Jaki termin rÄ?kojmi

Data: 2011-02-01 21:29:05
Autor: Navy
Jaki termin rÄ?kojmi
Kto z Grupowiczów może mi potwierdzić jak długo trwa rękojmia /uznanie za towar niezgodny z umową/?
W październiku 2010 skończyła mi się roczna gwarancja na iPhona. Przez cały ten okres nie korzystałem z dobrodziejstwa gwarancji, ale od jakiegoś miesiąca podczas rozmowy telefonicznej - w jej 8 10 minucie trwania telefon się resetuje i wówczas czekać muszę, aż system się "podniesie". W sprawie tej udałem się do Salonu Sprzedaży Ery, gdzie poinformowano mnie, że z rękojmi mogę skorzystać tylko wówczas, gdy w pierwszych miesiącach zgłaszałbym już kłopoty techniczne z tym telefonem, to i owszem miałbym szanse na rękojmę. Uznałem takie wytłumaczenia za co najmniej dziwne, bo gdyby tak było już wówczas skorzystałbym z gwarancji, a nie czekał do jej konca.
W necie natomiast wyczytałem, że od chwili stwierdzenia towaru za niezgodnego z umową mam termin do dwóch miesięcy by fakt ten zgłosić, ale nigdzie się nie piszę, że coś wydarzyć się musi przez pierwsze 6 miesięcy.
ProszÄ™ o opinie
Pozdrawiam
Navy

ps. dla zagorzałych przeciwników iPhonów, powiedzmy, że piszę o Noki, Motoroli i in. sprzęcie GSM
;-)

Data: 2011-02-01 21:37:33
Autor: Czarek
Jaki termin r?kojmi
W dniu 01-02-2011 21:29, Navy napisał/a:
Kto z Grupowiczów może mi potwierdzić jak długo trwa rękojmia /uznanie
za towar niezgodny z umow±/?

"rękojmia" - sprzęt kupowany "na firmę" - 12 miesięcy
"niezgodno¶ć towaru z umow±" - sprzęt kupowany "prywatnie" - 24 miesi±ce

W paĽdzierniku 2010 skończyła mi się roczna gwarancja na iPhona. Przez
cały ten okres nie korzystałem z dobrodziejstwa gwarancji, ale od
jakiego¶ miesi±ca podczas rozmowy telefonicznej - w jej 8 10 minucie
trwania telefon się resetuje i wówczas czekać muszę, aż system się
"podniesie". W sprawie tej udałem się do Salonu Sprzedaży Ery, gdzie
poinformowano mnie, że z rękojmi mogę skorzystać tylko wówczas, gdy w
pierwszych miesi±cach zgłaszałbym już kłopoty techniczne z tym
telefonem, to i owszem miałbym szanse na rękojmę. Uznałem takie
wytłumaczenia za co najmniej dziwne, bo gdyby tak było już wówczas
skorzystałbym z gwarancji, a nie czekał do jej konca.

I dobrze uznałe¶.
Je¶li problem wyst±pi w czasie pierwszych 6 miesięcy od zakupu to przyjmuje się, że wada/usterka istniała już w momencie zakupu, je¶li usterka ujawniła się po 6 miesi±cach to użytkownik musi udowodnić, że usterka była już w chwili zakupu - to dotyczy "niezgodno¶ci z umow±" nie wiem jak to wygl±da w przypadku "rękojmi"

Chyba nie namieszałem za bardzo, je¶li jest inaczej to niech mnie kto¶ poprawi.

--
Cz.

Data: 2011-02-01 20:51:00
Autor: Olgierd
Jaki termin r?kojmi
On Tue, 01 Feb 2011 21:37:33 +0100, Czarek wrote:

Jeśli problem wystąpi w czasie pierwszych 6 miesięcy od zakupu to
przyjmuje się, że wada/usterka istniała już w momencie zakupu, jeśli
usterka ujawniła się po 6 miesiącach to użytkownik musi udowodnić, że
usterka była już w chwili zakupu - to dotyczy "niezgodności z umową" nie
wiem jak to wygląda w przypadku "rękojmi"

W przypadku rękojmi ciężar dowodu zawsze spoczywa na kupującym. I ważne zastrzeżenie: rękojmia (podobnie jak niezgodność towaru z umową) dotyczy wyłącznie wad, które istniały w momencie kupna towaru. Jeśli coś się popsuło później -- zostaje nam gwarancja.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-02-02 11:17:10
Autor: Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)
Jaki termin rÄ?kojmi
On 02/01/2011 09:51 PM, Olgierd wrote:
[...]

W przypadku kupna innego niż 'na firmę' nie ma mowy o żadnej 'rękojmi'.

M.

Data: 2011-02-02 10:34:29
Autor: Olgierd
Jaki termin r?kojmi
Dnia Wed, 02 Feb 2011 11:17:10 +0100, Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)
napisał(a):

W przypadku rękojmi ciężar dowodu zawsze spoczywa na kupuj±cym.

W przypadku kupna innego niż 'na firmę' nie ma mowy o żadnej 'rękojmi'.

Nie zmienia to faktu, ze ciężar dowodu spoczywa na kupuj±cym.

Data: 2011-02-02 12:20:03
Autor: J.F.
Jaki termin r?kojmi
On Wed, 2 Feb 2011 10:34:29 +0000 (UTC),  Olgierd wrote:
[...]

Z tym ze w miare latwo udowodnic ze telefon sie zawiesza po 10
minutach rozmowy, o ile robi to zawsze. Trudniej udowodnic ze wynika to z niezgodnosci z umowa tkwiaca w
towarze w chwili wydania.

Co prawda i rekojmia byla tak naprawde na wady ukryte.
Analiza bilingow (tylko musialby nabywca je dostarczyc), jedna dluzsza
rozmowa po sprzedazy - i juz mozna twierdzic ze wada w momencie
sprzedazy nie wystepowala.

J.

Data: 2011-02-02 14:04:40
Autor: Michal Jankowski
Jaki termin r?kojmi
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

[...]

O przepraszam, aparat się zawiesza dopiero po wpisaniu ponad 127
numerów do ksi±żki. 8-)

  MJ

Data: 2011-02-02 14:39:33
Autor: J.F.
Jaki termin r?kojmi
On Wed, 02 Feb 2011 14:04:40 +0100,  Michal Jankowski wrote:
[...]

Jest to mozliwe, podobnie jak np stwierdzenie ze ma 4GB ram podczas
gdy ma 2, albo ze ma GPS podczas gdy naprawde wcale go nie ma.

I wtedy ustawa o niezgodnosci z umowa pasuje jak najbardziej.
(pod warunkiem oczywicie ze gdzies w instrukcji jest zapis ze ksiazka
ma pojemnosc choc 130 numerow)

J.

Data: 2011-02-02 10:52:05
Autor: januszek
Jaki termin rÄ?kojmi
Michal Dwuznik (Michał Dwużnik) napisa?(a):

[...]

W przypadku kupna innego niż 'na firmę' nie ma mowy o żadnej 'rękojmi'.

A kiedy jeden obywatel kupuje od drugiego obywatela to co? ;)

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-02-02 12:28:14
Autor: Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)
Jaki termin rÄ?kojmi
On 02/02/2011 11:52 AM, januszek wrote:
Michal Dwuznik (Michał Dwużnik) napisa?(a):

[...]

W przypadku kupna innego niż 'na firmę' nie ma mowy o żadnej 'rękojmi'.

A kiedy jeden obywatel kupuje od drugiego obywatela to co? ;)

Nie na temat, gdyż rzeczony iPhone był kupiony 'po konsumencku'.

M.

Data: 2011-02-02 11:57:20
Autor: januszek
Jaki termin rÄ?kojmi
[...]

To po kiego to zdanie o kupnie innym niĹĽ 'na firmÄ™'?

j.

Data: 2011-02-02 13:03:04
Autor: Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)
Jaki termin rÄ?kojmi
On 02/02/2011 12:57 PM, januszek wrote:
[...]

Dla pokazania dlaczego nie ma mowy o rękojmi w tym przypadku.

M.

Data: 2011-02-02 12:58:47
Autor: januszek
Jaki termin rÄ?kojmi
[...]

Acha, ale to nie na temat przeciez... ;P Nawiasem mowiac co w sytuacji kiedy ten kupiony w sprzedazy konsumenckiej iPhone jest uzywany w dzialalnosci zawodowej bo kupujacy ma tez dzialalnosc gospodarcza? O czym wtedy bedzie mowa?

j.

Data: 2011-02-02 14:41:06
Autor: J.F.
Jaki termin r?kojmi
On 2 Feb 2011 13:58:47 +0100,  januszek wrote:
[...]

A faktura jest na jaki podmiot ? Jan Kowalski, NIP 123-456-78-99, czy Jan Kowalski NIP 123-456-78-99
:-)

J.

Data: 2011-02-06 02:32:24
Autor: PlaMa
Jaki termin r?kojmi
On 2011-02-02 11:17, "Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)" wrote:

W przypadku rękojmi ciężar dowodu zawsze spoczywa na kupuj±cym.
W przypadku kupna innego niż 'na firmę' nie ma mowy o żadnej 'rękojmi'.

hmm? Kupiłem jako Jan Kowalski samochód od Michała Nowaka, w umowie zaznaczone było, że pojazd jest wolny od wad - okazało się, że ma zajechane całe zawieszenie.

Teraz wg. Ciebie nie mogę na podstawie rękojmi reklamować usterek? Żadna firma w transakcji udziału nie brała.

Data: 2011-02-06 12:53:25
Autor: J.F.
Jaki termin r?kojmi
On Sun, 06 Feb 2011 02:32:24 +0100,  PlaMa wrote:
On 2011-02-02 11:17, "Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)" wrote:
[...]

Kolega skrocil za bardzo, oczywiscie miedzy dwoma osobami prywatnymi
rekojmia nadal jest. Ale zawieszenie to wada kiepsko ukryta i tu by trzeba wypowiedzi
doswiadczonego prawnika. Wiadomo ze uzywany pojazd to nie jest nowy i
rozne podzespoly sa juz czesciowo _zuzyte_.
No chyba ze sprzedawca napisal w ofercie "zawieszenie w stanie
idealnym" a nabywca nie sprawdzil przy zakupie.

J.

Data: 2011-02-07 00:54:33
Autor: Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)
Jaki termin rÄ?kojmi
On 2011-02-02 11:17, "Michal Dwuznik (Michał Dwużnik)" wrote:
[...]

Kolega pamiętał o czym pisał wątkotwórca.

M.

Data: 2011-02-04 22:20:46
Autor: mac66
Jaki termin r?kojmi
On 2011-02-01 21:37, Czarek wrote:
[...]

Ja kiedys kupilem kamere Canon (prywatnie) w RTV-EURO-AGD gwarancja byla na rok.
Po jakims 1.5 roku zauwazylem (a moze dopiero wtedy wyszlo) ze jak filmuje ciemne tło
to widac tzw gor±cy piksel
Poszedlem do sklepu i zlozylem reklamacje w zwiazku z niezgodnosci towaru z umow±
wyslali do serwisu - serwis uznal ze to wada i naprawili za darmo.
Wiec niekoniecznie wada musi wyjsc w  pierwszych 6 miesiacach, choc jak wyjdzie w ciagu tego pierwszego pol roku to jest latwiej.

Reklamujac niezgodnosc z umowa trzeba pamietac o:
- przede wszystkim trzeba zaznaczyc skladajac reklamacje ze chcemy skorzystac z ustawy konsumenckiej w zwiazku z niezgodnoscia towaru z umowa
wtedy sa korzystaniejsze terminy rozpatrzenia reklamacji
- wszystko brac na pismie - wazne sa daty
- klient wybiera czy chce naprawe czy wymiane (w sklepie czesto nie pytaja i wpisuja ze naprawa)
- jak mina 2 tygodnie od zlozenia reklamacji a sklep nie powiadomi o swojej decyzji (kwestie jak ma powiadomic mozna umiescic na pismie skladanym w zwiazku z reklamacja) oznancza to ze uznal reklamacje

Czasami warto sobie zadzwonic do federacji konsumentow porady sa darmowe i ludzie tam siedzacy potrafia poradzic na co nalezy zwrocic uwage skladajac reklamacje

Pozdrawiam
m.

Data: 2011-02-01 21:55:08
Autor: J.F.
Jaki termin r?kojmi
On Tue, 01 Feb 2011 21:29:05 +0100,  Navy wrote:
Kto z Grupowiczów może mi potwierdzić jak długo trwa rękojmia /uznanie za towar niezgodny z umow±/?

Jesli kupowales jako konsument, to rekojmii nie bylo i nie ma, za to
odpowiedzialnosc sprzedawcy trwa dwa lata .. ale z ograniczeniami.

W paĽdzierniku 2010 skończyła mi się roczna gwarancja na iPhona. Przez cały ten okres nie korzystałem z dobrodziejstwa gwarancji, ale od jakiego¶ miesi±ca podczas rozmowy telefonicznej - w jej 8 10 minucie trwania telefon się resetuje i wówczas czekać muszę, aż system się "podniesie". W sprawie tej udałem się do Salonu Sprzedaży Ery, gdzie poinformowano mnie, że z rękojmi mogę skorzystać tylko wówczas, gdy w pierwszych miesi±cach zgłaszałbym już kłopoty techniczne z tym telefonem, to i owszem miałbym szanse na rękojmę. Uznałem takie wytłumaczenia za co najmniej dziwne, bo gdyby tak było już wówczas skorzystałbym z gwarancji, a nie czekał do jej konca.
W necie natomiast wyczytałem, że od chwili stwierdzenia towaru za niezgodnego z umow± mam termin do dwóch miesięcy by fakt ten zgłosić, ale nigdzie się nie piszę, że co¶ wydarzyć się musi przez pierwsze 6 miesięcy.

Bo to bardzo kiepska ustawa jest :-)
Nic precyzyjnie nie opisuje i pozostawia pare sliskich miejsc.

-niezgodnosc z umowa - coz to dokladnie jest, i czy ktos obiecywal ze
nie sie zepsuje przez dwa lata ? Umowiliscie sie ze gwarancja jest na
rok :-)

-[tu akurat precyzyjnie] nabywca musi zglosic swoje zastrzezenia w
ciagu 2 miesiecy od zauwazenia niezgodnosci, wiec oczywiscie nie
mozesz twierdzic ze tak mial od poczatku. -towar ma byc wydany zgodny z umowa .. no i byl, bo przez rok byl
dobry, potwierdzasz.

-zapis ze przez 6 miesiecy domniemywa sie ... niektorzy tlumacza tak
ze jak pozew do sadu zlozysz w ciagu pol roku od sprzedazy to oni
musza udowodnic ze niezgodnosci w momencie wydania towaru nie bylo,
a jak po pol roku to ty - czyli opinia rzeczoznawcy, koszta itp.

Tyle teorii w wersji czepialskiej, a w praktyce: -zanies do rzeczoznawcy co sie sprawie i ajfonach zna,
-idz do Ery z reklamacja na pismie,
-jak Era na pismie odmowi, to idz do miejskiego rzecznika praw
konsumenta.

Rzeczoznawca niestety kosztuje, niby mozesz pominac, ale jak zobaczysz
"telefon byl zalany", to bardzo sie przyda opinia rzeczoznawcy wraz ze
zdjeciami ze naklejka kontrolna i widoczne bez rozbierania obwody na
dzien przed reklamacja nie nosila sladow zalania.
Czysty hazard :-)

J.

Jaki termin rÄ?kojmi