Jaki tryb SATA?

Data: 2017-07-28 02:31:19
Autor: JaNus
Jaki tryb SATA?
Usiłowałem na swym Dellu dodać (jako alternatywny do W-10) stareńkiego
Win-XP (co się nie powiodło). A ten archaiczny XP nie obsługuje
niektórych ustawień SATA, i aby zrobić instalację, to przełączyłem w
BIOS-ie ten SATA na ustawienie "Legacy". Acz jak ten cymbał zaniedbałem
rzeczy banalnej: zapamiętania tego, jakie było ustawienie tej opcji
pierwotnie. A do wyboru jest:
   [ ] RAID Autodetect / AHCI
   [ ] RAID Autodetect / ATA
   [ ] RAID On
   [x] Legacy

Gdzieś mi się o uszy obiło, że wybranie "mocno niewłaściwej" opcji może
okazać się baaardzo bolesne, bo gdy po jej ustawieniu nastąpi próba
zapisu do takiego dysku, to doprowadzi ona do całkowitego jego
skaszanienia, i można utracić wiele danych.
RAID'ować nie zamierzam, a jedynie chcę zapewni pełną szybkość działania
dysku, której nie daje (zdaje się) tryb "Legacy".

A jeszcze: do prób postawienia XP (na drugim dysku) może jeszcze wrócę,
więc jeśli zmiana trybu SATA uniemożliwi późniejsze jej cofnięcie (bo,
dajmy na to, dysk stanie się nieczytelny) to wspomnijcie mi o tym!

Data: 2017-07-28 12:19:39
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
No tak, ratowałem się obrazem dysku.

-- -- -

Data: 2017-07-28 17:55:44
Autor: ggs
Jaki tryb SATA?

"JaNus" <bez@adresu> wrote in message news:597a85d6$0$644$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Bez żadnego problemu na XP uruchomisz natywne SATA (czyli AHCI) pod warunkiem podania sterownika , którego XP "fabrycznie" wbudowanego nie ma w odróżnieniu od nowszych Windowsów.

Kłopotliwe mogą być jednak najnowsze chipsety lecz +/-  kilka lat wstecz powinno działać na XP.

Mówiąc o Intelu ostatnim pewnym driverem jest Intel RST 11.2.1006. Żadnej kaszany w plikach nie bedzie.

Data: 2017-07-28 20:01:26
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w BIOS) przy juz zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

-- -- -
Żadnej kaszany w plikach nie bedzie.

Data: 2017-07-28 21:32:02
Autor: Adam
Jaki tryb SATA?
W dniu 2017-07-28 o 20:01, ąćęłńóśźż pisze:
Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w BIOS) przy juz zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

-- -- -
Żadnej kaszany w plikach nie bedzie.

Da się.
Sam tak niejednokrotnie robiłem. Trochę trzeba w rejestrach pogrzebać i wymusić sterowniki.
Jednak ostatnio jak próbowałem, to mi już nie poszło. Nie wiem, czy zapomniałem sposobu, czy mostek jakiś nietypowy.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-28 22:46:31
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
Nie dasz rady lub dostaniesz Nobla.

-- -- -
Da się.

Data: 2017-07-29 10:24:33
Autor: ggs
Jaki tryb SATA?

"ąćęłńóśźż" <nie@dla.spamerow> wrote in message news:olg7r8$oge$1node2.news.atman.pl...
<Nie dasz rady lub dostaniesz Nobla.

Eee tam :

https://www.raymond.cc/blog/move-windows-xp-hard-drive-or-change-motherboard-without-getting-blue-screen-of-death/2/ - wskazaniem na Hiren's Boot.

99% zadziała .

Data: 2017-07-29 13:21:43
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
BSOD to ekran windows.
A to komputerowi się zatnie jeszcze przed ładowaniem win.
"No compatible disc present" czy jakoś tak.

-- -- -
move-windows-xp-hard-drive-or-change-motherboard-without-getting-blue-screen-of-death

Data: 2017-07-29 13:29:42
Autor: ggs
Jaki tryb SATA?

"ąćęłńóśźż" <nie@dla.spamerow> wrote in message news:olhr47$67k$1node2.news.atman.pl...
BSOD to ekran windows.
A to komputerowi się zatnie jeszcze przed ładowaniem win.
"No compatible disc present" czy jakoś tak.

Odpalasz Hiren's boota z CD lub z USB , Windows nie jest ładowany.

Data: 2017-07-30 23:15:50
Autor: sczygiel
Jaki tryb SATA?
W dniu piątek, 28 lipca 2017 22:46:34 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Nie dasz rady lub dostaniesz Nobla.

-- -- -
> Da się.

Da sie.
Robilem pare razy. Ale zalezy od sprzetu na jakim sie uruchamia.
Gdzie sie zgłosić po nagrode?

Data: 2017-07-31 13:31:14
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
A ja jestem księżniczką.

-- -- -
Robilem pare razy.

Data: 2017-07-31 06:50:43
Autor: sczygiel
Jaki tryb SATA?
W dniu poniedziałek, 31 lipca 2017 13:31:21 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
A ja jestem księżniczką.

Miło poznać :)

Data: 2017-07-28 23:25:28
Autor: JaNus
Jaki tryb SATA?
W dniu 2017-07-28 o 20:01, ąćęłńóśźż pisze:
Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w BIOS) przy juz zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

Chodzi mi o nieco inne podejście: nie jest mi pod XP-kiem niezbędne, aby
dysk działał jak błyskawica, tryb "Legacy" wystarczy mi w zupełności, bo
żadnych intensywnych operacji dyskowych XP mi robić nie musi. Dlatego,
gdy będę odpalał tego O-eS'a staruszka, to jedynie muszę wyłączyć w
biosie dysk z Win-10, i jaaazda!
Ale gdy chcę uruchomić dziesiątkę, to bym wolał, aby jednak dyski
pracowały z maksymalną wydajnością, czyli potrzebna jest mi któraś z
dwóch pierwszych opcji. Przypomnę, do wyboru jest:
   [ ]    RAID Autodetect / AHCI
   [ ]    RAID Autodetect / ATA
   - zgaduję, że trzeba wybrać AHCI?

Data: 2017-07-29 22:00:30
Autor: Mark
Jaki tryb SATA?
"JaNus" <bez@adresu> wrote in message news:597babc6$0$15208$65785112news.neostrada.pl...
[...]
Tak.
--
Mark
keitaro@pnet.pl

Data: 2017-07-29 23:29:29
Autor: JaNus
Jaki tryb SATA?
W dniu 2017-07-29 o 22:00, Mark pisze:
[...]

Ale, przypomnę, chodzi mi o to, czy można *wielokrotnie* i bezboleśnie
żonglować pomiędzy dwoma ustawieniami: AHCI i "Legacy", bez obawy, że to
doprowadzi do utraty danych?

Data: 2017-07-30 12:19:12
Autor: ąćęłńóśźż
Jaki tryb SATA?
Nie można, bo może doprowadzić.
Przed żonglowaniem zrób pełen obraz dysku.

-- -- -

Data: 2017-08-04 10:39:28
Autor: jakson
Jaki tryb SATA?
A do wyboru jest:
  [ ] RAID Autodetect / AHCI
  [ ] RAID Autodetect / ATA
  [ ] RAID On
  [x] Legacy

Nic sie nie skaszani przy Win10 + Legacy.
System moze ew. nie ruszyc - wtedy przestawiasz na AHCI (bo pewnie tak miales dla Win10) i uruchamiasz system jeszcze raz.
RAID z jednym dyskiem (pewnie w lapsie masz jeden) to w sumie to samo co AHCI, wiec system powinien rowniez na tym ruszyc.

Instalacaja XP na nowych sprzetach nie ma sensu - uruchomienie instalatora na AHCI moze nie byc az tak duzym problemem,
ale potem na 99% zaczna sie problemy (brak sterownikow).
Jest rok 2017 i takie rzeczy (stawianie XP) robi sie na wirtualnych maszynach.

Jaki tryb SATA?