Jaki dysk do routera?

Data: 2012-10-10 12:24:43
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
Witam.
Zamierzam kupić dysk zewnętrzny i podłączyć go do routera. Obecnie mam router bezprzewodowy 2.4GHz ale z powodu zakłóceń zamierzam wymienić na jakiś dwupasmowy 2.4 + 5GHz. Zastanawiam się jaki kupić do niego dysk, NAS podłączony przez Ethernet czy po prostu USB 3.0? Zamierzam na nim trzymać filmy, zdjęcia, ebooki, muzykę itp. Nie potrzebuję dostępu do zasobów przez Internet.
W domu mam 2 kompy, może dojdzie w przyszłości jeszcze jeden. Może kiedyś będę chciał oglądać materiały na telewizorze (obecnie oglądam na dużych monitorach).
Zaletą USB 3.0 jest łatwość podłączenia do jakiegokolwiek innego urządzenia (czego nie planuję, no może sporadycznie) i nieco niższa cena (niezbyt istotne dla mnie). Czytałem że niektóre dyski NAS mogą zapisywać materiały z sieci Torrent bez kompa.
Czy te dwa dyski różnią się jeszcze czymś co może być dla mnie ważne? Czy te dyski można skonfigurować aby się wyłączały gdy nie są jest używane?

Data: 2012-10-10 13:35:21
Autor: Piotr Rezmer
Jaki dysk do routera?
kazio101 pisze:

Czy te dwa dyski różnią się jeszcze czymś co może być dla mnie ważne?
Czy te dyski można skonfigurować aby się wyłączały gdy nie są jest używane?

Musisz sprawdzić jaki standard USB jest wspierany przez router. Np. Draytek 2910 ma tylko USB1.1 przez co prędkość transferu jest nie do zaakceptowania. Podejrzewam, że Twój router również jest demonem wydajności.
Jako NAS używam Synology DS-409+. Podłączony do gigabit ethernetu oferuje na potrzeby domowe zdecydowanie wystarczającą wydajność.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-10-10 12:49:59
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 12:35, Piotr Rezmer pisze:
kazio101 pisze:

[...]

Tak, oczywiście router jaki będę chciał kupić musi mieć USB 3.0. (obecny router jaki zamierzam wymienić nie ma w ogóle USB).

Masz zapewne dobrego NAS-a, ale na moje skromne potrzeby chyba wystarczy tańszy. Czy oprócz wydajności twój Synology ma dla ciebie inne zalety w porównaniu z systemami USB 3.0?
http://www.chip.pl/ranking/pamieci-masowe/dyski-nas

Data: 2012-10-10 13:58:23
Autor: Piotr Rezmer
Jaki dysk do routera?
kazio101 pisze:

[...]

To do czego jeszcze wykorzystujÄ™ NAS to:
-obsługa iSCSI (wykorzystywane przez serwer maszyn wirtualnych ESXi)
-storage dla nagrań dla tunera satelitarnego Golden Media 990

Inne możliwości NAS z których obecnie nie korzystam to:
-obsługa monitoringu za pomocą kamer IP
-obsługa DLNA (z tego mam nadzieję niedługo korzystać)

Największa różnica NAS vs dysk USB3.0 to wielodostęp. Każdy z komputerów może w tym samym czasie korzystać z zasobów.

Wcześniej wykoszystywałem jeszcze NAS jako hosta www ale zdecydowałem się przenieść hosting na zewnętrzny serwer (kwestia przepustowości łącza internetowego).

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-10-10 21:14:49
Autor: qwerty
Jaki dysk do routera?
Użytkownik "kazio101"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:Fhdds.436989$1R2.169156@fx07.am4...
Tak, oczywiście router jaki będę chciał kupić musi mieć USB 3.0. (obecny router jaki zamierzam wymienić nie ma w ogóle USB).

Co z tego, że będzie USB 3.0, skoro CPU w routerze nie da rady z wydajnością?

Data: 2012-10-10 13:44:15
Autor: Chris
Jaki dysk do routera?
kazio101 nabazgrał(a):

[...]

Jaśli chcesz NAS to Qnap albo Synology ze wskazaniem na Qnapa .. co do modelu to poszukaj np. na allegro jaki by ci pasował + jaki dysk do tego. Co do dysku to obcnie chyba najlepszym rozwiązaniem do NAS są dyski WD z serii RED.

Data: 2012-10-10 13:01:48
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 12:44, Chris pisze:
Jaśli chcesz NAS to Qnap albo Synology ze wskazaniem na Qnapa .. co do
modelu to poszukaj np. na allegro jaki by ci pasował + jaki dysk do
tego. Co do dysku to obcnie chyba najlepszym rozwiÄ…zaniem do NAS sÄ…
dyski WD z serii RED.

Rozumiem, ale główny problem polega na tym że nie wiem co mi potrzebne. Czy do moich skromnych potrzeb nie wystarczy zwykły USB 3.0?

Data: 2012-10-10 14:09:47
Autor: identyfikator: 20040501
[OT] Jaki dysk do routera?
sory za OT, ale ten dysk można wstawić do zwykłego PC?

Data: 2012-10-10 14:09:56
Autor: identyfikator: 20040501
[OT] Jaki dysk do routera?
WD red

Data: 2012-10-10 14:44:30
Autor: Michal
[OT] Jaki dysk do routera?

> sory za OT, ale ten dysk można wstawić do zwykłego PC?
WD red

Tylko jeśli nie jesteś apologetą spuścizny Romana Dmowskiego itp. - wtedy możesz mieć pewien dylemat światopoglądowy ;>

Hint: otwartość platformy PC. To są zwykłe dyski SATA, tylko dedykowane przez producenta do NASów.

--
/MB

Data: 2012-10-10 15:35:47
Autor: Chris
[OT] Jaki dysk do routera?
Michal nabazgrał(a):

[...]

SATA to kontroler a dyski sÄ… inne  .. :)

Data: 2012-10-10 16:56:34
Autor: Michal
[OT] Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 15:35, Chris pisze:

SATA to kontroler a dyski sÄ… inne  .. :)

A co w nich takiego innego poza firmware tweakowanym pod SOHO NASy i RAID?

Czyżbyś sugerował, że dyski mające oficjalny certyfikat kompatybilność
Win7 i Win8 majÄ… jakiekolwiek problemy z pracÄ… w PC?

*
Ze starymi, 12 letnimi osami jak WinXP mogą być problemy, bo WD Red są AF - nie sprawdzałem w której wersji - być może nawet w przejściowej.

--
/MB

Data: 2012-10-10 15:27:29
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 13:24, kazio101 pisze:

Zamierzam kupić dysk zewnętrzny i podłączyć go do routera. Obecnie mam
router bezprzewodowy 2.4GHz ale z powodu zakłóceń zamierzam wymienić na
jakiÅ› dwupasmowy 2.4 + 5GHz.

A nie prościej przeskanować kanały i wyszukać najmniej zaszumiony. Przy niewielkiej konfiguracji (moc nadajnika często domyślnie jest na 40% czy przestawieniu polaryzacji nawet w blokach nie zdarzyło mi się by na małe odległości (mieszkanie) zakłócenia stanowiły problem.

Zastanawiam się jaki kupić do niego dysk, NAS podłączony przez Ethernet czy po prostu USB 3.0?

Jak szybko ma być i ile ma to kosztować?
W obecnych routerach SOHO ograniczeniem nie jest wcale wersja USB, tylko skromna wydajność CPU w tych routerkach ograniczająca odczyt z dysków NTFS do ~8 MB/s, zapis NTFS ~3 MB/s.
Z mniej wymagającymi co do mocy CPU FAT32 (max 4 GB plik) lub ext3/4 (kompatybilność z MS Windows tylko przez ICD/program do odczytu) jest lepiej, ale ma to wady jak wyżej. Nawet TV/bluraye mające w środku linuksa często nie potrafią odczytać ext3/ext4 (!) - programiści wycieli dla oszczędności miejsca/ram odpowiedni moduł zostawiając tylko FAT i NTFS.

Jak ma być szybko to NAS (600-1200 zł + cena dysków) z interfejsem gigabit ethernet i zostaw sobie obecny router, tylko go skonfiguruj,
jeśli szybkości jak wyżej wystarczają to dowolny router nawet z USB 2.0
(te z 3.0 kosztują ~700 zł) i dysk w obudowie USB 3.0 (teraz ceny są praktycznie takie same). Jak będziesz potrzebował wrzucić na taki dysk dziesiątki GB podpina się go lokalnie do PC przez USB 3.0, jak mniejsze ilości danych, to przez funkcję NAS-USB w routerze.
Używam Samsunga S2 500GB jeszcze USB 2.0 i jeśli chodzi o odtwarzanie to nie znalazłem pliku, do którego byłby za wolny. Największy jaki testowałem to mkv 4k:
http://download.blender.org/durian/movies/Sintel.2010.4k.mkv

Zastrzegam jednak, że nie testowałem z popularnymi wśród niektórych ssaczy obrazami BD50 - IMHO bluraye albo kupuje się, albo wypożycza,
a nie ciÄ…gnie lewiznÄ™ z sieci.

> [...]
W domu mam 2 kompy, może dojdzie w przyszłości jeszcze jeden. Może
kiedyś będę chciał oglądać materiały na telewizorze (obecnie oglądam na

Zarówno współczesne routery SOHO, jak i NASy mają serwer DLNA, CIFS/NFS - oba spełniają te wymagania.

[...]

Routery też, ale to jest śliski grunt. Co będziesz przez ten torrent pobierał? Przy współczesnych łączach legalny content tupu dystrybucje linuksa itp. idą błyskawicznie, więc szkoda pchać tego przez NAS
(jak już się zdarza to najczęściej pobiera się na RAMdysk, a dopiero kompletny zrzuca się na NAS by uniknąć męczenia dysku i fragmentacji małymi kawałkami typowymi dla tego protokołu).
A jeśli chodzi o lewiznę to jest to chyba najmniej bezpieczny sposób, od którego lepiej trzymać się z daleka - wystawiasz swoje IP jak na tacy całemu światu.

Czy te dwa dyski różnią się jeszcze czymś co może być dla mnie ważne?

Nie dyski, tylko metody podłączenia/udostępnienia dysku. A różnią się przede wszystkim szybkością.

Czy te dyski można skonfigurować aby się wyłączały gdy nie są jest używane?

Taki np: Samsung S2 standardowo wyłącza talerze po ~5 min bezczynności. Fajna sprawa - działa tak 24/7 od ponad 1,5 roku (z czego aktywnie pewnie ~1%) i nie ma najmniejszych objawów zużycia wg SMART.

--
/MB

Data: 2012-10-10 15:00:05
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 14:27, Michal pisze:
> [...]
> 40% czy przestawieniu polaryzacji nawet w blokach nie zdarzyło mi się by
> na małe odległości (mieszkanie) zakłócenia stanowiły problem.

Wybrałem kiedyś kanał ręcznie, było super ale na kilka tygodni. Inni mieli automatyczny wybór albo także zmienili i skończyło się. Znowu problemy z przeglądaniem zawartości dysku na drugim kompie i z kopiowaniem plików o objętości kilkaset MB. Nie widziałem opcji ustawiania mocy nadajnika, a jak się zmienia polaryzację? Antenami? To mi nie pomogło. Może nie potrafię.

> Jak ma być szybko to NAS (600-1200 zł + cena dysków) z interfejsem
> gigabit ethernet

Są tańsze np. ZyXel NSA310, ale zapewne wolniejsze.

> [...]
> jeśli szybkości jak wyżej wystarczają to dowolny router nawet z USB 2.0
> (te z 3.0 kosztują ~700 zł) i dysk w obudowie USB 3.0 (teraz ceny są

Niestety obecny router nie ma USB.

  Jak bÄ™dziesz potrzebowaÅ‚ wrzucić na taki dysk
> [...]
> Używam Samsunga S2 500GB jeszcze USB 2.0 i jeśli chodzi o odtwarzanie to
> nie znalazłem pliku, do którego byłby za wolny. Największy jaki

Cieszę się, z tego wynika że jeżeli chodzi o prędkość to USB 3.0 wystarczyłaby. Ale niestety nie ma USB w tym routerze...

> Zastrzegam jednak, że nie testowałem z popularnymi wśród niektórych
> ssaczy obrazami BD50 - IMHO bluraye albo kupuje się, albo wypożycza,
> a nie ciÄ…gnie lewiznÄ™ z sieci.

No tak, może się w przyszłości pojawić na moim dysku jakiś bluray. Choćby wypożyczony i zgrany aby obejrzeć później.

Data: 2012-10-10 16:53:08
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 16:00, kazio101 pisze:

[...]

Zanim zaczniesz rewolucję w sprzęcie sięgnij choćby po darmowy inssider:
http://www.metageek.net/products/inssider/
i zobacz jak u Ciebie aktualnie wyglÄ…da "powietrze".

Nie widziaÅ‚em opcji  ustawiania mocy nadajnika,

Jaki to router i jakie firmware? Wszystkie moje routery mają wybór mocy, a i tak od lat mam ustawione domyślne 42 mW z maksymalnych
100 mW zgodnych z prawem i max 251 mW jakie potrafi wyciągnąć WRT54GL
z afterburnerem.

a jak siÄ™ zmienia polaryzacjÄ™? Antenami?To
mi nie pomogło. Może nie potrafię.

Tak - przez pochylenie anten. Czasem cuda potrafi też zdziałać głupie przestawienie niżej/wyżej(najgorzej jest na podłodze w rogu pokoju), odstawienie z dala od metalowych elementów itp.

--
/MB

Data: 2012-10-10 16:37:14
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 15:53, Michal pisze:
[...]

Mam go i używałem. Oprócz tego używałem WiFi Analyzer w smartfonie z androidem.

[...]

Właśnie znalazłem chyba tę opcję. Mam ustawione Output Power na 100%. Router ZyXEL NBG-419N. Firmware: V1.00(BFQ.4) - kiedyś robiłem upgrade.

a jak siÄ™ zmienia polaryzacjÄ™? Antenami?To
mi nie pomogło. Może nie potrafię.

     Tak - przez pochylenie anten. Czasem cuda potrafi też zdziaÅ‚ać
głupie przestawienie niżej/wyżej(najgorzej jest na podłodze w rogu
pokoju), odstawienie z dala od metalowych elementów itp.

Ale z tym to chyba niezła zabawa. W routerze mam 2 anteny a w karcie sieciowej (D-Link DWA-547) 3 anteny. Drugi komp jest podpięty do routera przez przewód Ethernet.

Data: 2012-10-10 21:02:22
Autor: maX
Jaki dysk do routera?

Użytkownik "kazio101" <snz@karafaik.ok> napisał w wiadomości news:KCgds.236218$KB5.69747fx24.am4...

[...]

Inssider też jest dla andka (oczywiście też bezpłatny).

Data: 2012-10-11 00:17:41
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 17:37, kazio101 pisze:
[...]

Jak jest stabilny (nie wiesza się) to ja bym nie zmieniał tego routera dla samego portu USB - będziesz zawiedziony szybkością. No chyba że możesz go dobrze sprzedać i niewiele dołożyć do choćby taniego TPLINKA WRT1043ND z USB i już gigabitowym switchem (przydaje się do NASów i wymiany danych w domowym LAN bardziej niż 5GHz). Wolnego transferu z HDD @USB spowodowanego słabymi CPU w routerach SOHO jednak nie przeskoczysz. Ja bym raczej szedł w kierunku NASa - czy to sprzętowego czy to sklecenie na FreeNAS praktycznie za darmo jeśli poniewiera Ci się w domu nie używany sprzęt.

--
/MB

Data: 2012-10-11 09:15:09
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 23:17, Michal pisze:

[...]

Zamierzałem zmienić router głównie z powodu problemów z łącznością na 2.4GHz. Jeżeli warto mieć LAN 1GB to tym bardziej muszę go zmienić. Ale co do dysku, to jestem już przekonany żeby podpiąć jakiś NAS. Mam nadzieję że nawet tani mi wystarczy. Dzięki za pomoc.

Data: 2012-10-11 12:00:22
Autor: Piotr Rezmer
Jaki dysk do routera?
kazio101 pisze:

[...]

Tylko uważaj by zamiast NASa nie wybrać DASa, kierując się minimalizacją kosztów.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-10-11 12:07:27
Autor: R.e.m.e.K
Jaki dysk do routera?
Dnia Thu, 11 Oct 2012 12:00:22 +0200, Piotr Rezmer napisał(a):

Tylko uważaj by zamiast NASa nie wybrać DASa, kierując się minimalizacją kosztów.

Z kolei jesli nie bedziesz minimalizowal to mozesz wdepnac w SAN ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-10-11 06:16:58
Autor: januszek
Jaki dysk do routera?
kazio101 napisa?(a):

[...]

I chcesz dysk podpiac do routera przez usb? Skoro router obsluguje usb3 to pewnie LAN 1GB tez, wiec... ;)

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-10-11 08:52:57
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-11 07:16, januszek pisze:
kazio101 napisa?(a):

[...]

Router ma LAN 1GB, nie ma natomiast USB (zamierzam wymienić router). Ale rozumiem że Rozwiązanie z NAS jest dużo lepsze niż z podłączeniem dysku przez USB.

Data: 2012-10-11 09:10:43
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?

Data: 2012-10-11 11:14:10
Autor: R.e.m.e.K
Jaki dysk do routera?
Dnia Thu, 11 Oct 2012 09:10:43 +0100, kazio101 napisał(a):

[...]

Jesli chodzi o scislosc to 100Mb

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-10-11 10:36:04
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-11 10:14, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Na pewno bitów a nie bajtów?

Data: 2012-10-11 12:16:21
Autor: R.e.m.e.K
Jaki dysk do routera?
Dnia Thu, 11 Oct 2012 10:36:04 +0100, kazio101 napisał(a):

Na pewno bitów a nie bajtów?

Za wiki:

 Fast Ethernet

    100Base-TX – podobny do 10BASE-T, ale z szybkoÅ›ciÄ… 100Mb/s. Wymaga 2 par
z 4 parowej skrętki kategorii 5, używa wtyków RJ45. Obecnie jeden z
najpopularniejszych standardów sieci opartych na 'skrętce'.
    100Base-T4 – Używa 4 par 'skrÄ™tki' kategorii 3. Obecnie przestarzaÅ‚y.
    100Base-T2 – MiaÅ‚ używać 2 par 'skrÄ™tki' kategorii 3 jednak nie ma
sprzętu sieciowego wspierającego ten typ Ethernetu.
    100BASE-FX – Ethernet 100Mb/s za pomocÄ… włókien Å›wiatÅ‚owodowych
wielomodowych. Zasięg rozwiązania wynosi do 2km.
    100Base-LX – Ethernet 100Mb/s za pomocÄ… włókien Å›wiatÅ‚owodowych.
    100Base-LX10 – Ethernet 100Mb/s za pomocÄ… włókien Å›wiatÅ‚owodowych jedno
i wielomodowych. Zasięg dla jednomodów wynosi 10km, dla wielomodów 550m.
    100Base-SX – Ethernet 100Mb/s za pomocÄ… włókien Å›wiatÅ‚owodowych
wielomodowych. Zasięg około 460 m.
    100Base-CX – Ethernet 100Mb/s za pomocÄ… 2 par skrÄ™tki. ZasiÄ™g okoÅ‚o 25
m.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-10-11 09:16:49
Autor: januszek
Jaki dysk do routera?
kazio101 napisa?(a):

Router ma LAN 1GB, nie ma natomiast USB (zamierzam wymienić router). Ale rozumiem że Rozwiązanie z NAS jest dużo lepsze niż z podłączeniem dysku przez USB.

Tak. Zerknij tez tu: http://pclab.pl/art42661.html

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"