Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

Data: 2010-05-30 08:25:42
Autor: Pichu
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora
Witam wszystkich. Jako, ¿e mój Suntour Raidon Air zacz±³ ostatnio
bardzo kiepsko chodziæ (a u¿ywam go ju¿ prawie rok bez serwisu)
postanowi³em go przesmarowaæ. I tu pojawia siê pytanie. Jakiego smaru
sta³ego u¿yæ do smarowania ¶lizgów wewn±trz amorka?? Czyta³em ju¿ do¶æ
du¿o na ten temat i wyczyta³em ¿e Judy Butter bêdzie do tego celu
najlepszy ale koszt opakowania tego smaru to oko³o 50z³. Jak dla mnie
trochê za du¿o. Czy istnieje jaka¶ tañsza alternatywa?? Wiem, ¿e towot
odpada bo reaguje z gumowymi uszczelkami, co¶ innego w cenie do 15z³??

Data: 2010-05-30 08:27:33
Autor: Pichu
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora
Zapomnia³em dodaæ, brunoxa deo mam ale to ¶rodek konserwuj±cy a nie
smar ;)

Data: 2010-05-30 18:05:43
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:aa8bbaa6-3a17-43cd-b6ba-1caaa63c625434g2000prs.googlegroups.com...
--
To nie jest ¶rodek konserwuj±cy tak naprawdê. On obni¿a tarcie pomiêdzy lag± a uszczelkami. Ja do Durnia u¿ywam £T-43 z domieszk± oleju do zawieszeñ i jest oki doki. Nic siê nie dzieje. Za 15 zeta kupisz puchê 0,5 kg :D Olej do zawieszeñ jest trochê dro¿szy, ale te¿ bez dramatu.

kml
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-05-30 09:11:48
Autor: Pichu
On 30 Maj, 18:05, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U¿ytkownik "Pichu" <pichu...@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶cinews:aa8bbaa6-3a17-43cd-b6ba-1caaa63c625434g2000prs.googlegroups.com...
[...]

kmlhttp://endurorider.plBeskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Tyle, ¿e ten amorek nie ma k±pieli olejowej i jest na sprê¿ynie
powietrznej. Wiêc tylko smary wchodz± w grê. A £T-43 jako zagêszczacz
ma u¿yty lit który powoduje korozje magnezowych goleni (takie w³a¶nie
mam) wiêc odpada. Jakie¶ inne propozycje??

Data: 2010-05-30 09:26:48
Autor: Przemek
On 30 Maj, 18:11, Pichu <pichu...@gmail.com> wrote:

[...]

Motorex Bike Grease 2000, RST ma jaki¶ smar, PrepM Manitou. Najtaniej
i chyba najlepiej wychodzi Motorex(s³ysza³em od pacownika Velo, ¿e w
serwisach najczê¶ciej go w³a¶nie u¿ywaj±, zamiast FL)...

pozdr
Przemek

Data: 2010-05-30 10:23:51
Autor: Pichu
On 30 Maj, 18:26, Przemek <przemyslaw...@gmail.com> wrote:
> [...]

i chyba najlepiej wychodzi Motorex(s³ysza³em od pacownika Velo, ¿e w
serwisach najczê¶ciej go w³a¶nie u¿ywaj±, zamiast FL)...

i chyba w³a¶nie na ten siê zdecydujê, bo raczej nic tañszego ju¿ nie
znajdê...

Data: 2010-05-30 19:32:06
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:da6b4c36-3ee8-4509-97fd-a9e00e84e6feq36g2000prg.googlegroups.com...

[...]
-- --

To co z tego, ¿e nie ma k±pieli olejowej i ¿e jest na sprêzynie? Z jakiego powodu tylko smary wchodz± w grê? Do tej pory mieli¶my na preclu smary z litem, który rozpuszcza³ elastomery - kto pamiêta rêka do góry :) Teraz mam smar, przez który koroduja golenie magnezowe LOL :) Naprawde chcia³bym zobaczyæ co¶ takiego na ¿ywo. Smar, przez który koroduje magnezowy odlew :) Dobrze, ¿e moje wszystkie RST i duro nie wiedz±/dzia³y, ¿e maj± skorodowaæ do tego smaru.

BTW: sk±d masz tak± informacjê?

Smar RST jest ok, ale WY£¡CZNIE je¿eli jest CIEP£O. W czasie ujemnych temperatur gêstnieje na ko¶æ i widelec zamarza. Przez chwilê mia³em smar Manitou, ale to by³o dawno i nie prawda. Nie przypominam sobie ¿eby by³ szczególnie dobry. Ot smar po prostu.

Data: 2010-05-30 11:19:09
Autor: Pichu
On 30 Maj, 19:32, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U¿ytkownik "Pichu" <pichu...@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶cinews:da6b4c36-3ee8-4509-97fd-a9e00e84e6feq36g2000prg.googlegroups.com...

[...]

Ano st±d: http://www.forumrowerowe.org/topic/12405-bebechy-amora-czym-poszczegolne-smarowaae/

Zacytuje je¶li komu¶ nie chce siê wchodziæ:

napisz jaki to amor, marka/model
Uwa¿aj z u¿ywaniem zwyk³ego smaru. Musi to byæ smar który nie zawiera
LITU. Nie wiem na co ma wp³yw ten ca³y LIT, ale mo¿e mieæ na:
magnezowe golenie dolne, mog± siê ³atwiej utleniaæ (rdzewieæ) lub
negatywny wp³yw na pow³okê teflonow±. Jedno i drugie ³atwo uszkadza
siê w amorku, i byæ mo¿e ma to zwi±zek z Litem

Z litem tak jest niestety ¿e jest bardziej aktywny od magnezu i dzieje
siê tak jak napisa³ Cath. Ale bez nerwów wyczy¶ci siê przecie¿ :) nie
jest znowy tak ¿e po kilku dniach wy¿re wszystko ;)

czyli dzia³a na magnez.
Widzia³em ca³± rzeszê Rock Shocków z chropowatymi goleniami od ¶rodka.
G³ównie modele z lat 96-99. By³y tak ¿e Manitou. Jeden mia³ prze¿arte
golenie na wylot (to R.S. Judy z 96 roku). Dlatego tak wa¿ne jest
u¿ywanie w³a¶ciwego smaru.
To uroki magnezu.
Dodam, ¿e magnez koroduje równiez od tlenu. Golenie fabrycznie
zabezpieczone s± przed tym, ale nie na wieki, pow³oka prêdzej czy
pó¼niej niszczy siê.

Data: 2010-05-30 11:25:11
Autor: Pichu
On 30 Maj, 20:19, Pichu <pichu...@gmail.com> wrote:
> [...]

Dodam, ¿e magnez koroduje równiez od tlenu. Golenie fabrycznie
zabezpieczone s± przed tym, ale nie na wieki, pow³oka prêdzej czy

i Jeszcze tu:

Konserwacja Amortyzatora

Podstawa to sprawdzanie czysto¶ci goleni pod ochraniaczami - s± one
wykonywane z gumy lub neoprenu. Nale¿y usun±æ stamt±d wszystkie
zanieczyszczenia i posmarowaæ goleñ z zewn±trz smarem - jednak z
umiarem. Nale¿y u¿ywaæ tylko smarów do amortyzatorów - nie zawieraj±
one litu, który powoduje rozpuszczanie magnezowych goleni.
Nie polecam w naszych warunkach zdejmowania ochraniaczy z goleni.
Je¶li natomiast kupujecie seryjny amortyzator bez ochraniaczy to od
razu je sobie sprawcie.

Co nam potrzeba:
* klucze ampu³owe 4 i 8 mm
* klucz do wykrêcenia regulatorów napiêcia wstêpnego (je¶li nie
posiadacie to mo¿na u¿yæ "¿aby" hydraulicznej)
* trochê starych szmat lub papierowych rêczników + benzyna
ekstrakcyjna
* smar do amortyzatorów i tylko taki - osobi¶cie polecam Judy Butter

Zaczynamy.
1. Zdejmujemy ko³o, okablowanie od licznika je¶li jest oraz zdejmujemy
linkê hamulca - mo¿na wyj±æ ca³o¶æ z klamki.
2. Pokrêt³a regulacji napiêcia wstêpnego rozkrêcamy na minimum.
Wykrêcamy te plastikowe co¶. Je¶li nie macie specjalnego klucza to
zróbcie to "¿ab±" hydrauliczn± .
3. Wyci±gamy co tam mamy w ¶rodku. Nastêpnie ¶ciskamy ca³y
amortyzator. Mo¿emy teraz wsadziæ od góry klucz ampu³owy 8 mm i od
spodu odkrêciæ ¶ruby trzymaj±ce golenie.
4. Wyci±gamy dolne golenie i ¶ci±gamy ochraniacze z goleni.
5. ¦ci±gamy gumowe odboje z prowadnic dziêki temu mo¿emy je wyj±æ z
górnych goleni.
6.Czyszczenie - najlepiej u¿yæ papierowych rêczników.
7. Sk³adamy amortyzatora jednocze¶nie pamiêtaj±c o tym aby na³o¿yæ
smar. Smar nak³adamy na ¶lizgi i w okolice uszczelek. Na górnych
goleniach mo¿emy rozsmarowaæ niewielk± jego ilo¶æ - symbolicznie i tak
zgarn± go uszczelki.
8. Pamiêtajcie o smarowaniu gwintów.

Data: 2010-05-30 20:48:55
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:da57956a-47c0-42e2-b8e9-2707ae446014q39g2000prh.googlegroups.com...

[...]
-- -

Co za BZDURA z rozpuszczaniem magnezu! Jak podobaj± Ci siê takie instrukcje to u mnie na stronie masz obni¿anie duro, które zosta³o z³o¿one na £T-43 zawiraj±cym, o zgrozo, LIT! I dzia³a!

Data: 2010-05-30 11:59:15
Autor: Pichu
On 30 Maj, 20:48, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U¿ytkownik "Pichu" <pichu...@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶cinews:da57956a-47c0-42e2-b8e9-2707ae446014q39g2000prh.googlegroups.com...

[...]

To zapytam inaczej. Dlaczego producenci smarów przeznaczonych do
smarowania amorków np finish line dodaj± adnotacjê, ¿e produkt nie
zawiera litu??

Data: 2010-05-30 21:06:51
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:36e21d28-26de-47c2-b302-7fcb4313d93fa16g2000prg.googlegroups.com...

[...]

Szczerze: bo kto¶ kiedy¶ uzna³/napisa³/rozpropagowa³ teoriê, ¿e lit jest z³y (widaæ, ¿e ta opinia ma siê nadal dobrze o_0) i nale¿y siê go wystrzegaæ w zastosowaniach rowerowych. Producent realizuje zapotrzebowanie rynku i konsumenta: ma byæ bez litu - jest bez litu.

Data: 2010-05-30 12:26:24
Autor: Pichu
On 30 Maj, 21:06, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U¿ytkownik "Pichu" <pichu...@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶cinews:36e21d28-26de-47c2-b302-7fcb4313d93fa16g2000prg.googlegroups.com...

> [...]

kmlhttp://endurorider.plBeskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Ok, mo¿e i nie szkodzi ale mimo wszystko wolê co¶ bez litu :P

Biorê tego Motorexa Bike Grease :)

Data: 2010-05-30 21:30:04
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora
U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:b60bc4ba-e3dd-4540-a5f0-3bcfb34cc1ac42g2000prb.googlegroups.com...

Ok, mo¿e i nie szkodzi ale mimo wszystko wolê co¶ bez litu :P

Biorê tego Motorexa Bike Grease :)
--

bêdzie ok :)

Data: 2010-05-30 20:34:34
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora
Dnia 30.05.2010 20:19 u¿ytkownik Pichu napisa³ :
[...]

Znaczy co? Smar mechanicznie uszkadza ten teflon? Bo innej mo¿liwo¶ci
nie ma.

Jedno i drugie ³atwo uszkadza
siê w amorku, i byæ mo¿e ma to zwi±zek z Litem

Bzdura, teflon wcale nie tak ³atwo uszkodziæ, przynajmniej chemicznie.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-05-30 20:46:45
Autor: kml
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora

U¿ytkownik "Pichu" <pichulec@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:d1bd7683-c7d5-4b37-8976-9b3dddcd0649g39g2000pri.googlegroups.com...
[...]

Materia³ na urban legend. To nie s± fakty tylko spekulacja i to cienkie strasznie. Ewidentnie widaæ tu elementy teori "lit zjada elastomer" o której wczesniej wspomina³em, ale autor nie zna³ ca³o¶ci a zapamiêta³ tylko fragmenty.

Z litem tak jest niestety ¿e jest bardziej aktywny od magnezu i dzieje
siê tak jak napisa³ Cath. Ale bez nerwów wyczy¶ci siê przecie¿ :) nie
jest znowy tak ¿e po kilku dniach wy¿re wszystko ;)

Ani razu nie widzia³em w ¿adnym RST, które pracowa³y najd³u¿ej na £T etc negatywnego wp³ywu SMARU na stan goleni dolnych.

czyli dzia³a na magnez.

Sk±d przekonanie, ¿e dzia³a? Z jednego posta na forum? Do tej pory nie widzia³em ¿adnego przypadku na jakikolwiek "metalu" gdzie z³y smar powodowa³by uszkodzenie powierzchni. Wykluczam zapieczenie elementów nie posmarowanych smarem miedziowym a pracuj±cych w bardzo wysokiej temperaturze oraz stosowanie smaru, który nie nadaje siê do wykonywanej pracy czyli ³o¿ysko posmarowane wazelin± techniczn± etc.

[...]

Wiesz dlaczego tak siê dzia³o z rocznikami do 99r? Bo mia³y GÓWNIANE uszczelki przeciwkurzowe, które zosta³y potem zmienione czego wynikiem jest brak os³on w postaci gumowych harmonijek a mimo to bebechy widelca s± czyste. RS o którym mówisz by³ w gazecie jakiej¶ (bodaj¿e Bb) i to by³ Indy C (chyba) pêkniêty w po³owie goleni dolnych (bia³o niebieski) To uszkodzenie nie powsta³o od smaru tylko od zapuszczenia widelca czyli wody stoj±cej w ¶rodku - co¶ mi ¶wita w g³owie, ¿e to by³a woda z sol± a wide³ zdech³ po zimie. Mia³em w rêkach kiedy¶ JUDY SL z pêkniêt± podkow± na wysoko¶ci uszczelki przeciwkurzowej i to by³o mechaniczne uszkodzenie a nie wp³yw smaru. W ¿aden sposób nie jestem w stanie wyobraziæ sobie jak smar za³atwia golenie dolne.

To uroki magnezu.
Dodam, ¿e magnez koroduje równiez od tlenu. Golenie fabrycznie
zabezpieczone s± przed tym, ale nie na wieki, pow³oka prêdzej czy
pó¼niej niszczy siê.

Po pierwsze to nie jest czysty magnez bo ten utlenia siê momentalnie i znika tylko stopy zawieraj±ce magnez. Uszkodzenia mechaniczne odlewu mo¿e w postaci ubytku lakieru mo¿e mieæ wp³yw na ¿ywotno¶æ ca³ego elementu i dlatego producenci zalecaj± konserwacje powierzchni, które zosta³y splanowane (np mocowanie hamulca) woskiem czy inn± past±, która pokryje powierzchnie i odizoluje od czynników zewnêtrznych.

We¼ do rêki nowy widelec, rozbierz go i obejrzyj sobie golenie w ¶rodku - tam nie ma ¿adnych ekstra zabezpieczeñ.

Naprawdê amortyzator to nie jest szyba czo³owa w samochodzie, gdzie lusterko przyklejone za mocnym klejem potrafi "pêkn±æ" szybê. U¿ywam £T-43 od dawna i z ca³± odpowiedzialno¶ci± stwierdzam, ¿e nie zauwa¿ylem ¿adnego negatywnego wp³ywu na jakikolwiek element amortyzatora. Uwa¿am, siê za osobê otwart± na ró¿ne wiadomo¶ci, ale smar, który niszczy golenie dolne to jest taki nius, którego nie jestem w stanie potraktowaæ powa¿nie.

Oczywi¶cie jest to Twój widelec i mo¿esz u¿ywaæ czego chcesz, ale _KA¯DY_ smar rowerowy ma swój odpowiednik pod inn± nazw± w chemii motocyklowej/samochodowej tyle, ¿e czasami bardzo ciê¿ko to kupiæ w Polska. Motorex na pewno Ci krzywdy w bebechy nie zrobi, ale mo¿esz spokojnie poeksperymentowaæ z ró¿nymi smarami.

Prêdzej wykoñczysz widelec brakiem konserwacji ni¿ z³ym smarem. Najgorsza jest stoj±ca w ¶rodku woda oraz woda i piasek, które niszcz± ruchome elementy.

Data: 2010-05-31 07:03:17
Autor: Tomek
Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora
kml pisze:
:) Teraz mam smar, przez który koroduja golenie magnezowe LOL :) BTW: sk±d masz tak± informacjê?

U mnie w instrukcji do starego rst twierdz±, ¿e smary litowe mog± uszkadzaæ uszczelki - ale nie pozwoli³em uszczelkom przeczytaæ tej instrukcji, wiêc chyba o tym nie wiedz± :).

Jaki smar sta³y do smarowania lag amortyzatora