Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne

Data: 2013-05-11 17:41:26
Autor: Lisciasty
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
Witam,

Ostatnia dłuższa dyskusja o NAS-ach była ponad rok temu, więc może coś
się zmieniło. Potrzebuję takiego czegoś tylko do robienia backupów
danych księgowo-kadrowych z jednego, góra dwóch komputerów. Mój
poprzedni pomysł (raid na dwóch dyskach, z czego jeden w ruchomej
szufladce) nie zdał egzaminu, bo ten wyciągany co jakiś czas dysk
zdechł był w końcu przedwcześnie. Teraz padł pomysł NAS-a, przeglądam
co teraz jest dostępne i po odfiltrowaniu na tapecie zostały:

QNAP 2-Bay TurboNAS
Netgear ReadyNas Duo v2
SYNOLOGY DS211 2-bay

ten netgear najtańszy, ale ma jakieś szemrane opinie.
Czy to powyższe warte jest rozważenia? Czy może pomyśleć nad jakimś
innym sposobem backupu? Ilość danych jest śmiesznie mała (pewnie 6-8
GB/miesiąc), prędkość transferu jest kompletnie nieistotna, tudzież
inne wodotryski jak torrenty, ajtuny i inne miszmasze. Jednakowoż
opcji z dyskiem usb czy czymś takim wolałbym uniknąć.

L.

Data: 2013-05-12 13:30:42
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Sat, 11 May 2013 17:41:26 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

[...]

inne wodotryski jak torrenty, ajtuny i inne miszmasze. JednakowoĹź
opcji z dyskiem usb czy czymś takim wolałbym uniknąć.

Mam tego ReadyNAS Duo tylko w wersji v1. Uzywam od 3 lat do wlasnie kopii,
nie narzekam. Wodotryski tez ma. Rozszzerzylem mu pamiec z 256MB do 1GB,
doinstalowalem troche rzeczy, mam na nim nawet iSCSI i jedna partycja w
kompie pod Win7 jest z tego NASa :-) Poza tym normalnie masz tam serwer FTP,
http, jest PHP, nawet chyba sie mySQL znajdzie - mozna stawiac proste www.
Jesdyne co moze byc klopotem to ewentualna aktualizacja systemu (poza
aktualizacjami publikowanymi przez samego Netgeara). Chcialem tam ostatnio
zainstalowac serwer pewnej gry i zderzylem sie z niezgodnoscia bibliotek
systemowych. Na tym NASie pracuje Debian 3.1 i nie da sie dac nowszego, bo
procesor jestdosc egzotyczny (Sparc) a Debian przestal go wspierac przy
wersji 4. Jesli jednak nie robisz takich cudow i nie bedziesz to polecam. Choc do
zabawy wolalbym dzis QNAPa ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-05-12 21:38:32
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-12 13:30:42 niejaki R.e.m.e.K napisał:
 Rozszzerzylem mu pamiec z 256MB do 1GB

a możesz coś napisać o tym? dużo jest roboty? trzeba lutować?

--
P0zdrawiam p0li     p0li(at)poczta.onet.pl
gg # 175936; icq# 16655815 skype: p0li_ten_jedyny

Data: 2013-05-12 21:53:50
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Sun, 12 May 2013 21:38:32 +0200, p0li napisał(a):

T->Dnia 2013-05-12 13:30:42 niejaki R.e.m.e.K napisał:
 Rozszzerzylem mu pamiec z 256MB do 1GB

a możesz coś napisać o tym? dużo jest roboty? trzeba lutować?

Eeee... lutowac tylko w jednym wypadku, jesli szukanie odpowiedniego* modulu
bedzie trwalo miesiac i bedzie to luty ;-)

Czyli wkladasz w slot jak w kompie, moduly SODIMM, laptopowe, 5 minut roboty
:-)

*) dzialaja okreslone moduly wyszczegolnione przez producenta, dzialanie
modulu spoza tej listy to ruletka.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-05-13 08:39:57
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-12 21:53:50 niejaki R.e.m.e.K napisał:
[...]

aha - dzięki za informacje - jeszcze szybkie pytanko - moduł pamięci
dokładasz czy zamieniasz?

Data: 2013-05-13 09:18:10
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Mon, 13 May 2013 08:39:57 +0200, p0li napisał(a):

Czyli wkladasz w slot jak w kompie, moduly SODIMM, laptopowe, 5 minut roboty
:-)

aha - dzięki za informacje - jeszcze szybkie pytanko - moduł pamięci
dokładasz czy zamieniasz?

No wlasnie, poprzednio nieprecyzyjnie sie wyrazilem uzywajac liczby mnogiej.
Moj NAS w wersji v1 posiada jedno gniazdo na modul, wiec zamieniam. Jak ma
v2 nie wiem. W kazdym razie dostep jest latwy (4 srubki i klapka), producent
nie robi sztucznie "pod gorke".

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-05-13 10:55:45
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-13 09:18:10 niejaki R.e.m.e.K napisał:
[...]

no to fajnie - popatrzę sobie w wolnej chwili
jeszcze raz dzięki :)

Data: 2013-05-12 15:40:09
Autor: Michal Kawecki
[...]

Wstaw w tą kieszonkę drugi dysk i co jakiś czas (bez przerywania pracy)
klonuj na niego partycję z systemem i z danymi przy pomocy darmowego
Keriver Disk Sync. Nie będzie to oczywiście żaden backup, ale takie
rozwiązanie ma jedną wielką zaletę - po awarii głównego dysku
systemowego można natychmiast wrócić do pracy. Dodatkowo możesz
oczywiście jakimś narzędziem codziennie kopiować bieżące dane na drugą
partycję tegoż dysku.
--
M.   /odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2013-05-12 08:14:12
Autor: Lisciasty
On 12 Maj, 15:40, Michal Kawecki <kkwi...@o2.px> wrote:
[...]

Też tak kombinowałem ale niestety co jakiś czas w biurze nie ma nikogo
(wolne, święta, itp.) i przydałoby się zabrać ze sobą jeden dysk, żeby
w razie kradzieży kompa nie być w czarnej d. No i właśnie od takiego
wynoszenia dysk padł. A targać całego kompa ze sobą to trochę
nieporęcznie.

L.

Data: 2013-05-12 17:15:18
Autor: Pawel O'Pajak
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne

Powitanko,

  Teraz padł pomysł NAS-a, przeglądam
co teraz jest dostępne i po odfiltrowaniu na tapecie zostały:

A co bylo kryterium filtrowania?
Bo jesli to ma byc tylko do backupu, to najtaniej chyba NSA 310/320 Zyxela. Mam, dziala, wodotryskow specjalnych nie ma, a te co sa, dzialaja tak sobie, ale backup zawsze OK.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2013-05-12 08:53:09
Autor: Lisciasty
On 12 Maj, 17:15, Pawel O'Pajak <opa...@interia.pl> wrote:
A co bylo kryterium filtrowania?

Miejsce na  2 dyski, cena od 400 do 1000, coś rozpoznawalnego i
popularnego żeby się nie pałować bo nigdy czegoś takiego nie miałem, w
zasadzie kryteria "na oko" ;)

Bo jesli to ma byc tylko do backupu, to najtaniej chyba NSA 310/320
Zyxela. Mam, dziala, wodotryskow specjalnych nie ma, a te co sa,
dzialaja tak sobie, ale backup zawsze OK.

Hm spojrzałem na toto, kosztuje jakieś 550, qnap 680, synology 700,
netgear 600. Jakiś istotnych różnic w cenie nie widzę, chyba że słabo
szukam. Ten pojedynczy zyxel faktycznie jest tani jak zupa, ale
podwójny już nie bardzo :]

L.

Data: 2013-05-12 21:40:19
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-12 17:53:09 niejaki Lisciasty napisał:
Miejsce na  2 dyski, cena od 400 do 1000, coś rozpoznawalnego i
popularnego żeby się nie pałować bo nigdy czegoś takiego nie miałem, w
zasadzie kryteria "na oko" ;)

pisałem na priv ale chyba nie doszło

mam linksysa nas-200 z dwoma dyskami 1,5TB do wzięcia za 6set

Data: 2013-05-12 12:53:31
Autor: Lisciasty
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
On 12 Maj, 21:40, p0li <p...@triger.net> wrote:
pisa em na priv ale chyba nie dosz o

mam linksysa nas-200 z dwoma dyskami 1,5TB do wzi cia za 6set

Doszło doszło, ino mnie w chacie nie było :>

L.

Data: 2013-05-13 08:28:27
Autor: Chris
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
p0li nabazgrał(a):

[...]

Miałem to ... po 3 dniach oddałem i węcej tego nie chcę.

Data: 2013-05-13 08:38:37
Autor: p0li
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
T->Dnia 2013-05-13 08:28:27 niejaki Chris napisał:
p0li nabazgrał(a):

[...]

no widzisz - a u mnie przelatał ponad 6 latek na szafie - bezawaryjnie
przeżył 2 zmiany dysków i pewnie do teraz by chodził
ale trafił się netgear z większymi dyskami --

Data: 2013-05-13 08:44:57
Autor: Chris
[...]

Może na zły model trafiłem ale na dzień dobry hałas tego linksysa mnie dobił, kiepskie oprogramowanie bez porównania do Qnapa i Synology nie mówiąc o osągach ale to jak prównać poloneza do ferrari choć ferrari jest głośne :)

Data: 2013-05-13 10:54:40
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-13 08:44:57 niejaki Chris napisał:
Może na zły model trafiłem ale na dzień dobry hałas tego linksysa mnie

faktycznie - bezgłośny to on nie jest - ale ten cichy gwizd fajnie mni
eusypiał :)

dobił, kiepskie oprogramowanie bez porównania do Qnapa i Synology nie mówiąc

alez oczywiście - jak chcesz mieć komban - kupujesz kombajn i płacisz za
kombajn
chcesz mieć proste urządzenie - kupujesz proste urządzenie i płacisz 1/5
tego co za kombajn

o osągach ale to jak prównać poloneza do ferrari choć ferrari jest głośne :)

do wypuszczania filmów fullhd po sieci w zupełności wystarczał - reszta to
przerost formy do domowych zastosowań
na prawdę nie robi mi różnicy czy film będzie sie kopiował 3 minuty czy 6

Data: 2013-05-12 21:27:57
Autor: Leon Mazurek (inny)
W dniu 2013-05-12 02:41, Lisciasty pisze:

[...]

Dlaczego 2-dyskowce?
Dwa NASy 1-dyskowe wcale nie są droższe niż jeden 2-dyskowy (proszę się nie czepiać groszy), a o wiele bezpieczniejsze.

Leo

Data: 2013-05-12 12:54:48
Autor: Lisciasty
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
On 12 Maj, 21:27, "Leon Mazurek (inny)" <mazurek.l...@gmial.bez-
spamu.com> wrote:
Dlaczego 2-dyskowce?
Dwa NASy 1-dyskowe wcale nie s dro sze ni jeden 2-dyskowy (prosz si
nie czepia groszy), a o wiele bezpieczniejsze.

Chyba żeby zminimalizować ilość złomu, to nie jest jakaś krytyczna
sprawa z tym backupem, wydaje mi się że taki dwudyskowy nas oraz raz w
miesiącu zgranie na jakiś dysk usb wystarczy żeby spać spokojnie :>

L.

Data: 2013-05-13 08:32:42
Autor: Chris
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
Lisciasty nabazgrał(a):

QNAP 2-Bay TurboNAS
SYNOLOGY DS211 2-bay

Oba ta sama klasa więc co bardziej się podoba, obecnie Qnap wprowadza nowy system w wer. 4.0 i wygląda podobinie do Synology oraz bardzo dużo nowości bo kiedyś soft Synology był lepszy (hardware podobny)

http://www.qnap.pl/index_qnap_firmware_40.php

Jak nie chcesz problemów bierz coś z tego (mam w użyciu oba systemy)

Data: 2013-05-17 17:49:04
Autor: Michal Lukasik
On 12/05/2013 01:41, Lisciasty wrote:

QNAP 2-Bay TurboNAS
Netgear ReadyNas Duo v2
SYNOLOGY DS211 2-bay

ten netgear najtańszy, ale ma jakieś szemrane opinie.

Nie wiem, skąd te opinie, ale ja słyszałem same dobre. Sam też mam bardzo pozytywane wrażenia z używania. Brałbym Netgear. Jeśli nie musi być nowy to kup v1. Nowego V2 w tym momencie IMO nie warto kupować - na tę "półkę" wyszła seria 100 (nowy OS (jeszcze się nie bawiłem, ale już niedługo, pozatym jeśli to nadal Debian to biędzie "miodnie", nowy CPU, więcej RAM - choć to nie robi róznicy bo samemu można zmienić).
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-05-20 09:21:23
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
Dnia 2013-05-17, o godz. 17:49:04
Michal Lukasik <michu_l@tlenCUT.pl> napisał(a):

> [...]

> SYNOLOGY DS211 2-bay
>
> ten netgear najtańszy, ale ma jakieś szemrane opinie.

Nie wiem, skąd te opinie, ale ja słyszałem same dobre.

No to masz pierwszą złą. Miałem 2 egzemplarze. W obu były problemy z
instalacją dysków . Okazało się że mimo że specyfikacja mówi o dyskach
2TB to po ich zainstalowaniu nie można było stworzyć mirrora w RAID1.
Oba wróciły do sprzedawcy.

Zdrówko

Data: 2013-05-20 09:36:47
Autor: p0li
T->Dnia 2013-05-20 09:21:23 niejaki Maciek BabciaDobosz napisał:
[...]

no patrz - a u mnie działa (ło)

--
http://42.pl/u/y68
Pójdźże kiń tę chmurność w głąb flaszy.

Data: 2013-05-20 14:12:59
Autor: R.e.m.e.K
Dnia Mon, 20 May 2013 09:21:23 +0200, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

[...]

A czy te dyski byly na liscie obslugiwanych? Bo tez sie z tym spotkalem
pierwszego dnia i dwa "jakies tam" dyski nie dzialaly, ale gdy dokupilem
odpowiednie to poszlo i juz 3ci rok biegaja bez zajakniecia.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-05-20 14:18:37
Autor: Chris
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
R.e.m.e.K nabazgrał(a):

[...]

Dokładnie ... mi wsadzili jakieś beznadziejne Seagate które rozjechały się już na drugi dzień, szybka wymiana na takie z listy i śmigają do dziś w Qnapie, do Synology już poszły osobno zakupione przez nas dyski WD RED i też zero problemu.

Data: 2013-05-20 14:35:20
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne
Dnia 2013-05-20, o godz. 14:12:59
"R.e.m.e.K" <go@dev.null> napisał(a):

> [...]

spotkalem pierwszego dnia i dwa "jakies tam" dyski nie dzialaly, ale
gdy dokupilem odpowiednie to poszlo i juz 3ci rok biegaja bez

WD RE4 WD2003FYYS - s a na liście kompatybilności. Próbowałem jeszcze z
Seagate Green które miałem pod ręką i objaw ten sam. RAIDo bez
problemu a przy RAID1 problem. Co ciekawe ze 3 lata temu miałem
identyczny problem z jednym z pierwszych ich urządzeń domowych SC101.

Zdrówko

Data: 2013-05-23 22:08:38
Autor: Michal Lukasik
On 20/05/2013 08:21, Maciek Babcia Dobosz wrote:

[...]

SOA#1
2xHD204UI bez żadnych problemów.
--

Jaki NAS do backupu, osiągi nieistotne