Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego

Data: 2009-09-04 17:31:38
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Witam,

sytuacja jest następująca:

Kupiłem w Urzędzie Marszałkowskim (WODGiK) mapę cyfrową będącą
elementem wojewódzkiego zasobu geograficznego i kartograficznego. Mapa
ma postać cyfrowej bazy danych. Przy zakupie podpisałem oświadczenie,
że będę to wykorzystywać wyłącznie na potrzeby własne, zgodnie z art.
18 prawa geodezyjnego i kartograficznego.

Korzystając z tych danych zrobiłem własną mapę turystyczną. Moja mapa
nadal ma postać cyfrowej bazy danych, mój wkłąd to selekcja
informacji, konwersja formatu danych i zaprojektowane elementów
graficznych do wizualizacji mapy.

Pytania:
Jak wygląda dozwolony zakres użytkownia mojej mapy?

W szczególności:
- Czy moja mapa nadal jest państwowym zasobem kartograficznym?
- Czy mogę moją mapę udostępnić znajomym, analogicznie jak to jest w
przypadku dozwolonego użytku utworów chronionych prawem autorskim?
- Czy mogę fragmenty mojej mapy (wizualizacje) prezentować na mojej
stronie www, np. tak jak zezwala ustawa o ochronie baz danych w
odniesieniu do nieistotnej części bazy?

--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-04 23:12:59
Autor: matusm

Użytkownik "Andrzej Popowski" <popej@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hpa2a55kdl0jfe7jkn5tpqis9u149qf8tg4ax.com...
[...]

Sam sobie napisales "Przy zakupie podpisałem oświadczenie,
że będę to wykorzystywać wyłącznie na potrzeby własne, zgodnie z art.
18 prawa geodezyjnego i kartograficznego."""

a wiec mozesz sobie mape wlozyc  tylko we wlasne buty

co do reszty to zapytaj o zmiane uzytkowania mapy i podpisania nowej umowy

--
Pozdrowienia
matusm

Data: 2009-09-05 11:42:43
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Fri, 4 Sep 2009 23:12:59 +0200, "matusm" <matusm@poczta.onet.pl>
pisze:

[...]

Mógłbyś uzasadnić z jakich artykułów prawa geodezyjnego czy innych
przepisów to wynika? Pytam, bo lektura ustawy nie daje mi
jednoznacznych odpowiedzi na pytania, które sformułowałem.
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-05 15:18:50
Autor: pt
[...]

A w jakim stopniu Twoja mapa jest kopią oryginalnej? Być może oryginał jest tylko źródłem twojego dzieła?
Pozdrawiam
PawelT

Data: 2009-09-05 18:22:12
Autor: Andrzej Popowski
Sat, 5 Sep 2009 15:18:50 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

A w jakim stopniu Twoja mapa jest kopią oryginalnej? Być może oryginał jest tylko źródłem twojego dzieła?

To jest coś w rodzaju tłumaczenia mapy z jednego systemu na drugi.
Moja mapa zawiera pewnie z 70% informacji oryginału, trochę
zmienionych ale nadal opisujących te same obiekty geograficzne.
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-06 21:06:38
Autor: pt

Użytkownik "Andrzej Popowski" <popej@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:nt25a5dhk90bujhbos4f9nrf4bf85rispj4ax.com...
[...]

Chyba jednak musisz się dogadać z WODGiK, prawo autorskie nie zostawia jakiegoś pola do działania:

Pozdrawiam
PawelT

Data: 2009-09-06 22:03:29
Autor: Andrzej Popowski
Sun, 6 Sep 2009 21:06:38 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Prawdę mówiąc nie widzę tu związku z prawem autorskim. Co masz na
myśli?

--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-08 22:13:48
Autor: pt

Użytkownik "Andrzej Popowski" <popej@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2558a556r3q3rr3sklvpd0594qiijhfmf14ax.com...
[...]

Zwróć uwagę na drugie zdanie art. 2 p. 2 (W przypadku baz danych...)
Art 1

2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie,

publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

I dalej:

Art. 2.

1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja,

jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu

pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu

pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie

twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

Chociaż z drugiej strony :-):

Art. 4.

Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:

1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty;

2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole;

3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne;

4) proste informacje prasowe.

I z Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne:

Art. 18. Reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego, marszałka województwa - w zakresie zasobu wojewódzkiego oraz starosty - w zakresie zasobu powiatowego

W prawie autorskim jest Art. 1, punkt 2.1, który mówi, że "ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne."

Być może tu szukaj jakiejś furtki - nie sądzę, że ma to jakieś wielkie szanse, ale możesz próbować argumentować, że dane wykorzystujesz w inny sposób niż zakładał twórca (sposób wyrażenia, zasada działania?), chociaż to się jednak nie obroni...

Jest to mój prywatny punkt widzenia i być może się mylę

Pozdrawiam

PawelT

Data: 2009-09-08 22:28:38
Autor: Andrzej Popowski
Tue, 8 Sep 2009 22:13:48 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Przede wszystkim w prawie autorskim jest to:

Art. 1.
"Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek
postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia
(utwór)."

A w danych mapy tego nie ma. Przynajmniej ja nie potrafię sobie
wyobrazić przejawów indywidualnej twórczości, które nie
konfliktowałaby z poprawnością mapy.
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-09 12:37:26
Autor: pt

Użytkownik "Andrzej Popowski" <popej@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f1fda5l94ba0cjlmpt34dh47sscbgq2vvd4ax.com...
[...]

Wiem, że temat jest śliski, ale rozumuję tak:
Istotną częścią mapy jest jej treść, tak jak istotną częścią utworu literackiego jest jego treść; tak mapa, jak i utwór literacki składają się ze standardowych znaków.
I mapę i utwór literacki można rozpowszechniać w dowolnej liczbie egzemplarzy i można przechowywać w postaci n. p. elektronicznej albo papierowej.
A, żeby nie było, mapy, nawet tego samego obszaru, różnią się treścią czy też sposobem wyrażenia tej treści, co czasami pozwala na identyfikację konkretnej mapy - niektórzy boleśnie się o tym, podobno, przekonali.
Pozdrawiam
PawelT

Data: 2009-09-09 14:30:20
Autor: Andrzej Popowski
Wed, 9 Sep 2009 12:37:26 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Ja widzę 2 obszary twórczości w mapie:
- sposób prezentacji,
- selekcja danych zgodnie z jakąś ideą.

W przypadku omawianych danych nie ma załączonej definicji sposobu
prezentacji. Są tylko suche dane uporządkowane wg szablonu. Mogą być
błędy, mogą być braki, ale żadnej indywidualność w wypełnieniu
szablonu nie znajduję.

Zapewne może być selekcja danych. Ale to co kupiłem, to mapa
topograficzna robiona wg standardu wojskowego Vmap Level 2. To gdzie
tu może wystąpić selekcja danych o indywidualnym twórczym charakterze?

Czy jeszcze coś może mieć charakter twórzy w mapie?
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-11 00:49:39
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Thu, 10 Sep 2009 22:10:55 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

Nie będę stawiał głowy, jak napisałem nie jestem do końca pewny słuszności moich wypowiedzi (chociaż mapa jako taka jest wg indywidualnym dziełem grupy twórców) i dyskusja mogłaby przykryć istotę sprawy, dlatego proponuję to zamknąć;
Ja nie mam wątpliwości, że ta mapa jest prawnie chroniona, tylko moim
zdaniem bardziej prawdopodobne jest to, że ochrona wynika z ustawy o
ochronie baz danych. A w konsekwencji inne byłyby zasady dozwolonego
użytku, niż przy ochronie praw autorskich.

znalazłem natomiast pewną wskazówkę na http://psip.wrotapodlasia.pl/WODGiK/Default.aspx?_=WODGiK,Zezwolenia - po prostu skontaktuj się ze swoim WODGiK i wykup takie zezwolenie - wyglada na to, że nie jest specjalnie drogie - zwłaszcza, jeżeli wykażesz, że publikujesz w celach naukowych ;-)

Dzięki, to ciekawa informacja. Wygląda na to, że nawet nie musiałbym
być naukowcem, bo w tej samej rubryczce są niekomercyjne potrzeby
własne. --
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-09 08:05:23
Autor: Marcin Debowski
Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
On 2009-09-08, pt <ptatar@poczta.onet.pl> wrote:
1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególno?ci t?umaczenie, przeróbka, adaptacja,
jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

On nie dokonał opracowania utworu (graficznej reprezentacji danych geodezyjnych) a wykonał własną graficzną reprezentację tych danych - tak przynajmniej zrozumiałem.

Nie stanowi? przedmiotu prawa autorskiego:
[..] To nie o to MZ chodzi. Trudno nazwać ikonkę drzewek na mapie symbolem urzędowym. Nie wszystko co z urzędu jest czymś takim.

Art. 18. Reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map, materia?ów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowi?cych pa?stwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia G?ównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego, marsza?ka województwa - w zakresie zasobu wojewódzkiego oraz starosty - w zakresie zasobu powiatowego

O ile dobrze rozumiem pojęcia uzyte w powyższym to wszystkie one sprowadzają się do produktów będacych graficzną reprezentacją czegoś-tam. Andrzej wziął dane niegraficzne.

W prawie autorskim jest Art. 1, punkt 2.1, który mówi, ?e "ochron? obj?ty mo?e by? wy??cznie sposób wyra?enia; nie s? obj?te ochron? odkrycia, idee, procedury, metody i zasady dzia?ania oraz koncepcje matematyczne."

Nie ma potrzeby. Całość nie ma w mojej ocenie nic wspólnego z PA.

--
Marcin

Data: 2009-09-07 04:37:18
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-04, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

MZ nie wygląda. Przyznam bez bicia, że nie chce mi się czytać ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne, ale jeśli nie wynika z niej nic szczególnego w zakresie ochrony zasobów kartograficznych o charakterze bazodanowym, to to co zwobiłeś jest już naruszeniem ustawy o Ochronie Baz Danych. Reszta zagadnień jest wtórna.

--
Marcin

Data: 2009-09-07 04:04:23
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Mon, 7 Sep 2009 04:37:18 +0800, Marcin Debowski
<agatekun@INVALID.ml1.net> pisze:

[...]

Moim zdaniem wykorzystałem bazę danych do własnych potrzeb :-)

A mógłbym prosić o sprecyzowanie, które artykuły ustawy Twoim zdaniem
mogłyby mieć zastosowanie?
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-07 11:33:37
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-07, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Po prostu nie spełniasz MZ warunków uzytku dozwolonego (art. 8): o ile dobrze zrozumiałem, wykorzystałeś istotna część bazy, która ma formę elektroniczna.

--
Marcin

Data: 2009-09-07 13:21:38
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Mon, 7 Sep 2009 11:33:37 +0800, Marcin Debowski

On 2009-09-07, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Przeglądam rozporządzenia do ustawy o prawie geodezynym. Wynika z
nich, że udostepnianie baz danych powinno być dokonane na podstawie
pisemnej umowy z określeniem zakresu wykorzystanie. Tymczasem poza
moim oświadczeniem o wykorzystaniu przekazanych danych na potrzeby
własne nie mam żadnego innego papieru.

Jeżeli nie mam precyzyjnej umowy a kupiłem dane (licencje na używanie
danych?), to czy wskazany artykuł definiuje ograniczenia w
wykorzystaniu własnym, czy też można przyjąć, że właściciel
przekazując mi zestaw konkretnych danych zdefiniował w ten sposób
zakres danych, które mogę wykorzystać w całości (istotnej części)?
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-08 06:26:28
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-07, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Jeśli nie jest zdefiniowany zakres to obowiązuje Ustawa. Jedyne co moim zdaniem można przyjąć, to taki zakres (licencja) który jest konieczny dla normalnego uzytkowania takiej bazy.

--
Marcin

Data: 2009-09-08 00:59:00
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Tue, 8 Sep 2009 06:26:28 +0800, Marcin Debowski
[...]

Porozmawiałem chwilę przez telefon z WODGIK. Dostałem nie tyle
wyjaśnienie prawne, co praktyczne. Generalnie mogę robić z danymi co
chcę, dopóki to jest na własne potrzeby czy na wewnętrzne potrzeby
firmy. Zrobienie z danych nowej mapy jest normalną praktyką. Pojawiła
się sugestia, że na każdy projekt mapowy wypadałoby kupic osobną bazę.

Dla użytku dyskusji założyłbym, że licencja pozwala na wykorzystanie
istotnej części zakupionej bazy. Jak to przeskoczymy, to można
rozważyć 3 pytania postawione w pierwszym poście. Chętnie usłysząłbym
opinie.
--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-08 08:22:30
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-07, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Było to nagrać :)

[...]

Ale jaki jest tego sens? To napisałem jest oparte na moim rozumieniu wiadomej ustawy i o ile nie traktować wypowiedzi WODGIK jako rozszerzenia zakresu licencji to nie wiele to w moim odczuci zmienia. Jesli interesuje Cię bardziej pragmatyczne podejście, to ja bym w ogóle się tu niczym nie przejmował przyjmując, że tych kilku wybranych uzytkowników nie pusci tego dalej w świat - nawet w takim przypadku, będzie pewnie trudno bezspornie wskazać Ciebie jako tego, kto tę bazę wtórnie udostepnił.

Zresztą:
- Czy moja mapa nadal jest państwowym zasobem kartograficznym?

Z ustawy:
    państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - rozumie się przez to
    zbiór map oraz materiałów fotogrametrycznych, teledetekcyjnych, reje-
    strów, wykazów, informatycznych baz danych, katalogów danych geode-
    zyjnych i innych opracowań powstałych w wyniku wykonania prac geode-
    zyjnych i kartograficznych;

A dalej w art. 3. u.1: Podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne opracowane w państwowym systemie odniesień przestrzennych.

Literalnie interpretująć jest, bo korzystasz z bazy danych powstałych zapewne w sposób zdefiniowany w art.3. Nie literalnie, to wydaje mi sie, że celem powstania tej ustawy była regulacja pewnych stosunków/procedur/ zakresu obowiązków w obrebię państwowych służb geodezyjnych/ kartograficznych i różnych organów państwowych. Wtedy nie jest bo do tych służb nie należysz.

- Czy mogę moją mapę udostępnić znajomym, analogicznie jak to jest w
przypadku dozwolonego użytku utworów chronionych prawem autorskim?

Zależy od zakresu uzytych danych.

- Czy mogę fragmenty mojej mapy (wizualizacje) prezentować na mojej

Jeśli ta wizualizacja jest Twojego autorstwa to tak a jeśli są to faktycznie tylko fragmenty, to jest to także dopuszczalne w kontekscie ustawy o ochrobnie baz danych - do ich przygotowania uzyłeś nieistotnej części tej bazy.

Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

--
Marcin

Data: 2009-09-08 13:07:11
Autor: Andrzej Popowski
Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Tue, 8 Sep 2009 08:22:30 +0800, Marcin Debowski
[...]

Każdy WODGiK ma swoje własne zasady. Niektóre oddziały np. pokazują w
internecie wzory umów. Zakładam, że ktoś inny może kupić mapę z jawnym
pozwoleniem na wykorzystanie istotnej części. Lub pamiętać o tym, żeby
takie pozwolenie zdobyć.

[...]

Jak to mi powiedziano przez telefon: nie mamy mozliwości, żeby ścigać
:-)

Zresztą:
[...]

Za taką tezą byłoby także to:
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2) pracach kartograficznych - rozumie się przez to opracowywanie,
merytoryczne i techniczne redagowanie map i opracowań pochodnych oraz
ich reprodukowanie;

Ale następujące artykuły wykluczają amatorską działalność:

Art. 11.
Prace geodezyjne i kartograficzne wykonują podmioty prowadzące
działalność gospodarczą, a także inne jednostki organizacyjne
utworzone zgodnie z przepisami prawa, jeżeli przedmiot ich działania
obejmuje prowadzenie tych prac.
Art. 12.
Wykonawca prac geodezyjnych i kartograficznych jest obowiązany zgłosić
do organów, o których mowa w art. 40 ust. 3, prace przed
przystąpieniem do ich wykonania, a po wykonaniu prac przekazać
powstałe materiały lub informacje o tych materiałach
do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

[...]

Właśnie ku temu bym się skłanial.

[...]

Czyli mniej więcej: moja mapa nie podlega ograniczeniom prawa
geodezyjnego, a więc można zastosować postanowienia ustawy o ochronie
bazy danych o wykorzystaniu nieistotnej części.

WODGiK był w tym przypadku innego zdania, tzn. każda publikacja
podlega opłacie liczonej od powierzchni mapy. Powoływano się na prawa
autorskie, zapewne taka jest praktyka w przypadku map drukowanych.

Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

A ja nie jestem kartografem :-)

--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-09 07:57:21
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-08, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

No może my czegos nie wiemy, albo oni czegoś nie wiedzą.

[...]

Tylko w zakresie rozpowszechniania czy udostępnienia jej fragmentu. To co zrobiłeś wcześniej, czyli wykorzystanie jej istotnej cześci do stworzenia własnej mapy nadal wydaje mi się niezgodne z ustawą oOBD. Aby być w pełni ok, to musiałbyś wystartować z nieistotnej części i dorobić do tej nieistotnej części swoją wizualizację.

WODGiK był w tym przypadku innego zdania, tzn. każda publikacja
podlega opłacie liczonej od powierzchni mapy. Powoływano się na prawa
autorskie, zapewne taka jest praktyka w przypadku map drukowanych.

Pewnie tak, bo PA chroni wyłącznie formę, czyli np. zestaw znaków czy elementów graficznych uzytych do wygenerowania takiej mapy. Jesli jestes ich autorem to możesz z tym robić co uważasz.

--
Marcin

Data: 2009-09-08 22:25:51
Autor: pt

Użytkownik "Marcin Debowski" <agatekun@INVALID.ml1.net> napisał w wiadomości news:6nkgn6-raq.ln1ziutka.router...
On 2009-09-07, Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Ten artykuł ma się słabo do przedstawionego problemu.

[...]
Andrzej nie korzysta z osnowy geodezyjnej, ale z mapy, mapa powstała przy
pomocy osnowy geodezyjnej, jednak nie jest (nie musi być) częścią tej mapy, którą Andrzej otrzymał.

[...]

Tu bym podobnie uważał zwłasza w części o wizualizacji, choć spore wątpliwości wyraziłem w moim poście.

Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

-- Marcin

Tak dla porządku przez kilkanaście lat byłem geodetą ;-)
PawelT

Data: 2009-09-08 23:46:06
Autor: Andrzej Popowski
Tue, 8 Sep 2009 22:25:51 +0200, "pt" <ptatar@poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Baza danych rzeczywiście zawiera punkty osnowy geodezyjnej. Ale nie są
one dla mnie podstawą prac tylko zwykłym obiektem na mapie.

--
Pozdrawiam,
Andrzej Popowski

Data: 2009-09-09 07:50:03
Autor: Marcin Debowski
On 2009-09-08, pt <ptatar@poczta.onet.pl> wrote:
Andrzej nie korzysta z osnowy geodezyjnej, ale z mapy, mapa powsta?a przy
pomocy osnowy geodezyjnej, jednak nie jest (nie musi by?) cz??ci? tej mapy, któr? Andrzej otrzyma?.

Korzysta jak ktoś jedzący chleb korzysta z mąki. Zobacz, że gdyby przyjąć Twój p. widzenia to żadne wtórne opracowanie państwowych zasobów kartograficznych dokonane nawet przez p. służby kartograficzne nie byłoby zasobem kartograficznym. Nie widzę powodu dlaczego cos co jest takim zasobem musi być otrzymane BEZPOŚREDNIO z osnowy geodezyjnej.
Tak dla porz?dku przez kilkana?cie lat by?em geodet? ;-)

Witamy w wątku :)

--
Marcin

Data: 2009-09-09 12:24:35
Autor: pt

Użytkownik "Marcin Debowski" <agatekun@INVALID.ml1.net> napisał w wiadomości news:b67jn6-pnc.ln1ziutka.router...
On 2009-09-08, pt <ptatar@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

       Raczej z pieca, w którym ten chleb wypieczono :-)

[...]
      Na jakie podstawie tak sądzisz?

Nie widzę powodu dlaczego cos co jest takim
zasobem musi być otrzymane BEZPOŚREDNIO z osnowy geodezyjnej.
     Tu masz całkowitą rację