Jaki dysk do routera?

Data: 2012-10-10 15:27:29
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 13:24, kazio101 pisze:

Zamierzam kupi膰 dysk zewn臋trzny i pod艂膮czy膰 go do routera. Obecnie mam
router bezprzewodowy 2.4GHz ale z powodu zak艂贸ce艅 zamierzam wymieni膰 na
jaki艣 dwupasmowy 2.4 + 5GHz.

A nie pro艣ciej przeskanowa膰 kana艂y i wyszuka膰 najmniej zaszumiony. Przy niewielkiej konfiguracji (moc nadajnika cz臋sto domy艣lnie jest na 40% czy przestawieniu polaryzacji nawet w blokach nie zdarzy艂o mi si臋 by na ma艂e odleg艂o艣ci (mieszkanie) zak艂贸cenia stanowi艂y problem.

Zastanawiam si臋 jaki kupi膰 do niego dysk, NAS pod艂膮czony przez Ethernet czy po prostu USB 3.0?

Jak szybko ma by膰 i ile ma to kosztowa膰?
W obecnych routerach SOHO ograniczeniem nie jest wcale wersja USB, tylko skromna wydajno艣膰 CPU w tych routerkach ograniczaj膮ca odczyt z dysk贸w NTFS do ~8 MB/s, zapis NTFS ~3 MB/s.
Z mniej wymagaj膮cymi co do mocy CPU FAT32 (max 4 GB plik) lub ext3/4 (kompatybilno艣膰 z MS Windows tylko przez ICD/program do odczytu) jest lepiej, ale ma to wady jak wy偶ej. Nawet TV/bluraye maj膮ce w 艣rodku linuksa cz臋sto nie potrafi膮 odczyta膰 ext3/ext4 (!) - programi艣ci wycieli dla oszcz臋dno艣ci miejsca/ram odpowiedni modu艂 zostawiaj膮c tylko FAT i NTFS.

Jak ma by膰 szybko to NAS (600-1200 z艂 + cena dysk贸w) z interfejsem gigabit ethernet i zostaw sobie obecny router, tylko go skonfiguruj,
je艣li szybko艣ci jak wy偶ej wystarczaj膮 to dowolny router nawet z USB 2.0
(te z 3.0 kosztuj膮 ~700 z艂) i dysk w obudowie USB 3.0 (teraz ceny s膮 praktycznie takie same). Jak b臋dziesz potrzebowa艂 wrzuci膰 na taki dysk dziesi膮tki GB podpina si臋 go lokalnie do PC przez USB 3.0, jak mniejsze ilo艣ci danych, to przez funkcj臋 NAS-USB w routerze.
U偶ywam Samsunga S2 500GB jeszcze USB 2.0 i je艣li chodzi o odtwarzanie to nie znalaz艂em pliku, do kt贸rego by艂by za wolny. Najwi臋kszy jaki testowa艂em to mkv 4k:
http://download.blender.org/durian/movies/Sintel.2010.4k.mkv

Zastrzegam jednak, 偶e nie testowa艂em z popularnymi w艣r贸d niekt贸rych ssaczy obrazami BD50 - IMHO bluraye albo kupuje si臋, albo wypo偶ycza,
a nie ci膮gnie lewizn臋 z sieci.

>Zamierzam na nim trzyma膰 filmy, zdj臋cia, ebooki, muzyk臋 itp.
> Nie potrzebuj臋 dost臋pu do zasob贸w przez Internet.
W domu mam 2 kompy, mo偶e dojdzie w przysz艂o艣ci jeszcze jeden. Mo偶e
kiedy艣 b臋d臋 chcia艂 ogl膮da膰 materia艂y na telewizorze (obecnie ogl膮dam na
du偶ych monitorach).

Zar贸wno wsp贸艂czesne routery SOHO, jak i NASy maj膮 serwer DLNA, CIFS/NFS - oba spe艂niaj膮 te wymagania.

Zalet膮 USB 3.0 jest 艂atwo艣膰 pod艂膮czenia do jakiegokolwiek innego
urz膮dzenia (czego nie planuj臋, no mo偶e sporadycznie) i nieco ni偶sza cena
(niezbyt istotne dla mnie).Czyta艂em 偶e niekt贸re dyski NAS mog膮
zapisywa膰 materia艂y z sieci Torrent bez kompa.

Routery te偶, ale to jest 艣liski grunt. Co b臋dziesz przez ten torrent pobiera艂? Przy wsp贸艂czesnych 艂膮czach legalny content tupu dystrybucje linuksa itp. id膮 b艂yskawicznie, wi臋c szkoda pcha膰 tego przez NAS
(jak ju偶 si臋 zdarza to najcz臋艣ciej pobiera si臋 na RAMdysk, a dopiero kompletny zrzuca si臋 na NAS by unikn膮膰 m臋czenia dysku i fragmentacji ma艂ymi kawa艂kami typowymi dla tego protoko艂u).
A je艣li chodzi o lewizn臋 to jest to chyba najmniej bezpieczny spos贸b, od kt贸rego lepiej trzyma膰 si臋 z daleka - wystawiasz swoje IP jak na tacy ca艂emu 艣wiatu.

Czy te dwa dyski r贸偶ni膮 si臋 jeszcze czym艣 co mo偶e by膰 dla mnie wa偶ne?

Nie dyski, tylko metody pod艂膮czenia/udost臋pnienia dysku. A r贸偶ni膮 si臋 przede wszystkim szybko艣ci膮.

Czy te dyski mo偶na skonfigurowa膰 aby si臋 wy艂膮cza艂y gdy nie s膮 jest u偶ywane?

Taki np: Samsung S2 standardowo wy艂膮cza talerze po ~5 min bezczynno艣ci. Fajna sprawa - dzia艂a tak 24/7 od ponad 1,5 roku (z czego aktywnie pewnie ~1%) i nie ma najmniejszych objaw贸w zu偶ycia wg SMART.

--
/MB

Data: 2012-10-10 15:00:05
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 14:27, Michal pisze:
> [...]
> 40% czy przestawieniu polaryzacji nawet w blokach nie zdarzy艂o mi si臋 by
> na ma艂e odleg艂o艣ci (mieszkanie) zak艂贸cenia stanowi艂y problem.

Wybra艂em kiedy艣 kana艂 r臋cznie, by艂o super ale na kilka tygodni. Inni mieli automatyczny wyb贸r albo tak偶e zmienili i sko艅czy艂o si臋. Znowu problemy z przegl膮daniem zawarto艣ci dysku na drugim kompie i z kopiowaniem plik贸w o obj臋to艣ci kilkaset MB. Nie widzia艂em opcji ustawiania mocy nadajnika, a jak si臋 zmienia polaryzacj臋? Antenami? To mi nie pomog艂o. Mo偶e nie potrafi臋.

> Jak ma by膰 szybko to NAS (600-1200 z艂 + cena dysk贸w) z interfejsem
> gigabit ethernet

S膮 ta艅sze np. ZyXel NSA310, ale zapewne wolniejsze.

> [...]
> je艣li szybko艣ci jak wy偶ej wystarczaj膮 to dowolny router nawet z USB 2.0
> (te z 3.0 kosztuj膮 ~700 z艂) i dysk w obudowie USB 3.0 (teraz ceny s膮

Niestety obecny router nie ma USB.

> [...]
> U偶ywam Samsunga S2 500GB jeszcze USB 2.0 i je艣li chodzi o odtwarzanie to
> nie znalaz艂em pliku, do kt贸rego by艂by za wolny. Najwi臋kszy jaki

Ciesz臋 si臋, z tego wynika 偶e je偶eli chodzi o pr臋dko艣膰 to USB 3.0 wystarczy艂aby. Ale niestety nie ma USB w tym routerze...

> Zastrzegam jednak, 偶e nie testowa艂em z popularnymi w艣r贸d niekt贸rych
> ssaczy obrazami BD50 - IMHO bluraye albo kupuje si臋, albo wypo偶ycza,
> a nie ci膮gnie lewizn臋 z sieci.

No tak, mo偶e si臋 w przysz艂o艣ci pojawi膰 na moim dysku jaki艣 bluray. Cho膰by wypo偶yczony i zgrany aby obejrze膰 p贸藕niej.

Data: 2012-10-10 16:53:08
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 16:00, kazio101 pisze:

[...]

Zanim zaczniesz rewolucj臋 w sprz臋cie si臋gnij cho膰by po darmowy inssider:
http://www.metageek.net/products/inssider/
i zobacz jak u Ciebie aktualnie wygl膮da "powietrze".

Nie widzia艂em opcji  ustawiania mocy nadajnika,

Jaki to router i jakie firmware? Wszystkie moje routery maj膮 wyb贸r mocy, a i tak od lat mam ustawione domy艣lne 42 mW z maksymalnych
100 mW zgodnych z prawem i max 251 mW jakie potrafi wyci膮gn膮膰 WRT54GL
z afterburnerem.

a jak si臋 zmienia polaryzacj臋? Antenami?To
mi nie pomog艂o. Mo偶e nie potrafi臋.

Tak - przez pochylenie anten. Czasem cuda potrafi te偶 zdzia艂a膰 g艂upie przestawienie ni偶ej/wy偶ej(najgorzej jest na pod艂odze w rogu pokoju), odstawienie z dala od metalowych element贸w itp.

--
/MB

Data: 2012-10-10 16:37:14
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 15:53, Michal pisze:
[...]

Mam go i u偶ywa艂em. Opr贸cz tego u偶ywa艂em WiFi Analyzer w smartfonie z androidem.

[...]

W艂a艣nie znalaz艂em chyba t臋 opcj臋. Mam ustawione Output Power na 100%. Router ZyXEL NBG-419N. Firmware: V1.00(BFQ.4) - kiedy艣 robi艂em upgrade.

[...]

Ale z tym to chyba niez艂a zabawa. W routerze mam 2 anteny a w karcie sieciowej (D-Link DWA-547) 3 anteny. Drugi komp jest podpi臋ty do routera przez przew贸d Ethernet.

Data: 2012-10-10 21:02:22
Autor: maX
Jaki dysk do routera?

U偶ytkownik "kazio101" <snz@karafaik.ok> napisa艂 w wiadomo艣ci news:KCgds.236218$KB5.69747fx24.am4...

[...]

Inssider te偶 jest dla andka (oczywi艣cie te偶 bezp艂atny).

Data: 2012-10-11 00:17:41
Autor: Michal
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 17:37, kazio101 pisze:
[...]

Jak jest stabilny (nie wiesza si臋) to ja bym nie zmienia艂 tego routera dla samego portu USB - b臋dziesz zawiedziony szybko艣ci膮. No chyba 偶e mo偶esz go dobrze sprzeda膰 i niewiele do艂o偶y膰 do cho膰by taniego TPLINKA WRT1043ND z USB i ju偶 gigabitowym switchem (przydaje si臋 do NAS贸w i wymiany danych w domowym LAN bardziej ni偶 5GHz). Wolnego transferu z HDD @USB spowodowanego s艂abymi CPU w routerach SOHO jednak nie przeskoczysz. Ja bym raczej szed艂 w kierunku NASa - czy to sprz臋towego czy to sklecenie na FreeNAS praktycznie za darmo je艣li poniewiera Ci si臋 w domu nie u偶ywany sprz臋t.

--
/MB

Data: 2012-10-11 09:15:09
Autor: kazio101
Jaki dysk do routera?
W dniu 2012-10-10 23:17, Michal pisze:

[...]

Zamierza艂em zmieni膰 router g艂贸wnie z powodu problem贸w z 艂膮czno艣ci膮 na 2.4GHz. Je偶eli warto mie膰 LAN 1GB to tym bardziej musz臋 go zmieni膰. Ale co do dysku, to jestem ju偶 przekonany 偶eby podpi膮膰 jaki艣 NAS. Mam nadziej臋 偶e nawet tani mi wystarczy. Dzi臋ki za pomoc.

Data: 2012-10-11 12:00:22
Autor: Piotr Rezmer
Jaki dysk do routera?
kazio101 pisze:

[...]

Tylko uwa偶aj by zamiast NASa nie wybra膰 DASa, kieruj膮c si臋 minimalizacj膮 koszt贸w.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-10-11 12:07:27
Autor: R.e.m.e.K
Jaki dysk do routera?
Dnia Thu, 11 Oct 2012 12:00:22 +0200, Piotr Rezmer napisa艂(a):

Tylko uwa偶aj by zamiast NASa nie wybra膰 DASa, kieruj膮c si臋 minimalizacj膮 koszt贸w.

Z kolei jesli nie bedziesz minimalizowal to mozesz wdepnac w SAN ;-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Jaki dysk do routera?