Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?

Data: 2015-08-21 00:02:56
Autor: \(c\)RaSz
Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?
Nie mam parcia na oszałamiającą wydajność, bo najwyżej stawiam na niezawodność.
Podpowiecie, co wybrać?

   _________________

To w zasadzie na tyle, jeśli chodzi o sprawy istotne, ale tak dla ożywienia
dyskusji zahaczę o kwestię połączenia SSD z HDD, otóż:

Jak tu parę osób na grupie zauważyło — SSD jakoś "nie chcą" tanieć. Jednak udało
mi się wyszperać dość niską cenę na dysk o "niemodnej" już pojemności:
Nowy SSD SanDisk 16GB, na gwarancji, M.2 Cache drives  79 zÅ‚  SATA III

  — no bo wiÄ™kszość odbiorców chce już kilkakrotnie wiÄ™ksze, wiÄ™c niska cena
16-ki za bardzo nie dziwi, ale... Ale "kombajny", czyli dyski hybrydowe —
zazwyczaj mają moduł SSD mniejszy, najczęściej dokładnie o połowę. I jednak jest
to uważane za "wystarczające", i nadal atrakcyjne, ale... Ale z dość pobieżnego
przeglÄ…du ofert wyszÅ‚o mi, że mogÄ™ za-nabyć 500-kÄ™ HDD + tego SanDisk'a  —
taniej, niż HHD (Hybrid Hard Disk) z "krążkiem" 500, zawierający moduł pamięci
flash 8 GB. Czyli kupując osobno — miałbym i więcej, i taniej.

Jest jednak pewne "ale": otóż w skład HHD wchodzi oprogramowanie, które
pracowicie optymalizuje rozmieszczenie plików: które mają śmigać z modułu NAND,
a które mogą być odpalane wolniej, więc będą na krążku. Oczywiście tu zachodzi
delikatna kwestia tego, że takie "samowolne" lokowanie plików NIE MUSI być
zgodne z preferencjami użytkownika, no ale za to uwalnia go od dłubaniny, która
może zająć mu więcej czasu, niż zyska dzięki zwiększonej szybkości odczytu.

Ale mnie bardziej interesuje zagadnienie takie: na HHD jest tak, że pliki
umieszczone na dwóch różnych (fizycznie) urządzeniach — będą (w razie takiej
potrzeby) widziane tak, jakby były w tym samym katalogu, prawda? Natomiast gdy
urządzenia NIE są we wspólnej obudowie, no i brak im tego "programu
zarządzającego" — to (chyba) będą ewidentnie na innych napędach, i jako takie
będą postrzegane przez używające ich programy. I zastanawiam się, co stoi na
przeszkodzie temu, aby takie dwa "całkiem osobne" dyski — działały identycznie
jak hybryda?

KtoÅ› wie?

--
Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
dziobania" ludzie, na których rzÄ…dowym decydentom  -  zależy ZNACZNIE bardziej.

Data: 2015-08-21 09:53:48
Autor: Robert Winkler
Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — om ijać?
[...] I zastanawiam siÄ™, co stoi na
przeszkodzie temu, aby takie dwa "całkiem osobne" dyski — działały identycznie
jak hybryda?

Nic, wystarczy tylko płyta główna wspierająca
Intel Smart Response Technology

http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smart_response_ssd_caching_technology.html

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Intel_Z68_chipset_i_przeglad_plyt_glownych_Asus_P8Z68-V_Pro,_Gigabyte_GA-Z68X-UD7-B3,_MSI_Z68A-GD80-3825/strona/14298.html

Jeśli ktoś nie ma odpowiedniego sprzętu
a używa systemu Windows to może sobie kupić program o nazwie PrimoCache
( http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/index.html )
albo poszukać jakiegoś innego programu oferującego
porównywalną funkcjonalność.

Użytkownicy linuxa'a mają w jądrze systemu dm-cache.

/Robert

Data: 2015-08-21 11:01:00
Autor: Poldek
   (c)RaSz wrote:

[...]

Jeśli chcesz włożyć dysk do kompa i używać, to bierz SSHD (HHD).
Jeżeli chcesz spędzać długie godziny i dni na dłubaniu, konfigurowaniu, optymalizowaniu, przerzucaniu z pełnego w próżne, to bierz osobno SSD i HDD.

Data: 2015-08-21 11:22:30
Autor: Michal Lukasik
Jaki HDD 500 GB kupiæ warto, a co --- omijaæ?
On 21/08/2015 10:01, Poldek wrote:

Je¶li chcesz w³o¿yæ dysk do kompa i u¿ywaæ, to bierz SSHD (HHD).
Je¿eli chcesz spêdzaæ d³ugie godziny i dni na d³ubaniu, konfigurowaniu,
optymalizowaniu, przerzucaniu z pe³nego w pró¿ne, to bierz osobno SSD i
HDD.

Jak kto¶ nie wie co robi...
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2015-08-21 13:34:25
Autor: Poldek
Michal Lukasik wrote:
[...]

Jak kto¶ chce robiæ habilitacjê z u¿ywania twardego dysku, to jest ¶wietny temat.

Data: 2015-08-21 14:00:06
Autor: Michal Lukasik
On 21/08/2015 12:34, Poldek wrote:

Jak kto¶ chce robiæ habilitacjê z u¿ywania twardego dysku, to jest
¶wietny temat.

Dok³adnie.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2015-08-21 11:21:28
Autor: Michal Lukasik
On 20/08/2015 23:02,  (c)RaSz wrote:

[...]

Tak naprawdę OS konfigurujesz raz i działa. Później tylko decydujesz gdzie, które dane i soft upchać.

[...]

O ISR już Ci napisano. Tu doczytasz więcej
http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/technology-briefs/smart-response-technology-brief.pdf

O dm-cache też już było, ale to nie koniec możliwości. Jeśli używasz Linuxa to jest jeszcze jedna IMO ciekawa i bardzo wydajna opcja - RAID1 z SSD i części HDD. Cały odczyt zapis odbywa się na SSD a w wolnej "chwili" HDD się synchronizuje. W razie padu SSD OS "wstaje" z HDD. Właśnie testuję takie rozwiązanie i nie mam zastrzeżeń. ;D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2015-08-22 00:30:08
Autor: \(c\)RaSz
Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?
Dzięki stokrotne wszystkim za ciekawe wyjaśnienia dot. (SSD + HDD) versus HHD, a czy ktoś jeszcze mógłby coś napisać {jak w temacie}? No bo lukam na Allegro, dysków jest sporo, a ceną różnią się często dość znacznie. Co jest zapewne powiązane z ich jakością, no ale ta ma przecież różne wymiary:

 â€” dla jednego ważna jest (bo ja wiem?) cicha praca, dla drugiego niski pobór prÄ…du, trzeci musi mieć demona prÄ™dkoÅ›ci, no a dla mnie jak raz teraz najważniejsza jest *niezawodność*. No to może zamiast jednej 500-ki powinienem kupić 2*250 i zrobić im RAID-x? Ten "x" (=1?) to stÄ…d, że nie do koÅ„ca wiem "który". No bo nie chciaÅ‚bym, aby tylko pojemność zżeraÅ‚ (dla zapewnienia bezpieczeÅ„stwa danych), i żeby taki zestaw miaÅ‚ pojemność użytecznÄ… co najwyżej o 30% mniejszÄ…, niż "caÅ‚kowita". No bo "coÅ› sÅ‚yszaÅ‚em", ale nie do koÅ„ca chwytam: "co"...

Data: 2015-08-22 01:18:03
Autor: \(c\)RaSz
Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?
A jeszcze spytam o możliwość utworzenia "pseudo-partycji", że tak to nazwę. Owoż
onegdaj w którejś odsłonie DOS-a pojawiła się możliwość nadania jakiemuś
katalogowi "rangi" osobnego dysku, z przypisaną mu "literką imienia własnego",
na przyklad E:

Różniło się to od "partycji pełną gębą" tym, że wielkość owego tworu — nie była
ograniczona, i stanowiła dowolny procent ( x< 100% ) wolnej przestrzeni dysku
fizycznego, i było tak *stale*, czyli w trakcie używania kształtowało się to
"dynamicznie". Z pewnych względów wolałbym zrobić tak właśnie teraz, ale nie
wiem, czy (i, co ważniejsze: jak?) dopuszcza to Win XP. Ktoś może coś wie na ten
temat?

   _________________

A zaś co do tego, że jakoś nie mam zaufania do "programu lokującego" pliki w
systemie HHD (hybrydowy), to wietrzę trudność następującą. Uczestniczę w
platformie BOINC (patrz motto na dole), i Manager tej platformy odpala siÄ™ razem
z systemem (oczywiście mogę go zablokować, lecz nie o to mi chodzi). Jest jednym
z najczęściej używanych plików, dlatego też (zapewne) zostałby zakwalifikowany
przez ów "program lokujący" do tego, aby go wepchnąć na moduł SSD, kiedy mi na
tym wcale nie zależy! A wręcz przeciwnie. Dlatego chciałbym jednak mieć pełną
kontrolę nad procesem "kwalifikowania" plików: który "na krążek", a który — na
solid state...

--
Posiadasz wolne moce obliczeniowe? DoÅ‚Ä…cz do projektu BOINC  — przetwarzania
rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

Data: 2015-08-27 00:17:02
Autor: \(c\)RaSz
Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?
Użytkownik "jakson" napisał w
news:mr9h7r$cs2$1speranza.aioe.org ...
:>
: > (...) czy (i, co ważniejsze: jak?) dopuszcza to Win XP.
: > Ktoś może coś wie na ten temat?
: >
:
: subst
:

Hm, dzięki, ale... mógłbyś tak jak chłop krowie na miedzy — rozwinąć?
Bardzo byÅ‚bym dźwiÄ™czny   ;)

Data: 2015-08-27 20:02:34
Autor: BQB
W dniu 2015-08-27 o 00:17,  (c)RaSz pisze:
[...]

to komenda w "wierszu poleceń" wpisz tam subst /? i się dowiesz.

Data: 2015-08-22 09:04:00
Autor: Waldek
W dniu 2015-08-22 o 00:30,  (c)RaSz pisze:

  — dla jednego ważna jest (bo ja wiem?) cicha praca, dla drugiego niski pobór
prądu, trzeci musi mieć demona prędkości, no a dla mnie jak raz teraz
najważniejsza jest *niezawodność*. No to może zamiast jednej 500-ki powinienem
kupić 2*250 i zrobić im RAID-x? Ten "x" (=1?) to stąd, że nie do końca wiem
"który". No bo nie chciałbym, aby tylko pojemność zżerał (dla zapewnienia
bezpieczeństwa danych), i żeby taki zestaw miał pojemność użyteczną co najwyżej
o 30% mniejszą, niż "całkowita". No bo "coś słyszałem", ale nie do końca
chwytam: "co"...

Każdy robi tak jak mu pasuje.
Ja mam SSD 250GB na podstawowy system + 2 dyski 500GB w macierzy
Na tych 2 dyskach postawiony jest RAID 0 oraz RAID 1, mniej więcej po połowie przestrzeni fizycznej. W efekcie ok. 500 + 250 GB
Na stripingu mam kopie partycji systemowej z SSD (na wypadek wszelki) oraz druga partycje na wszelkiego rodzaju mniej ważne rzeczy oraz tzw. śmieci.
Na części z miroringiem trzymam to czego strata by mnie zabolała + robione w locie backupy newralgicznych danych z bazy

Ponieważ w kompie jest tylko sata2 - wydajność SSD i RAID 0
jest porównywalna (transfer) ale czas dostępu zabija macierz
stÄ…d system podstawowy stoi na SSD

Pozdro

Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co — omijać?