Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza

Data: 2011-03-14 09:50:01
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
Witam,

W zasilaczu (ITX) mam tandetny, g艂o艣ny wentylator
8 cm- dwu偶y艂owy kabel. Po pod艂膮czeniu pod 7V w og贸le
nie raczy si臋 obraca膰.

Zamierzam zatem zmieni膰 go na inny model z trzypinow膮
wtyczk膮- podepn臋 do z艂膮cza p艂yty g艂贸wnej.

Priorytetem jest cicha praca (to jedyny wiatrak w komputerze),
dobrze by艂oby, gdyby mia艂 jaki艣 zakres u偶ytecznych obrot贸w
(np. 600-1300 obr/min)- b臋dzie sterowany w zale偶no艣ci od
temperatury procesora. Wydajno艣膰 nie musi powala膰,
sprz臋t: Intel D410PT (z wlutowanym Atomem 1,66 GHz),
HDD WD Green 500 GB, nagrywarka (okazjonalnie u偶ywana),
zasilacz 200W (i tak za du偶o...).

I teraz pytanie: jaki wiatrak? Przegl膮daj膮c dost臋pne
oferty widz臋 takie cudo jak AAB Cooling (jako艣 nieufnie
spogl膮dam ;-), Artctic Cooling F8, SilentiumPC Zephyr,
Acutake Fan 80, Zalman ZM-F1 czy wreszcie Be quiet
SilentWings albo Noiseblocker Blacksilent X1.

Co wybra膰? W opisie ka偶dy jest najcichszy i najlepszy,
艂o偶yska rewelacyjnie ciche i trwa艂e, a wydajno艣膰 taka,
偶e p臋d powietrza w艂osy rwie z g艂owy ;-)

Oczywi艣cie nie chcia艂bym wyda膰 100 z艂 na wentylator-
my艣l臋, 偶e 30 z艂 jest rozs膮dn膮 granic膮...

--
Dominik (& k膮pany)
"Wszyscy chc膮 naszego dobra. Nie dajmy go sobie zabra膰." (S.J. Lec)

Data: 2011-03-15 15:04:04
Autor: Q
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
W zasilaczu (ITX) mam tandetny, g艂o艣ny wentylator
8 cm- dwu偶y艂owy kabel. Po pod艂膮czeniu pod 7V w og贸le
nie raczy si臋 obraca膰.

dziwne - jak pod 12v halasuje, to na 5v powinien pojsc,
ale do rzeczy:

padl mi kiedys wiatrak na procesorze, to kupilem najtanszy, tzn.:
http://www.gral.pl/SilentiumPC+Zephyr+80_241.html

przez wiekszosc czasu chodzi bezszelestnie (tnz. 400-600 rpm -
- ile dokladnie - nie wiem, bo plyta pokazuje tylko od 600 rpm;

max ustawilem na 1200 rpm i w nocy, przy otwartej obudowie slychac go,
ale tragedii nie ma a naprawde jestem wyczulony na halas :)

Data: 2011-03-16 07:16:35
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
W dniu 15-03-2011 15:04, Q rzecze:

dziwne - jak pod 12v halasuje, to na 5v powinien pojsc,

Ja wiem, 偶e powinien. Ale on bezczelnie i na 7V nie chce
(a偶 z rozpaczy podpi膮艂em woltomierz, by sprawdzi膰,
czy nie machn膮艂em si臋 w kabelkach). Przy w艂膮czaniu 艂opaty
drgn膮 i tyle. A z wyci膮ganiem wniosk贸w, 偶e skoro ha艂asuje
na 12V to p贸jdzie na 5 bym si臋 nie 艣pieszy艂- mo偶e na przyk艂ad
by膰 przytarty ;-) (a swoj膮 drog膮 to nowy sukinkot).

padl mi kiedys wiatrak na procesorze, to kupilem najtanszy, tzn.:
http://www.gral.pl/SilentiumPC+Zephyr+80_241.html

Czyli Zefirek si臋 sprawdza?

Aha, wczoraj jeszcze dok艂adnie pomierzy艂em gada, bo co艣
mi chudo wygl膮da艂- i faktycznie, ma ca 13 mm grubo艣ci- to mocno
ogranicza dost臋pny wyb贸r :-) Kupi艂em wi臋c jakiego艣 Bestfana
Slimline (80x80x10), bo tylko taki by艂 z cienkich.
Jak dojdzie- potestuj臋.

Data: 2011-03-16 13:57:02
Autor: Q
[...]

racja, ale "dyga"?
to pewnie ruszy na te 7v/5v tylko musisz mu dorobic
uklad startu, co np. daje 12v przez 2s, np. na 555 ;)

ps
zefira wpierdzielilem rowniez w zasilacz (12cm), bo halasowal
(tzn. byl cichy, ale nie w nocy przy zamknietym oknie :)
i podlaczylem go pod 5v a nie pod 12v i krecil sie,
ale ruszal chyba tylko dzieki temu, ze byl nowy i bylo lato :)

i tu mialem zonka - balem sie, ze w zime ten wiatrak nie wystartuje,
ale chyba sie dotarl jakos, bo dziala i jest cichszy niz enermaxy za 300zl :)

Data: 2011-03-18 07:18:29
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
W dniu 16-03-2011 14:48, Q rzecze:

racja, ale "dyga"?
to pewnie ruszy na te 7v/5v tylko musisz mu dorobic
uklad startu, co np. daje 12v przez 2s, np. na 555 ;)

Ale po kiego? :-) Doszed艂 nowy, pod艂膮czy艂em do z艂膮cza
p艂yty g艂贸wnej, w BIOS ustawi艂em sta艂e PWM 70% nominalnego
(regulacja wg temp. procesora IMO nie ma sensu, raczej
bardziej (i stale) si臋 grzeje zasilacz ni偶 procesor).

Jest OK- cicho (wiatrak ma 850-900 obrot贸w),
dwugodzinny stress-test za pomoc膮 2xcpuburn zagrza艂
procesor do ca艂ych 49 stopni, zasilacz te偶 tylko troch臋
ciep艂y. Dodatkowo mam kontrol臋 obrot贸w wiatraka
niedost臋pn膮 w przypadku tylko zmniejszenia
napi臋cia standardowemu wentylatorowi (dwukabelkowy).

Niestety teraz s艂ycha膰 dysk... ;-)

Data: 2011-03-18 22:04:31
Autor: Q
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
Jest OK- cicho (wiatrak ma 850-900 obrot贸w)

u mnie to polowa skali, ale ujdzie ;)

Niestety teraz s艂ycha膰 dysk... ;-)

mam ten sam problem, ale te ssd drogie jak cholera...

ps
od jakiegos czasu zabieram sie do zlozenia htpc
i mam pytanie: jaka masz obudowe? :)
material hd puszczasz przez dxva?

ps2
kiedys chcialem  postawic system na karcie cf -
- system, tzn. xp embedded albo z wersji "cywilnej" zrobic emb.,
ale obecnie chyba to nie ma sensu - ssd, win7 :)

Data: 2011-03-22 08:47:05
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
W dniu 18-03-2011 22:04, Q rzecze:

Jest OK- cicho (wiatrak ma 850-900 obrot贸w)

u mnie to polowa skali, ale ujdzie ;)

Na 50% mia艂 300 obr. - stwierdzi艂em, 偶e troch臋 ma艂o.
Zawsze mog臋 jeszcze spowolni膰 (wystarczy przestawi膰 w BIOSie),
ale boj臋 si臋 o zasilacz. Jest oczywi艣cie za du偶y (200W) i boj臋
si臋, 偶e si臋 spoci. P艂yta z prockiem bierze max 35 W, dysk max 5W,
nagrywarka odpalana b. rzadko. Czyli zasilacz chodzi na 20% mocy
(przynajmniej oficjalnej), zatem sprawno艣膰 ma nie najlepsz膮.
My艣la艂em o picopsu, ale nie do艣膰, 偶e drogie, to jeszcze zapewne
jaki艣 wiatrak, cho膰by najwolniejszy, dla ch艂odzenia procka i tak
trzeba by da膰. Jak si臋 nie obr贸ci膰, dupa z ty艂u ;-)

Niestety teraz s艂ycha膰 dysk... ;-)

mam ten sam problem, ale te ssd drogie jak cholera...

No niestety. Ale to by problem rozwi膮za艂o definitywnie :-)

Na razie spr贸buj臋 go zawiesi膰 na gumkach, a jak nie pomo偶e,
mo偶e zabawi臋 si臋 w wyklejanie obudowy matami wyg艂uszaj膮cymi.
Nie mog臋 zamkn膮膰 dysku w obudowie 5.25, bo po prostu nie
ma miejsca (chyba, 偶e wyrzuc臋 nagrywark臋).

od jakiegos czasu zabieram sie do zlozenia htpc
i mam pytanie: jaka masz obudowe? :)

IN-WIN BP 655.

material hd puszczasz przez dxva?

a) nie ogl膮dam na tym HD (ani w og贸le film贸w- od tego jest
telewizor)
b) nie mam na tym Windows (i nawet mnie nie interesowa艂o, czy to
jest dla Linuksa, pono膰 tak: http://intellinuxgraphics.org/2010Q2.html)

kiedys chcialem postawic system na karcie cf -

Je艣li tylko "dla cicho艣ci", to nie ma sensu- du偶e CF kosztuj膮 tyle,
co SSD (bo wszak to praktycznie to samo).