Jaki przepis dupuszcza łamanie prawa?

Data: 2010-06-23 09:09:58
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Jaki przepis dupuszcza łamanie prawa?
Witam,

załóżmy, że jest sytuacja bez wyjścia:

Nastąpiła awaria i został zablokowany pas ruchu bez możliwości ominięcia
awarii bez pogwałcenia jakiś przepisów (np. zakazu najeżdżania na linie
ciągłe). Albo takie pogwałcenie zostanie wykonane celem uniknięcia np.
wypadku. Np. dodając gazu i przekraczając dopuszczalną prędkość umykam
przed walącym na mnie tirem.

Rozsądek podpowiada, że wyższa konieczność sytuacji pozwala tu złamać
prawo, gdyby jednak rozstrzygał to sąd, to na czym się oprze?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 07:54:08
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 23 Jun 2010 09:09:58 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Rozsądek podpowiada, że wyższa konieczność sytuacji pozwala tu złamać
prawo, gdyby jednak rozstrzygał to sąd, to na czym się oprze?

Stan wyższej konieczności.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

Data: 2010-06-23 09:58:59
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-23 09:54, Olgierd pisze:
[...]

No ale ten stan z czego wynika prawnie?

Bo np. niektórzy szaleją i np. omijają z pogwałceniem prawa autobus na
przystanku. Dla mnie to nie jest powód, chciałbym więc jakoś wiedzieć na
czym się oprzeć prawnie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 01:07:12
Autor: gr
On 23 Cze, 09:58, Przemysław Adam Śmiejek <niec...@spamu.pl> wrote:
W dniu 2010-06-23 09:54, Olgierd pisze:

> Dnia Wed, 23 Jun 2010 09:09:58 +0200, Przemys aw Adam miejek napisa (a):

> Stan wy szej konieczno ci.

No ale ten stan z czego wynika prawnie?

Art. 26 par 2 Kodeksu Karnego

Bo np. niekt rzy szalej i np. omijaj z pogwa ceniem prawa autobus na
przystanku.

Dlaczego omijanie autobusu stojącego na przystanku jest pogwałceniem
prawa?

Data: 2010-06-23 11:33:48
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-23 10:07, gr pisze:
Bo np. niekt rzy szalej i np. omijaj z pogwa ceniem prawa autobus na
przystanku.
Dlaczego omijanie autobusu stojącego na przystanku jest pogwałceniem
prawa?

Nie jest. Napisałem, że szaleją i omijają z pogwałceniem prawa autobus
na przystanku. A ponieważ jest to stan mocno chwilowy, to nie uważam
tego za uprawnione.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 08:51:24
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 23 Jun 2010 09:58:59 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Rozsądek podpowiada, że wyższa konieczność sytuacji pozwala tu złamać
prawo, gdyby jednak rozstrzygał to sąd, to na czym się oprze?

Stan wyższej konieczności.

No ale ten stan z czego wynika prawnie?

Z odpowiednich ustaw, jest w kk, jest w kc.

Bo np. niektórzy szaleją i np. omijają z pogwałceniem prawa autobus na
przystanku. Dla mnie to nie jest powód, chciałbym więc jakoś wiedzieć na
czym się oprzeć prawnie.

No jeśli nie było warunku do zastosowania SWK, to sprawca odpowiedzialność ponosi -- proste.

Data: 2010-06-23 11:38:48
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-23 10:51, Olgierd pisze:
[...]

No to właśnie o to pytam. Omijam zawariowany samochód i najeżdżam na
linię ciągłą.  Wyskakuje Ktoś i mówi, żem wykroczeniec, czym się bronię?
To nie podpada ani pod KK ani pod KC.

[...]

No i mozolnie pytam, jakie to są warunki, po czym rozpoznać, że jest
albo że nie ma?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 11:59:37
Autor: Czabu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hvskna$nni$1news.onet.pl...

No i mozolnie pytam, jakie to są warunki, po czym rozpoznać, że jest
albo że nie ma?

http://ipsc.org.pl/ftp/przepisy/stan_wyzszej_koniecznosci.pdf

Pozdrawiam
Czabu

Data: 2010-06-23 13:13:25
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-23 11:59, Czabu pisze:

[...]

Ale to nie na temat. Dotyczy KK.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 11:22:48
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 23 Jun 2010 13:13:25 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

No i mozolnie pytam, jakie to są warunki, po czym rozpoznać, że jest
albo że nie ma?

http://ipsc.org.pl/ftp/przepisy/stan_wyzszej_koniecznosci.pdf

Ale to nie na temat. Dotyczy KK.

A o jaką odpowiedzialność pytasz? Bo jeśli o cywilną to poczytaj art. 415 i nast. kc.

Data: 2010-06-23 15:00:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-23 13:22, Olgierd pisze:
A o jaką odpowiedzialność pytasz?

No jak rozumiem, złamanie przepisów PoRD i pokrewnych to wykroczenie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-06-23 13:41:31
Autor: Czabu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hvsq8i$9bq$1news.onet.pl...

Ale to nie na temat. Dotyczy KK.

A o co Ci chodzi? Tylko kodeks wykroczeń? No to poczytaj art. 16 i komentarze do niego.

Pozdrawiam
Czabu

Jaki przepis dupuszcza łamanie prawa?