Jaki dysk kupić?

Data: 2010-01-09 11:24:44
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
Witam!

Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
(płyta ASUS P4C800 Deluxe z SATA 150 MB/s)
i zainstalować na nim Windows XP Pro.
Zostaną na nim 2 dyski EIDE, ale bootowalny ma być
SATA.

Oczekuję następujących cech:
- wewnętrzny
- wielkość 3,5"
- pojemność 500 GB - 1 TB
- obroty 7200 obr./min
- szybki dostęp
- cichy w pracy

Proszę o rady jaki dysk kupić.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-09 11:41:47
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 09-01-2010 o 11:24 mea napisał na pl.comp.pecet:

Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
Proszę o rady jaki dysk kupić.

Samsung Spin Point F3.
Nie zapomnij o sterowniku do kontrolera SATA.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-09 12:09:08
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
Proszę o rady jaki dysk kupić.

Samsung Spin Point F3.
Nie zapomnij o sterowniku do kontrolera SATA.

Dzięki.
Jeden z moich dysk EIDE jest firmy Samsung i jest OK.

Mam jeszcze pytania dotyczące bootowalności.
1) czy nie będzie problemu z bootowaniem z SATA
    (po zainstalowaniu sterownika oczywiście)
    przy pozostawieniu w komputerze 2 dysków EIDE?
    czy z dysków EIDE trzeba będzie zdjąć zworki
    Master/Slave?
2) do momentu zainstalowania wszystkich programów
     użytkowych na SATA dobrze by było móc jeszcze
     używać dotychczasowy system (Win XP Pro) na EIDE?
     czy będzie mozna wybierać napęd pomiędzy dyskiem
     SATA lub EIDE, z ktorego ma być bootowany system
     po starcie komputera przez wciśnięcie F8 (płyta/BIOS
     ma taką funkcję)?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-09 12:39:10
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 09-01-2010 o 12:09 mea napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Nie powinno być problemu. Zworek nie trzeba zdejmować.
Zworka jest na dysku SATA między SATA 150/300.
Może być konieczność ustawienia w BIOSie kolejności
bootowania. Ten sterownik musisz mieć na dyskietce lub
innym nośniku.

[...]

A po co? Podczas instalacji Windows poszukuje starych
instalacji i instaluje swojego bootloadera.
Można później wybrać system z menu.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-09 13:24:43
Autor: JoteR
Jaki dysk kupić?
"Wiesław" napisał:

[...]

Żeby nie być uzależnionym od obecności dysków EIDE i partycji systemowej na jednym z nich?

Podczas instalacji Windows poszukuje starych
instalacji i instaluje swojego bootloadera.

Na dysku EIDE. Po co się uzależniać od starego dysku?

Można później wybrać system z menu.

Przecież sam doradziłeś zmianę kolejności bootowania ;-)
IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie. Tylko dobrze by było na czas instalacji systemu na nowym dysku odłączyć fizycznie stare.

JoteR

Data: 2010-01-09 13:54:40
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
[...]

Chodzi mi o sytuację tymczasową żeby do momentu poinstalowania,
poustawiania i sprawdzenia wszystkiego na nowym dysku SATA
móc się łatwo przenosić z używania starego systemu na EIDE
na nowy na SATA. System będzie ten sam (Win XP Pro), ale używam
nazwy stary - nowy w sensie momentu zainstalowania.
Wydawało mi się, że wybór z którego dysku system będzie bootowany
przez F8 zaraz po starcie komputera  byłby najprostszy. Ale jeśli
inny byłby lepszy to OK. Tylko napisze proszę wyraźnie który?
Po sprawdzeniu wszystkiego w systemie na dysku SATA mam zamiar
Windows XP Pro na starym EIDE usunąć i oba stare dyski EIDE
traktować wyłącznie jako dyski na dane.
Natomiast na czas instalowania systemu na SATA mogę stare
dyski EIDE fizycznie odłączyć, jeśli tak będzie lepiej. Rozumiem,
że wtedy właśnie byłyby to systemy niezależne, o co mi chodziło.,
czy tak?

Piszę o tym w ten sposób, bo przyznaję, że do końca Waszej
dyskusji nie rozumiem. W szczególności:
IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie
to znaczy które?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-09 15:05:04
Autor: JoteR
Jaki dysk kupić?
"mea" napisał/a:

[...]

Tak jest, aczkolwiek nikt nie ośmieliłby się powiedzieć, że najwygodniejszy ;-)
Ale skoro to tymczasowo, to może być.

IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie

to znaczy które?

Przełaczanie w BIOS-ie.
Uzależnienie się od XP-kowego bootloadera (który będzie wszak siedział na starym dysku EIDE) to napraszanie się o kłopoty w przyszłości, kiedy będzie się chciało zlikwidować stary system lub, co gorsza, stary dysk.
Alternatywnym (i nieco wygodniejszym) rozwiązaniem jest posadzenie niezależnego bootloadera, mieszczącego się w całości w MBR (np. Smart Boot Manager) posiadającego funkcję przenumerowywania dysków - z punktu widzenia Windy byłoby to równoważne z przełączaniem w BIOS-ie i usunięcie któregokolwiek z dysków nie powodowałoby zakłóceń w pracy pozostawionego systemu. Ale to tylko wtedy, jeśli współistnienie dwóch systemów miałoby trwać przez dłuższy czas.

JoteR

Data: 2010-01-09 15:21:27
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
[...]

Bardzo dziękuję.
Rozumiem, że wskazane jest fizyczne odłączenie starych dysków
podczas instalowania Win XP Pro na dysku SATA.
Rozumiem także, że do prawidłowego działania obu systemów
(w okresie przejściowym) zworek na starych dyskach wyjmować
nie muszę, natomiast na dysku SATA muszę wybrać 150 MB/s
ze względu na takie możliwości płyty głównej.
Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-10 12:20:09
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 09-01-2010 o 13:24 JoteR napisał na pl.comp.pecet:

Żeby nie być uzależnionym od obecności dysków EIDE i partycji systemowej  na jednym z nich?

No tak. Przeoczyłem wcale nie tak drobny szczegół, że wszystkie pliki
rozruchowe dalej będą się ładować na stary dysk i później ciężko by
było coś z tym zrobić. Szczególnie jeżeli ma to być tymczasowo.
Oczywiście można sobie z tym poradzić, ale za dużo zachodu...

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-09 17:44:38
Autor: MC
Jaki dysk kupić?
Użytkownik "Wiesław" <nawu@usun.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:op.u59hbxf3njl0c5wiesiek-pc...
[...]

->
O jakim sterowniku?

Data: 2010-01-10 12:28:12
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 09-01-2010 o 17:44 MC napisał na pl.comp.pecet:

Samsung Spin Point F3.
Nie zapomnij o sterowniku do kontrolera SATA.
->
O jakim sterowniku?

Zasada jest taka: zewnętrzne kontrolery potrzebują sterownika,
zintegrowane nie. Jak sobie dobrze przypominam ta płyta posiada
zewnętrzny kontroler SATA-RAID Promise. Jednak posiada również
cztery porty SATA, czyli jest wielce prawdopodobne, że do tych
które są zintegrowane w chipsecie Intela nie potrzeba żadnych
sterowników.
No i teraz jest kwestia do którego portu podłączy się dysk.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-10 12:37:27
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
[...]

A czy BIOS/system poinformują mnie, że sterownik jest niezbędny?
Rozumiem, że ściągnąć go mogę z Internetu - ale co muszę
do tego wiedzieć - wystarczy nazwa płyty?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-10 17:56:38
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 10-01-2010 o 12:37 mea napisał na pl.comp.pecet:

A czy BIOS/system poinformują mnie, że sterownik jest niezbędny?
Rozumiem, że ściągnąć go mogę z Internetu - ale co muszę
do tego wiedzieć - wystarczy nazwa płyty?

Brak sterownika objawia się tym, że przy instalacji system nie
widzi dysku. Sterownik taki, jeśli w ogóle jest potrzebny,
znajduje się na płytce dołączonej do płyty głównej.
Instrukcja instalacji znajduje się w książeczce, którą dostajemy
z płytą lub w manualu na stronie producenta rozdz. 5.8.
Rzeczona płyta (zgodnie z danymi producenta) posiada dwa kontrolery
SATA/ATA.

Mostek południowy (ICH5R) lub bez R
2 x UltraDMA 100
2 x Serial ATA z możliwością wykorzystania macierzy RAID 0, 1
Kontroler RAID Promise 20378:
1 x UltraDMA 133 z możliwością podłączenia dwóch dysków twardych
2 x Serial ATA z funkcjami RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, Multiple RAID

Pierwszy oznaczony jest na płycie jako SATA 1,2
Drugi jako SATA RAID 1,2
Pierwszy jako zintegrowany w mostku raczej nie wymaga serowników.
W dysku należy wyjąć zworkę i zainstalować poprzez BIOS odpowiedni port,
wybierając pożądaną konfigurację kontrolera.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-10 22:26:17
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
[...]

Bardzo Ci dziękuję za tak dokładne informacje.
Rozumiem, że będą one mi potrzebne na etapie instalowania,
natomiast każdy dysk SATA (w szczególności wymieniony przez Ciebie
Samsung, ewentualnie WD Caviar) będzie pasował.

Problemem może być jeszcze zasilacz.
W tej chwili mam 300 W z 4 końcówkami i wszystkie są zajęte - 2 dyski EIDE,
DVD/RW i DVD/R.
Czy taki zasilacz może jeszcze "udźwignąć" dysk SATA?  Wtedy rozwiązaniem
byłoby dokupienie rozgałęziacza końcówki zasilacza.
Jeśli nie, to czy "udźwignie" całość po zamianie DVD/R (z którego mogę zrezygnować)
na dysk SATA?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-10 23:28:28
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 10-01-2010 o 22:26 mea napisał na pl.comp.pecet:

natomiast każdy dysk SATA będzie pasował.

Będzie.

Problemem może być jeszcze zasilacz.

Ech, znowu ten zasilacz...

[...]

Nie wiem czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć na takie pytanie.
To czy "udźwignie" zależy od wielu rzeczy: konfiguracji komputera, jakości
zasilacza i jego kondycji, temperatury w obudowie, a nawet napięcia  sieci...

Ja bym piątego napędu nie dokładał. Zrobiłem to kiedyś i pożegnałem się
z zasilaczem i nowiuśkim dyskiem. Miałem szczęście, że tylko tyle :)
Od tamtej pory stosuję tylko zasilacze dobrych marek.
Zasilacz złej jakości może się spalić w każdej chwili i oby tylko on.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-11 02:31:50
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
Od tamtej pory stosuję tylko zasilacze dobrych marek.

Nie jest wykluczone, że w niedługim czasie wymienię
monitor na LCD i żeby wykorzystać jego możliwości
także kartę graficzną. Z tym wiązałaby się konieczność
wymiany zasilacza.
Biorąc to wszystko pod uwagę (w tym także wariant
5 napędów), jaki zasilacz - jakiej marki i jakiej mocy -
byś zalecał?
Czy każdy zasilacz komputerowy da się zamontować
do każdej obudowy?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-11 03:11:43
Autor: Animka
Jaki dysk kupić?
mea pisze:
[...]

A nie lepiej zmienić od razu cały komputer na lepszy, nowocześniejszy?

--
animka

Data: 2010-01-11 06:03:16
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
> [...]

do każdej obudowy?

> A nie lepiej zmienić od razu cały komputer na lepszy, nowocześniejszy?

Z paru powodów - nie.
Po pierwsze głównie potrzebny jest mi dysk SATA.
Myśl o zasilaczu przyszła mi do głowy dopiero wczoraj.
Odpowiedź Wiesława trochę mnie przestraszyla
i właściwie w tej chwili najważniejsza bylaby dla mnie
informacja czy zamiana DVD/ROM na dysk SATA
spowoduje większe zapotrzebowanie na moc - jeśli nie,
to dokupienie dysku to byłoby wszystko.
Jeśli nie i konieczna byłaby zmiana zasilacza, to chcę
go zmienić na taki, który będzie odpowiedni gdyby
wymiana monitora i karty graficznej okazała się potrzebna.

Po drugie, nie wiem czy jest sens kupowania nowego
komputera stacjonarnego. Notebooki są coraz tańsze
przy stosunkowo dobrym wyposażeniu. Zatem rozważam
za jakiś czas kupno od razu dobrego laptopa. Minusem
jest jeszcze ciągle waga i czas działania na baterii.

Pozdrawiam
mea

--
animka

Data: 2010-01-11 13:00:34
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 11-01-2010 o 02:31 mea napisał na pl.comp.pecet:

Biorąc to wszystko pod uwagę (w tym także wariant
5 napędów), jaki zasilacz - jakiej marki i jakiej mocy -
byś zalecał?

W takiej kolejności:
Corsair CX400 CMPSU-400CXEU 400W
Xigmatek Go Green 400W
Be quiet! Pure Power L7-430W
OCZ StealthXStream OCZ400SXS-EU 400W
Koszt ok 200 zł

Czy każdy zasilacz komputerowy da się zamontować
do każdej obudowy?

Każdy ATX do obudowy ATX.

Sama zamiana napędów nie spowoduje większego zapotrzebowania
na energię. Dyski SATA nie są prądożerne i pobierają ok 10W.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-11 16:51:40
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
Bardzo Ci dziękuję.

Sama zamiana napędów nie spowoduje większego zapotrzebowania
na energię. Dyski SATA nie są prądożerne i pobierają ok 10W.
Cieszy mnie to, bo od tego chcę zacząć.

Jednak interesuje mnie, dlaczego napisałeś:
Ja bym piątego napędu nie dokładał.
skoro dysk SATA pobiera tylko 10 W?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-11 17:42:56
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 11-01-2010 o 16:51 mea napisał na pl.comp.pecet:

Jednak interesuje mnie, dlaczego napisałeś:
Ja bym piątego napędu nie dokładał.
skoro dysk SATA pobiera tylko 10 W?

To znaczy, że bierze mniej niż napęd DVD, ale to jest
w dalszym ciągu 10W więcej dla zasilacza, a ja nie
wiem nawet co to za zasilacz.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-11 18:32:03
Autor: Dawid
Jaki dysk kupić?
Wiesław pisze:
[...]

Robisz zamęt i tyle.Niech podłączy ten dysk i już.
Nic się nie stanie.Gdyby do padu tego zasilacza brakowało tych
10W, to już by chodził niestabilnie.
Tyle zamętu z powodu jednego dysku?
Sterownik, zasilanie, co następne?
Podpinać i jazda.
Pozdrawiam

Data: 2010-01-11 19:04:11
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 11-01-2010 o 18:32 Dawid napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Jeżeli dla Ciebie to jest zamęt, to nikt nie broni Ci podłączać..
Naprawdę, nikomu nie zakazuję.
Ja tylko próbuję uświadomić co się może stać, ale nie musi..
Powiem tylko, że w moim przypadku przy bardzo podobnej konfiguracji
zasilacz chodził bardzo stabilnie do momentu podłączenia dysku.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-11 19:30:03
Autor: Dawid
Jaki dysk kupić?
Wiesław pisze:
[...]

No to na Twoim miejscu z penami bym również uważał :-)
Może zasilacz nie wydolić.

Data: 2010-01-11 19:43:38
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 11-01-2010 o 19:30 Dawid napisał na pl.comp.pecet:

No to na Twoim miejscu z penami bym również uważał :-)
Może zasilacz nie wydolić.

Dawid chłopie, o co Ci chodzi? Mam coś takiego, że jak ktoś
mnie pyta to odpowiadam zgodnie ze swoją wiedzą. Drażni Cię to?

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-09 12:21:38
Autor: zielony bazyliszek
Jaki dysk kupić do laptopa - 7200rpm?
Podepne sie pod watek :)

Doradzcie dysk do laptopa.

- wewnętrzny
- wielkość 2,5"
- pojemność 500 GB
- obroty 7200 obr./min

Wypatrzylem takie:

- Seagate Momentus ST9500420ASG (2,5", 500GB, 16MB, SATA/300)
- Seagate Momentus ST9500420AS (2,5", 500GB, 16MB, SATA/300)

Czy to dobry wybĂłr czy jest cos lepszego?

Czym sie roznia (bo jeden ma literke G a drugi nie - to chodzi o to G-Force Protection - warto to miec? :) roznica w cenie 20 zlotych )

Data: 2010-01-09 12:32:44
Autor: mea
Jaki dysk kupić do laptopa - 7200rpm?
Podepne sie pod watek :)

Doradzcie dysk do laptopa.

Po co się podpinasz? To jest inny temat.
Łączy je tylko słowo "dysk".
Inne dyski pasują do komputera stacjonarnego,
a inne do laptopa.
Sprawa bootowalności też wygląda inaczej.

W ten sposób powstaje bałagan.
Załóż sobie własny wątek.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-10 21:56:49
Autor: G Nowak
Jaki dysk kupić do laptopa - 7200rpm?
W ten sposób powstaje bałagan.
Załóż sobie własny wątek.

No wlasnie. A jak nie umiesz to kup sobie jeden na wlasnosc ;)

--
pozdr

Data: 2010-01-11 03:14:03
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik G Nowak napisał:
W ten sposób powstaje bałagan.
Załóż sobie własny wątek.

No wlasnie. A jak nie umiesz to kup sobie jeden na wlasnosc ;)

A moge kupic cala grupe? ;)

Data: 2010-01-11 21:10:18
Autor: zielony bazyliszek
Nowy watek Jaki dysk kupić do laptopa - 7200r pm?
Bo mnie wyrzucili z watku o dyskach...

Data: 2010-01-10 10:12:28
Autor: tomekr
Jaki dysk kupić?

Proponuję kupić WD Black. To są najszybsze dyski desktopowe, zwłaszcza pod względem ilości losowych operacj na sekundę (Samsungi są najwolniejsze).

http://www.techreport.com/articles.x/17183/8

IOMETER, database:
WD Black - 209 operacji na sekundę
Samsungi  - 105-109 operacji na sekundę

Z natury nie są ciche przy przemieszczaniu głowicy, za to są b. dobrze zrónoważone, czyli jeżeli będziesz miał więcej niż 1 dysk w komputerze, to nie rezonansu (drgań) z powodu WD Black.

Data: 2010-01-10 13:01:25
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 10-01-2010 o 10:12 tomekr napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Pomijając, że WD Black jest droższy o ok 50zł :), nie ma w tym teście
najnowszego Samsunga.
Tutaj benchmarki:
http://dyski.cdrinfo.pl/benchmark/Samsung-HD502HJ-1008/
Obok ranking.
http://dyski.cdrinfo.pl/benchmark/Samsung-HD502HJ/521.html
Wybór oczywiście zostawiam końcowemu użytkownikowi.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-10 13:21:34
Autor: mea
Jaki dysk kupić?
[...]

Mogę dopłacić 50 zł jeśli droższy produkt jest użytkowo lepszy.
Oba podane linki dotyczą dysków 500 GB, ja natomiast skłaniam
się do kupna dysku 1 TB.
Przy wyborze muszę brać pod uwagę to, że dysk nie będzie mógł osiągać
maximum swoich możliwości, bo na płycie jest SATA 150 MB/s.
Być może kiedyś go przeniosę do nowszego komputera, ale z doświadczenia
wiem, że postęp jest tak szybki, że takie przenoszenie rzadko ma sens.

Nie mogę znaleźć w Internecie porównania wprost tych 2 dysków (1 TB),
tzn. w takiej postaci, że będą wymienione różne cechy i podane ich
wartości dla obu tych modeli. Może ktoś znalazł?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-10 18:15:21
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 10-01-2010 o 13:21 mea napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Prawdopodobnie ze względu na cenę, WD jest mało popularny - również
w testach.
Ja po prostu uważam tylko, że Samsung wart jest swojej ceny w stosunku
do jakości.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-10 15:42:04
Autor: zielony bazyliszek
Jaki dysk kupić?
Użytkownik Wiesław napisał:

[...]

a czy jakis 1TB jest rownie szybki?

Data: 2010-01-10 18:02:55
Autor: Wiesław
Jaki dysk kupić?
Dnia 10-01-2010 o 15:42 zielony bazyliszek napisał na pl.comp.pecet:

http://dyski.cdrinfo.pl/benchmark/Samsung-HD502HJ/521.html

a czy jakis 1TB jest rownie szybki?

Na drugim miejscu w tym rankingu jest przecież 1TB !
Przy czym jest to na tyle wiarygodne, iż testy przeprowadzają
zwykli użytkownicy nie powiązani z firmami trzecimi :)

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-10 13:15:37
Autor: MC
Jaki dysk kupić?
Użytkownik "tomekr" <tomekr@nomail.pl> napisał w wiadomości news:hiccal$699$1newsread1.aster.pl...

[...]

A jakie jest znaczenie tego parametru w pracy dysku zamontowanego w komputerze domowym?

Data: 2010-01-14 21:31:02
Autor: Marcin N
Jaki dysk kupić?

Użytkownik "mea" <mea@fikcja.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hi9m66$2cn$1@nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów. Właśnie kupiłem taki Samsunga i jest ZNACZNIE cichszy od dwóch innych dysków Samsunga (250 i 160), które są jednymi z najcichszych dysków sprzed 2 lat. Co więcej, jest wyraźnie zimniejszy od tamtych i na dokładkę wyraźnie szybszy. A żeby zakończyć listę zalet: jest TAŃSZY.
Piszesz, że i tak będziesz używał SATA 1 więc dysk 5600 obrotów pasuje tu idealnie.
http://dyski.cdrinfo.pl/dyski/842-Samsung-HD502HI-EcoGreen-F2-500-16-SATA-II

Data: 2010-01-14 20:35:19
Autor: januszek
Jaki dysk kupić?
Marcin N napisał(a):

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów.

Pomyliłeś się o 200 ;)

j.

--
ps. swoja droga szukam fachmana z uprawnieniami do podlaczenia kuchenki
gazowej (we Wrocku), info na priva, trzeba wywalic "polska" z adresu ;)

Data: 2010-01-14 21:52:14
Autor: MC
Jaki dysk kupić?
Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości news:hinutv$lm5$1news.onet.pl...

Proszę o rady jaki dysk kupić.

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów. Właśnie kupiłem taki Samsunga i jest

Nie ma dysków na 5600 obrotów. Nawet u Samsunga. Pewnie chodzi o 5400.

jednymi z najcichszych dysków sprzed 2 lat. Co więcej, jest wyraźnie zimniejszy od tamtych i na dokładkę wyraźnie szybszy.

Nowsze produkty są z reguły bardziej sprawne od starszych.

A żeby zakończyć listę zalet: jest TAŃSZY.

Tu mamy to samo. Porównanie cen sprzed dwóch lati obecnych mija się z celem.

Piszesz, że i tak będziesz używał SATA 1 więc dysk 5600 obrotów pasuje tu idealnie.

Niby dlaczego?

Data: 2010-01-17 19:21:10
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Witam ponownie!

Jestem właśnie po próbie z pożyczonym dyskiem
SATA 160 GB firmy Samsung.

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku
SATA.
Kabelkiem do danych dysk został podłączony do jednego
z 2 slotów na płycie opisanych w User Guide jako SATA
connectors. (SATA RAID connectors to inne sloty)
Dysk nie miał włożonych żadnych zworek.

Po włączeniu komputera dysk był widoczny w BIOSie
jako Third Master (w komputerze są już 2 dyski EIDE).
Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.
Po ponownym uruchomieniu wyświetliła się strona pozwalająca
na wybór trybu awaryjnego. Po wyborze tego trybu ekran był
czarny, a w górnym lewym rogu migał kursor i nic się dalej nie działo.

Wyjęcie kabelka ze slotu SATA niczego nie zmieniło.
Dopiero odpięcie od tego dysku zasilania spowodowało,
że system ściągnął się normalnie.

Na płytce do płyty głównej nie widzę sterownika do SATA.

Co mogę zrobić?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 19:24:16
Autor: budda
W dniu 2010-01-17 19:21, mea pisze:

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku
SATA.

Co mogę zrobić?

Podłączyć normalne zasilanie?

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-01-17 19:26:53
Autor: mea
[...]

To znaczy?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 19:31:14
Autor: budda
W dniu 2010-01-17 19:26, mea pisze:

[...]

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-01-17 20:11:37
Autor: mea
> [...]

Podłączyć normalne zasilanie?

To znaczy?

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.
Tak? To może mi powiesz jak mam go podłączyć do zasilacza?
Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.
Właśnie po to jest ten przedłużacz. Tak było w innym komputerze.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 20:57:35
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik mea napisał:
> [...]

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.
Tak? To może mi powiesz jak mam go podłączyć do zasilacza?

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

Data: 2010-01-17 20:58:21
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik zielony bazyliszek napisał:
Użytkownik mea napisał:
> [...]

Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

Na zasilanie SATA rzecz jasna :) I zasilanie do zasilania podpiac :) Bo znam takich co podpieli zasilan ie do portu SATA i dysk znikl :)

Data: 2010-01-17 21:13:47
Autor: JoteR
Jaki dysk kupić? - teraz pro blem z instalacją
"zielony bazyliszek" napisał:

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku SATA.
       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

To ile jeszcze tych przejściówek ma sobie wątkotwórca kupić? ;->

JoteR

Data: 2010-01-17 21:17:12
Autor: mea

Użytkownik "zielony bazyliszek" <bazyliszekzielony@amorki.pl> napisał w wiadomości news:hivq4d$s1p$1news.onet.pl...
Użytkownik mea napisał:
> [...]

Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA
No przecież to właśnie zostało zrobione - przedłużacz (krótki)
lub przejściówka - jak się zwał tak się zwał. Z innego komputera,
na którym działało.
No i oczywiście zasilanie do zasilania.
Gdybyś uważnie czytał, to wiedziałbyś, że BIOS ten dysk widział.

mea

Data: 2010-01-17 21:31:11
Autor: JoteR
"mea" napisał/a:

Gdybyś uważnie czytał, to wiedziałbyś, że BIOS ten dysk widział.

I ten fakt wskazuje na to, Ĺźe problem raczej nie leĹźy w zasilaniu.

JoteR

Data: 2010-01-17 21:22:19
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Wkradła się chyba nieścisłość.

Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.
Chodziło mi o to, że dochodził do ekranu z napisem "Windows XP".
Do pulpitu z ikonkami nie dochodził.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 21:38:41
Autor: Czarek
W dniu 2010-01-17 21:37, Animka napisał/a:

Do pulpitu z ikonkami nie dochodził.

A ikona KOSZ była?

Serio pytasz? ;-)

--
Cz.

Data: 2010-01-17 21:45:22
Autor: Wiesław
Dnia 17-01-2010 o 19:21 mea napisał na pl.comp.pecet:

Jestem właśnie po próbie z pożyczonym dyskiem
SATA 160 GB firmy Samsung.

Czy na tym dysku był system?

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-17 22:19:23
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Czy na tym dysku był system?
Nie, był pusty, po usunięciu przez delete starych danych.
Dysk był używany na innym komputerze pod Win XP Pro,
sformatowany jako NTFS. Systemu nigdy na nim nie było.

Boot w BIOSie wskazywał na dotychczasowy dysk (EIDE)
z systemem.    Windows XP było "rozpoznawane", bo
wyświetlała się strona z wielkim napisem "Windows XP",
a przy jednej z prób nawet przez chwilę przesuwały się
te niebieskie krótkie paski, które zawsze się przesuwają.
Ale potem zniknęły i nic się dalej nie działo.
Do pulpitu z ikonami nie dochodził.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 00:15:48
Autor: Wiesław
Dnia 17-01-2010 o 22:19 mea napisał na pl.comp.pecet:

Boot w BIOSie wskazywał na dotychczasowy dysk (EIDE)

W Biosie, w sekcji "IDE Configuration" powinno być ustawione:
Onboard IDE Operate Mode - Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On - P-ATA + S-ATA
Jest tak?

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-18 17:43:42
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Dzięki za odpowiedź.

W Biosie, w sekcji "IDE Configuration" powinno być ustawione:
Onboard IDE Operate Mode - Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On - P-ATA + S-ATA
Jest tak?

Tak. Dokładnie pokazuje się:
Onboard IDE Operate Mode   [Enhanced Mode]
Enhanced Mode Support On   [S-ATA]
IDE Detect Timeout (Sec)  [35]

Zaskoczyło dopiero wtedy gdy z napędu DVD-ROM
został wyjęty nie tylko wtyk zasilania (jest niezbędny
do zasilania dysku SATA poprzez przedłużacz czy
przejściówkę), ale także taśma danych.
System XP napisał, że den dysk znalazł. Mogę go
oglądać pod Windows Explorerem, przenosić pliki
lub foldery na niego i z niego.
Bardzo się cieszę.

Teraz muszę spowodować by ten dysk SATA był
bootujący i nagrać na niego WinXP Pro.
BIOS go oczywiście wymienia na liście dysków,
ale nie pojawia się wśród urządzeń na liście BOOT.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 18:12:27
Autor: mea
[...]
To też już jest OK.:-)  Po prostu należało wejść w pozycję
Hard Disk Drives a tam są wszystkie 3 dyski i możliwość
zmieniania ich kolejności.
Mam nadzieję, że teraz uda mi się zainstalować WinXPPro
na SATA, a potem wybierać, z którego dysku chcę bootować.
Gdy to wszystko będzie ładnie chodziło, kupię nowy dysk.

Wszystkim którzy zainteresowali się moim problemem
i udzielali mi cennych rad bardzo dziękuję.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 20:03:30
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Mam jeszcze pytanie odnośnie grzania się dysków.
Do tej pory moje 2 dyski EIDE były zainstalowane
w ten sposób, że była między nimi przerwa.
Ten trzeci dysk SATA na razie leży obok komputera.
Jednak na stałe, z uwagi na brak miejsca, muszę go
zainstalować pomiędzy tamtymi.
Obawiam się czy nie będą się za bardzo grzały.
Czy można jakoś sprawdzać temperaturę dysków
i czy są jakieś graniczne wartości temperatury?
Jak może się objawiać ich przegrzanie?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 21:56:58
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-18 20:03, Użytkownik mea napisał:
[...]

Uruchom jakiś soft do monitorownia temperatury
(np. everest) np. i jeśli temperatura przekroczy 40 stopni
a komputer pracuje dłużej niż godzinę czy dwie na dobę to
zainstaluj jakiś wiatrak.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-18 22:16:04
Autor: mea
[...]

A jak wygląda praktycznie zastosowanie dodatkowego wiatraka?
Czy taki wiatrak można kupić i w którym miejscu i jak go się
montuje?
Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 22:52:33
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-18 22:16, Użytkownik mea napisał:

A jak wygląda praktycznie zastosowanie dodatkowego wiatraka?

Praktycznie to wygląda tak że montujesz go aby dmuchał na HD.
A jak dobrze dmucha to o kilka stopni obniży temperaturę HD.

Czy taki wiatrak można kupić i w którym miejscu i jak go się
montuje?

Tak można go kupić i
Kupić można go w sklepie komputerowym ale jak chcesz to
możesz popytać w dowolnym innym i
W komplecie dodają najczęściej plastikowe zatrzaski, nimi
przypinasz do obudowy tak aby dmuchało na HD.

Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.

Chyba tak.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-01-19 06:35:25
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Bardzo dziękuję za odpowiedź.

[...]

Nie mogę znaleźć w Internecie przykładów takich wiatraczków,
najlepiej z ilustracją montowania.
Mam mało miejsca w obudowie, a dziurki wentylacyjne są tylko na tylnej
ścianie.

Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.
Chyba tak.
:-)
Chodziło mi o podkreślenie, że moja karta graficzna ma wiatraczek.:-)

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-19 06:55:22
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją

I jeszcze jedno - z jakiego zasilania taki dodatkowy
wiatraczek korzysta? Wszystkie końcówki zasilacza
mam już wykorzystane.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-19 10:49:10
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-19 06:55, Użytkownik mea napisał:

I jeszcze jedno - z jakiego zasilania taki dodatkowy
wiatraczek korzysta? Wszystkie końcówki zasilacza
mam już wykorzystane.

Te bardziej popularne i polecane wentylatorki biorą
zasilanie z płyty głównej, wtyczka taka sama jak wentylatora
od procesora.

> Nie mogę znaleźć w Internecie przykładów takich wiatraczków,
> najlepiej z ilustracją montowania.

A dlaczego uważasz że wszyscy mają mieć takie same obudowy
i umieszczać w sieci instrukcje gdzie montować dodatkowe
wiatraki ?

> Mam mało miejsca w obudowie, a dziurki wentylacyjne są tylko na tylnej
> ścianie.

Rozkręć i sprawdź dokładnie czy między sankami na HD a obudową
nie znajdziesz miejsca na wiatrak.
Czasami trzeba zdjąć plastikowy przód obudowy a wiatrak mieści
sie między plastikiem a blachą pudła.
Będzie zasysał powietrze z zewnątrz i dmuchał na HD.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-19 13:45:30
Autor: mea
[...]

Mam nadzieję, że znajdę na płycie wolne gniazdo na taką wtyczkę.
W opisie płyty tego nie widzę.

[...]
Po dokładnym przyjrzeniu się wygląda to tak, że pomiędzy stelażem
na dyski a plastikową obudową jest pionowa metalowa część obudowy,
w której nawet są takie otworki wentylacyjne na kole jak z tyłu.
Zakładam, że uda mi się zdjąć plastikową obudowę. Od której strony
mam wtedy założyć wiatrak i jak po założeniu plastikowej obudowy
będzie on zasysał powietrze z zewnątrz i dmuchał na HD?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 21:47:57
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik mea napisał:

Po włączeniu komputera dysk był widoczny w BIOSie
jako Third Master (w komputerze są już 2 dyski EIDE).
Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.

A system startowal z dysku podpietego?
Czy ten podpiety dysk jest czysty?

[...]

Wot ciekawostka :)
A powinno, to znaczy dysk powinien nei byc juz rozpoznawany w BIOSie.
Bez wzgledu na to, czy wyjelas "zasilanie" czy "kabelek sygnalowy".

Dopiero odpięcie od tego dysku zasilania spowodowało,
że system ściągnął się normalnie.

Sciagnal?

Jaki dysk kupić?