Data: 2010-12-12 22:09:26 | |
Autor: Maciek | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Dnia Fri, 10 Dec 2010 23:44:25 +0100, Adam 'Adak' Kępiński napisał(a):
(...) Jesli chcesz cos wiecej niz auto z napedem na *2 osie*, to potrzebujesz przynajmniej tylnego dyferencjalu z ograniczonym uslizgiem, a najlepiej z pelna blokada. Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie bardzo sprawdza sie w jezdzie szosowej, tzn. po suchym asfalcie w ogole sie na tym nie jezdzi, bo zarzniesz napedy, a na sniegu/sliskim trzeba bardzo uwazac. Takie rozwiazanie jest bardzo dobre w teren albo do pokonania wyjatkowo trudnego odcinka, ale do zwyklej jazdy niespecjalnie. Idealem jest IMHO system SuperSelect z Pajero. W gen. II skrzynka rozdzielcza jest mechaniczna, ale ma dolozone sprzeglo wiskotyczne, ktore w trybie szosowego 4x4 ogranicza roznice momentu przekazywanego na tylna i przedniaa os. Masz wiec naped, ktory zawsze pogoni i tyl, i przod, ale nie postawi cie w poprzek. O ile wiem w nowszych Pajero jest podobnie, tylko wiecej elektroniki. Jesli kupisz sobie takiego miśka w wersji III lub IV to bedziesz mial SUV-a (bez ramy, wiecej miejsca w srodku), ale jeszcze ze wzglednie dobrymi wlasnosciami 4x4. -- Maciek |
|
Data: 2010-12-12 22:41:59 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
W dniu 2010-12-12 22:09, Maciek pisze:
Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4. To o czym piszesz (że nie jeździć po asfalcie), to blokada dyferencjału gdzie przednia i tylny wał kręci się po prostu z tą samą prędkością. |
|
Data: 2010-12-12 22:54:41 | |
Autor: Maciek | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po prostu brak centralnego dyfra. i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4. Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej osi stojacymi na lodzie. -- Maciek |
|
Data: 2010-12-12 23:43:26 | |
Autor: J.F. | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
On Sun, 12 Dec 2010 22:54:41 +0100, Maciek wrote:
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a): Nie masz pojecia o czym piszesz. i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4. I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25. Na kazdym kole tak samo malo. Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie". J. |
|
Data: 2010-12-13 00:09:27 | |
Autor: Maciek | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Dnia Sun, 12 Dec 2010 23:43:26 +0100, J.F. napisał(a):
Nie masz pojecia o czym piszesz. Naprawde? No to mnie oswiec. Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny rozdzial BEZ dyferencjalu. -- Maciek |
|
Data: 2010-12-13 01:56:31 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
W dniu 2010-12-13 00:09, Maciek pisze:
Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny Napisałeś "sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie" a to oznacza właśnie otwarty dyferencjał. Mając na myśli brak dyferencjału lepiej więc pisać "brak dyferencjału" :) |
|
Data: 2010-12-13 09:08:17 | |
Autor: Maciek | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Dnia Mon, 13 Dec 2010 01:56:31 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
(...) Racja, posluguje sie nieprawidlowo pojeciem momentu. Mialem na mysli brak miedzyosiowego dyferencjalu albo 100-procentowa blokade tegoz. -- Maciek |
|
Data: 2010-12-13 15:04:11 | |
Autor: J.F. | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w
Dnia Sun, 12 Dec 2010 23:43:26 +0100, J.F. napisał(a): Jak masz sztywna os z dwoma kolkami, to jedno kolo moze byc na lodzie czy uniesione, ale drugie wtedy ciagnie, i rozdzial _momentu_ jest 0:100. A za chwile sytuacja sie odwraca i jest 100:0. A 50:50 to robi wlasnie zwykly, "otwarty" dyfer, gdzie nie moze byc innego podzialu, bo zaraz jedno kolo przestaje sie krecic. Ale moment nadal wywiera. Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 iI to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25. Tylko ze z taka blokada nie wolno/nie zaleca sie jezdzic po asfalcie. Nawet jak sa miejscowe platy sniegu. J. |
|
Data: 2010-12-13 16:32:02 | |
Autor: Maciek | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
Dnia Mon, 13 Dec 2010 15:04:11 +0100, J.F. napisał(a):
(...) Juz sie poprawilem w odpowiedzi na post TP. Jesli zablokujesz centralny dyferencjal lub go nie masz, to zawsze beda *napedzane* obie osie i przynajmniej jedno kolo kazdej z nich (przy otwartch mechanizmach roznicowych na tych osiach). Tylko ze z taka blokada nie wolno/nie zaleca sie jezdzic po asfalcie. Nawet jak sa miejscowe platy sniegu. Z pelna/bez dyfra - oczywiscie. Z LSD mozna jak najbardziej, tylko niekoniecznie musi to byc korzystne na drodze. -- Maciek |
|
Data: 2010-12-13 01:43:38 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jaki SUV z 4x4 lock? | |
W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a): Nie, nie. Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje podział momentu obrotowego 50/50. Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w każdych warunkach. I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować, to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła również dostaną tylko ten minimalny moment. Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi. Co innego blokada. Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą. Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie. Czyli podsumowując: Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w równych proporcjach. Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z tą samą prędkością. Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową, mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np. Haldex) itp. itd.
Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :) |