Data: 2021-02-26 11:08:41 | |
Autor: J.F. | |
Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)? | |
Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6038c505$0$511$65785112@news.neostrada.pl...
Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile? Pewien precedens kiedyś był - po zmianie ustrojowej w 1995 r. kupowałem Poloneza za 17 tys. zł - chyba większość podzespołów była produkcji krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych słabo był podobny. I to był najtańszy samochód u nas. Plus amortyzacja maszyn, budynkow .. Podobnie jest chyba i obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne korzystająca w większości z miejscowych produktów, może być tania (są tam podzespoły także z Polski). Co nie znaczy, ze bedzie tania bo juz tam Francuzi licza, ile powinna kosztowac. Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub bardziej automatycznych. Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża, bo przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt... Montaz auta na linii trwa kilkanascie godzin, choc bywa ze 2 pracownikow pracuje naraz. Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje? A jeszcze dodaj koszt projektu, i np badan nad silnikiem. A milionowa pensja prezesa to uzasadniona czy nie ? J. |
|
Data: 2021-02-27 08:16:56 | |
Autor: PeJot | |
Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)? | |
W dniu 2021-02-26 o 11:08, J.F. pisze:
Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub bardziej automatycznych. Automaty też wymagają obsługi i to wysoko wykwalifikowanej. A jak do tego dochodzi np. częsta zmiana asortymentu, to nierzadko automat wymięka wobec człowieka. -- P. Jankisz Sygnaturka zastępcza |
|