Jaki filtr do "unijnych" źródeł światł a sztucznego?

Data: 2009-10-08 10:38:59
Autor: John Smith
Jaki filtr do "unijnych" źródeł światł a sztucznego?
Tak się zastanawiam nad filtrem konwersyjnym.
Chciałbym czasem pstryknąć slajd (do światła dziennego) przy sztucznym
świetle. Macie jakieś doświadczenia z obecnie używanymi "żarówkami"
energooszczędnymi? Który filtr będzie bardziej odpowiedni (częściej da
satysfakcjonujące rezultaty)? 80A czy 80B?

Pozdrawiam,
--
Mirek

Data: 2009-10-08 11:33:58
Autor: John Smith
John Smith napisał(a):
[...]

Na razie skłaniam się ku 80B, bo mniej światła zabiera i może warto
trochę "ciepłego klimatu" zostawić, ale może nie mam racji?

Czyżby nikt już takich wynalazków nie używał?
--
Mirek

Data: 2009-10-08 18:11:10
Autor: JA
On 2009-10-08 11:33:58 +0200, John Smith <user@example.net> said:

John Smith napisał(a):
[...]

Żaden z ww filtrów nie zbalansuje Ci światła do 5500.
Ze świetlówkami to najlepiej sprawdza się barwomierz i filtry CC YMC.
Bez przyrządu i zestawu filtrów będzie kiepsko. Był kiedyś filtr do świetlówek, tylko nie pamiętam oznaczenia. Ale to i tak był półśrodek.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2009-10-08 19:44:25
Autor: PeKlesyk
Jaki filtr do "unijnych" źródeł światła sztucznego?
Ze świetlówkami to najlepiej sprawdza się barwomierz i filtry CC YMC.

równie dobrze radzi sobie dokumentacja do filmów - taki product sheet - tam jest opisana korekcja w zależności od rodzaju świetlówki

Bez przyrządu i zestawu filtrów będzie kiepsko. Był kiedyś filtr do świetlówek, tylko nie pamiętam oznaczenia

FLD i FLB

PMK

Data: 2009-10-08 21:39:18
Autor: JA
On 2009-10-08 19:44:25 +0200, "PeKlesyk" <gruszka@wierzbie.pl> said:

Ze świetlówkami to najlepiej sprawdza się barwomierz i filtry CC YMC.

równie dobrze radzi sobie dokumentacja do filmów - taki product sheet - tam jest opisana korekcja w zależności od rodzaju świetlówki
Tyle, że kompakty energooszczędne, są w takim spektrum (produkcji i świetlnym), że naprawdę ciężko sobie z nimi dać radę na zasadzie tabel.

Bez przyrządu i zestawu filtrów będzie kiepsko. Był kiedyś filtr do świetlówek, tylko nie pamiętam oznaczenia

FLD i FLB
O to to to.

Data: 2009-10-08 21:45:28
Autor: PeKlesyk
[...]

przepraszam, niedoczytałem, robię uprzejmy krok wstecz

PMK

Data: 2009-10-09 08:57:54
Autor: John Smith
On 2009-10-08 19:44:25 +0200, "PeKlesyk" <gruszka@wierzbie.pl> said:

Ze świetlówkami to najlepiej sprawdza się barwomierz i filtry CC YMC.

:-)
Za wysokie progi.

[...]

Jestem amatorem i chciałbym kupić jeden filtr, który zakręcę w razie
potrzeby i będę wiedział, że więcej poprawił niż popsuł. Nie wnikając za
bardzo ile różnych chińskich świetlówek kompaktowych (ale także zwykłych
żarówek) świeci w danym pomieszczeniu. Wolę korygować delikatnie, niż
dostać trupie kolory skóry. Chodzi o zdjęcia pamiątkowe, nie reprodukcje
czy inną komercję.

Data: 2009-10-08 20:39:30
Autor: m0w
Jaki filtr do "unijnych" źródeł światła sztucznego?
Używam żarówek świetlówkowych Osram (o barwie ciepłej).
Robiłem test aparatem cyfrowym i porównywałem kolory z żarówką mleczną odpowiedniej mocy.
Różnica jest bardzo nieznaczna (moim zdanim pomijalna) - świetlówka dodaje odrobinę oliwkowego.
Nawet z filtracją, podobnie jak w zdjęciach przy zwykłych żarówkach, nie uzyskasz wielu odcieni koloru niebieskiego.

Data: 2009-10-08 21:41:16
Autor: JA
On 2009-10-08 20:39:30 +0200, "m0w" <ciachnijm0w@gazeta.pl> said:

Nawet z filtracją, podobnie jak w zdjęciach przy zwykłych żarówkach, nie uzyskasz wielu odcieni koloru niebieskiego.

No toś pojechał.
Mogę Ci pokazać slajdy neutralne barwnie robione przy świetlówkach.

Data: 2009-10-08 23:07:25
Autor: m0w
Jaki filtr do "unijnych" źródeł światła sztucznego?
No toś pojechał.
Mogę Ci pokazać slajdy neutralne barwnie robione przy świetlówkach.

To zrób sobie te same ujęcia przy świetle słoneczym albo innym 5500
i wtedy pogadamy o kolorach.
Jakoś nie widziałem by ktoś robił np. reprodukcję obrazów przy żarówkach.

Jak czegoś nie ma w widmie to się tego nie dostanie na zdjęciu.
Co mi z tego, że ustawisz punkt bieli, czy szarości jak kolory niebieskie i w okolicach,
będą mało nasycone i nieprawdziwe.

No chyba, że używasz świetlówek o dziennej barwie światła,
ale chyba nie o takich profesjonalnych lampach była mowa?

Data: 2009-10-10 12:45:31
Autor: JA
On 2009-10-08 23:07:25 +0200, "m0w" <ciachnijm0w@gazeta.pl> said:

No toś pojechał.
Mogę Ci pokazać slajdy neutralne barwnie robione przy świetlówkach.

To zrób sobie te same ujęcia przy świetle słoneczym albo innym 5500
i wtedy pogadamy o kolorach.
Proszę przeczytaj zdanie, które zacytowałeś ze zrozumieniem.

Jakoś nie widziałem by ktoś robił np. reprodukcję obrazów przy żarówkach.
Nie zauważyłem, żeby John Smith pisał o reprodukcji obrazów.
Poza tym, akurat żarówki bardzo dobrze się nadają do bardzo wiernej reprodukcji barwnej.

Jak czegoś nie ma w widmie to się tego nie dostanie na zdjęciu.
Poza nielicznymi i bardzo specjalnymi przypadkami, nie ma źródeł światła ogólnego stosowania, które czegoś w widmie nie mają. Co najwyżej tego czegoś jest mało, lub b.mało.

Co mi z tego, że ustawisz punkt bieli, czy szarości jak kolory niebieskie i w okolicach,
będą mało nasycone i nieprawdziwe.
Cały Twój problem to traktowanie światła w taki sposób jak w cyfrówkach i kamerach. Punkt bieli itp. bzdury.

No chyba, że używasz świetlówek o dziennej barwie światła,
Wystarczą 865.
ale chyba nie o takich profesjonalnych lampach była mowa?
Nie są wcale profesjonalne. Można je kupić za normalne pieniądze i w normalnych sklepach.

Wiedza na temat korygowania barwy światła przydaje się także przy cyfrówkach.

Data: 2009-10-09 09:01:31
Autor: John Smith
m0w napisał(a):
[...]

Nie chodzi mi o ideał, bo to oczywiście zależy od tego na co trafię.
Chodzi mi o filtr, który zapięty na obiektyw przy robieniu slajdów w
sztucznym świetle bardziej pomoże niż zaszkodzi.

--
Mirek

Data: 2009-10-09 23:14:41
Autor: m0w
[...]

No to 80B powinien się sprawdzić.
Pewnie i tak na różnych materiałach dostanie się różne efekty.
No i świetlówki też są bardzo różne niestety.

Data: 2009-10-11 17:17:51
Autor: John Smith
m0w napisał(a):
[...]

Dzięki za wskazanie. Jakby co będzie na Ciebie ;-)

--
Mirek

Jaki filtr do "unijnych" źródeł światł a sztucznego?