Jaki wentylator procesora?

Data: 2009-06-03 08:45:07
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Witam,

Mam procesor Sempron LE1100 na płycie ASUS M2N-MX SE PLUS
w obudowie Chiefteca BS-02W-W-W, na razie z oryginalnym
wentylatorem.

Na jaki zamienić tenże oryginalny wentylator procesora?
Nie planuję na razie zmieniać procka, priorytetem jest
cisza, nie wydajność. Teraz jest nie najgorzej, ale mam
nadzieję, że dałoby się jeszcze coś jeszcze osiągnąć.

Zastanawiam się pomiędzy ARCTIC COOLING ALPINE 64 GT PWM,
a ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO PWM (niestety sporo
droższy). A może warto przyjrzeć się jeszcze czemuś innemu?

Dzięki za wszelkie uwagi.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 09:02:45
Autor: OMSON
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:

a ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO PWM (niestety sporo
droższy). A może warto przyjrzeć się jeszcze czemuś innemu?

Mam kilka tych w pracy na P4-kach (zamiast BOX-owych cooler'ków) i wcale takie ciche nie są (tylko nie wyją jak oryginały po prostu). ;)
No i wielkie to to... :)

Pzdr, OMSON

Data: 2009-06-03 09:20:41
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
OMSON napisał(a):

[...]

No właśnie wielkie powinno być cichsze (większy radiator i wentylator).
Ale skoro nie są cichsze od boxowych, to nie ma sensu...
Dzięki za opinię.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 10:34:36
Autor: OMSON
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:

[...]

Doprecyzuje - są o wiele cichsze od oryginałów ale nie dają całkowitej ciszy jakby ktoś oczekiwał.

Pzdr, OMSON

Data: 2009-06-03 09:40:24
Autor: BartekK
Jaki wentylator procesora?
OMSON pisze:
Dominik & Co pisze:

[...]

No to albo płyta nie steruje PWM tego wentylatora (wyłączone/brak), albo te P4 to jakieś 3GHz 125W grzałki, albo mieszają w zamkniętej obudowie gorącym powietrzem bez skutku, albo blaszki radiatora ci się pozapychały   kurzem/futrem (niestety, tego typu radiatory szybko się zapychają bo mają wąskie szparki między cienkimi blaszkami, kocie futro + kurz potrafi zapchać w parę dni...)

Data: 2009-06-03 10:36:00
Autor: OMSON
Jaki wentylator procesora?
BartekK pisze:

No to albo płyta nie steruje PWM tego wentylatora (wyłączone/brak), albo
Płyta alesraki wiec wiesz ;)
te P4 to jakieś 3GHz 125W grzałki, albo mieszają w zamkniętej obudowie
3,2GHz :)
gorącym powietrzem bez skutku, albo blaszki radiatora ci się pozapychały
no jak - mówię o wrażeniach zaraz po instalacji cooler'a:)

pzdr, OMSON

Data: 2009-06-03 10:01:38
Autor: Szarlih
Jaki wentylator procesora?
OMSON jest autorem poniższej notatki:

[...]

a regulacja obrotów? bo słyszałem już ten cooler na E7200 i E8400 i całkiem cichutkie były. bez OC sobie nieźle radzi.

do autora wątku: na Semprona to raczej Arctic Cooling Freezer 64 Pro pasuje, ten podany jest na LGA 775 Intela

No i wielkie to to... :)

no raczysz żartować, jeden z mniejszych tego typu.
nie mówiąc już o takich: http://xtreview.com/images/scythe%20Orochi%20(Scorc-1000)%2004.jpg

;)

--
                 _____
_______________/     \_______________    |GG: 2822174

Data: 2009-06-03 10:37:11
Autor: OMSON
Jaki wentylator procesora?
Szarlih pisze:

no raczysz żartować, jeden z mniejszych tego typu.
nie mówiąc już o takich: http://xtreview.com/images/scythe%20Orochi%20(Scorc-1000)%2004.jpg

Nie osłabiaj mnie :)To wygląda jak groteska :)

Pzdr, OMSON

Data: 2009-06-03 10:51:35
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Szarlih napisał(a):

do autora wątku: na Semprona to raczej Arctic Cooling Freezer 64 Pro

No tego właśnie miałem na myśli, pozajączkowało mi się.

A ten bezwiatrakowy Sonic Tower, warto zaryzykować?
Sempron mi chyba się nie zagotuje, nawet przy pełnej mocy?

Grafikę mam tylko tę zintegrowaną z płytą (GF 6100), dysk jeden.
W sumie wentylator od zasilacza powinien wystarczyć...

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 15:11:14
Autor: Doxent
Jaki wentylator procesora?
A ten bezwiatrakowy Sonic Tower, warto zaryzykować?
Sempron mi chyba się nie zagotuje, nawet przy pełnej mocy?

założe się, że dobrze chodziłby nawet z całkowicie wyjętym radiatorem tylko sam procesor w podstawce. W końcu to tylko 1900MHz i 45W TDP.

Data: 2009-06-03 15:54:59
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 15:11:14 +0200, Doxent napisał(a):

[...]

Maksymalna dopuszczalna temperatura tego procka to 55 - 65 stopni. Nie ma
mowy, żeby sam IHS odprowadził 45W przy tej temperaturze.

--
GLaF

Data: 2009-06-03 16:56:30
Autor: maX
Jaki wentylator procesora?

Użytkownik "GLaF" <glaf@niema.takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości news:83l6pgym642k$.14kjuk1t9wjd1$.dlg40tude.net...
[...]

65 st:
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=138&f1=AMD+Sempron%e2%84%a2&f2=LE-1100&f3=1900&f4=256&f5=AM2&f6=G1&f7=65nm+SOI&f8=45+W&f9=1600&f10=False&f11=False

Nie ma
mowy, żeby sam IHS odprowadził 45W przy tej temperaturze.

BOXowy wentylator do LE jest chyba 4-żyłowy. Wiec chyba można na sztywno ustawić najniższą predkość (tzn. żeby zwiększał obroty dopiero przy 65st).

Data: 2009-06-03 16:58:22
Autor: maX
Jaki wentylator procesora?

Użytkownik "maX" <aver@wywaltointeria.pl> napisał w wiadomości news:h062uq$vb0$1atena.e-wro.net...

[...]

No i można (jesli nie podkręcany) na sztywno zmniejszyć vcore. To dodatkowo obniży jego temperaturę.

Data: 2009-06-04 08:57:05
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
maX napisał(a):

No i można (jesli nie podkręcany) na sztywno zmniejszyć vcore. To dodatkowo obniży jego temperaturę.

O, to jest myśl. Dzięki.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-04 08:59:33
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
maX napisał(a):

BOXowy wentylator do LE jest chyba 4-żyłowy. Wiec chyba można na sztywno ustawić najniższą predkość (tzn. żeby zwiększał obroty dopiero przy 65st).

Tak, tak jest ustawione (najwyższa temperatura, od jakiej ma zwiększać obroty).

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-04 08:56:38
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Doxent napisał(a):

założe się, że dobrze chodziłby nawet z całkowicie wyjętym radiatorem tylko sam procesor w podstawce. W końcu to tylko 1900MHz i 45W TDP.

IMO małe szanse, miałem na początku jakąś kiepską pastę (płyta jeździła
do reklamacji, procek był wyjmowany) i przy kilkugodzinnej kompresji
mencoderem się przegrzewał (do autowyłączenia).

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 10:02:14
Autor: Andrzej Libiszewski
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 03 Jun 2009 09:02:45 +0200, OMSON napisał(a):

Dominik & Co pisze:

[...]

Musi być wielkie, jak ma być ciche :) Jak mawiał kobuszewski w pewnym
skeczu: "praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb" ;)

Ale z tym że to nie takie ciche to chyba jakiś problem ze sterowaniem
obrotami, mam athlonowską wersję tego chłodzika i spisuje się dobrze i
bezszelestnie.

--
|Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro
4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F,  Asus Xonar DX

Data: 2009-06-03 10:38:03
Autor: OMSON
Jaki wentylator procesora?
Andrzej Libiszewski pisze:

Ale z tym że to nie takie ciche to chyba jakiś problem ze sterowaniem
obrotami, mam athlonowską wersję tego chłodzika i spisuje się dobrze i
bezszelestnie.

Możliwe - to na tanich płytach ASRock'a siedzi...

Pzdr, OMSON

Data: 2009-06-03 09:42:47
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co napisał(a):

droższy). A może warto przyjrzeć się jeszcze czemuś innemu?

Jeszcze takie coś mi się rzuciło do oczu:
http://www.allegro.pl/item650314537_pasywne_thermaltake_sonic_tower_rev_2_s775_am2.html

Semprona chyba nie powinienem ugotować?

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 10:48:53
Autor: bosskg
Jaki wentylator procesora?
Użytkownik "Dominik & Co" <Dominik.Alaszewskinawirtualnejpolsce@invalid.com> napisał w wiadomości news:h059hn$r48$1inews.gazeta.pl...
Dominik & Co napisał(a):

[...]

http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=SCY+SCKTN-2000 lub tanszy
http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=PENTA+P7016
Bedzie cicho i wydajnie.
--
Pozdrawiam | Krzysiek
C2D E6550@3.2GHz | Thermaltake Mini Typhoon 90 | Asus P5K

Data: 2009-06-03 10:59:10
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
bosskg napisał(a):

http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=SCY+SCKTN-2000 lub tanszy
http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=PENTA+P7016

Pierwszy całkowicie bez regulacji obrotów, drugi z ręczną...

Bedzie cicho i wydajnie.

Dla mnie wystarczy cicho (ale naprawdę cicho, a nie
"no i musze powiedziec ze toszke on wyje i nic z tym sie nie
zrobic ale jak ktos gra to i tak tego nie slyszy"- z komentarza do
pierwszej pozycji...).

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-04 10:05:25
Autor: Arek Wołowicz
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:
bosskg napisał(a):

http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=SCY+SCKTN-2000 lub tanszy
http://www.proline.pl/sklep.php?prodid=PENTA+P7016

Pierwszy całkowicie bez regulacji obrotów, drugi z ręczną...

U mnie na Athlonie X2 4600 ten drugi sprawuje się rewelacyjnie.
Ustawiłem go tak, żeby nie było słychać. Temperatury w normie,
zobaczymy latem, jak na razie nie musiałem korygować obrotów.
Do semprona spokojnie wystarczy, raz ustawisz obroty i starczy.

Pozdrawiam,
Arek.

--
[ Arkadiusz Wołowicz      ]
[ wolek [at] epf [dot] pl ]

Data: 2009-06-05 08:09:23
Autor: Jan Strybyszewski
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:
Dominik & Co napisał(a):

[...]

Wedle tego co pisze AMD powinien dac rade na pasywnym dobrym chlodzeniu

Data: 2009-06-03 13:44:44
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 03 Jun 2009 08:45:07 +0200, Dominik & Co napisał(a):

Nie planuję na razie zmieniać procka, priorytetem jest
cisza, nie wydajność.

ARCTIC COOLING FREEZER 64 PRO PWM ma minimalnie 900 rpm, więc przy dobrze
wyciszonym kompie będzie go słychać. Ja do niego dodałem regulator i
dodatkowo sterowanie przez SpeedFan. Teraz w spoczynku ma 450 rpm, a w
stresie dochodzi chyba do 800 rpm (choć bez problemu mógłbym mu ustawić
mniejsze max. obroty i by się nie przegrzewał), przy czym temperatura
procka jest cały czas dość niska. Do ok. 600 rpm wentylator jest
praktycznie niesłyszalny z normalnej (roboczej) odległości w dobrze
wyciszonym kompie.
Jak chcesz mieć ciszę, to dla tego procka wystarczy Freezer + regulator,
nie trzeba aż Sonic Towera.

--
GLaF

Data: 2009-06-03 13:51:28
Autor: Andrzej Libiszewski
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 13:44:44 +0200, GLaF napisał(a):

[...]

Ale jak to minimalnie 900rpm? Mój w idle nie wykręca więcej niż 600-700rpm
a nie przeprowadzałem żadnych modyfikacji, w maksymalnym stresie nie
przekroczył 1250rpm.

Data: 2009-06-03 14:20:51
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 13:51:28 +0200, Andrzej Libiszewski napisał(a):

[...]

Freezer 64 czy 7? W specyfikacji 64 ma minimalnie 900 rpm i mniej więcej
tyle minimalnie miał u mnie. Byćmoże niektóre płyty mają większy niż
standardowy zakres regulacji obrotów i dlatego można na nich uzyskać
mniejsze obroty.

--
GLaF

Data: 2009-06-03 14:49:29
Autor: Andrzej Libiszewski
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 14:20:51 +0200, GLaF napisał(a):

[...]

Freezer 64 Pro, jak stoi w sygnaturce.

Data: 2009-06-03 15:59:09
Autor: BartekK
Jaki wentylator procesora?
Andrzej Libiszewski pisze:
ARCTIC COOLING FREEZER 64 PRO PWM ma minimalnie 900 rpm,
Ale jak to minimalnie 900rpm? Mój w idle nie wykręca więcej niż 600-700rpm
Byćmoże niektóre płyty mają większy niż
standardowy zakres regulacji obrotów
Freezer 64 Pro, jak stoi w sygnaturce (Gigabyte GA-MA69G-S3H)
Płyty gigabyte mają (w większości) 2 sposoby regulacji obrotów wentylatora (wybierane w biosie):
* PWM - regulacja dodatkowym sygnałem, wentylator cały czas zasilany 12v, i wtedy faktycznie minimum obrotów wynika z tego co jest w specyfikacji,
* Voltage czyli regulacja napięciem zasilania wentylatora (gdzieś w zakresie 7-12v, pwm wtedy jest cały czas na maks)
* oraz opcja AUTO - połączenie obu powyższych na raz (zmienia się równocześnie zasilanie wentylatora, oraz sygnał pwm), co daje w spoczynku zasilanie wentylatora 7v oraz zmniejszenie obrotów przez zerowy sygnał PWM, stąd twoje ~600rpm.

Data: 2009-06-03 17:34:48
Autor: Marcin Kocur
Jaki wentylator procesora?
Osoba BartekK napisała na pl.comp.pecet:

[...]

Skąd wiesz, że to połączenie, a nie wybór jednej z opcji (PWM/Voltage)? Bo w mojej instrukcji jest napisane tak:

Auto - BIOS autodetects the type of CPU fan you installed and sets the
optimal CPU Smart FAN control mode for it.

Marcin Kocur

Data: 2009-06-03 17:50:47
Autor: BartekK
Jaki wentylator procesora?
Marcin Kocur pisze:
[...]

Tak piszą, bo to brzmi dobrze i marketingowo. "bios sam wykrywa, taki mądry jest" - w praktyce bios steruje jednym i drugim, jak user nie wie co wybrać - to najbezpieczniej wybrać wszystko ;)
A realnie jak zmierzysz miernikiem/obejrzysz oscyloskopem to się okazuje że działa tak jak piszę ;) Tzn ten sam PWM z czipa windond steruje sygnałem pwm na 4pin oraz taktuje tranzystorek mosfet w zasilaniu wentylatora, który redukuje mu napięcie.

Data: 2009-06-03 15:04:28
Autor: Doxent
Jaki wentylator procesora?

Użytkownik "Dominik & Co" <Dominik.Alaszewskinawirtualnejpolsce@invalid.com> napisał w wiadomości news:h0565j$ce0$1inews.gazeta.pl...
[...]

oryginalny jest całkiem cichy o ile włączymy regulację obrotów w biosie. Sempron LE nie potrzebuje w zasadzie żadnego mocnego chłodzenia. Można nawet całkowicie zdjąć wentylator i zostawić sam radiator a chłodzenie uzyskać tylko z tego co wywieje ten w zasilaczu. Dodam tylko, że wentylatory w zasilaczach chiefteca są dość głośne i dobrze je wymienić na coś cichszego. Dobrze też wyjąć celofanową przegródkę która zasłania dokładnie połowę wentylatora (montują ją w większości chiefteków), swoją drogą nie wiem po co oni je tam dają, raz, że zmniejsza przepływ powietrza o połowę, dwa powoduje głośniejszą pracę wentylatora.

Data: 2009-06-03 16:01:52
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 15:04:28 +0200, Doxent napisał(a):

[...]

Żeby powietrze w tylnej części zasilacza się nie kisiło.

--
GLaF

Data: 2009-06-05 20:34:26
Autor: Artur Frydel
Jaki wentylator procesora?
Doxent wrote:

tylko z tego co wywieje ten w zasilaczu. Dodam tylko, że wentylatory w zasilaczach chiefteca są dość głośne i dobrze je wymienić na coś cichszego.

Możesz polecić jakiś konkretny model wentylatora?

--
Artur 'Bzyk' Frydel
In /dev/null no one can hear your scream

Data: 2009-06-05 22:42:03
Autor: marfi
Jaki wentylator procesora?
Użytkownik "Artur Frydel" <artur.frydel@gmail.com> napisał w wiadomości news:slrnh2j0aj.2u1.artur.frydellapt.bzyk.dyndns.org...
Doxent wrote:

tylko z tego co wywieje ten w zasilaczu. Dodam tylko, że wentylatory w
zasilaczach chiefteca są dość głośne i dobrze je wymienić na coś cichszego.

Możesz polecić jakiś konkretny model wentylatora?

Raczej powinieneś zapytać o jakiś inny model zasilacza zamiast "modernizować "odkurzacz" :)
Poważnie to ok rok temu po wymianie Chiefteca na BeQuiet miałem wrażenie, że komputer nie działa :)

--
marfi

Data: 2009-06-03 15:51:07
Autor: Kot Prezydenta
Jaki wentylator procesora?

[...]

A chcesz zwiękyszyć wydajnośc wentylatora czy kupic cichy ? bo te ktore wybrałeś to akurat są wentylatory słynace z wydajnosci

Data: 2009-06-04 09:10:26
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Kot Prezydenta napisał(a):

A chcesz zwiękyszyć wydajnośc wentylatora czy kupic cichy ? bo te ktore wybrałeś to akurat są wentylatory słynace z wydajnosci

Chcę kupić cichy. Może nie trafiłem z przykładami,
zatem proszę o inne sugestie :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-03 21:13:09
Autor: tomekr
Jaki wentylator procesora?

Miałem do czynienia z Freezer 64 (do AMD), Freezer 7 pro (do Intela) i Alpine 7 pro (do Intela). Wrażenia są następujące:
- Spośród płyt marki Gigabyte, MSI, Asus, Asrock tylko Gigabyte potrafił   wysterować tymi wentylatorami z na tyle małymi obrotami, że były niesłyszalne. Asrock był najgłośniejszy, Asus głośny, MSI tak sobie słyszalny.
- Podczas pracy z dużymi obrotami (np. minimalne w Asrocku to było 2000 obrotów minimalnie - 2500+ maksymalnie) wentylatory są ewidentnie głośne. Podczas pracy z minimalnymi obrotami (Gigabyte) - ciche.
- Freezer 7 pro do Intela sprawiał poważne problemy - przebieg powietrza w nim sprawiał że nie chłodził chipsetu, chipset się przegrzewał i zawieszał komputer. Musiałem wymienić na wentylator dmuchający w kierunku płyty, czyli Alpine 7 pro.
Z drugiej strony w płycie AMD z chipsetem AMD 790x temperatury chipsetu - niezależnie od chłodzenia CPU - są tak niskie, że spokojnie można byłoby zastosować pasywne. Nie wiem jak jest z Nvidią.

Czyli do cichego komputera ogólnie polecałbym:
- chłodzenie pasywne, jeżeli chłodzenie chipsetu się do niego nadaje (raczej tak w AMD, raczej nie w Intelach) - tutaj najlepsza jest Scythe Ninja
- płytę marki Gigabyte do chłodzenia aktywnego, ze względu na świetne sterowanie obrotami.

Data: 2009-06-04 09:18:38
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
tomekr napisał(a):

- płytę marki Gigabyte do chłodzenia aktywnego, ze względu na świetne sterowanie obrotami.

Mam Gigabyte GA-M61SME-S2
Taka będzie OK? Mogę podmienić...

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-05 08:08:40
Autor: Jan Strybyszewski
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:
[...]

Moze bez wiatraka ?  Podobno sie da..

Data: 2009-06-05 09:12:06
Autor: Dominik & Co
Jaki wentylator procesora?
Jan Strybyszewski napisał(a):

Moze bez wiatraka ?  Podobno sie da..

Zmierzę jeszcze dostępne miejsce w budzie i pewnie zanabędę
tego S(ł)onic Towera. Zawsze brak wentylatora jest lepszy
od wentylatora nawet najwolniejszego i najcichszego :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-05 10:27:16
Autor: Jan Strybyszewski
Jaki wentylator procesora?
Dominik & Co pisze:
[...]

Zanim kupisz wyproboj wlacz pomiar temperatury i zatrzymaj wiatrak na chwile i zobacz jak szybko i bardzo rosnie na tym radiatorze co jest.
Jesli wytrzyma chodz minute ... to dobry radiator wystarczy

Jaki wentylator procesora?