Data: 2018-05-24 01:16:33 | |
Autor: mmateusz | |
Jaki sens: damper vs sztyca amortyzowana? | |
W dniu wtorek, 22 maja 2018 13:59:45 UTC+2 użytkownik Yerine Ictimai napisał:
Prosze o wytlumaczenie jaka ma przewage tzw. tylni amortyzator aka W spokojnej jeździe po mieście nie ma za dużej różnicy. Obydwa podnoszą komfort jazdy, full jest niepotrzebny. Kropka. Podczas jazdy w terenie bardziej chodzi o trakcję, niż o komfort. Na zjazdach, bandach, zakrętach, ogródkach skalnych stoisz na pedałach, wiec przydatność sztycy jest zerowa. Na kamienistych podjazdach w zasadzie tylko kręcisz i pozwalasz, aby zawieszenie samo 'złapało trakcję' miedzy kamieniami - nie sadze zeby sztyca to potrafila. W zasadzie sztyca pomaga w terenie tylko na szutrowych podjazdach, czyli na najnudniejszych odcinkach, które za wszelką cenę chce się ominąć. Inna jakosc pracy: tylne zawieszenie ma jakies 12+ cm skoku,jest na lozyskach, jest tlumienie, dobre smarowanie, mała masa resorowalna, to przekłada sie na czułosć i jakość pracy: łyknie małe nierówności poprawiając komfort, ale też pomoże jak zeskoczysz z progu, zjeżdżasz po schodach, uratuje Ci zęby jak skusisz i popełnisz jakis błąd. Sztyca: krótka sprężynka pracująca pod kątem: duze tarcie, mała czułość, brak tłumienia. (ok są pantografy, ale droższe). Duża masa resorowalna. To tak jakbyś wziął wóz drabiniasty i postawił na nim fotel - przejażdżka będzie tak samo komfortowo jak w średniej klasie samochodzie. Ale wejdź w tym w zakręt przy 60km/h - samochód przejedzie bez problemu, wóz drabiniasty juz nie, ba nie ma zawieszenia. Jak widac i tak tylne kolo wraz z przerzutka, blotnikiem itpW fulu tylne koło nie skacze, jest przylepione do ziemii. Ale za to damper jest ciezszy po prostu niz sztyca amortyzowana?To 2 zupełnie inne rzeczy - cała rama jest inna. -- mk |
|