Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jaki SUV z 4x4 lock?

Jaki SUV z 4x4 lock?

Data: 2010-12-12 22:09:26
Autor: Maciek
Jaki SUV z 4x4 lock?
Dnia Fri, 10 Dec 2010 23:44:25 +0100, Adam 'Adak' Kępiński napisał(a):

(...)

Jesli chcesz cos wiecej niz auto z napedem na *2 osie*, to potrzebujesz
przynajmniej tylnego dyferencjalu z ograniczonym uslizgiem, a najlepiej z
pelna blokada. Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie
bardzo sprawdza sie w jezdzie szosowej, tzn. po suchym asfalcie w ogole sie
na tym nie jezdzi, bo zarzniesz napedy, a na sniegu/sliskim trzeba bardzo
uwazac. Takie rozwiazanie jest bardzo dobre w teren albo do pokonania
wyjatkowo trudnego odcinka, ale do zwyklej jazdy niespecjalnie.

Idealem jest IMHO system SuperSelect z Pajero. W gen. II skrzynka
rozdzielcza jest mechaniczna, ale ma dolozone sprzeglo wiskotyczne, ktore w
trybie szosowego 4x4 ogranicza roznice momentu przekazywanego na tylna i
przedniaa os. Masz wiec naped, ktory zawsze pogoni i tyl, i przod, ale nie
postawi cie w poprzek. O ile wiem w nowszych Pajero jest podobnie, tylko
wiecej elektroniki. Jesli kupisz sobie takiego miśka w wersji III lub IV to
bedziesz mial SUV-a (bez ramy, wiecej miejsca w srodku), ale jeszcze ze
wzglednie dobrymi wlasnosciami 4x4.

--
Maciek

Data: 2010-12-12 22:41:59
Autor: Tomasz Pyra
Jaki SUV z 4x4 lock?
W dniu 2010-12-12 22:09, Maciek pisze:

Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie
bardzo sprawdza sie w jezdzie szosowej, tzn. po suchym asfalcie w ogole sie
na tym nie jezdzi

Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.

To o czym piszesz (że nie jeździć po asfalcie), to blokada dyferencjału gdzie przednia i tylny wał kręci się po prostu z tą samą prędkością.

Data: 2010-12-12 22:54:41
Autor: Maciek
Jaki SUV z 4x4 lock?
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):


Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał

Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
prostu brak centralnego dyfra.
 
i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.

Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.

--
Maciek

Data: 2010-12-12 23:43:26
Autor: J.F.
Jaki SUV z 4x4 lock?
On Sun, 12 Dec 2010 22:54:41 +0100,  Maciek wrote:
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał

Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
prostu brak centralnego dyfra.

Nie masz pojecia o czym piszesz.


i właśnie w takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.

Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.

I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25.
Na kazdym kole tak samo malo.

Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie".

J.

Data: 2010-12-13 00:09:27
Autor: Maciek
Jaki SUV z 4x4 lock?
Dnia Sun, 12 Dec 2010 23:43:26 +0100, J.F. napisał(a):

Nie masz pojecia o czym piszesz.

Naprawde? No to mnie oswiec.

Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.

I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25.
Na kazdym kole tak samo malo.

Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie".

Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny
rozdzial BEZ dyferencjalu.

--
Maciek

Data: 2010-12-13 01:56:31
Autor: Tomasz Pyra
Jaki SUV z 4x4 lock?
W dniu 2010-12-13 00:09, Maciek pisze:

Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny
rozdzial BEZ dyferencjalu.

Napisałeś "sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie" a to oznacza właśnie otwarty dyferencjał.

Mając na myśli brak dyferencjału lepiej więc pisać "brak dyferencjału" :)

Data: 2010-12-13 09:08:17
Autor: Maciek
Jaki SUV z 4x4 lock?
Dnia Mon, 13 Dec 2010 01:56:31 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

(...)

Racja, posluguje sie nieprawidlowo pojeciem momentu. Mialem na mysli brak
miedzyosiowego dyferencjalu albo 100-procentowa blokade tegoz.

--
Maciek

Data: 2010-12-13 15:04:11
Autor: J.F.
Jaki SUV z 4x4 lock?
Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w
Dnia Sun, 12 Dec 2010 23:43:26 +0100, J.F. napisał(a):
Nie masz pojecia o czym piszesz.
Naprawde? No to mnie oswiec.

Jak masz sztywna os z dwoma kolkami, to jedno kolo moze byc na lodzie czy uniesione, ale drugie wtedy ciagnie, i rozdzial _momentu_ jest 0:100.
A za chwile sytuacja sie odwraca i jest 100:0.

A 50:50 to robi wlasnie zwykly, "otwarty" dyfer, gdzie nie moze byc innego podzialu, bo zaraz jedno kolo przestaje sie krecic. Ale moment nadal wywiera.

Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.
I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25.
Na kazdym kole tak samo malo.
Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie".

Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny
rozdzial BEZ dyferencjalu.

Tylko ze z taka blokada nie wolno/nie zaleca sie jezdzic po asfalcie. Nawet jak sa miejscowe platy sniegu.


J.

Data: 2010-12-13 16:32:02
Autor: Maciek
Jaki SUV z 4x4 lock?
Dnia Mon, 13 Dec 2010 15:04:11 +0100, J.F. napisał(a):

(...)

Juz sie poprawilem w odpowiedzi na post TP. Jesli zablokujesz centralny
dyferencjal lub go nie masz, to zawsze beda *napedzane* obie osie i
przynajmniej jedno kolo kazdej z nich (przy otwartch mechanizmach
roznicowych na tych osiach).

Tylko ze z taka blokada nie wolno/nie zaleca sie jezdzic po asfalcie. Nawet jak sa miejscowe platy sniegu.

Z pelna/bez dyfra - oczywiscie. Z LSD mozna jak najbardziej, tylko
niekoniecznie musi to byc korzystne na drodze.

--
Maciek

Data: 2010-12-13 01:43:38
Autor: Tomasz Pyra
Jaki SUV z 4x4 lock?
W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):


Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał

Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
prostu brak centralnego dyfra.

Nie, nie.

Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje podział momentu obrotowego 50/50.

Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w każdych warunkach.

I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować, to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła również dostaną tylko ten minimalny moment.
Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi.

Co innego blokada.
Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą.
Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie.

Czyli podsumowując:
Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w równych proporcjach.
Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z tą samą prędkością.

Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową, mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np. Haldex) itp. itd.


i właśnie w
takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.

Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.

Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :)

Jaki SUV z 4x4 lock?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona