciwieństwie do "Tychów. Dane ze słownika PWN widziałem wczoraj na własne oczy. Ale fakt - wydanego już 9 lat temu. A świat zmienia się tak szybko... ;)
Jednocześnie nie mam zamiaru negować informacji w internecie. Chyba trzeba przyjąć już tę niejednoznaczność. ;)

Zwłaszcza w obliczu przytaczanych uzasadnień:
Starsze słowniki podawały w D. dopełniacz wyłącznie formę "Tych", podobnie Wykaz urzędowych nazw miejscowości w Polsce. Było to jednak wbrew śląskiej tradycji, której właściwa jest wyłącznie forma "Tychów". Spowodowało to, że w nowszych słownikach obie formy pojawiają się jako oboczne[3][4][5], a coraz częściej językoznawcy skłaniają się ku formie regionalnej "Tychów"[6][7][8].

A więc - niech żyją regionalizmy! :))

A jeszcze inaczej - całe hordy moich tyskich znajomych oburzają się na formę "Tychy" jako narzuconą i gorolską ;)

Mnie to właściwie nie dotyczy. Mieszkam na Mąkołowcu, który został siłą włączony do Tych. Tfu! Tychów. Albo Tych?.. Nie... :)))
--
w latach1972-3 bardzo często oczekując na peronie czwartym dworca katowickiego słyszałem zapowiedź: Pociąg osobowy do Tych Miasta przez i tak dalej...
a kolega mieszkał na osiedlu F w Tychach ;)))) były te Tychy, były...
pozdr
Stefan
czasowy Starobierunianin (ale to dawno...)

Data: 2011-03-16 17:21:10
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
bans, Wed, 16 Mar 2011 12:28:06 +0100, pl.rec.gory:
W dniu 2011-03-16 11:03, Franz pisze:

Okazuje się, że co innego jest w internecie, a co innego w księgach
pisanych oraz w wypowiedzi prof. Miodka.

Miodek jednak proponuje formę "Tychów"

Prof. Miodek należy do "szkoły wrocławskiej", która jest dość liberalna i
generalnie uważają, że uzus może być wyznacznikiem języka, bo język jest
dla ludzi, a nie ludzie dla języka. W pewnym stopniu go rozumiem.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarczą.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | A potem kilkanaście drugich.

Data: 2011-03-17 11:30:51
Autor: gl
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])

Użytkownik "Franz" > Okazuje się, że co innego jest w internecie, a co innego w księgach pisanych
oraz w wypowiedzi prof. Miodka.

Odmiana: Tychy, do (z) Tych.
Źródło: Współczesny Słownik Języka Polskiego PWN, rok wydania: 2002.
--

widzę, iż można by tu zrobić wońtek na miarę
Bieszczad/ów;
wspomniany Miodek opowiada się za formą
"z Tychów" (jego Słownik ojczyzny polszczyzny z 2002)
nie tylko ze względu na lokalny zwyczaj, ale i dlatego,
"że bezkońcówkowe konstrukcje dopełniacza liczby mnogiej
nie istnieją dziś jako zasada tam, gdzie liczba pojedyńcza
nie wskazuje wyraźnie na rodzaj żeński lub nijaki";
nazwa Tychy miała oznaczać członków rodu założonego
przez Tymoteusza, a imię to skracano do formy Tych;

 g.

Data: 2011-03-17 16:22:16
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "gl"
widzę, iż można by tu zrobić wońtek na miarę
Bieszczad/ów;

Bo język polski mało konsekwentny jest. :)

Odmiana: Tychy, do (z) Tych.
Źródło: Współczesny Słownik Języka Polskiego PWN, rok wydania: 2002.

"z Tychów" (jego Słownik ojczyzny polszczyzny z 2002)
nie tylko ze względu na lokalny zwyczaj, ale i dlatego,
"że bezkońcówkowe konstrukcje dopełniacza liczby mnogiej
nie istnieją dziś jako zasada tam, gdzie liczba pojedyńcza
nie wskazuje wyraźnie na rodzaj żeński lub nijaki";

Jedna z dzielnic Tych(ów) nazywa się Paprocany. O ile dawniej jeździliśmy do Tychów, to już nikt nie jeździł do Paprocanów, tylko do Paprocan. W sąsiednim Bieruniu mają dzielnicę Bojszowy. Też nikt nie wybiera się do Bojszowów, tylko do Bojszów. A z tymi gminami graniczą Lędziny. Już nie będę przytaczał ich możliwej odmiany. ;)
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-17 17:02:36
Autor: Stefan
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])

Użytkownik "Franz" <PahhurWYTNIJTO@interia.pl> napisał w wiadomości news:ilt8si$mq8$1usenet.news.interia.pl...
Użytkownik "gl"
widzę, iż można by tu zrobić wońtek na miarę
Bieszczad/ów;

Bo język polski mało konsekwentny jest. :)

Odmiana: Tychy, do (z) Tych.
Źródło: Współczesny Słownik Języka Polskiego PWN, rok wydania: 2002.

"z Tychów" (jego Słownik ojczyzny polszczyzny z 2002)
nie tylko ze względu na lokalny zwyczaj, ale i dlatego,
"że bezkońcówkowe konstrukcje dopełniacza liczby mnogiej
nie istnieją dziś jako zasada tam, gdzie liczba pojedyńcza
nie wskazuje wyraźnie na rodzaj żeński lub nijaki";

Jedna z dzielnic Tych(ów) nazywa się Paprocany. O ile dawniej jeździliśmy do Tychów, to już nikt nie jeździł do Paprocanów, tylko do Paprocan. W sąsiednim Bieruniu mają dzielnicę Bojszowy. Też nikt nie wybiera się do Bojszowów, tylko do Bojszów. A z tymi gminami graniczą Lędziny. Już nie będę przytaczał ich możliwej odmiany. ;)
Na piwo my jeździli do Lędzin i nijak nie było inaczyj. (z Hołdunowa jakby kto pytał)

pozdr
Stefan

Data: 2011-03-18 00:04:16
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Franz, Thu, 17 Mar 2011 16:22:16 +0100, pl.rec.gory:
A z tymi gminami graniczą Lędziny. Już nie będę przytaczał ich możliwej odmiany. ;)

Elementarne: do Lędźwi.
;-)

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarczą.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | A potem kilkanaście drugich.

Data: 2011-03-15 13:51:19
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "Ludek Vasta"
A jaki język masz na myśli, pisząc o "językowym punkcie widzenia"? Współczesny kodyfikowany język polski, czy miejscowy język (gwarę)?

Polski. W gwarach może być rzeczywiście przeróżnie.
Chociaż, czasami i język polski mnie zaskakuje. :))
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-15 15:35:02
Autor: Adam Moczulski
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-15 10:51, Ludek Vasta pisze:

Zaznaczę wyłącznie, że z językowego punktu widzenia, byłoby tak:

A jaki język masz na myśli, pisząc o "językowym punkcie widzenia"?
Współczesny kodyfikowany język polski, czy miejscowy język (gwarę)?

Moja urodzona w Rajczy Żona mówi "Krawców Wiercha". Ale to nie znaczy że W Ujsołach już nie mówią inaczej. Czasem gwary dwóch sąsiednich wsi różnią się dość solidnie. Ja znam taki przykład z Podlasia, gdzie wieś z północnej strony Buga obśmiewa twardą wymowę "ń" mieszkańców wsi na brzegu południowym.
--
Pozdrawiam
Adam

Data: 2011-03-15 13:02:19
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-15 09:57, Franz pisze:

Nie będę kruszył kopii w tej kwestii, jako że nie mam wyrobionego
zdania. Zaznaczę wyłącznie, że z językowego punktu widzenia, byłoby tak:

1. Krawców Wierch (wierch krawców)

A, i już tu się różnimy podejściem, bo moim zdaniem Krawców Wierch to nie "wierch krawców" tylko "wierch krawca". Liczba pojedyncza.  To jest jednak regionalizm. Ale też nie będę kruszył kopii, bo to tylko moje luźne dywagacje oparte na znajomości gwary, którą posługuję się od dziecka, ale która jednak nie jest gwarą spod Ujsoł, choć zauważam wiele podobieństw.

Mieszkam na Śląsku i być może dla mnie to jest naturalne, bo tu ciągle się mówi

- Ulczoków staw - czyli "staw należący do Ulczoka

- "Kędziorowa Kępa"  - górka należąca do Kędziora

- Golusowe pole - pole należące do Golusa

W każdym razie - tak czy inaczej, proponuję w nazwie "Krawców Wierch" odmieniać oba człony.



--
bans

Data: 2011-03-15 13:49:47
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "bans"
Mieszkam na Śląsku i być może dla mnie to jest naturalne, bo tu ciągle się mówi

Ja też ze Śląska. :)
A zagadnienia językowe są tyleż interesujące, co zaskakujące. ;)
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-15 13:52:22
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-15 13:49, Franz pisze:

Ja też ze Śląska. :)

Śląsk Śląskowi nierówny, ja spod Pszczyny ;)
Kiedyś się złapałem na tym, że mieszkańców Bierunia rozpoznaję po tym, jak wymawiają słowo "drzwi" ;)

--
bans

Data: 2011-03-15 15:21:50
Autor: Franz
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Użytkownik "bans"
Śląsk Śląskowi nierówny, ja spod Pszczyny ;)

A ja w kolejności miejsc zamieszkania: Bytom, Mikołów, Katowice, Zabrze, Tychy.
Trochę jeszcze Gliwice, ale niezbyt formalnie. Mogą mi się dialekty mieszać. ;)
--
Pozdrawiam,
Franz
http://wfs.freehost.pl - Alpy,Dolomity,Karpaty,Bałkany ale i coś z dalekiego świata...
http://wfs.cba.pl - też góry...

Data: 2011-03-15 18:57:17
Autor: rAzor
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
Darz bór! Użytkownik... he he - Ludek Vasta raczył napisać:
On 14/03/2011 09:43, Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,

Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna
odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie,
że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy. W takim razie dopełniacz chyba
będzie brzmiał inaczej, nie?

Ludek

Są wyjąteczki, panie Ludku i tak jak nie trawię pana Karwety za pijackie wybryki w DPS, tak przyznam, że polszczyzna jest gotowa wybaczyć ten góralski wyjątek.
--
Sátoraljaújhely

Data: 2011-03-16 11:02:20
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
rAzor, Tue, 15 Mar 2011 18:57:17 +0100, pl.rec.gory:
za pijackie wybryki w DPS,

Łżesz w żywy monitor.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarczą.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Najpierw jeden
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | A potem kilkanaście drugich.

Data: 2011-03-15 21:50:13
Autor: szaman
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
On 03/14/2011 03:50 PM, Ludek Vasta wrote::
On 14/03/2011 09:43, Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,

Przepraszam, ja w sprawie językowej. Czy naprawdę taka jest poprawna
odmiana nazwy góry, która nazywa się "Krawców Wierch"? Miałem wrażenie,
że "krawców" to przymiotnik dzierżawczy. W takim razie dopełniacz chyba
będzie brzmiał inaczej, nie?

Ludek

Wszystko zależy od tego co przyjmiemy jako poziom odniesienia.
Czy język literaki czy miejscowy/gwarowy.

Jeśli chodzi o nazwy geograficzne, ostanio (całe szczęście) coraz częściej dąży się do stosowania składni i nazewnictwa miejscowego.
Zatem idąc tą ścieżką - zdecydowanie Krawców Wierchu, Krawców Wierchem, etc.


B. Pieakruś

Data: 2011-03-15 22:51:49
Autor: bans
OT odmiana (Re: Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy])
W dniu 2011-03-15 21:50, szaman pisze:

Jeśli chodzi o nazwy geograficzne, ostanio (całe szczęście) coraz
częściej dąży się do stosowania składni i nazewnictwa miejscowego.
Zatem idąc tą ścieżką - zdecydowanie Krawców Wierchu, Krawców Wierchem,
etc.

OK, tylko że IMHO nazewnictwo miejscowe to właśnie  Krawcowego Wierchu czy Krawcowym Wierchem :)


--
bans

Data: 2011-03-14 18:51:35
Autor: Doczu
Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]
W dniu 2011-03-14 09:43, Marek 'marcus075' Karweta pisze:
Witam!
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,
zatem ostrzegam wszystkich potencjalnych turystów: zaopatrzcie się z
gumofilce albo płetwy, powyżej około 950m npm leży jeszcze śnieg, ale
topnieje i robi się kaszka, która prędzej czy później zmienia się w Jezioro
Butne, więc średnia przyjemność. A śniegu jeszcze trochę jest, czasami
słupki graniczne zakopane w całości.

Na odcinku Rycerzowa - Przgibek - Wielka Racza podobnie.
Ale swoją drogą czuć już wiosnę w powietrzu ;)
--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji:
doczu@_usuń_to_interia.pl

Data: 2011-03-15 21:02:05
Autor: gocstu
Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]
W dniu 14-03-2011 09:43, Marek 'marcus075' Karweta pisze:
Witam!
Wróciłem wczoraj wieczorem z okolic Krawców Wierchu, Oszusa i Rycerzowej,
zatem ostrzegam wszystkich potencjalnych turystów: zaopatrzcie się z
gumofilce albo płetwy, powyżej około 950m npm leży jeszcze śnieg, ale
topnieje i robi się kaszka, która prędzej czy później zmienia się w Jezioro
Butne, więc średnia przyjemność. A śniegu jeszcze trochę jest, czasami
słupki graniczne zakopane w całości.


Zółty szlak z Milówki na Przysłop miejscami ponad 50cm topniejącego śniegu. Przysłop - Barania przedpatane ale śniegu jeszcze masa.

pozdrawiam

Jakby się kto wybierał... [raport pogodowy]

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona