Jaki dysk kupić?

Data: 2010-01-14 21:31:02
Autor: Marcin N
Jaki dysk kupić?

Użytkownik "mea" <mea@fikcja.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hi9m66$2cn$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Witam!

Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
(płyta ASUS P4C800 Deluxe z SATA 150 MB/s)
i zainstalować na nim Windows XP Pro.
Zostaną na nim 2 dyski EIDE, ale bootowalny ma być
SATA.

Oczekuję następujących cech:
- wewnętrzny
- wielkość 3,5"
- pojemność 500 GB - 1 TB
- obroty 7200 obr./min
- szybki dostęp
- cichy w pracy

Proszę o rady jaki dysk kupić.

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów. Właśnie kupiłem taki Samsunga i jest ZNACZNIE cichszy od dwóch innych dysków Samsunga (250 i 160), które są jednymi z najcichszych dysków sprzed 2 lat. Co więcej, jest wyraźnie zimniejszy od tamtych i na dokładkę wyraźnie szybszy. A żeby zakończyć listę zalet: jest TAŃSZY.
Piszesz, że i tak będziesz używał SATA 1 więc dysk 5600 obrotów pasuje tu idealnie.
http://dyski.cdrinfo.pl/dyski/842-Samsung-HD502HI-EcoGreen-F2-500-16-SATA-II

Data: 2010-01-14 20:35:19
Autor: januszek
Jaki dysk kupić?
Marcin N napisał(a):

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów.

Pomyliłeś się o 200 ;)

j.

--
ps. swoja droga szukam fachmana z uprawnieniami do podlaczenia kuchenki
gazowej (we Wrocku), info na priva, trzeba wywalic "polska" z adresu ;)

Data: 2010-01-14 21:52:14
Autor: MC
Jaki dysk kupić?
Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości news:hinutv$lm5$1news.onet.pl...

Proszę o rady jaki dysk kupić.

Sugeruję rozważyć dysk 5600 obrotów. Właśnie kupiłem taki Samsunga i jest

Nie ma dysków na 5600 obrotów. Nawet u Samsunga. Pewnie chodzi o 5400.

jednymi z najcichszych dysków sprzed 2 lat. Co więcej, jest wyraźnie zimniejszy od tamtych i na dokładkę wyraźnie szybszy.

Nowsze produkty są z reguły bardziej sprawne od starszych.

A żeby zakończyć listę zalet: jest TAŃSZY.

Tu mamy to samo. Porównanie cen sprzed dwóch lati obecnych mija się z celem.

Piszesz, że i tak będziesz używał SATA 1 więc dysk 5600 obrotów pasuje tu idealnie.

Niby dlaczego?

Data: 2010-01-17 19:21:10
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Witam ponownie!

Jestem właśnie po próbie z pożyczonym dyskiem
SATA 160 GB firmy Samsung.

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku
SATA.
Kabelkiem do danych dysk został podłączony do jednego
z 2 slotów na płycie opisanych w User Guide jako SATA
connectors. (SATA RAID connectors to inne sloty)
Dysk nie miał włożonych żadnych zworek.

Po włączeniu komputera dysk był widoczny w BIOSie
jako Third Master (w komputerze są już 2 dyski EIDE).
Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.
Po ponownym uruchomieniu wyświetliła się strona pozwalająca
na wybór trybu awaryjnego. Po wyborze tego trybu ekran był
czarny, a w górnym lewym rogu migał kursor i nic się dalej nie działo.

Wyjęcie kabelka ze slotu SATA niczego nie zmieniło.
Dopiero odpięcie od tego dysku zasilania spowodowało,
że system ściągnął się normalnie.

Na płytce do płyty głównej nie widzę sterownika do SATA.

Co mogę zrobić?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 19:24:16
Autor: budda
W dniu 2010-01-17 19:21, mea pisze:

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku
SATA.

Co mogę zrobić?

Podłączyć normalne zasilanie?

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-01-17 19:26:53
Autor: mea
[...]

To znaczy?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 19:31:14
Autor: budda
W dniu 2010-01-17 19:26, mea pisze:

[...]

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-01-17 20:11:37
Autor: mea
> [...]

Podłączyć normalne zasilanie?

To znaczy?

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.
Tak? To może mi powiesz jak mam go podłączyć do zasilacza?
Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.
Właśnie po to jest ten przedłużacz. Tak było w innym komputerze.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 20:57:35
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik mea napisał:
> [...]

To znaczy kabelek od zasilacza przeznaczony do zasilania urządzeń SATA.
Tak? To może mi powiesz jak mam go podłączyć do zasilacza?

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

Data: 2010-01-17 20:58:21
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik zielony bazyliszek napisał:
Użytkownik mea napisał:
> [...]

Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

Na zasilanie SATA rzecz jasna :) I zasilanie do zasilania podpiac :) Bo znam takich co podpieli zasilan ie do portu SATA i dysk znikl :)

Data: 2010-01-17 21:13:47
Autor: JoteR
Jaki dysk kupić? - teraz pro blem z instalacją
"zielony bazyliszek" napisał:

Do zasilania wyjętego z DVD-ROM został podłączony
przedłużacz z końcówką pasującą do zasilania dysku SATA.
       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA

To ile jeszcze tych przejściówek ma sobie wątkotwórca kupić? ;->

JoteR

Data: 2010-01-17 21:17:12
Autor: mea

Użytkownik "zielony bazyliszek" <bazyliszekzielony@amorki.pl> napisał w wiadomości news:hivq4d$s1p$1news.onet.pl...
Użytkownik mea napisał:
> [...]

Zasilacz ma tylko "tradycyjne" wyjścia.

Molexy znaczy?

Za pare zl sa przejscioweki z molexow na SATA
No przecież to właśnie zostało zrobione - przedłużacz (krótki)
lub przejściówka - jak się zwał tak się zwał. Z innego komputera,
na którym działało.
No i oczywiście zasilanie do zasilania.
Gdybyś uważnie czytał, to wiedziałbyś, że BIOS ten dysk widział.

mea

Data: 2010-01-17 21:31:11
Autor: JoteR
"mea" napisał/a:

Gdybyś uważnie czytał, to wiedziałbyś, że BIOS ten dysk widział.

I ten fakt wskazuje na to, Ĺźe problem raczej nie leĹźy w zasilaniu.

JoteR

Data: 2010-01-17 21:22:19
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Wkradła się chyba nieścisłość.

Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.
Chodziło mi o to, że dochodził do ekranu z napisem "Windows XP".
Do pulpitu z ikonkami nie dochodził.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 21:38:41
Autor: Czarek
W dniu 2010-01-17 21:37, Animka napisał/a:

Do pulpitu z ikonkami nie dochodził.

A ikona KOSZ była?

Serio pytasz? ;-)

--
Cz.

Data: 2010-01-17 21:45:22
Autor: Wiesław
Dnia 17-01-2010 o 19:21 mea napisał na pl.comp.pecet:

Jestem właśnie po próbie z pożyczonym dyskiem
SATA 160 GB firmy Samsung.

Czy na tym dysku był system?

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-17 22:19:23
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Czy na tym dysku był system?
Nie, był pusty, po usunięciu przez delete starych danych.
Dysk był używany na innym komputerze pod Win XP Pro,
sformatowany jako NTFS. Systemu nigdy na nim nie było.

Boot w BIOSie wskazywał na dotychczasowy dysk (EIDE)
z systemem.    Windows XP było "rozpoznawane", bo
wyświetlała się strona z wielkim napisem "Windows XP",
a przy jednej z prób nawet przez chwilę przesuwały się
te niebieskie krótkie paski, które zawsze się przesuwają.
Ale potem zniknęły i nic się dalej nie działo.
Do pulpitu z ikonami nie dochodził.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 00:15:48
Autor: Wiesław
Dnia 17-01-2010 o 22:19 mea napisał na pl.comp.pecet:

Boot w BIOSie wskazywał na dotychczasowy dysk (EIDE)

W Biosie, w sekcji "IDE Configuration" powinno być ustawione:
Onboard IDE Operate Mode - Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On - P-ATA + S-ATA
Jest tak?

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2010-01-18 17:43:42
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Dzięki za odpowiedź.

W Biosie, w sekcji "IDE Configuration" powinno być ustawione:
Onboard IDE Operate Mode - Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On - P-ATA + S-ATA
Jest tak?

Tak. Dokładnie pokazuje się:
Onboard IDE Operate Mode   [Enhanced Mode]
Enhanced Mode Support On   [S-ATA]
IDE Detect Timeout (Sec)  [35]

Zaskoczyło dopiero wtedy gdy z napędu DVD-ROM
został wyjęty nie tylko wtyk zasilania (jest niezbędny
do zasilania dysku SATA poprzez przedłużacz czy
przejściówkę), ale także taśma danych.
System XP napisał, że den dysk znalazł. Mogę go
oglądać pod Windows Explorerem, przenosić pliki
lub foldery na niego i z niego.
Bardzo się cieszę.

Teraz muszę spowodować by ten dysk SATA był
bootujący i nagrać na niego WinXP Pro.
BIOS go oczywiście wymienia na liście dysków,
ale nie pojawia się wśród urządzeń na liście BOOT.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 18:12:27
Autor: mea
[...]
To też już jest OK.:-)  Po prostu należało wejść w pozycję
Hard Disk Drives a tam są wszystkie 3 dyski i możliwość
zmieniania ich kolejności.
Mam nadzieję, że teraz uda mi się zainstalować WinXPPro
na SATA, a potem wybierać, z którego dysku chcę bootować.
Gdy to wszystko będzie ładnie chodziło, kupię nowy dysk.

Wszystkim którzy zainteresowali się moim problemem
i udzielali mi cennych rad bardzo dziękuję.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 20:03:30
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Mam jeszcze pytanie odnośnie grzania się dysków.
Do tej pory moje 2 dyski EIDE były zainstalowane
w ten sposób, że była między nimi przerwa.
Ten trzeci dysk SATA na razie leży obok komputera.
Jednak na stałe, z uwagi na brak miejsca, muszę go
zainstalować pomiędzy tamtymi.
Obawiam się czy nie będą się za bardzo grzały.
Czy można jakoś sprawdzać temperaturę dysków
i czy są jakieś graniczne wartości temperatury?
Jak może się objawiać ich przegrzanie?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 21:56:58
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-18 20:03, Użytkownik mea napisał:
[...]

Uruchom jakiś soft do monitorownia temperatury
(np. everest) np. i jeśli temperatura przekroczy 40 stopni
a komputer pracuje dłużej niż godzinę czy dwie na dobę to
zainstaluj jakiś wiatrak.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-18 22:16:04
Autor: mea
[...]

A jak wygląda praktycznie zastosowanie dodatkowego wiatraka?
Czy taki wiatrak można kupić i w którym miejscu i jak go się
montuje?
Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-18 22:52:33
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-18 22:16, Użytkownik mea napisał:

A jak wygląda praktycznie zastosowanie dodatkowego wiatraka?

Praktycznie to wygląda tak że montujesz go aby dmuchał na HD.
A jak dobrze dmucha to o kilka stopni obniży temperaturę HD.

Czy taki wiatrak można kupić i w którym miejscu i jak go się
montuje?

Tak można go kupić i
Kupić można go w sklepie komputerowym ale jak chcesz to
możesz popytać w dowolnym innym i
W komplecie dodają najczęściej plastikowe zatrzaski, nimi
przypinasz do obudowy tak aby dmuchało na HD.

Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.

Chyba tak.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-01-19 06:35:25
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Bardzo dziękuję za odpowiedź.

[...]

Nie mogę znaleźć w Internecie przykładów takich wiatraczków,
najlepiej z ilustracją montowania.
Mam mało miejsca w obudowie, a dziurki wentylacyjne są tylko na tylnej
ścianie.

Ważne chyba żeby chłodził dyski, bo ogólny wiatrak w zasilaczu,
a także na procesorze i karcie graficznej mam.
Chyba tak.
:-)
Chodziło mi o podkreślenie, że moja karta graficzna ma wiatraczek.:-)

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-19 06:55:22
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją

I jeszcze jedno - z jakiego zasilania taki dodatkowy
wiatraczek korzysta? Wszystkie końcówki zasilacza
mam już wykorzystane.

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-19 10:49:10
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-19 06:55, Użytkownik mea napisał:

I jeszcze jedno - z jakiego zasilania taki dodatkowy
wiatraczek korzysta? Wszystkie końcówki zasilacza
mam już wykorzystane.

Te bardziej popularne i polecane wentylatorki biorą
zasilanie z płyty głównej, wtyczka taka sama jak wentylatora
od procesora.

> Nie mogę znaleźć w Internecie przykładów takich wiatraczków,
> najlepiej z ilustracją montowania.

A dlaczego uważasz że wszyscy mają mieć takie same obudowy
i umieszczać w sieci instrukcje gdzie montować dodatkowe
wiatraki ?

> Mam mało miejsca w obudowie, a dziurki wentylacyjne są tylko na tylnej
> ścianie.

Rozkręć i sprawdź dokładnie czy między sankami na HD a obudową
nie znajdziesz miejsca na wiatrak.
Czasami trzeba zdjąć plastikowy przód obudowy a wiatrak mieści
sie między plastikiem a blachą pudła.
Będzie zasysał powietrze z zewnątrz i dmuchał na HD.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-19 13:45:30
Autor: mea
Jaki dysk kupić? - teraz problem z instalacją
Dzięki.

Te bardziej popularne i polecane wentylatorki biorą
zasilanie z płyty głównej, wtyczka taka sama jak wentylatora
od procesora.
Mam nadzieję, że znajdę na płycie wolne gniazdo na taką wtyczkę.
W opisie płyty tego nie widzę.

[...]
Po dokładnym przyjrzeniu się wygląda to tak, że pomiędzy stelażem
na dyski a plastikową obudową jest pionowa metalowa część obudowy,
w której nawet są takie otworki wentylacyjne na kole jak z tyłu.
Zakładam, że uda mi się zdjąć plastikową obudowę. Od której strony
mam wtedy założyć wiatrak i jak po założeniu plastikowej obudowy
będzie on zasysał powietrze z zewnątrz i dmuchał na HD?

Pozdrawiam
mea

Data: 2010-01-17 21:47:57
Autor: zielony bazyliszek
Użytkownik mea napisał:

Po włączeniu komputera dysk był widoczny w BIOSie
jako Third Master (w komputerze są już 2 dyski EIDE).
Komputer dochodził do wyświetlenia strony Windows XP
i dalej wisiał.

A system startowal z dysku podpietego?
Czy ten podpiety dysk jest czysty?

[...]

Wot ciekawostka :)
A powinno, to znaczy dysk powinien nei byc juz rozpoznawany w BIOSie.
Bez wzgledu na to, czy wyjelas "zasilanie" czy "kabelek sygnalowy".

Dopiero odpięcie od tego dysku zasilania spowodowało,
że system ściągnął się normalnie.

Sciagnal?

Jaki dysk kupić?