Jaki monitor 10-bitowy?

Data: 2014-05-08 21:59:09
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
Witam,

W sklepie o to nie ma sensu pyta膰... wi臋c tu to uczyni臋. Czy mo偶ecie wskaza膰 mi jakie艣 monitory obs艂uguj膮ce 10 bit贸w na kana艂 z HDMI? Karta graficzna produkuje 10 bit贸w na kolor.

Nie chodzi mi o oszukane przypadki, kt贸re konwertuj膮 sobie 10 bit贸w na 8 a potem wy艣wietlaj膮 to na 10-bitowej matrycy bo to 艣ciema. Mam na my艣li monitor dla grafika, kt贸ry nie b臋dzie robi艂 posteryzacji w przej艣ciach tonalnych.

Marek

Data: 2014-05-08 23:30:01
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

EIZO ColorEdge?

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-09 10:07:04
Autor: Chris
Jaki monitor 10-bitowy?
mr misio nabazgra艂(a):

[...]

Jak dla grafika to albo Eizo albo inwestycja w jakiego艣 Appla

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl
Sprawd藕 VIN, wyposa偶enie, przebieg, histori臋 pojazdu.

Data: 2014-05-09 21:11:54
Autor: Przemys砤w Ryk
Jaki monitor 10-bitowy?
Dnia Fri, 9 May 2014 10:07:04 +0200, Chris napisa艂(a):

[...]

                                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

O ROTFLu przenaj艣wi臋tszy鈥 --
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Humanity's overrated.            (Gregory House "House M.D. 1x01 Pilot") ]

Data: 2014-05-09 22:46:53
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Przemys艂aw Ryk napisa艂:
[...]

Oj, ale taka prawda

Albo ktos jest grafikiem,
i jest mu obojetne czy EIZO czy Apple czy NEC ;)

Albo kto艣 chce by膰 iGrafikiem, za ktorym, a wlasciwie przed ktorym kroczy "prestiz sperzetu" a dopiero potem co umi i potrafi ;)

("bo wiesz, ja to na maku robie, wiec wiesz... szacun tu przede mna na kolana pececiarzu puchu marny")

:D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-09 23:41:54
Autor: Przemys砤w Ryk
Jaki monitor 10-bitowy?
Dnia Fri, 09 May 2014 22:46:53 +0200, mr misio napisa艂(a):

[...]

Prosz臋 Ci臋 - pi膮tek jest, we藕 mnie nie doprowadzaj do ci臋偶kiej *urwicy.
Wsp贸艂pracuj臋 teraz z jedn膮 firm膮 - przesympatyczni ludzie, pod wzgl臋dem
podej艣cia do projekt贸w, pracy i wsp贸艂pracy, to lepiej trafi膰 nie mog艂em.
Cierpienia ma i katusze makabryczne powoduje jednak konieczno艣膰 pracy na
iMaku. Ju偶 pomijaj膮c ca艂膮 鈥瀢ydajno艣膰鈥 tego komputera, to boj臋 si臋 tam
podjecha膰 z kalibratorem. Z boku mam podpi臋tego FORISa FS2333 i co艣 mi si臋
wydaje, 偶e po spojrzeniu na wyniki kalibracji b臋dzie rze藕鈥

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Je偶eli chcesz by膰 kochany, kochaj sam siebie.                   (Seneka) ]

Data: 2014-05-09 23:54:48
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
[...]

To moze po banieczce na lizuk? :D

Luzik znaczy :D

[...]

Oj tam, oj tam, ja sie niedawno dowiedzialem, ze przez 5 lat w drukarni drukowalem na zle ustawionej maszynie :D I jak poprawili to zaczela sie xujoza "to tak wczesniej nie wygladalo" :D "z proofem sie nie zgadza!!" :D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 01:41:55
Autor: Przemys砤w Ryk
Jaki monitor 10-bitowy?
Dnia Fri, 09 May 2014 23:54:48 +0200, mr misio napisa艂(a):

[...]

A i膰. To temat szerszy od Pacyfiku. I ile si臋 nie raz naszarpa艂em, to moje.
:-/ W sumie, to ciesz臋 si臋, 偶e nie pracuj臋 w przygotowalni w jakiej艣
drukarni, bo coponiekt贸rych miszcz贸w z MacBookami z retin膮, to bym z batem
gania艂鈥

[...]

O drukarniach i ich zagraniach, to ja mog臋 swoj膮 drog膮. Cho膰 偶aden ze mnie
magik, guru i tym podobny. Ale bywa艂y ju偶 sytuacje, 偶e na mail otrzymany
s艂a艂em odpowied藕 鈥瀗iech si臋 Pa艅stwo zastanowi膮, czy piszecie to ca艂kowicie
powa偶nie鈥.

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Do艣wiadczenie i alkoholizm zawsze zwyci臋偶膮 m艂odo艣膰 i entuzjazm.          ]

Data: 2014-05-09 21:48:06
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-09 10:07, Chris pisze:

Jak dla grafika to albo Eizo albo inwestycja w jakiego艣 Appla

Z ciekawo艣ci spytam...a co ma wsp贸lnego Apple z obrazem 10cio bitowym?

Marek

Data: 2014-05-11 19:19:18
Autor: G Nowak
Jaki monitor 10-bitowy?
On 09/05/2014 20:48, Marek wrote:
W dniu 2014-05-09 10:07, Chris pisze:

Jak dla grafika to albo Eizo albo inwestycja w jakiego Appla

Z ciekawo禼i spytam...a co ma wsp髄nego Apple z obrazem 10cio bitowym?

Strzelalbym ze cene jesli cokolwiek ;-)

--
Pozdr

Data: 2014-05-09 13:12:04
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-08 23:30, mr misio pisze:

EIZO ColorEdge?

Chyba nie ka偶dy ColorEdge jest 10-bitowy?

Zreszt膮 - tak na marginesie, wszystkie matryce tej firmy s膮 8-bitowe a cze艣膰 z nich posiada FRC symuluj膮c 10 bit贸w.

Czy masz taki monitor i wyj艣cie 10-bitowe z karty graficznej? Je艣li tak, to poprosi艂bym Ci臋 o pewien test.

https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ck9XU0diOFhOajA/edit?usp=sharing

To jest 16bitowe przej艣cie tonalne mi臋dzy 100 a 75% szaro艣ci膮. Czy widzisz pionowe pr膮偶ki?

Je艣li masz jaki艣 pr贸bnik kolor贸w programowy, czy m贸g艂by艣 zbada膰 jak zmieniaj膮 si臋 warto艣ci RGB?

Je艣li masz kalibracj臋 karty i u偶ywasz IE b臋dzie inaczej ni偶 pod FF gdy偶 IE nie honoruje (jak zauwa偶y艂em) kalibracji dla tego typu rysunk贸w przynajmniej. W ka偶dym razie jad膮c ok lewej mam dziesi臋tnie 60, 59, 58... co ok 30px jad膮c od prawej do lewej. Mam 艣rodowisko 8-bitowe.

Marek

Data: 2014-05-09 19:28:40
Autor: Irokez
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-09 13:12, Marek pisze:
[...]

A jakie pr膮偶ki, widz臋 bardzo delikatne pionowe przej艣cia tonalne od po艂owy w prawo. W lewo jest p艂ynnie

--
Irokez

Data: 2014-05-09 21:46:43
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-09 19:28, Irokez pisze:

A jakie pr膮偶ki, widz臋 bardzo delikatne pionowe przej艣cia tonalne od
po艂owy w prawo. W lewo jest p艂ynnie

O nich w艂a艣nie m贸wi臋. To od jakiego momentu widzisz te pr膮偶ki zale偶y od klasy monitora i jego ustawie艅. Wp艂yw kalibracji pomijam. Ja widz臋 je od 25% szeroko艣ci tego rysunku do ko艅ca.

W艂a艣nie ju偶 nie raz pr贸bowa艂em w programie graficznym r臋cznie poprawi膰 na zdj臋ciach te przej艣cia b艂臋dnie uznaj膮c, ze materia艂 zdj臋ciowy jest kiepski zanim zorientowa艂em si臋, 偶e to wina 8mio bitowego toru graficznego. Dlatego chc臋 jeden z monitor贸w (g艂贸wny) uczyni膰 w pe艂ni 10cio bitowym. Wtedy tych delikatnych - jak to okre艣li艂e艣 - przej艣膰 nie b臋dzie wida膰. A teraz wyobra藕 sobie co si臋 musi dzia膰 czy kolorach, na kt贸re nasz wzrok jest bardziej wra偶liwy i w dodatku przy gradientach cylindrycznych - bo takie w naturze najcz臋艣ciej wyst臋puj膮. Przej艣cia tworz膮 efekt "tarczy" jak to nazywam.

Marek

Data: 2014-05-10 15:42:41
Autor: Tomasz Sowa
Jaki monitor 10-bitowy?
Witam, dnia Fri, 09 May 2014 21:46:43 +0200
Marek <precz@spamowi.com> napisa艂:

[...]

Ale jaki jest cel tego? Chcesz sobie narobi膰 gradient贸w i ogl膮da膰 je w
wolnym czasie? :) Czy mo偶e to cz臋艣膰 jakiej艣 poligrafii? bo je艣li tak to
wcale to nie implikuje tego 偶e po wydruku nie b臋dzie pas贸w.

--
Tomek

Data: 2014-05-10 21:21:42
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 15:42, Tomasz Sowa pisze:

Ale jaki jest cel tego? Chcesz sobie narobi膰 gradient贸w i ogl膮da膰 je w
wolnym czasie? :) Czy mo偶e to cz臋艣膰 jakiej艣 poligrafii? bo je艣li tak to
wcale to nie implikuje tego 偶e po wydruku nie b臋dzie pas贸w.

Interesuj臋 si臋 fotografi膮, g艂贸wnie amatorsko. Szczerze m贸wi膮c mam troch臋 odjechane na tym punkcie. To tytu艂em wprowadzenia.

Swoje zdj臋cia zawsze robi臋 w formie "negatyw贸w cyfrowych" i ka偶de z nich przetwarzam r臋cznie. W przyrodzie gradient jest czym艣 naturalnym. Czy jest to niebo, czy zagi臋ty p艂atek kwiatowy, czy jednolite t艂o za modelk膮 to zwykle gradientu uwielbiaj膮 si臋 tam zakrada膰. Owszem, masz racj臋 - na wydrukach banding nie wyst臋puje. Tylko k艂opot w tym, 偶e nierzadko zanim odkryj臋, 偶e monitor psikusa mi robi, to niepotrzebnie zaczynam maza膰 po fotografii usi艂uj膮c skorygowa膰 "artefakty". Wkurzaj膮ce jest to.

Marek

Data: 2014-05-11 10:27:39
Autor: Tomasz Sowa
Jaki monitor 10-bitowy?
Witam, dnia Sat, 10 May 2014 21:21:42 +0200
Marek <precz@spamowi.com> napisa艂:

Owszem, masz racj臋 - na wydrukach banding nie wyst臋puje.

殴le mnie zrozumia艂e艣, w艂a艣nie te偶 mo偶e wyst膮pi膰 szczeg贸lnie 偶e cmyk
ma mniejszy gamut niz rgb. Oczywi艣cie zale偶y to te偶 od mo偶liwo艣ci maszyn
drukarskich. Kiedy艣 jak pracowa艂em przy przygotowaniu do druku to do
ka偶dego przej艣cia tonalnego dodawa艂o si臋 ma艂y szumik. Ba nawet aple
robi艂o si臋 jako bitmape w photoshopie i dodawa艂o szum (takie info
dosta艂em od drukarza 偶e mu si臋 lepiej wtedy drukuje). Jak jest teraz to
nie wiem mo偶e technika druku posz艂a bardziej do przodu.

--
Tomek

Data: 2014-05-11 15:15:48
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 10:27, Tomasz Sowa pisze:

Owszem, masz racj臋 - na wydrukach banding nie wyst臋puje.

殴le mnie zrozumia艂e艣, w艂a艣nie te偶 mo偶e wyst膮pi膰 szczeg贸lnie 偶e cmyk
ma mniejszy gamut niz rgb.

To nie o gamut chodzi. Monitory 10-bitowe maj膮 ten sam gamut a bandingu nie ma. Ilo艣膰 przej艣膰 tonalnych nie ma (prawie) nic z tym wsp贸lnego. Nawet jest odwrotnie ni偶 teraz wyja艣niasz. Ma艂y gamut CMYK to przy tej samej liczbie stopni gradacji tonacji daje mniej widoczny banding.

A z praktyki powiem Ci, 偶e do niedawna drukowa艂em zdj臋cia na 6-cio kolorowych Epsonach. Obecnie na drukarce 9-cio kolorowej. 呕adnego bandingu nie obserwuj臋 - nawet bior膮c pod uwag臋 fakt, ze ta druga drukarka korzysta z tuszu pigmentowego.

[...]

Nie znam si臋 na drukarstwie. Nie mam poj臋cia czy maszyny drukarskie maj膮 wi臋ksze czy mniejsze mo偶liwo艣ci od drukarek do zdj臋膰. Przekazuj臋 jedynie empiryczne obserwacje.

A co do szumu, to masz racj臋 - tak mo偶na maskowa膰 banding, ale nie o maskowaniu m贸wimy :-)

Marek

Data: 2014-05-09 22:50:30
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:

https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ck9XU0diOFhOajA/edit?usp=sharing

To jest 16bitowe przej艣cie tonalne mi臋dzy 100 a 75% szaro艣ci膮. Czy
widzisz pionowe pr膮偶ki?

na laptopie obczajam prazki od lewej tak od 1/5 obrazka, ide na eizo, tylko nie wiem czy to ma teraz znaczenia, ale musialem przepiac sie chwilowo na analogowe d-sub.

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-09 22:55:00
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik mr misio napisa艂:
U偶ytkownik Marek napisa艂:

[...]

3 pierwsze mi sie zlewaj膮 :D

potem prazki az do konca?

znaczy mamcos zle ustawione? :D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-09 23:40:05
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-09 22:55, mr misio pisze:

[...]

A pewnie, 偶e 藕le :-D
Pracujesz w najbardziej paskudnym trybie :-D A偶 偶al tego monitora tak traktowa膰. Nie odst膮pisz mi go? :-D

A tak na serio 10 bit贸w osi膮gniesz na karcie minimum ATI FirePro 3900 (czy jako艣 tak) i pod艂膮czaj膮c monitor poprzez DisplayPort. 呕adne inne z艂膮cze nie prze艣le sygna艂u 10-cio bitowego i monitor staje si臋 w po艂owie wykorzystany.

Marek

Data: 2014-05-09 23:52:21
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Czlowieku :) //choc czasem mam wrazenie, zes cyborgiem, albo przynajmniej lekko augmented//

Moj Eizo ma tyle lat, ze nie pamietam ile, displayPort wtedy nie istnial :D Przenosze sie na drugi komp, nowy powoli, ale DVI to bedzie maks :D to jeszcze 4:3 1600x1200. I wybieralem go w czasie gdy padl mi CRT //jakis lepsiejszy soniak, co przetrwal wieki tez. Przez chyba 15 lat mialem w sumie 2 monitory glowne, CRT i to Eizo :D

JAk padl CRT poszedlem do sklepu i mowie prosze mi pokazac tani LCD i lepszy. Tani odpadl. Dobry byl jakis taki se. Mowie - "lepszy!". Koles NEC-a jakiegos przynosi ze fil wypas, jakies IPS costam bla bla. Akurat przyszedl inny klient, chyba fotograf, bo wdalismy sie w dyskusje, ze ja mowie "jakas ta magenta chujowa" no i tak se podyskutowalismy, to mowie "a jest cos lepszego, zeby nei bylo takie chujowe" - koles poszedl na magazyn, przynios pudlo, pokazal mi eizo - jeden stoi obok drugiego. JA patrze i widze kolory takie jak powinny byc. No to:

- biore ten, ile?
- 4k
- o ku^%&wa
- to co neca?
- nie, biore tego jakmutam Eizo. Pierwsze slysze - ale podoba mi sie.

:D

A jak odkrylem czujke swiatla to bylem zachwycony. Wlaczam swiatlo. Rozjasnia sie. wylaczam - sciemnia. Noszzzzz urwa艂 :D

Jakis rok pozniej, chyba na tej gruppie dowiedzialem sie, ze mam wypa艣ny monitor i wielu mi zazdraszcza :D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 21:25:59
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-09 23:52, mr misio pisze:

Jakis rok pozniej, chyba na tej gruppie dowiedzialem sie, ze mam wypa艣ny
monitor i wielu mi zazdraszcza :D

hahahahha
Rozumiem. Zupe艂nie inne podej艣cie :-D

Marek

Data: 2014-05-10 21:50:27
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Nawet obecnie srednio po prostu interesuje mnie to co w testach, bo moj odbior wielu rzeczy jest subiektywny, zas nie jestem cyborgiem by dostrzegac cos, co w cyfrach daje pol promila roznicy, albo nawet pare procent.

Owszem, popatrze czasem na slupki. I wezme produkt z wyzszym slupkiem a nizsza cena od konkurencji :)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 23:15:20
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 21:50, mr misio pisze:

Owszem, popatrze czasem na slupki. I wezme produkt z wyzszym slupkiem a
nizsza cena od konkurencji :)

Ale paski (banding) widzisz wi臋c masz co艣 z cyborga :)
Gdybym Ci pokaza艂 zdj臋cie nieba, to tam gradienty s膮 cylindryczne wi臋c jeszcze bardziej widoczne. Ka偶dy to zobaczy. A je艣li Twoim zadaniem jest przetwarzanie zdj臋膰, to b艂臋dy monitora traktujesz jako b艂臋dy w zdj臋ciu i pr贸bujesz je korygowa膰. Na tym w艂a艣nie  k艂opot polega.

Marek

Data: 2014-05-10 23:30:33
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
W dniu 2014-05-10 21:50, mr misio pisze:

Owszem, popatrze czasem na slupki. I wezme produkt z wyzszym slupkiem a
nizsza cena od konkurencji :)

Ale paski (banding) widzisz wi臋c masz co艣 z cyborga :)

Kazano sie przygladac, to zobaczylem :D

Gdybym Ci pokaza艂 zdj臋cie nieba, to tam gradienty s膮 cylindryczne wi臋c
jeszcze bardziej widoczne.

No widzisz, robie duzo (marnej jakosci) zdjec :D Bo zaden ze mnie fotograf ;) Ale artefakty widze jedynie jak video 720p skompresuje z 1mbitowym bitratem :D

Ka偶dy to zobaczy. A je艣li Twoim zadaniem jest
przetwarzanie zdj臋膰, to b艂臋dy monitora traktujesz jako b艂臋dy w zdj臋ciu i
pr贸bujesz je korygowa膰. Na tym w艂a艣nie  k艂opot polega.

Kurde no :D

Nawet na laptopie nie widze artfaktow,
widze szum ale gradient jest cudny :D

http://oi60.tinypic.com/v6oy9c.jpg

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 23:52:40
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 23:30, mr misio pisze:

Nawet na laptopie nie widze artfaktow,
widze szum ale gradient jest cudny :D

http://oi60.tinypic.com/v6oy9c.jpg

No bo kiepski fragment. :-)

Marek

Data: 2014-05-11 00:10:23
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
W dniu 2014-05-10 23:30, mr misio pisze:

Nawet na laptopie nie widze artfaktow,
widze szum ale gradient jest cudny :D

http://oi60.tinypic.com/v6oy9c.jpg

No bo kiepski fragment. :-)

Daj taki co masz zepsuty na monitorze gradient :D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 23:59:27
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 23:30, mr misio pisze:

Tu masz przyk艂ad przejaskrawiony troch臋 beznadziejnym sprz臋tem ale o taki efekt mi chodzi.

http://fud.community.services.support.microsoft.com/Fud/FileDownloadHandler.ashx?fid=ae5083d5-06f9-4f9e-a985-5922e5754984

Marek

Data: 2014-05-11 00:19:40
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Moje:

JPEG, progressive, quality: 90, subsampling ON (2x2)
Memory size 420KB
File size: 32KB
Unique colors: 10346

Twoje

JPEG, quality: 75, subsampling ON (2x2)
Memory size 2,2MB
File size: 100MB
Unique colors: 115531

???? zbyt mocno skompresowales zdjecie /quality/

Bo przyznam, ze u siebie dawno takich gradientow pociachanych nie widzialem. Wlasciwie nigdy nie widzialem.

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 00:06:58
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 23:30, mr misio pisze:

A tu typowy banding:

http://i1085.photobucket.com/albums/j431/Kasrielle/20120101_0144print.jpg

Przy takim jego poziomie trudno oszacowa膰 czy to wina zdj臋cia czy wy艣wietlania na monitorze 8-bitowym. W takich w艂a艣nie przypadkach robi臋 niepotrzebne korekty gdy b艂臋dnie zinterpretuj臋 藕r贸d艂o problemu.

Marek

Data: 2014-05-11 00:22:20
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Moim zdaniem to wina zbytniej kompresji (tu akurat nie) i/lub zbyt malej ilosci kolor贸w.

Pomijam, ze banding ledwo ledwo widze na laptopie :)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 13:32:05
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 00:22, mr misio pisze:

Moim zdaniem to wina zbytniej kompresji (tu akurat nie) i/lub zbyt malej
ilosci kolor贸w.

Toco? Mam wrzuci膰 Ci RAW z 12bitowym kolorem i sam sobie wywo艂asz? Wtedy sam ustawisz sobie tyle kolor贸w ile b臋dziesz chcia艂 a bandingu si臋 nie pozb臋dziesz.

Pomijam, ze banding ledwo ledwo widze na laptopie :)

No na laptopach "ledwo widz臋" jest czym艣 normalnym :-) Pami臋tam jak z zaskoczeniem klient odkry艂 animacj臋 t艂a jego strony WWW (cho膰 by艂a do艣膰 intensywna co do koloru) po tym gdy zmniejszy艂em jasno艣膰 i zoptymalizowa艂em kontrast wy艣wietlacza. To typowe.

Marek

Data: 2014-05-11 15:19:07
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Wywolaj do JPG-a z jakoscia 90 albo 95 :)

No bo ja pisze co widze :)

Pomijam, ze banding ledwo ledwo widze na laptopie :)

No na laptopach "ledwo widz臋" jest czym艣 normalnym :-)

No wiem :) Ale na laptopie widze gorzej :)

Pami臋tam jak z
zaskoczeniem klient odkry艂 animacj臋 t艂a jego strony WWW (cho膰 by艂a do艣膰
intensywna co do koloru) po tym gdy zmniejszy艂em jasno艣膰 i
zoptymalizowa艂em kontrast wy艣wietlacza. To typowe.

Taaa, mnie kiedys ktos napisal, ze wszystko OK, ale ten lososiowy kolor sie nie podoba? Nikt z nas nie widzial lososiowego tylko kremowy ecru ;)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 15:53:32
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 15:19, mr misio pisze:

[...]

No bo ja pisze co widze :)

Na szybko mam zdj臋cia albo osobiste albo z wida膰 jakie艣 chmury, kt贸re maskuj膮 banding. Musia艂bym wi臋cej czasu po艣wi臋ci膰 poszukiwaniom w艂a艣ciwego pliku. Jednak偶e nie wiem czy jest to celowe. W wykreowanym przeze mnie przej艣ciu tonalnym na 16 bitach wida膰 doskonale banding przecie偶. No i chodzi艂o mi tylko o to czy b臋dzie on widoczny u kogo艣 z Was w systemie 10cio bitowym bo to ma okre艣li膰 czy warto si臋 pakowa膰 w drogi sprz臋t.

Taaa, mnie kiedys ktos napisal, ze wszystko OK, ale ten lososiowy kolor
sie nie podoba? Nikt z nas nie widzial lososiowego tylko kremowy ecru ;)

To ja mai艂em jeszcze lepsz膮 sytuacj臋. Klient nie przyj膮艂 zlecenia w postaci zdj臋膰 sto艂贸w bilardowych gdy偶 wygl膮da艂y na moich monitorach zbyt ..... wiernie. Takie zdj臋cia to i on sam potrafi zrobi膰 - jak us艂ysza艂em. Docieka艂em potem o co naprawd臋 chodzi. No i okaza艂o si臋, 偶e go艣膰 uwielbia ciep艂e kolory i w swoim laptopie ustawi艂 czerwon膮 dominant臋 wy艣wietlacza :-D Do dzi艣 nie wiem jak w ciep艂ej tonacji zrobi膰 zdj臋cie zielonych i niebieskich blat贸w :-D

Marek

Data: 2014-05-11 21:05:16
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
Do dzi艣 nie wiem jak w ciep艂ej tonacji zrobi膰 zdj臋cie
zielonych i niebieskich blat贸w :-D

http://features.en.softonic.com/how-to-change-the-color-of-your-car-in-photoshop

:D :D :D

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 21:33:04
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 21:05, mr misio pisze:
U偶ytkownik Marek napisa艂:
Do dzi艣 nie wiem jak w ciep艂ej tonacji zrobi膰 zdj臋cie
zielonych i niebieskich blat贸w :-D

http://features.en.softonic.com/how-to-change-the-color-of-your-car-in-photoshop

S膮dzisz, ze r贸偶owy kolor sto艂u bilardowego ich zadowoli? :-D

Marek

Data: 2014-05-11 21:34:29
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

Ale ciep艂y r贸偶, z futerkiem ;)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 21:23:23
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:

[...]

http://pl.tinypic.com/view.php?pic=2edbkzl&s=8

http://oi62.tinypic.com/2edbkzl.jpg

W Photoshop Elements zrobilem gradient probkujac kolory z lewa i prawa Twojego nieba.

Na laptopie, na pc-cie z eizo widze plynny gradient.

Dorzucilem twoj plik banding.

Zadne wiec cuda, no i wszystko to co dodalem to plynniutkie przejscia.

Szukam tez zdjecia nieba, ale, normalnie nie mam zadnego, w ktorym widzialbym taki efekt jak u Ciebie. A ze mnie ani fotograf ani profesjonalny grafik.

Hmmmm...

IMHO to nie kwestia monitora /w Twoim przypadku/

Co wiecej, jak banding.png ogladam w PSE to jest plynny. Chyba chodzi o profil zarzadzania kolorow ICC, kt贸ry PSE respektuje, a przegladaka obrazkow (Irfan) lub przegladarka internetowa - niekoniecznie.

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 21:45:17
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 21:23, mr misio pisze:

W Photoshop Elements zrobilem gradient probkujac kolory z lewa i prawa
Twojego nieba.

Na laptopie, na pc-cie z eizo widze plynny gradient.

Daj szerszy pasek przy tym samym gradiencie. Masz ma艂o pikseli na pasek. Albo zmniejsz zakres kolor贸w - jak wolisz.

IMHO to nie kwestia monitora /w Twoim przypadku/

Co wiecej, jak banding.png ogladam w PSE to jest plynny. Chyba chodzi o
profil zarzadzania kolorow ICC,

A to oczywi艣cie r贸wnie偶. Przy wi臋kszej ilo艣ci bit贸w powinno to by膰 mniej widoczne lub wcale.

kt贸ry PSE respektuje, a przegladaka
obrazkow (Irfan) lub przegladarka internetowa - niekoniecznie.

Nawet z ca艂膮 pewno艣ci膮 nie. Dlatego m.in. kiedy艣 przeszed艂em z niej do ACDSee Pro bo ten ostatni honoruje.

Marek

Data: 2014-05-11 23:21:41
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
[...]

No chwila moment, pasek ma ta sama szerokosc co zdjecie i niebo na nim.

Staralem sie skosny gradient Twojego nieba odtworzyc

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 23:43:57
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 23:21, mr misio pisze:

No chwila moment, pasek ma ta sama szerokosc co zdjecie i niebo na nim.

To zdj臋cie jest skopane - pisa艂em o tym. Celowo je pokaza艂em jako zobrazowanie bandingu. W tym przypadku jego 藕r贸d艂em nie jest monitor lecz aparat fotograficzny / edytor graficzny. Nie ma sensu bawi膰 si臋 w jego dalsze przetwarzanie.

Staralem sie skosny gradient Twojego nieba odtworzyc

Nie "mojego" :-) M贸j przyk艂ad to monochromatyczny gradient 16to bitowy. Celowo przyk艂ad gradientu wygenerowa艂em w 1000px w poziomie aby wylaz艂y paski.

Marek

Data: 2014-05-11 23:49:07
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U偶ytkownik Marek napisa艂:
M贸j przyk艂ad to monochromatyczny gradient 16to bitowy.
Celowo przyk艂ad gradientu wygenerowa艂em w 1000px w poziomie aby wylaz艂y
paski.

Trzaby isc na grupe z grafikami :)

Zauwazylem tez, ze

16,7 Million   (24 BitsPerPixel)

tyle pokazuje "current"

w twoim gradiencie current jest j.w. ale original:

16,7 Million   (48 BitsPerPixel)

tak ma byc?

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 23:58:10
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 23:49, mr misio pisze:

Trzaby isc na grupe z grafikami :)

Tak w艂a艣nie s膮dzi艂em :-) Rzadko kto pracuje na 10 bitach. Jest tylko
kilka kart na rynku, kt贸re to potrafi膮.

[...]

Dziwaczne wskazanie. Troch臋 pojechane. Bit贸w na piksel u偶y艂em 16*3=48. Przypuszczam, 偶e te 16 milion贸w kolor贸w oznacza, 偶e mimo 48b*it贸w ode mnie, Tw贸j sprz臋t nie radzi sobie z tym i redukuje palet臋 do 8*3=24 bity na piksel. St膮d pr膮偶ki widoczne przy dostatecznie du偶ej ilo艣ci pikseli (ok 30) na jedno 8-bitowe przej艣cie tonalne.

Marek

Data: 2014-05-11 22:13:38
Autor: geos
Jaki monitor 10-bitowy?
On 11.05.2014 21:23, mr misio wrote:
http://oi62.tinypic.com/2edbkzl.jpg

u mnie na dw骳h EIZO oba przej禼ia tonalne p硑nne ale niebo ju nie.

pozdrawiam,
geos

Data: 2014-05-11 23:22:08
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U縴tkownik geos napisa:
On 11.05.2014 21:23, mr misio wrote:
http://oi62.tinypic.com/2edbkzl.jpg

u mnie na dw骳h EIZO oba przej禼ia tonalne p硑nne ale niebo ju nie.

Bo to niebo jest zepsute :)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-11 23:49:30
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 22:13, geos pisze:
On 11.05.2014 21:23, mr misio wrote:
http://oi62.tinypic.com/2edbkzl.jpg

u mnie na dw骳h EIZO oba przej禼ia tonalne p硑nne ale niebo ju nie.

Te zdj阠ia to tylko zobrazowanie problemu. Przytoczy砮m przyk砤d 16-to bitowego gradientu tutaj:

https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ck9XU0diOFhOajA/edit

Czy na Twoich EIZO widzisz pionowe paski? Czy oba EIZO pracuj w trybie 10cio bitowym na 100%? Czy masz kart graficzn podaj眂 10cio bitowy sygna monitorom (np. ATI 3900, 4900)? Otw髍z ten obrazek w Photoshopie CS6 lub CC lub innym programie, kt髍y potrafi dzia砤 na 10ciu bitach bo inaczej zawsze b阣ziesz mia ich 8 wykorzystanych.

Marek

Data: 2014-05-11 23:50:55
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U縴tkownik Marek napisa:
[...]

To ja potwierdzam, w PSE gradient to gradient, bez paskow u mnie :)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-12 00:00:21
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 23:50, mr misio pisze:

To ja potwierdzam, w PSE gradient to gradient, bez paskow u mnie :)

Bardzo ciekawe.... Pasek da砮 1000px szeroko禼i i wype硁ienie gradientem od 100% do 75% ? Skala 1:1 ?

Mo縠sz udost阷ni ten gradient?

Marek

Data: 2014-05-12 00:39:04
Autor: mr misio
Jaki monitor 10-bitowy?
U縴tkownik Marek napisa:
[...]

jutro, znaczy dzis ale po spanku;)

http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

Data: 2014-05-10 22:22:51
Autor: BQB
Jaki monitor 10-bitowy?
[...]

U mnie na FF jest widoczne pierwsze przej艣cie dok艂adnie od po艂owy, na IE jest o jakie艣 20 pikseli dalej od lewej strony i faktycznie nieco inaczej wy艣wietla. Mam stary AOC LM929 i HD 3870 przez DVI. Dobrze czy 藕le?

Data: 2014-05-11 13:36:42
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-10 22:22, BQB pisze:

U mnie na FF jest widoczne pierwsze przej艣cie dok艂adnie od po艂owy, na IE
jest o jakie艣 20 pikseli dalej od lewej strony i faktycznie nieco
inaczej wy艣wietla. Mam stary AOC LM929 i HD 3870 przez DVI. Dobrze czy 藕le?

Na systemach z kolorem 8-bitowym jest to prawid艂owe. A to, 偶e od po艂owy widzisz, to znaczy, 偶e monitor powiniene艣 podkr臋ci膰 sobie (jasno艣膰 / kontrast). Pewnie przekontrastowa艂e艣. W systemach 10cio bitowych nie widzia艂by艣 偶adnych pask贸w zapewne. A r贸znica mi臋dzy FF a IE jest w tym, 偶e FF stara si臋 honorowa膰 profilowanie a IE nie (a raczej nieprzewidywalnie) lub nie wiem jak zmusi膰 IE do tego.

Marek

Data: 2014-05-12 21:46:27
Autor: BQB
Jaki monitor 10-bitowy?
W dniu 2014-05-11 13:36, Marek pisze:
[...]

Kontrast mam na 16 a jasno艣膰 na 15, ustawia艂em to kiedy艣 w/g jakiej艣 strony www i nie jest zbyt jasno ani zbyt ciemno, czasem w jakich艣 ciemnych scenach gier podkr臋cam gamm臋 w grze, zdj臋膰 nie przegl膮dam, g艂贸wnie przegl膮dam www i usenet - bardzo du偶o czytam.

Data: 2014-05-12 10:22:40
Autor: Marek
Jaki monitor 10-bitowy?
W mi臋dzyczasie mia艂em przyjemno艣膰 konsultowania si臋 z EIZO. Od strony praktycznej nie ma czego艣 takiego jak 10cio bitowy kolor. Obecnie tak膮 szans臋 mo偶na wykorzysta膰 wy艂膮cznie w oparciu o Photoshop CS6 (i przypuszczalne CC). Dzia艂a to wy艂膮cznie na z艂膮czach DisplayPort (czyli ani HDMI ani DVI) dla specjalizowanych kart takich jak np. ATI FirePro 3900/4900. W innych aplikacjach kolor b臋dzie 8 bitowy.

Po drugie - nie ma matryc 10cio bitowych. Istniej膮 tylko 8 bitowe z FRC. Mo偶e to by膰 wystarczaj膮ce do podniesienia ilo艣ci przej艣膰 tonalnych ale pono膰 nie rzuca na kolana.

Po trzecie (to moja hipoteza) - jedyna potencjalna korzy艣膰 z monitora z matryc膮 pseudo 10-cio bitow膮 to wykorzystanie matrycy LUT, kt贸ra pozwoli unikn膮膰 psucia liniowo艣ci na rzecz odwzorowania kolor贸w po kalibracji. K艂opot jednak w tym, 偶e trzeba za艂o偶y膰 i偶 b臋dzie si臋 pracowa艂o w systemie wy艂膮cznie z bitmapami sRGB (wtedy nie potrzebujemy monitora z szerokim gamutem) lub aRGB (ale wtedy wszystkie obrazy sRGB b臋d膮 zafa艂szowane, tzn wyst膮pi膮 paskudne przebarwienia, bo system nie znaj膮c ICC monitora nie b臋dzie potrafi艂 prawid艂owo zaw臋zi膰 przestrzeni barw).

Marek

Jaki monitor 10-bitowy?