Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?

Data: 2018-01-17 12:23:49
Autor: Adam Wysocki
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Hej,

Jest stary komputer (Dell Optiplex GX620), używany do przeglądania Internetu (Facebook, poczta, YouTube, nic bardziej wymagającego; tam nic oprócz Firefoxa nigdy nie jest uruchomione). Komputer właśnie wyzionął ducha (kondensatory na płycie wylały), więc wziąłem go do siebie, żeby je wymienić, ale zastanawiam się, jak go można jeszcze w miarę tanim kosztem przyspieszyć, zanim kupi się nowy.

W środku jest chipset 945G i procesor Pentium D 820 (SL8CP). Instrukcja mówi, że płyta obsłuży:

Intel Pentium D 800MHz FSB socket T with Dual Core technology XD, EM64T, 2x2MB L2 cache and EIST
Intel Pentium 4 800MHz FSB socket T with HT, XD, EM64T, 2MB L2 cache and EIST
Intel Pentium 4 800MHz FSB socket T with HT, XD, EM64T and 1MB L2 cache
Intel Celeron D 533MHz FSB Socket T with XD & EM64T and 256KB L2 cache

https://www.dell.com/downloads/emea/products/optix/opti_gx620_gx520_uk.pdf

Czy warto poszukać Pentium D 830 lub 840, czy ze względu na TDP (130W vs 95W, który jest teraz) skończy się to katastrofą (chłodzenie sobie nie poradzi)? Czy w ogóle taka zmiana może znacząco wpłynąć na wydajność?

Swoją drogą czemu piszą o 2x2MB L2 cache, jak Wikipedia podaje dla 820 2x1MB L2 cache? Kto kłamie?

Dorzuciłbym też RAMu (jest 2GB), ale to swoją drogą. Dysk SSD też już zamówiony.

Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem zielony w kwestii tego, w jakim stopniu XP obsługuje 64 bity. Z tego co czytam, 64-bitowy XP jest tylko na Itanium i AMD64, czyli tam musi być 32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby postawić na tym kompie Linuksa?

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-17 07:06:44
Autor: TurboPascal
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Jeżeli wymiana kond. się powiedzie, to można spróbować Pentium D 945 - same zalety: 3.4GHz, 2x2MB L2, 95W TDP,
cena na all. 20zł z przesyłką i co najważniejsze - zachowana będzie numeryczna zgodność z chips. 945G,
co na pewno znacznie usprawni współpracę...
Da się także - chyba - zauważyć wzrost wydajności, zwłaszcza po instalacji SSD i dołożeniu 2GB RAMu.
Głównym powodem użycia Wind. 64bit jest RAM > 4GB, więc tu jest to zupełnie zbędne.

Data: 2018-01-17 23:13:32
Autor: Smok Eustachy

https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer-Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

Data: 2018-01-17 17:24:20
Autor: TurboPascal
W dniu 17 stycznia 2018 23:13:34 użytkownik Smok Eustachy napisał:

https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer-Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

Pozornie doskonała porada - ma tylko jeden drobny mankament: płyty w takich
obudowach mają zazwyczaj tylko 2 gniazda na RAM i najsłabsze procesory.
Wydajemy 89zł.+porto i mamy w dalszym ciągu dokładnie ten sam problem:
trzeba dołożyć 2GB pamięci RAM (więcej nie można) i wymienić procesor na najlepszy, jaki się da...

Data: 2018-01-18 04:32:29
Autor: smokeustachy
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Ja dostałem taki z 4 gniazdami i zegerem2.83

Data: 2018-01-18 11:32:43
Autor: Adam Wysocki
TurboPascal <turbopascal60@gmail.com> wrote:

[...]

Zastanawiam się skąd taka różnica w cenie.

Tu 13zł + 8zł wysyłka:
http://allegro.pl/intel-pentium-d-945-3-40ghz-4m-800-i7108949163.html

Tu 30zł + 15zł wysyłka:
http://allegro.pl/intel-pentium-d-945-3-4ghz-s775-f-vat-gwarancja-i6874849844.html

Przecież to to samo, a procesory się nie zużywają, jak opony w samochodzie, że może ten pierwszy jest "bardziej zużyty"... albo działa, albo nie działa... więc skąd może być taka różnica?

Da się także - chyba - zauważyć wzrost wydajności, zwłaszcza po instalacji SSD i dołożeniu 2GB RAMu.

Myślę nad tym RAM-em. To droższa sprawa, niż myślałem, a nie chcę wkładać w tego kompa za dużo... SSD i tak się zwróci, bo jeśli będzie kiedyś nowy komp, to się go przełoży.

Głównym powodem użycia Wind. 64bit jest RAM > 4GB, więc tu jest to zupełnie zbędne.

A nie jest tak, że XP 32-bitowy nie wykorzysta w pełni 64-bitowego CPU?

Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 05:35:05
Autor: TurboPascal
W dniu 18 stycznia 2018 12:32:47 użytkownik Adam Wysocki napisał:

[...]

Oczywiście - procesory się nie zużywają, jak opony w samochodzie...
Cena początkowa jest identyczna - odgórnie ustalona w Komitecie Cen Ministerstwa Cyfryzacji.
Moim zdaniem różnica bierze się z lokalizacji: tańsza firma ma siedzibę w jakiejś puszczy i wysyła
procesory w szarych kopertach, droższa zajmuje apartament w biznesowym wieżowcu w stolicy
i zapewne używa białych kopert, na dodatek przewiązanych wstążeczką. To musi więcej kosztować...

Data: 2018-01-18 16:24:00
Autor: Smok Eustachy
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
W dniu 18.01.2018 o 14:35, TurboPascal pisze:
/.../
[...]

Przy używkach to normalne. W sensie takie rozbicie cenowe. Każdy ceni po swojemu.

Data: 2018-01-18 12:39:34
Autor: zhbick
Użytkownik "Adam Wysocki"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3q0kr$qai$1$gof@news.chmurka.net...

Myślę nad tym RAM-em. To droższa sprawa, niż myślałem

To dołóż przynajmniej 1GB. Będzie odczuwalna poprawa.

A nie jest tak, że XP 32-bitowy nie wykorzysta w pełni 64-bitowego CPU?

Nie wykorzysta wcale, bo będzie działał w trybie 32 bit

Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym
sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs 64bit.

Data: 2018-01-18 11:56:32
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 18.01.2018 zhbick <no@spam.pl> napisał/a:

Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym
sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs 64bit.

Zależy jak zdefiniować "zauważalnie", ale różnica jest, choć
mocno zależy od zadania.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu-1604-3264&num=1

Przy czym oczywiście sam system specjalnie nie przyspieszy, okienka szybciej otwierać się nie będą ;-)

Data: 2018-01-18 12:06:00
Autor: Adam Wysocki
Dominik Ałaszewski <Dominik.Alaszewski@gazeta.pl.invalid> wrote:

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu-1604-3264&num=1

Czyli trochę poprawy jest... ciekawe, że najwięcej w OpenSSLu, może kwestia dedykowanych instrukcji do RSA (jeśli takie są).

Przy czym oczywiście sam system specjalnie nie przyspieszy, okienka szybciej otwierać się nie będą ;-)

Chodzi głównie o responsywność Firefoxa :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 12:23:30
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 18.01.2018 Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> napisał/a:

Chodzi głównie o responsywność Firefoxa :)

Tu dużo więcej osiągniesz dokładając RAM i dysk SSD.

Ale nie wiadomo, czy np. twórcom Firefoksa nie przyjdzie
do głowy naśladować Google i zaprzestać wydawania nowych
wersji na 32-bit. Przy nowej instalacji instalowałbym
system 64-bit, czy to Linuksa czy Windows.

Data: 2018-01-18 12:03:20
Autor: Adam Wysocki
zhbick <no@spam.pl> wrote:

Myślę nad tym RAM-em. To droższa sprawa, niż myślałem

To dołóż przynajmniej 1GB. Będzie odczuwalna poprawa.

Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

A nie jest tak, że XP 32-bitowy nie wykorzysta w pełni 64-bitowego CPU?

Nie wykorzysta wcale, bo będzie działał w trybie 32 bit

No właśnie -- i czy to nie będzie mniej wydajne, niż praca w trybie 64-bit? Tak na logikę, to powinno być :)

Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym
sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs 64bit.

W sumie pytanie, gdzie było wąskie gardło...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 13:09:08
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 18 Jan 2018 12:03:20 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

To dołóż przynajmniej 1GB. Będzie odczuwalna poprawa.

Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

Powinieneś obsadzać oba sloty takimi samymi modułami bo to umożliwi ich
pracę w dual channel. A ponadto, dla zastosowania jakie opisałeś, 2 GB
wystarczy z nawiązką. Albo inaczej, dasz 4 GB to nie zauważysz
przyspieszenia pracy kompa :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-01-18 13:05:37
Autor: Adam Wysocki
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Powinieneś obsadzać oba sloty takimi samymi modułami bo to umożliwi ich
pracę w dual channel.

W sumie teraz poszukałem dokładniej i... wygląda na to, że kości 2GB 533 są praktycznie niedostępne. Nie mogę znaleźć. 667 są...

Tu, na przykład:

http://allegro.pl/kingston-kth-xw4300-2gb-i7135073798.html

W oznaczeniu jest 4300, więc powinna być 533, a jest 667...

Tu:

http://allegro.pl/pamiec-kingston-kth-xw4300-2gb-pc2-5300-i6906437716.html

Piszą:

KINGSTON KTH-XW4300 2GB  DDR2 PC2-5300S 667MHz  Czyli XW4300 Kingstona to PC2-5300?

Pytam, bo tam jest teraz jedna kość KTH-XW4300/1G, i druga jakaś inna, więc zakładałbym że 2x KTH-XW4300 2GB zadziała.

A ponadto, dla zastosowania jakie opisałeś, 2 GB wystarczy z nawiązką. Albo inaczej, dasz 4 GB to nie zauważysz przyspieszenia pracy kompa :)

Mój Firefox w pracy (Win 7) ma teraz otwarte 18 kart i zajmuje 1.5 GB... więc też tak myślę :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-24 14:19:22
Autor: Adam Wysocki
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
TurboPascal <turbopascal60@gmail.com> wrote:

Zamiast jednej za 30/35zł proponuję kupić dwie po 20zł - sprzedawca gwarantuje, że będą identyczne, a ich większa prędkość przyda się może kiedyś później do innych celów...

http://allegro.pl/ram-ddr2-2gb-6400-800mhz-ddr2-2gb-pc-gwarancja-hit-i7137174546.html

Czy ramy 800 MHz ruszą na 533 MHz?

Do tej pory byłem przekonany, że nie, ale jak teraz myślę, to może ruszą, ale po prostu na mniejszej prędkości?

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-24 09:26:40
Autor: TurboPascal
W dniu 24 stycznia 2018 15:19:26 użytkownik Adam Wysocki napisał:

TurboPascal <turbop...@gmail.com> wrote:

> [...]

Do tej pory byłem przekonany, że nie, ale jak teraz myślę, to może ruszą, ale po prostu na mniejszej prędkości?

Dokładnie tak będzie...

Data: 2018-01-25 10:24:05
Autor: Adam Wysocki
[...]

No to sprawia, że mam do dyspozycji więcej RAM-ów, niż myślałem :) Byłem przekonany, że to nie jest ze sobą kompatybilne tak samo jak DDR1/2/3.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 09:25:57
Autor: zhbick
Użytkownik "Adam Wysocki"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3q2e8$qai$8$gof@news.chmurka.net...

Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym
albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

Jeśli brak wolnych slotów na RAM to dałbym sobie spokój z wymianą. Do Linuxa z XFCE, który zużywa na starcie poniżej 300MB wystarczą te 2GB.

Data: 2018-01-19 18:12:46
Autor: Smok Eustachy
W dniu 19.01.2018 o 09:25, zhbick pisze:
[...]

Chyba żeby Firefox nie zeżarł. Ja polecam 8 do Firefoxa

Data: 2018-01-19 20:05:49
Autor: zhbick
Użytkownik "Smok Eustachy"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a62270e$0$660$65785112@news.neostrada.pl...

Chyba żeby Firefox nie zeżarł. Ja polecam 8 do Firefoxa

Do kilku równocześnie otwartych zakładek wystarczy te 1,5GB wolnego, więcej i tak procesor nie przemieli i braknie mocy CPU. Poza tym są też inne przeglądarki, chociażby Chrome/Chromium

Data: 2018-01-20 00:11:06
Autor: Animka
W dniu 2018-01-19 o 20:05, zhbick pisze:
[...]

Albo tę odinstalować i zainstalować straszą wersję, żeby sobie nerw nie szarpać.

--
animka

Data: 2018-01-20 01:54:43
Autor: Adam Wysocki
zhbick <nie@podam.tu> wrote:

Poza tym są też inne przeglądarki, chociażby Chrome/Chromium

Tak, ale...

a) Chrome chyba żre więcej RAMu niż FF?
b) siła przyzwyczajenia jest nie do pokonania :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 11:44:16
Autor: Adam Wysocki
Smok Eustachy <smok@wurg.pl> wrote:

https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer-Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

Tak, szukałem komputerów, ale:

a) jakbym miał coś kupować, to pewnie już i3 / i5, a to 400-500 zł najmniej.

b) mama (bo to jej komputer) jeszcze nie wie, czy chce nowy komputer stacjonarny, czy laptopa. Stacjonarny wygodniejszy, bo ma wielki monitor, co przy jej wadzie wzroku jest kluczowe. Laptop poręczniejszy, ale jeśli miałby 95% czasu leżeć na stacji dokującej podłączony do monitora, to nie ma to sensu.

Dlatego mama niech się zastanawia, a przez ten czas dostanie ten, który miała, tylko odświeżony. Może się okaże, że z nowym procesorem, nowymi kondensatorami (zużyte, spuchnięte kondensatory mogą wpływać na spadek wydajności komputera), nowym systemem (64-bitowy Linux zamiast XP) i po dorzuceniu SSD ten komputer jeszcze na jakiś czas wystarczy...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 11:58:07
Autor: Adam Wysocki
Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:

(zużyte, spuchnięte kondensatory mogą wpływać na spadek wydajności komputera)

Tu zabrakło znaku zapytania :) Mogą? Czy to jest raczej zero-jedynkowe, że albo działa jak do tej pory, albo zacznie się wieszać / przestanie się włączać?

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 13:05:27
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 18 Jan 2018 11:58:07 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

[...]

IMo nie. Spadku wydajności nie zaobserwujesz, wzrośnie awaryjność kompa.
Będą się pojawiać problemy okołorozruchowe, zawiśnięcia czy resety,
problemy z prawidłową pracą niektórych aplikacji.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-01-18 12:51:13
Autor: Adam Wysocki
[...]

Ok, czyli nadziei, że komp przyspieszy po wymianie kondensatorów, nie ma.

To w ogóle ciekawe, że on zdechł z dnia na dzień. Wcześniej nie było z nim żadnych problemów (oprócz tego, że mulił, to działał stabilnie, włączał się, nie resetował itd). Elektrolity były w bardzo złym stanie (kilka spuchniętych, a dwa wylane).

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 14:05:09
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 18 Jan 2018 12:51:13 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

[...]

Moje doświadczenia z wymianą elektrolitów (z czasów kiedy płyty dość
powszechnie na to chorowały) nie są zbyt zachęcające. Wymiana jest
upierdliwa, należy wymienić nie tylko te które mają widoczne gołym okiem
objawy, narobisz się a płyta i tak nie wstanie bo coś uszkodziłeś przy
wymianie. Np. przelotkę otworową :) Ale tak dla sportu, jak ktoś to
lubi, to można się bawić :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-01-18 13:16:11
Autor: Adam Wysocki
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Wymiana jest upierdliwa, należy wymienić nie tylko te które mają widoczne gołym okiem objawy,

Tu niektóre mają bardzo wyraźne objawy, a inne nie mają wcale, ale te, które mają, są tej samej wartości, więc zakładałbym, że pracują razem... a inne nie :)

Poszły 4x 2200/6.3 i 2x 820/6.3. Inne (wyglądające dobrze) są w innych okolicach (np. wokół procesora) i mają inne wartości.

narobisz się a płyta i tak nie wstanie bo coś uszkodziłeś przy
wymianie.

Kondensatory zamówione, to się okaże... drogie nie były. Ale nowy procesor kupię dopiero jak płyta wstanie po wymianie :)

Np. przelotkę otworową :)

Tak, to prawda, bałem się o uszkodzenie metalizacji i wyciągnięcie nóżek razem z przelotkami.

Pamiętam z dawnych czasów, że bardzo trudno było to rozgrzać lutownicą 45W (grube wewenrzne warstwy miedzi skutecznie odbierały ciepło), więc teraz poszedłem z kolbą 100W, którą mam na specjalne okazje (lutowanie kabli, których nawet 60W nie ruszy, czy różnych wielkich złącz) i poszło bez problemu. Odsysacz, który mam (45W) nie chciał roztopić cyny, więc otwory oczyściłem powietrzem (podgrzanie pada lutownicą i psiknięcie z kompresora - cyna ładnie się rozbryzgnęła na taśmę, którą przykleiłem w okolicy psikania, podejrzewam że plecionka też dałaby radę), teraz wyglądają jakby nigdy nie było w nich żadnych elementów, na nóżkach też nie zostały przelotki, więc jest szansa, że się uda :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 13:14:39
Autor: Adam
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
W dniu 2018-01-18 o 14:16, Adam Wysocki pisze:
(...)
[...]

Czasem jeszcze odcinało się elektrolity, zostawiając nóżki.
Tyle, że takie manewry robiłem w innym sprzęcie, MB nie tykałem. Zresztą przy MB może to być utrudnione lub niemożliwe - elektrolity dotykają płyty, brak miejsca na odcięcie i na manewry.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-01-20 01:23:04
Autor: Adam Wysocki
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Czasem jeszcze odcinało się elektrolity, zostawiając nóżki.

Kojarzę, ale dla mnie to nie rozwiązanie... tzn. wiadomo, jak nie ma sprzętu (nie mówię o drogim sprzęcie, kolba Dedry 100W kosztowała 30 zł w Castoramie), to się kombinuje :)

Coś takiego, albo podobne (z wyglądu identyczna):
https://www.abud.pl/product-pol-8405-Lutownica-oporowa-Dedra-DED7532-100W.html

Narzędzie wręcz groteskowo rzeźnickie do precyzyjnej elektroniki, tym bardziej z tym wielkim, płaskim grotem, ale naprawdę świetnie sobie radzi tam, gdzie normalna stacja lutownicza do SMD wymięka (bo grube, wewnętrzne warstwy miedzi za szybko odbierają ciepło).

Oczywiście "ESD-safe" to nie jest, ale ma uziemienie, więc nie jest źle.

Tyle, że takie manewry robiłem w innym sprzęcie, MB nie tykałem. Zresztą przy MB może to być utrudnione lub niemożliwe - elektrolity dotykają płyty, brak miejsca na odcięcie i na manewry.

Pewnie by się dało. Pytanie co z indukcyjnością takiego połączenia. Nie wiem, w jakich warunkach te elektrolity tam pracują, ale skoro tak je ładnie rozsadza, to pewnie częstotliwości nie są małe.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 16:19:42
Autor: Smok Eustachy
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
W dniu 18.01.2018 o 12:44, Adam Wysocki pisze:
/.../
[...]

Firefox potrzebuje RAMU. 8 Giga to już jest coś.

Data: 2018-01-17 16:35:36
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 17 Jan 2018 12:23:49 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

Czy warto poszukać Pentium D 830 lub 840, czy ze względu na TDP (130W vs 95W, który jest teraz) skończy się to katastrofą (chłodzenie sobie nie poradzi)? Czy w ogóle taka zmiana może znacząco wpłynąć na wydajność?
Jak to ma być głównie do netu to bez większego znaczenia. Nie zauważy
się. Układ chłodzenia IMO ma szansę się wyrobić.

Dorzuciłbym też RAMu (jest 2GB), ale to swoją drogą. Dysk SSD też już zamówiony.
Cienko widzę ten SSD :) ZTCW to masz tam SATA w pierwszej wersji, za
wolne by opłaciło się dawać SSD. Ale jak tanio trafisz 32GB SATA2 to
próbuj. Z SATA były jakieś zmyłki z wsteczną kompatybilnością, chyba
SATA3 do SATA, sprawdź.

[...]
To popieram :) Obecnie doradzam każdemu Minta Mate 18.3 64b.

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-01-18 11:35:26
Autor: Adam Wysocki
[...]

Nawet jak sam transfer nie będzie zauważalnie szybszy, to przecież seek time będzie dużo lepszy :) Generalnie wszędzie, gdzie włożyłem SSD, odczułem wzrost wydajności.

Kupiłem ten:

http://allegro.pl/dysk-ssd-goodram-cl100-120gb-sata-iii-2-5-i7129509924.html

No i mam w świadomość, że prędzej czy później ten komputer zamieni się na inny (stacjonarny lub laptop) i wtedy SSD będzie jak znalazł.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 11:40:39
Autor: Adam Wysocki
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:

Z SATA były jakieś zmyłki z wsteczną kompatybilnością, chyba SATA3 do SATA, sprawdź.

Teraz doczytałem. No tak, ten który kupiłem to SATA3, a tam jest SATA1. Podobno niektóre chipsety wymagają zworki, ograniczającej transfer do 1.5 Gb/s. No cóż, sprawdzę empirycznie. Jak płyta nie rozpozna (i nie będzie miał zworki), to najwyżej zwrócę (ewentualnie zerknę jaki tam jest BIOS i czy jakiś nowy nie wprowadza obsługi).

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-17 18:30:13
Autor: Atlantis
On 17.01.2018 13:23, Adam Wysocki wrote:

Jest stary komputer (Dell Optiplex GX620), używany do przeglądania Internetu (Facebook, poczta, YouTube, nic bardziej wymagającego; tam nic oprócz Firefoxa nigdy nie jest uruchomione). Komputer właśnie wyzionął

Czasy kiedy "komputer do Internetu" oznaczał słabą, budżetową maszynkę
(często składaną ze starych części) minęły bezpowrotnie. To już nie są
te czasy, kiedy strony internetowe były kolekcją statycznych dokumentów
HTML i obrazków, wspomaganą przez jakiś skrypt albo animację we flashu.
Teraz strona internetowa jest całym programem, a przeglądarka pełni de
facto funkcję maszyny wirtualnej. Do tego trzeba przyzwoitych parametrów. ;)

Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem

Używanie niewspieranego Windowsa XP w roku 2018 nie jest najlepszym
pomysłem. Zwłaszcza na komputerze, który służy "do Internetu".

[...]

Przy takiej ilości RAM-u nie ma co sobie zawracać głowy 64bitową wersją XP.
A na Linuksa warto się przesiąść. Znajomym kiedyś postawiłem Debiana z
XFCE na jakimś leciwym laptopie z Centrino Duo. Chodzi znośnie - na
pewno lepiej od XP. Trochę przedłużyło to żywot komputerka używanego
głównie do uruchamiania przeglądarki internetowej.

Data: 2018-01-18 11:53:01
Autor: Adam Wysocki
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

[...]

To prawda. Króluje w tym chyba Facebook. Żadna strona nie obciąża mi CPU ani RAMu tak bardzo jak on.

Raz próbowałem otworzyć FB na raspi 3, żeby wrzucić film. Kawę bym wypił, zanim to się wszystko załadowało, a i tak zabrakło mu RAMu i kompletnie się przyciął, swapując na kartę.

Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem

Używanie niewspieranego Windowsa XP w roku 2018 nie jest najlepszym
pomysłem. Zwłaszcza na komputerze, który służy "do Internetu".

W sumie jestem bardzo zaskoczony, że mama nie zawirusowała tego komputera. Spodziewałem się, że znajdę tam miliony spyware i toolbarów. Chyba jej nie doceniałem :) Nie klika w co popadnie, zresztą porusza się tak naprawdę w obrębie kilku(nastu) stron.

Fakt, że pracuje z konta usera (z ograniczeniami), ale nawet wtedy można coś poinstalować.

Ale tak, to prawda, Linux bezpieczniejszy. Tym bardziej że mama korzysta też z bankowości internetowej.

W sumie na poprzednim komputerze mama miała Debiana, co było dla mnie dużo łatwiejsze (teraz ma VNC, jak potrzebuje mojej zdalnej pomocy w czymś, ale mi było łatwiej zalogować się po ssh z telefonu niż klikać na małym ekraniku po VNC), ale że miała mieć w pracy komputer, to przy okazji zmiany komputera zainstalowałem jej Windowsa, żeby się oswajała (wcześniej nigdy nie miała do czynienia). To był jedyny powód, to + fakt że ten XP był legalny, bo kupiony razem z komputerem. No i jakieś płyty czasami ma, na których są jakieś exeki (prezentacje, demonstracje, katalogi, jakieś inne rzeczy), więc dobrze jest po prostu włożyć płytę i kliknąć, zamiast bawić się w wine albo wirtualki (czyli musieć angażować do tego mnie).

Pewnie teraz będzie Debian albo Ubuntu.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 18:45:06
Autor: Atlantis
On 18.01.2018 12:53, Adam Wysocki wrote:

Raz próbowałem otworzyć FB na raspi 3, żeby wrzucić film. Kawę bym wypił, zanim to się wszystko załadowało, a i tak zabrakło mu RAMu i kompletnie się przyciął, swapując na kartę.

Raspi to akurat kiepski punkt odniesienia. Trudno porównywac te
komputerki do sprzętu na x86, kiedyś jednak spotkałem się z poglądem, że
pierwsza wersja miała moc obliczeniową zbliżoną do Pentium II + trochę
fajnych możliwości multimedialnych, zapewnianych przez układ graficzny
(np. dekodowanie współczesnych formatów). Współczesne RasPi jest parę
razy szybsze, co i tak stawia je gdzieś w pobliżu pecetów z połowy
pierwszej dekady XXI wieku.
Bardzo fajne urządzonko do elektronicznych projektów, ale desktopa nie
zastąpi.

Fakt, że pracuje z konta usera (z ograniczeniami), ale nawet wtedy można coś poinstalować.

Jak bym się bardziej martwił o to, co się może zdarzyć bez ingerencji i
wiedzy użytkownika. Weźmy następujący scenariusz:
Jest sobie podłączony do sieci komputer z od dawna niewspieranym
Windowsem XP. Przeglądarka też nie jest najnowsza, bo nowe wersje nie
chcą się instalować na XP albo wręcz nie działają na leciwych
procesorach, którym brakuje jakiegoś zestawu instrukcji.
Użytkownik wchodzi na stronę, na której został zaszyty niewielki skrypt,
wykorzystujący znaną (choć na tym komputerze niezałataną) podatność i
wykorzystuje ją aby "wyskoczyć" z przeglądarki do systemu. Potem szuka
podatności, które można by wykorzystać do zwiększenia uprawnień i
zainstalowania jakiegoś rootkita. Co dalej? Szpiegowanie użytkownika,
kopanie BitCoinów, wykorzystywanie jego sprzętu do ataków DDoS albo
wysyłania spamu...
A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

Dlatego największą przewagą Linuksa nad starym Windowsem jest to, że
jest wspierany i ciągle mamy aktualizacje.

Właściwie na chwilę obecną widziałbym tylko jedno zastosowanie dla
komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie
podpinałbym takiego komputera do Sieci.

Data: 2018-01-18 20:36:32
Autor: Roman Tyczka
On Thu, 18 Jan 2018 18:45:06 +0100, Atlantis wrote:

[...]

Zaraz tu przyjdzie kilku magików i będą toczyć świętą wojnę o zajebistości
i wystarczalności XP oraz o tym, że fakt, iż nowy soft na XP nie działa to
tylko i wyłącznie złośliwość/leniwość/głupota deweloperów a argumenty
hardwarowe i bezpieczeństwa to bełkot.

Dlatego największą przewagą Linuksa nad starym Windowsem jest to, że
jest wspierany i ciągle mamy aktualizacje.

Otóż to.

[...]

Przy czym o wiele chyba lepiej odpalić wirtualkę niż trzymać starego,
prądożernego i hałaśliwego szrota.

Roman Tyczka

Data: 2018-01-18 21:27:43
Autor: Smok Eustachy
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
W dniu 18.01.2018 o 20:36, Roman Tyczka pisze:
/.../
[...]

Gry na wirtualce?

Data: 2018-01-19 11:54:07
Autor: Adam Wysocki
[...]

Czemu nie?

Fakt, że jak mi się zdarzy zagrać, to głównie w gry DOS-owe i DosBox sobie radzi.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 13:06:10
Autor: Atlantis
On 19.01.2018 12:54, Adam Wysocki wrote:

Fakt, że jak mi się zdarzy zagrać, to głównie w gry DOS-owe i DosBox sobie radzi.

Jest ogromna różnica pomiędzy odpaleniem DOS-owej gry przez DosBox i
graniem na Windowsie XP postawionym na wirtualce.

Poza tym nawet jeśli taka gra odpali, to problem polega na tym, że część
gier wydanych w pierwszej dekadzie XXI wieku jest mocno zależna od
hardware'u. Zdarza się, że nawet jeśli odpalają się na współczesnych,
potężnych komputerach (i współczesnym Windowsie) to nie wszystko wygląda
tak dobrze, jak na high-endowych komputerach z epoki.

Data: 2018-01-19 14:45:37
Autor: Adam Wysocki
[...]

Tego nie wiedziałem. Pamiętam tylko, że RoadRash nie chciał odpalić, jak było ustawione więcej niż 256 kolorów w Windowsie (95) :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 18:14:00
Autor: Smok Eustachy
W dniu 19.01.2018 o 12:54, Adam Wysocki pisze:
[...]

bo wirtualka nie obsługuje zaawansowanych możliwości karty graficznej?

Data: 2018-01-20 00:55:25
Autor: Adam Wysocki
[...]

Jest to jakiś argument :) W sumie nie wiem co tam siedzi pod spodem, jak się odpali program na fullscreen -- czy to jest tylko emulacja, czy jakoś udostępnia kartę graficzną tak jak robi to z procesorem.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 15:24:30
Autor: Roman Tyczka
On Thu, 18 Jan 2018 21:27:43 +0100, Smok Eustachy wrote:

[...]

A w czym konkretnie problem? Stare gry windowsowe z palcem w nosie odpalisz
na vmware, bo wspiera directx, a dosowe na dosboxie. A nowe... nie trzeba
kombinować tylko odpalasz natywnie na hoście.

Roman Tyczka

Data: 2018-01-19 16:53:42
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-19 o 15:24, Roman Tyczka pisze:

[...]

Są gry które na tym nie pójdą.
I sa ludzie którzy teraz zamawiają składanie starych komputerów
pod takie gry. Była już taka dyskusja i nawet podawano tytuły
tytuły gier które na wirtualkach nie ruszą.
Poszukaj i poczytaj.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-19 11:52:23
Autor: Adam Wysocki
[...]

Mi w niektórych zastosowaniach zastępuje, ale do innych jest za słabe. Poczta, newsy, ekg -- to jak najbardziej, zresztą teraz piszę z pi3. Z desktopowych rzeczy LibreOffice (calc, writer) to max, co można na nim robić.

To, co nie działa, to:

- FireFox -- działa z bólem, muli, a niektóre strony zabijają raspi (RAM)
- DosBox (dla AutoTraxa) -- działa z bólem, na x86 nieporównywalnie szybciej
- eagle -- nie ma wersji dla raspi
- yEd -- muli tak, że nie da się używać (pewnie przez Javę)

[...]

Przeglądarka jest aktualna. Ale tak, kiedyś mogą przestać wydawać wersję wspierającą XP.

[...]

Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest powiedziane, że się nie zdarzy.

[...]

Pytanie czy wtedy XP w wirtualce nie wystarczy, w końcu gry sprzed kilkunastu lat mają mniejsze wymagania niż aktualne -- na tyle mniejsze, że może VirtualBox sobie poradzi.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-19 14:12:47
Autor: Atlantis
On 19.01.2018 12:52, Adam Wysocki wrote:

[...]

Sztuka dla sztuki. ;) Ja nie instaluje nawet na RasPi serwera X - może z
jednym wyjątkiem, gdy projekt zawierał wyświetlacz graficzny i ta
dodatkowa warstwa abstrakcji była całkiem przydatna. Nie używałem wtedy
jednak systemu okienkowego, tylko odpalałem jeden konkretny program
generujący GUI.
Poza elektronicznymi projektami używam tych komputerków do
automatyzowania pewnych procesów, jak np, archiwizacja ulubionych
podcastów na dysku USB, na wypadek gdyby pewnego dnia zniknęły z sieci.

- eagle -- nie ma wersji dla raspi

Eagle 7.7 testowo odpalony na Eee PC 901 ze starym, jednordzeniowym
atomem chodził bardzo słabo. Od biedy dało się coś edytować, ale co
jakiś czas pojawiały się irytujące przycięcia. Tak więc nie wróżę mu
sukcesu na RasPi, nawet gdyby pojawiła się wersja na ARM-y.

Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest powiedziane, że się nie zdarzy.

Tak naprawdę trudno jednoznacznie stwierdzić, czy się zdarzyło, czy nie.
Zauważymy, jeśli coś nagle zacznie zajmować 100% zasobów i komputer
zacznie mulić. Jednak co w sytuacji, kiedy atakujący podjedzie do tego
inteligentniej i wykorzysta tylko część mocy obliczeniowej? Albo po
prostu przyczai się, budując większy botnet na jakąś "specjalną okazję"?

Data: 2018-01-19 14:51:13
Autor: Adam Wysocki
[...]

Sztuka dla sztuki. ;)

E, nie... używam go tutaj, bo jest mały.

[...]

Kwestia zastosowania. Ja na jednym pi mam Xserwer po VNC, na drugim normalny (bo odtwarzam na nim filmy), na pozostałych trzech nie mam, bo robią za serwery i nie potrzebują.

Mimo wszystko to zastosowania komputerowe, a nie elektroniczne :)

[...]

Szkoda... bo w sumie tylko to mnie powstrzymuje przed wywaleniem "budy" z warsztatu i zastąpieniem jej małym pi, schowanym za monitorem. Tam odpalam tylko przeglądarkę, czytnik PDF-ów, DosBoxa (AutoTrax), eagle, mplayer (do pokazywania obrazu z mikroskopu) i narzędzia do komunikacji z elektroniką (minicom, avrdude, ewentualnie avr-g++).

Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest powiedziane, że się nie zdarzy.

Tak naprawdę trudno jednoznacznie stwierdzić, czy się zdarzyło, czy nie.

Sprawdzałem, co tam jest poinstalowane i pochowane. Nic, czego nie powinno być.

W każdym razie... kondensatory i dysk SSD dziś przyszły, to się wszystko okaże (czy płyta po wymianie wstanie, i czy rozpozna ten SSD)...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-20 01:07:05
Autor: Adam Wysocki
[...]

Mamy sukces. Płyta ruszyła, nowy dysk (SSD na SATA3) rozpoznała bez problemu, Debian Stretch dla AMD64 zainstalowany.

Problem jest tylko taki, że wyje to niemiłosiernie. Wiatraki wyczyszczone, radiatory też (+ nowa pasta), a i tak wyje. Ale chyba tak już musi być.

Facebook, którego używam "referencyjnie", muli mniej, niż mulił na XP (choć nadal nie umywa się do pracy na moim domowym i5), ale może to kwestia świeżego profilu przeglądarki (zaimportowałem tylko zakładki), a może kwestia SSD (jednak jakiś cache na dysku jest, ustawiłem na sztywno 384MB).

Dorzuciłem jeszcze uBlocka (sam używam ABP, chyba z przyzwyczajenia) i Flasha, chociaż nie jestem pewien, czy jeszcze dziś jest potrzebny.

Jutro zawiozę kompa mamie i zobaczymy jak się sprawdzi w boju. Zamówię procesor (Pentium D 945) i RAM i w tygodniu podjadę i wymienię już na miejscu. Wątpię żeby była jakaś mega poprawa, ale procesor tani :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-20 10:15:39
Autor: Atlantis
On 20.01.2018 02:07, Adam Wysocki wrote:

Problem jest tylko taki, że wyje to niemiłosiernie. Wiatraki wyczyszczone, radiatory też (+ nowa pasta), a i tak wyje. Ale chyba tak już musi być.

Wiatraki warto wymienić. Jakiś czas temu robiłem "przegląd" swojego
pierwszego komputera, który trzymam z sentymantu, okazjonalnie odpalając
jakąś starą grę z czasów DOS/Win95/Win98. Cyrix6x86. Wył niemiłosiernie.
Kupiłem kilka współczesnych wiatraczków (zwykłe, ze średniej półki, z
lokalnego sklepu komputerowego). Na pierwszy ogień poszedł ten na CPU -
poziom hałasu znacznie się zmniejszył. Otworzyłem więc zasilacz,
wyczyściłem wnętrze i wymieniłem wentylator. Po włączeniu zasilania
różnica była kolosalna - jedynym hałasującym elementem pozostał dysk
twardy, ale z tym już nic nie poradzę.

BTW rozejrzyj się na Allegro. Czasem można za całkiem niezłe pieniądze
kupić "wyczynowe" chłodzenie do komputerów sprzed kilku-kilkunastu lat.
Ludzie wyprzedają zapasy, które i tak przecież nie spełniają
współczesnych standardów.

Data: 2018-01-20 10:52:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-20 o 10:15, Atlantis pisze:

Problem jest tylko taki, że wyje to niemiłosiernie. Wiatraki wyczyszczone,
radiatory też (+ nowa pasta), a i tak wyje. Ale chyba tak już musi być.

Wiatraki warto wymienić. Jakiś czas temu robiłem "przegląd" swojego

Taniej smarować.

[...]

Sugerujesz kupić używany czyli wyjący a za tydzień będziesz go wymieniał
na nowy, pod warunkiem że będą nowe.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2018-01-21 08:56:49
Autor: Atlantis
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
On 20.01.2018 10:52, RadoslawF wrote:

Taniej smarować.

Jak dla mnie za dużo zachodu. Wyjęte wiatraki były pokryte grubą warstwą
kurzu, który wszedł w każdy zakamarek. Oczyszczenie tego zajęłoby trochę
czasu, a i tak nie ma gwarancji, że finalnie dwudziestoletni wiatrak
będzie tak samo cichy, jak współczesny.

Sugerujesz kupić używany czyli wyjący a za tydzień będziesz go wymieniał
na nowy, pod warunkiem że będą nowe.  :-)

Kiedyś kupiłem na Allegro całkiem spory radiator z wentylatorem na
Socket A. Nowy, w pudełku, za 15 zł. Całkowicie sprawny. ;)
Było tego więcej na aukcji, więc najwyraźniej ktoś czyścił magazyny.
Może więc warto sprawdzić, czy nie uda się kupić czegoś podobnego do
twojego komputera.

Data: 2018-01-21 10:51:30
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-21 o 08:56, Atlantis pisze:

[...]

Mylisz pojęcie "nowy" z pojęciem "nie używany".

Było tego więcej na aukcji, więc najwyraźniej ktoś czyścił magazyny.
Może więc warto sprawdzić, czy nie uda się kupić czegoś podobnego do
twojego komputera.

U mnie wyje tylko ten na procesorze.
Zdjęcie ścianki obudowy pół minuty, tryśnięcie smaru przez uprzednio
przygotowany otworek z nalepce sekundy, założenie ścianki kolejne
pół minuty. Bez wyłączania komputera.
Ty więcej czasu stracisz na kupowanie niż ja na smarowanie
tego wyjca przez rok. Ale co kto woli.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-21 12:46:56
Autor: Atlantis
On 21.01.2018 10:51, RadoslawF wrote:

Mylisz pojęcie "nowy" z pojęciem "nie używany".

Idealnie czysty, zapakowany w pudełko, które nie zawiera widocznych
śladów otwierania. Większa ilość takich przedmiotów na aukcji. Myślisz,
że ktoś by zadawał sobie tyle trudu dla 15 zł/szt?

Ty więcej czasu stracisz na kupowanie niż ja na smarowanie
tego wyjca przez rok. Ale co kto woli.

Tyle, że mi chodzi nie tyle o wyciszenie wiatraka, co także założenie
lepszego chłodzenia niż to, które było w zestawie z procesorem.

Data: 2018-01-21 14:14:28
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-21 o 12:46, Atlantis pisze:

[...]

Myślę że kupiłeś leżak magazynowy, błędnie określiłeś go jako
nowy i teraz nie potrafisz się do tego przyznać.

[...]

A to przepraszam. Smarowanie faktycznie nie polepszy parametrów powyżej
założenia fabrycznego dla danego modelu.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-21 17:34:07
Autor: Atlantis
On 21.01.2018 14:14, RadoslawF wrote:

Myślę że kupiłeś leżak magazynowy, błędnie określiłeś go jako
nowy i teraz nie potrafisz się do tego przyznać.

Wydawało mi się, że to jest jasne. Nie twierdzę przecież, że ktoś
jeszcze produkuje radiatory do dawno wymarłych linii procesorów (a nawet
jeśli, to w ekstremalnie małych seriach i nie za takie pieniądze).
"Leżak magazynowy" to dostatecznie dobre przybliżenie "nowego produktu".
Ważne, że nie był nigdy używany, był fabrycznie zapakowany i nie zbierał
kurzu. Wentylator chodzi idealnie cicho, więc wątpię, aby trzeba było go
przesmarować w najbliższym czasie.
Zresztą... Mówimy tutaj o produkcie, który ma ~10 lat. Ludzie kupują
NOS-y mające po kilkadziesiąt lat: lampy elektronowe, sprzęt grający,
narzędzia.

A to przepraszam. Smarowanie faktycznie nie polepszy parametrów powyżej
założenia fabrycznego dla danego modelu.

Ja zwykle preferuję założyć na procesor coś lepszego, niż wiatraczek z
zestawu. Obecnie z i5 w moim desktopie też używam sporego radiatora z
dużym wentylatorem. Nie dosyć, że sprzęt nie hałasuje, to jeszcze
temperatura obciążonego procesora mocno spadła.

Data: 2018-01-21 20:39:08
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-21 o 17:34, Atlantis pisze:

[...]

Twierdzisz że coś co wyprodukowano kilka lat temu jest dzisiaj
nowym produktem.
A jak rozmówca nie pozwala to próbujesz uniki w stylu "dostateczne
przybliżenie nowego produktu". Odpuść sobie, napisz kupiłem nieużywany
i nikt nie będzie miał pretensji.

[...]

To jest znane i powszechnie stosowane, zamiast firmowego maleństwa
które często słychać już od nowości dać duży radiator i dwudziesto
centymetrowy wolnoobrotowy wentylator.
Znane i stosowane od czasów P4, a może i wcześniej.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-23 15:58:16
Autor: Adam Wysocki
[...]

Wiatraki warto wymienić.

Gdyby to były zwykłe wiatraki, to kupiłbym ciche AAB, ale to jakieś wydumki Della. Coś takiego, tylko trochę inne: http://a2net.pl/1973-home_default/nowy-wentylator-dell-090xrn-poweredge-r710.jpg

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-20 00:35:40
Autor: Atlantis
On 19.01.2018 15:51, Adam Wysocki wrote:

[...]

Hmm... Ale przecież obecnie istnieją małe komputerki na x86, te
wszystkie "Compute Sticki" itp. Wiem, że nie ma szału z mocą
obliczeniową, ale wypada to lepiej, niż w przypadku RasPi. Współczesne
atomy to już jednak nieco inne procesory od tych, które dekadę temu były
stosowane w netbookach. Mam paroletni tablet z Atomem i zwyczajnym
Windowsem 10. Działa to znośnie, da się odpalić Chrome'a i przeglądać
strony, system w miarę responsywny. Odpada rzecz jasna odpalanie
większej liczby programów na raz. :)

RasPi moim zdaniem jest fajne, jeśli chodzi o projekty elektroniczne.
Nie wszędzie zastąpi mikrokontrolery (szczególnie jeśli kluczowe jest
niskie zużycie energii i szybki czas reakcji) ale czasem jest
niesamowicie wygodne. Zamiast klepać kod, który niskopoziomowo wykona
nam jakaś operację na MCU, tutaj wystarczy skorzystać z gotowego
linuksowego programu, odpalając go z poziomu skryptu.

Data: 2018-01-20 01:16:29
Autor: Adam Wysocki
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

Hmm... Ale przecież obecnie istnieją małe komputerki na x86, te
wszystkie "Compute Sticki" itp.

W sumie nigdy im się nie przyglądałem. Widzę że to kwestia 500zł. Nie tak mało, żeby wydawać ot tak żeby pozbyć się budy, ale nie tak dużo, żeby skreślić, jak ma się przydać :) Przyjrzę się jakoś przy okazji, co to ma i co to umie.

Wiem, że nie ma szału z mocą obliczeniową, ale wypada to lepiej, niż w przypadku RasPi. Współczesne atomy to już jednak nieco inne procesory od tych, które dekadę temu były stosowane w netbookach.

W końcu technika idzie do przodu...

[...]

To prawda. I w sumie pod to raspi było projektowane, ze swoim GPIO i możliwością łatwego oskryptowania...

Mimo wszystko jakoś póki co nie znalazłem dla raspi elektronicznego zastosowania u siebie. Użytkowe, komputerowe tak. Co nie znaczy, że nigdy nie znajdę...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-22 02:02:37
Autor: knrdz

Nawet wiadomo kiedy. Ostatnia wciąż aktualizowana, działająca na XP przeglądarka, czyli Firefox ESR kończy support dla XP i Visty w czerwcu: https://blog.mozilla.org/futurereleases/2017/10/04/firefox-support-for-windows-xp-and-vista/

Data: 2018-01-17 18:56:03
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 17.01.2018 Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> napisał/a:

[...]

Nie wiem, jak wyceniasz Twój czas, ale ja bym się w to nie bawił.
Za ok. 200 zł kupisz pewnie coś z C2D.
Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem zielony w kwestii tego, w jakim stopniu XP obsługuje 64 bity. Z tego co

Niewspierany XP w komputerze "do Internetu" to kiepski pomysł.

32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby postawić na tym kompie Linuksa?

Wydajnościowo to nie będzie specjalnie różnicy (i tak gros zasobów
zeżre przeglądarka). Ale IMHO lepiej w kontekście malware.

Proponuję CentOS 7 64-bit- na tym Chrome lub Firefox (do wyboru
ESR lub cutting edge), poprawki bezpieczeństwa do systemu
masz do 2024 r- na pewno wcześniej sprzęt zutylizujesz.

Data: 2018-01-18 11:55:42
Autor: Adam Wysocki
[...]

Czas wyceniam w zależności od tego, kto pyta :)

Na to pewnie nie poświęcę więcej niż 3 godziny, tyle mogę poświęcić.

Wydajnościowo to nie będzie specjalnie różnicy (i tak gros zasobów
zeżre przeglądarka).

Tylko czy 32-bitowa przeglądarka na 32-bitowym systemie wykorzysta w pełni 64-bitowy procesor (czyli magistralę i 64-bitowe rozkazy)?

Ale IMHO lepiej w kontekście malware.

To prawda.

Proponuję CentOS 7 64-bit- na tym Chrome lub Firefox (do wyboru
ESR lub cutting edge), poprawki bezpieczeństwa do systemu
masz do 2024 r- na pewno wcześniej sprzęt zutylizujesz.

Pewnie będzie Debian, bo używam go "od zawsze", albo Ubuntu, bo jest Debianopodobne, ale bardziej user-friendly...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-18 12:31:55
Autor: Dominik Ałaszewski
[...]

Oczywiście nie. Ale myślę, że procesor nie poczuje się przez to
specjalnie niedowartościowany ;-)

Pewnie będzie Debian, bo używam go "od zawsze", albo Ubuntu, bo jest Debianopodobne, ale bardziej user-friendly...

Ale co jest bardziej "user-friendly"? Środowisko graficzne
możesz mieć to samo niezależnie od dystrybucji, user nawet nie
zauważy, z czym ma przyjemność obcować.

Bardziej admin-friendly- jeśli już znasz Debiana, to oczywiście będzie Ci łatwiej z Debianem/Ubuntu, niż z czymś redhatopodobnym.

Ale to już zdecydowanie NTG :-)

Data: 2018-01-20 01:33:04
Autor: Adam Wysocki
[...]

Też racja, jakoś mam w głowie zakodowane, że Debian na serwery, a dla userów lepsze jednak Ubuntu (którego zresztą nigdy nie używałem, sam zawsze miałem na workstacji Debiana).

Zainstalowałem na tym kompie Debiana i IMO jest bardzo user-friendly (xfce4 + autologin na usera z lightdm + autostart Firefoxa + parę ikonek do alsamixergui, mousepada, geeqie i wyłączenia komputera, prościej się już chyba nie da).

Bardziej admin-friendly- jeśli już znasz Debiana, to oczywiście będzie Ci łatwiej z Debianem/Ubuntu, niż z czymś redhatopodobnym.

To zdecydowanie. RedHata (nie RHEL) używałem ostatnio w wersji 6.2 (dobrze pamiętam, bo to był pierwszy Linux zainstalowany przeze mnie osobiście, a nie używany na shellu), jakoś w okolicach 2000 r. Nie odnalazłbym się już bez apt :)

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2018-01-20 18:54:25
Autor: Gil
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
In article <p3u68g$e34$4$gof@news.chmurka.net>, gof@somewhere.invalid says...

> [...]

Też racja, jakoś mam w głowie zakodowane, że Debian na serwery, a dla userów lepsze jednak Ubuntu (którego zresztą nigdy nie używałem, sam zawsze miałem na workstacji Debiana).

Za radą kolegi zainstalowałem sobie distro deepin 15.5 i jak dla mnie rewelacja. Chyba to jest na ubuntu.

Data: 2018-01-20 19:21:31
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 20 Jan 2018 18:54:25 +0100, Gil napisał(a):

Za radą kolegi zainstalowałem sobie distro deepin 15.5 i jak dla mnie rewelacja. Chyba to jest na ubuntu.

Obejrzałem conieco w goglach. Jak dla mnie zbyt windziano-ubunciaste,
jeszcze tylko kafelków brak :) Tu i ówdzie krzaczki chińskie wyłażą.
Oczywiście, nie ma spolszczenia. Po mojemu, ty się lepiej przyjrzyj
Mintowi, niedługo wychodzi v18.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-01-20 21:34:56
Autor: Gil
Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
In article <gehuqyhjpzz8$.muoysc58pkcy$.dlg@40tude.net>, jacmac@go2.pl says...

> [...]

jeszcze tylko kafelków brak :) Tu i ówdzie krzaczki chińskie wyłażą.
Oczywiście, nie ma spolszczenia. Po mojemu, ty się lepiej przyjrzyj

Przy instalacji jest opcja jęz. polski ale nie wiem jak głębokie spolszczenie bo ja wolę ver. angielską. Żadne krzaki chińskie nie wychodzą a system stabilny. Taka nowinka ale jednak sporo dali do pieca w porównaniu z mało różniącymi się distrami.

Data: 2018-01-22 02:13:14
Autor: knrdz
W dniu 17.01.2018 o 13:23, Adam Wysocki pisze:

W środku jest chipset 945G i procesor Pentium D 820 (SL8CP). Instrukcja
mówi, że płyta obsłuży:

945G obsługuje pierwsze C2D (65nm, z magistralą 266, sam kiedyś używałem takiego zestawu na Gigabyte GA-945GM-S2). Jeśli nie ma oficjalnego BIOSu może są jakieś mody, ew. skoro i tak grzebiesz to może spróbujesz dograć mikrokody, między nawet najwolniejszymi C2D a Pentiumami 4 jest przepaść.

Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?