Jaki NAS + dyski dla laika?

Data: 2014-10-17 07:12:40
Autor: suryga
Jaki NAS + dyski dla laika?
Kilka dni temu był wątek w którym ktoś napisał że NAS-a to ma każdy Ja nie mam :)
Postanowiłem sobie k do plików upić.
Poszedłem to wiodącego dostawcy sprzętu.
Pytam się jakie są i czym się różnią?
Pan pokazał dwa i jeden jest "lepszy" od drugiego.
Dlaczego? Nie powiedział.

Ja szukam czegoś prostego
- co "samo" się skonfiguruje,
- dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)
- automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do zapełnienia dysku)
- obsługa macierzy Raid0- dwie kopie
- podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe? - samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi
- robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

Data: 2014-10-17 16:43:20
Autor: RadoslawF
Jaki NAS + dyski dla laika?
Dnia 2014-10-17 16:12, Użytkownik suryga@gmail.com napisał:
Kilka dni temu był wątek w którym ktoś
napisał że NAS-a to ma każdy
Ja nie mam :)

Ja kiedyś coś takiego napisałem.
Pierwsza róşnica od której najbardziej zaleşy cena
to pojemność i liczba dysków.
Potem wszystko zależy od usług na jakich ci zależy.
Zacznij od określenia ile przestrzeni dyskowej potrzebujesz.

Przy czym ta samodzielna konfiguracja to raczej nie do końca,
dostęp przez FTP jak najbardziej, automat do robienia backupów
nie wiem ale zawsze możesz użyć zewnętrznego, obsługa Raid
będzie (w tych mających więcej niż jeden HD), serwer multimediów
teĹź.

Pozdrawiam

Data: 2014-10-17 17:01:27
Autor: elmer radi radisson
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 2014-10-17 16:12, suryga@gmail.com wrote:

- dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???

Jesli chcesz wystawiac do Internetu NAS ktory trzyma Twoje domowe dane,
to raczej sugeruje cos z obsluga VPN, a najlepiej to schowanie go za
router i dostep poprzez VPN. W przypadku gdy potencjalny intruz bedzie
mogl potencjalnie exploitowac dowolna podatna usluge na nim, NASowi
mozna bedzie ufac na takim samym poziomie co byle publicznej chmurze.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-10-17 17:42:05
Autor: Poldek
Jaki NAS + dyski dla laika?
suryga@gmail.com wrote:
[...]

Całkiem samo się nie skonfiguruje. Samodzielnie musisz ustawić co najmniej nazwę/nazwy użytkownika/ów, hasła dostępu. Sam musisz wskazać, które usługi mają być włączone i dostępne i dla kogo. Czy wszystko dostępne dla wszystkich? Czy tylko to, co czyjeś, tylko dla niego samego? Coś pośredniego? Tego żaden inteligentny robot nie zgadnie za Ciebie.

- dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)

Oczywiście, a konkretnie FTPeS lub SFTP, żeby było bezpiecznie.

- automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do zapełnienia dysku)

Tak, to standard, przynajmniej w ReadyNASach.
Oczywiście sam się nie ustawi. Musisz wskazać co ma backupować, kiedy.
Funkcja bacup jest nieźle rozbudowana w ReadyNASach. Ready NAS może backupować z urządzenia na ReadyNAS (oczywiście na urządzeniu musisz dać dostęp do zasobu, który ma podlegać backupowi), można backupować z ReadyNASa na inne urządzenie w sieci lokalnej lub poza siecią lokalną. Można też backupować z urządzenia na inne urządzenie, np. dysk USB podłączony do ReadyNASa, albo inne. Kopie pełne, przyrostowe, "migawkowe". Częstotliwość backupu itp. Opcji jest naprawdę sporo.

- obsługa macierzy Raid0- dwie kopie

Raczej Raid1, tak jeżeli zdecydujesz się na NASa dwudyskowego lub ew. więcej niż 2 dyskowego.

- podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?

Bezpośrednio tzn. poprzez sieć lokalną do telewizora posiadającego funkcję sieciową, jak najbardziej.

- samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi
- robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

Tak, jest jeszcze sporo innych rzeczy, które robi NAS i które się zaczyna rozumieć i które zaczynają się przydawać dopiero w miarę, jak już się to urządzenie pozna.

Data: 2014-10-17 18:06:21
Autor: R.e.m.e.K
Jaki NAS + dyski dla laika?
Dnia Fri, 17 Oct 2014 17:42:05 +0200, Poldek napisał(a):

- podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?

Bezpośrednio tzn. poprzez sieć lokalną do telewizora posiadającego funkcję sieciową, jak najbardziej.

Moglo mu tu chodzic o HDMI, bo to sugeruje slowo "bezposrednio". A skoro tak to moze warto
rozpatrzyc opcje net playera zamiast NASa, wiekszosc z nich ma czesc opcji NASa a
dodatkowo dekoduje material video. Zalezy czy to wazna funkcja dla OP.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2014-10-17 18:23:34
Autor: Poldek
Jaki NAS + dyski dla laika?
R.e.m.e.K wrote:
[...]

Ĺťeby podłączyć telewizor po HDMI, to taki NAS musiałby  mieć kartę graficzną. NASy nie mają kart graficznych (chyba, Ĺźe są jakieś, ktĂłre mają, ale ja nie znam).

Natomiat player sieciowy, to inna bajka. Playery raczej nie posiadają chyba RAID1, iSCSI target, praw dostępu do zasobów, nie są przystosowane do pracy non-stop - ?

Data: 2014-10-17 19:21:13
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 17/10/2014 17:23, Poldek wrote:

Żeby podłączyć telewizor po HDMI, to taki NAS musiałby  mieć kartę
graficzną. NASy nie mają kart graficznych (chyba, że są jakieś, które
mają, ale ja nie znam).

Wiele opartych o x86/amd64 posiada HDMI albo D-SUB (DE-15). Wiele też posiada piny na MB pod taki port i wielu użytkowników nawet nie wie, że mają. Ze wspomnianych ReadyNAS mają tak np. "stare" Pro6.
Przydatne jak ktoś lubi i używa VLC alpo Plex.
IMO jeśli ktoś posiada SmartTV to jest to całkowicie zbędne. Po LANie wszystko (do 1080p włącznie, jak będzie z 4k to się zobaczy ;D) działa bez problemów.
HDMI i D-SUB bardziej przydaje się gdy ktoś planuje "postawić" na NASie inny OS niż fabryczny (choć bez tego też się da).
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-18 00:26:50
Autor: Chris
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu 2014-10-17 18:23, Poldek pisze:
R.e.m.e.K wrote:
[...]

np.

QNAP TS-269L
http://dyski.cdrinfo.pl/artykuly/nas/qnap-ts-269l/index.php

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-10-18 10:14:04
Autor: Poldek
Jaki NAS + dyski dla laika?
Chris wrote:

QNAP TS-269L
http://dyski.cdrinfo.pl/artykuly/nas/qnap-ts-269l/index.php

Bardzo fajny NAS, tylko trochę drogi.
Chyba jednak sporo taniej wyjdzie kupić "zwykłego" NASa, tzn. bardzo dobrego NASa, ale bez karty graficznej i HDMI i do tego dokupić odtwarzacz sieciowy. Oczywiście, jeśli posiadany telewizor posiada wejście LAN i/lun WiFi, to odtwarzacz sieciowy niepotrzebny.

Data: 2014-10-18 21:38:16
Autor: Maciek
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu 2014-10-18 o 00:26, Chris pisze:
np.
QNAP TS-269L
http://dyski.cdrinfo.pl/artykuly/nas/qnap-ts-269l/index.php
To ja bym chyba wolał HP Microserver + FreeNAS. Nie ma HDMI, ale jest
VGA, więc TV idzie od biedy podłączyć, a tysiak w kieszeni zostaje :-)

Maciek

Data: 2014-10-18 12:48:13
Autor: suryga
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu sobota, 18 października 2014 21:38:16 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
W dniu 2014-10-18 o 00:26, Chris pisze:

> np.

> QNAP TS-269L

Drogo to fakt

Data: 2014-10-18 21:05:46
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 18/10/2014 20:48, suryga@gmail.com wrote:

Drogo to fakt

Nie od dziś wiadomo, że praktycznie za ten sam hardware z "cukierkowym" OSem od QNAP czy Synology płaci się podwójnie co u innych producentów.
Ludzie wolą zapłacić za "cukirkowe" GUI bo praktycznie wszystko można z niego "wyklikać". Jak ktoś ma choć "blade" pojęcie o Linuksach zapewne wybierze inne rozwiązania.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-12-06 05:30:27
Autor: 666
Jaki NAS + dyski dla laika?
Zaproponuj NAS na linuksie zużywający od 6 (Marvell) do 16 (Atom) watów energii.

-- -- -
Jak ktoś ma choć "blade" pojęcie o Linuksach zapewne wybierze inne rozwiązania.

Data: 2014-12-06 15:09:22
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 06/12/2014 04:30,  666 wrote:
Zaproponuj NAS na linuksie zużywający od 6 (Marvell) do 16 (Atom) watów
energii.

[???]
Każdy z obecnie dostępnych NASów jest na dostosowanym do potrzeb Linuksie, kwestia teraz taka na ile go "wykastrowano" by go dostosować.
Żaden NAS nie da Ci takiej wygody i elastyczności jak "pełen" Linux. Sam mam w tej chwili 2 NASy:
- ReadyNAS DUO (SPARC) - bardzo oszczędny, używam tylko na drugi backup, w zasadzie IMO nie nadaje się do niczego innego ze względu na b.słabą wydajność i b.stary i "wykastrowany" OS (Debian Sarge/Eth).
- ReadyNAS Ultra2 - IMO jak na NASa bardzo elastyczny sprzęt (ze względu na platformę x86/amd64), po zainstalowaniu OSa z nowszych modeli mamy Debian Squeeze, wydajność na zadowalającym poziomie, z czasem jednak okazało się, że możliwość podpięcia 2 dysków + jeden zew. to dla mnie za mało i dlatego migruję z niego na HP Proliant N36L - wydajność i zużycie energii na porównywalnym poziomie co Atom, 4 kieszenie na HDD + 1 wew. SATA + 1 zew. eSATA, dodatkowo PCIEx16v2 i PCIEx1 co daje dodatkowe możliwości rozbudowy a wszystko w małej i zgrabnej obudowie 'cube'. Co najważniejsze możesz zainstalować na tym cokolwiek zechcesz łącznie z W2k3. Sam mam na tym nowego Debiana i w razie potrzeby co zechcę jako wirtualkę. Plus na przyszłość jest też taki, że w tę obudowę po kilku modyfikacjach da się włożyć MiniITX co załatwia kwestię późniejszej rozbudowy. Aaaaa, no i cena - mam kupca na tego RNDU2 za cenę wyższą niż zapłaciłem za HPMS. :D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-12-06 21:34:54
Autor: 666
Jaki NAS + dyski dla laika?
To może podepnij miernik i podaj, ile te Twoje NAS-y zużywają watów energii.
Przy czym Atom już nie jest niestety tak oszczędny (ok. 16 W) jak przykładowo Marvell (ok. 6 W).

-- -- -
- ReadyNAS DUO - bardzo oszczędny
- ReadyNAS Ultra2 zużycie energii na porównywalnym poziomie co Atom

Data: 2014-12-06 20:59:37
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 06/12/2014 20:34,  666 wrote:
To może podepnij miernik i podaj, ile te Twoje NAS-y zużywają watów
energii.
Przy czym Atom już nie jest niestety tak oszczędny (ok. 16 W) jak
przykładowo Marvell (ok. 6 W).

No ale wszystko w zależności od potrzeb. SPARC czy ARM można zastosować do jakichś niewymagających wydajności zastosowań, ale trzeba być masochistą by używać tego np. w firmach do czegoś więcej niż SMB/CIFS, FTP. Ja wiem, że serwer WWW z PHP i SQL da się zainstalować i uruchomić na dobrym routerze, ale bez przesady... używać to się tego nie da.
I dlatego mój sprzęt używa minimum energii potrzebnej do tego by *dobrze* wykonać zadania jakie przed nim stawiam. Mój sprzęt ma działać, a nie "udawać", że działa.
BTW. Skąd ta maniakalna przesada w oszczędności energii? Było już wiele dyskusji na temat tego czy lepiej by sprzęt szybciej wykonał zadanie i przeszedł w stan uśpienia czy "pieścił" się z nim nie wiadomo jak długo powodując więcej problemów niż to warte (z frustracją użytkownika włącznie).
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-12-07 02:08:23
Autor: 666
Jaki NAS + dyski dla laika?
Te podane przeze mnie moce to właśnie stan uśpienia.
50 watów ekstra to około 18 złotych miesięczne.
Niby niewiele, ale to już 216 zł rocznie.
Do tego dochodzi hałas (ciepło trzeba odprowadzić wentylatorami).

Na dobrą sprawę to i telefon komórkowy można sobie zbudować, gdyby ktoś miał taki kaprys, z używanych części.
Poszedłby na Linuksie?

-- -- -
Skąd ta maniakalna przesada w oszczędności energii?

Data: 2014-12-07 14:20:26
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 07/12/2014 01:08,  666 wrote:

Te podane przeze mnie moce to właśnie stan uśpienia.
50 watów ekstra to około 18 złotych miesięczne.
Niby niewiele, ale to już 216 zł rocznie.

Serio? To może przestań używać w domu światła i siedź przy świeczce.
Ponawiam pyt. Skąd ta IMO przesadna oszczędność? To tylko kwestie finansowe czy troska o środowisko?
Jakbym nie miał włączonego NASa to np. żeby obejrzeć film musiałbym włączyć BR, albo komputer, które zużywają więcej prądu - jakby policzyć to pewnie wyszłoby na to samo albo jeszcze więcej a wygody w tym żadnej.

Do tego dochodzi hałas (ciepło trzeba odprowadzić wentylatorami).

Z uśpionego NASa? Nawet pracujący nie grzeje się tak mocno - przeważnie jest w nich jeden wentylator pracujący ~1kRPM.

Na dobrą sprawę to i telefon komórkowy można sobie zbudować, gdyby ktoś
miał taki kaprys, z używanych części.

Z używanych części z czego?
Tak naprawdę jak ktoś wie co robi to może zbudować coś z "niczego".

Poszedłby na Linuksie?

Baaa. Były takie w sprzedaży, ale Android je wykosił. Np. N900 na Maemo (IMO zapowiadał się nieźle).
No i oczywiście da się zainstalować Linuxa na smartfonach - u podstaw Adroida też stoi Linux.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-12-07 16:08:37
Autor: 666
Jaki NAS + dyski dla laika?
Z liczby urządzeń, które są w domu.
Jak policzyłem, to aż się za głowę (a właściwie za portfel) złapałem, te wszystkie "uśpienia", "stand-by", "no-active", "off-line".
Tu 4 zł, tu 5 zł, tu 6 zł, tu 7 zł (miesięcznie) i się poważne kwoty robią (rocznie).
No i z konieczności wentylacji (hałas, kurz) - marzą mi się urządzenia wyłącznie pasywnie chłodzone.
Rozumiem, że Ty w ogóle nie gasisz światła, i to całą dobę?

-- -- -
Skąd ta oszczędność?

Data: 2014-12-07 15:46:33
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 07/12/2014 15:08,  666 wrote:
[...]

Jasne.
Gdzie mogę to oszczędzam, ale nie popadam w obłęd.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-12-07 14:39:11
Autor: RadoslawF
Jaki NAS + dyski dla laika?
Dnia 2014-12-07 02:08, UĹźytkownik  666 napisał:

Na dobrą sprawę to i telefon komórkowy można sobie zbudować, gdyby ktoś
miał taki kaprys, z używanych części.
Poszedłby na Linuksie?

Nie zbudujesz telefonu.
Możesz do płyty z elektroniką dodać inną baterię, wyświetlacz
i obudowę. To nie jest jeszcze budowa telefonu z części.

Pozdrawiam

Data: 2014-10-18 21:01:25
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 18/10/2014 20:38, Maciek wrote:

To ja bym chyba wolał HP Microserver + FreeNAS. Nie ma HDMI, ale jest
VGA, więc TV idzie od biedy podłączyć, a tysiak w kieszeni zostaje :-)

Też bym wolał. A HDMI można dołożyć na dowolnej karcie graficznej o niskim profilu. Nie wiem tylko czy zdecydowałbym się na FreeNAS. ;D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-18 22:06:56
Autor: Maciek
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu 2014-10-18 o 22:01, Michal Lukasik pisze:
Też bym wolał. A HDMI można dołożyć na dowolnej karcie graficznej o niskim profilu.
No ale to "dramatycznie" zwiększa koszty, a tym samym różnicę w cenie ;-)

Nie wiem tylko czy zdecydowałbym się na FreeNAS. ;D
Co kto lubi - FreeNAS pierwszy przyszedł mi do głowy, ale właściwie
można tam przecież wrzucić wszystko.

Maciek

Data: 2014-10-19 00:56:29
Autor: suryga
Jaki NAS + dyski dla laika?
Nie wiem tylko czy zdecydowa�bym si� na FreeNAS. ;D

Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.
Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
Bo tak często re instalowałem system.
Teraz mam ciekawsze rzeczy do robienia, może jak syn dorośnie.

Data: 2014-10-19 11:36:16
Autor: Maciek
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu 2014-10-19 o 09:56, suryga@gmail.com pisze:
[...]
Masz na myśli FreeNAS? Wrzucasz obraz i konfigurujesz tak samo jak
"zwykły" NAS, czyli w interfejsie webowym. Mnóstwo czasu to można
poświęcić gdy wszystko sobie konfigurujesz w linuksowej konsoli.

Maciek

Data: 2014-10-19 11:38:16
Autor: Maciek
Jaki NAS + dyski dla laika?
W dniu 2014-10-19 o 09:56, suryga@gmail.com pisze:
Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.
Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
Bo tak często re instalowałem system.
Już nawet nie będę pytał co takiego robiłeś i w której wersji Windows,
że musiałeś co chwila reinstalować :->

Maciek

Data: 2014-10-19 12:51:56
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 19/10/2014 08:56, suryga@gmail.com wrote:

Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.

Instalacja FreeNAS trwa od kilku do kilkunastu minut i masz dokładnie to samo co po zakupieniu NASa - serwer, którego konfigurację "wyklikasz" w przeglądarce.

Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
> Bo tak często re instalowałem system.

Nie chcę wiedzieć czy instalowałeś ciągle na tym samym kompie czy na wielu z tym samym kluczem. ;P

Teraz mam ciekawsze rzeczy do robienia, może jak syn dorośnie.

:D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-17 19:38:42
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 17/10/2014 15:12, suryga@gmail.com wrote:

Ja szukam czegoś prostego

Na początek polecam ReadyNAS102.

- co "samo" się skonfiguruje,

Konfigurator "poprawidzi Cię za rączkę" przy ustawieniu podstawowych usług. Później będziesz "szlifował". ;D

- dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)

Jest. Taskże szyfrowany.

- automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do zapełnienia dysku)

Jest. Na różne sposoby.

- obsługa macierzy Raid0- dwie kopie

RAID0 to nie "dwie kopie". RAID1 to jest to o co pytasz. ;D
Są oba.

- podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?

Po LAN. Jeśli chcesz HDMI to przygotuj się na wydanie "grubszej kasy".

- samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi

Jak ustawi dobrze (różnie z tymi znajomymi informatykami bywa).

- robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

Oooooo i tu jest tego wiele. Praktycznie wszystkie usługi sieciowe - ogranicza Cię tylko wydajność CPU i RAM. W przypadku tego NASa ram możesz łatwo wymienić na większy.

--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-18 09:02:39
Autor: suryga
Jaki NAS + dyski dla laika?
Do kupienia NAS-u zmobilizowało mnie ostatnia awaria laptopa.
Na szczęście okazało się że to "tylko" płyta główna.
Chciałem mieć NAS-a dwu dyskowe aby moje dane były bezpieczne.
Plan był schowam gdzieś go w szafie. Typowe zalanie, uszkodzenie mechaniczne itd. trudno mi sobie wyobrazić chociaż są możliwe.

Ale jedyna kwestia jak przychodzi mi do głowy nie daje mi spokoju.
To to  że jest non stop pod napięciem. A więc spięcia, przepięcia, burze.
Efekt co z tego że mam dwa jak w tej samej sekundzie oba dyski trafi- oba pod napięciem w tym samym pudełku.

Alternatywy:
Kupić NAS-a jednodyskowego + drugi w kieszeni i kopiowanie danych przez USB? Skończy się tak dysk USB będzie podpinany jak sobie przypomnę.
Czyli za późno.

Kopiowanie na CD/DVD problem jak wyżej
+ problem z odczytem po latach. Kupić UPS-a, kolejny grat w domu, żony buty i tak dość miejsca zajmują :)

Jak zrobić to domowym sposobem w rozsądnym stosunku jakość/cena.
Gdy ma się ważne (dla mnie) dane.
Jak ugryź temat?

Jedno pytanie apropo chmury.
Ktoś w wątku wyżej napisał że podpięcie NAS-a bezpośrednio do gniazdka to tak jak trzymanie danych w "profesjonalnych" chmurach.
Rozumiem że jak Amazon ale Google mają chmurę to jest ona bardziej podatna na atak ze względu na popularność.
Pytanie
Czy można "zhakować chmurę" o której wiem tylko ja?

Data: 2014-10-18 20:19:16
Autor: Poldek
Jaki NAS + dyski dla laika?

Całkowitej pewności nigdy nie będziesz miał.

Jeżeli chcesz podnieść poziom swojego spokoju na następny szczebel, to kupujesz dwa NASy dwudyskowe. Ustawiasz je w oddzielnych lokalizacjach, łączysz np. poprzez VPN, czy też inny szyfrowany sposób. Co zadany czas NAS_01 wykonuje swój backup na NAS_02. Może być przyrostowy, żeby niepotrzebnie nie przepychać tych samych danych wielokrotnie.

Data: 2014-10-18 20:54:54
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 18/10/2014 17:02, suryga@gmail.com wrote:

Jak zrobić to domowym sposobem w
rozsądnym stosunku jakość/cena.
Gdy ma się ważne (dla mnie) dane.
Jak ugryź temat?

Ja mam ważne dane w trzech miejescach (nie licząc tego co dodatkowo zrzucę na DVD-R), tj. komputer i dwa NASy (ten starszy po prostu żal było sprzedać za bezcen). Dane komp. i NAS1 synchronizują się "prawie" na bierząco, NAS2 synchronizuje dane raz w tygodniu.
1. ReadyNAS Ultra2 - 2 dyski, mirror - na tym trzymam praktycznie wszystko tj. filmy, muzykę, zdjęcia, dokumenty, backup partycji systemowych do tego robi za serwer WWW, Plex, LMS, DLNA i co tam akurat potrzeba.
2. ReadyNAS DUO - 1 dysk - uruchamia się raz w tygodniu by zsynchronizować katalogi z ważnymi danymi (w praktyce mam na nim kilka backupów, trochę zdjęć i dokumentów).
Co do zabezpieczeń przed przepięciami to nie stosuję żadnych - IMO nie ma sensu. Zasilacze w NASach są zewnętrzne i jeszcze nie spotkałem się z przypadkiem, by któryś "umierając" "ubił" dyski (spotkałem się z przypadkiem ubicia NASa, ale dyski i dane przetrwały).
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-19 00:50:15
Autor: suryga
Jaki NAS + dyski dla laika?
Ja mam ważne dane w trzech miejscach.

Właśnie powoli dochodzę do wniosku że najpierw kupie NAS-a jednodyskowego.
Podszkolę się z obsługi tego ustrojstwa i jak będę widział w co warto inwestować(przyda się) a co nie wtedy kupię jakiś lepszy sprzęt.
I wtedy zrobię jak Michał Lukasik czyli jeden sychronizuje się codziennie a zapasowy raz na tydzień
Ale pytania Czy NAS-y różnych firm mogą ze sobą współpracować?
Jest opcja żeby był w dwóch różnych lokalizacjach Dom/Biuro?

Data: 2014-10-19 12:31:57
Autor: Michal Lukasik
Jaki NAS + dyski dla laika?
On 19/10/2014 08:50, suryga@gmail.com wrote:

Właśnie powoli dochodzę do wniosku
że najpierw kupie NAS-a jednodyskowego.
Podszkolę się z obsługi tego ustrojstwa
i jak będę widział w co warto inwestować(przyda się)
a co nie wtedy kupię jakiś lepszy sprzęt.

Ja bym zrobił trochę inaczej. Kup wspomnianego RND102 i zobacz czy spełnia Twoje wymagania. Jesli tak to jako drugi kupisz coś słabszego i używanego (bez pośpiechu znajdziesz okazję). Jeśli zaś okaże się, że potrzebujesz sprzętu mocniejszego kupisz coś lepszego.

I wtedy zrobię jak Michał Lukasik czyli
jeden sychronizuje się codziennie
a zapasowy raz na tydzień
Ale pytania
Czy NAS-y różnych firm mogą ze sobą współpracować?

Tak.
Dla NASa przeważnie nie ma znaczenia co jest po drugiej stronie kabla - ważne jest by dana usługa (FTP, RSync, czy choćby SMB) była poprawnie skonfigurowana i nie ważne czy działa na Windows, Linux czy innym OSie.
NASy przeważnie działają pod kontrolą odpowiednio przystosowanych systemów Linux - wsponiany ReadyNAS to Debian.

Jest opcja żeby był w dwóch różnych lokalizacjach Dom/Biuro?

Tak. Dla bezpieczeństwa możesz wtedy ustawić VPN (pod warunkiem, że routery na to pozwalają), jeśli nie to dramatu nie ma.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-10-19 22:29:58
Autor: Poldek
Jaki NAS + dyski dla laika?
suryga@gmail.com wrote:
[...]

Moim zdaniem nie warto kupować jednodyskowego NASa.
Kosztuje prawie tyle samo, co dwudyskowy, a nie ma możliwości włożenia drugiego dysku. Jeżeli żal Ci kasy na drugi dysk, to kup dwudyskowego NASa i włóż do niego jeden dysk. Będzie pracował tak samo, jak z dwoma dyskami, tylko że nie będzie redundancji. Jak będziesz miał lepszy okres finansowo, to wtedy dołożysz drugi dysk i automagicznie włączy się redundancja. Poza tym NASy dwudyskowe są bajecznie wygodne przy ekspansji, czyli przy wymianie dysków na większe - same się kopiują i powiększają obszar RAIDa.

Ale pytania
Czy NAS-y różnych firm mogą ze sobą współpracować?
Jest opcja żeby był w dwóch różnych lokalizacjach Dom/Biuro?

Zasadniczo tak, ale może być ciut łatwiej przy jednej marce. Np. ReadyNAS ma wbudowane mechanizmy zdalnego backupu między dwoma ReadyNASami i konfiguracja takiego połączenia jest ułatwiona, jak się tylko da.

Jaki NAS + dyski dla laika?