Jaki wentylator procesora?

Data: 2009-06-03 13:44:44
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 03 Jun 2009 08:45:07 +0200, Dominik & Co napisał(a):

Nie planuję na razie zmieniać procka, priorytetem jest
cisza, nie wydajność.

ARCTIC COOLING FREEZER 64 PRO PWM ma minimalnie 900 rpm, więc przy dobrze
wyciszonym kompie będzie go słychać. Ja do niego dodałem regulator i
dodatkowo sterowanie przez SpeedFan. Teraz w spoczynku ma 450 rpm, a w
stresie dochodzi chyba do 800 rpm (choć bez problemu mógłbym mu ustawić
mniejsze max. obroty i by się nie przegrzewał), przy czym temperatura
procka jest cały czas dość niska. Do ok. 600 rpm wentylator jest
praktycznie niesłyszalny z normalnej (roboczej) odległości w dobrze
wyciszonym kompie.
Jak chcesz mieć ciszę, to dla tego procka wystarczy Freezer + regulator,
nie trzeba aż Sonic Towera.

--
GLaF

Data: 2009-06-03 13:51:28
Autor: Andrzej Libiszewski
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 13:44:44 +0200, GLaF napisał(a):

[...]

Ale jak to minimalnie 900rpm? Mój w idle nie wykręca więcej niż 600-700rpm
a nie przeprowadzałem żadnych modyfikacji, w maksymalnym stresie nie
przekroczył 1250rpm.

--
|Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro
4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F,  Asus Xonar DX

Data: 2009-06-03 14:20:51
Autor: GLaF
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 13:51:28 +0200, Andrzej Libiszewski napisał(a):

[...]

Freezer 64 czy 7? W specyfikacji 64 ma minimalnie 900 rpm i mniej więcej
tyle minimalnie miał u mnie. Byćmoże niektóre płyty mają większy niż
standardowy zakres regulacji obrotów i dlatego można na nich uzyskać
mniejsze obroty.

--
GLaF

Data: 2009-06-03 14:49:29
Autor: Andrzej Libiszewski
Jaki wentylator procesora?
Dnia Wed, 3 Jun 2009 14:20:51 +0200, GLaF napisał(a):

[...]

Freezer 64 Pro, jak stoi w sygnaturce.

Data: 2009-06-03 15:59:09
Autor: BartekK
Jaki wentylator procesora?
Andrzej Libiszewski pisze:
ARCTIC COOLING FREEZER 64 PRO PWM ma minimalnie 900 rpm,
Ale jak to minimalnie 900rpm? Mój w idle nie wykręca więcej niż 600-700rpm
Byćmoże niektóre płyty mają większy niż
standardowy zakres regulacji obrotów
Freezer 64 Pro, jak stoi w sygnaturce (Gigabyte GA-MA69G-S3H)
Płyty gigabyte mają (w większości) 2 sposoby regulacji obrotów wentylatora (wybierane w biosie):
* PWM - regulacja dodatkowym sygnałem, wentylator cały czas zasilany 12v, i wtedy faktycznie minimum obrotów wynika z tego co jest w specyfikacji,
* Voltage czyli regulacja napięciem zasilania wentylatora (gdzieś w zakresie 7-12v, pwm wtedy jest cały czas na maks)
* oraz opcja AUTO - połączenie obu powyższych na raz (zmienia się równocześnie zasilanie wentylatora, oraz sygnał pwm), co daje w spoczynku zasilanie wentylatora 7v oraz zmniejszenie obrotów przez zerowy sygnał PWM, stąd twoje ~600rpm.

Data: 2009-06-03 17:34:48
Autor: Marcin Kocur
Jaki wentylator procesora?
Osoba BartekK napisała na pl.comp.pecet:

[...]

Skąd wiesz, że to połączenie, a nie wybór jednej z opcji (PWM/Voltage)? Bo w mojej instrukcji jest napisane tak:

Auto - BIOS autodetects the type of CPU fan you installed and sets the
optimal CPU Smart FAN control mode for it.

Marcin Kocur

Data: 2009-06-03 17:50:47
Autor: BartekK
Jaki wentylator procesora?
Marcin Kocur pisze:
[...]

Tak piszą, bo to brzmi dobrze i marketingowo. "bios sam wykrywa, taki mądry jest" - w praktyce bios steruje jednym i drugim, jak user nie wie co wybrać - to najbezpieczniej wybrać wszystko ;)
A realnie jak zmierzysz miernikiem/obejrzysz oscyloskopem to się okazuje że działa tak jak piszę ;) Tzn ten sam PWM z czipa windond steruje sygnałem pwm na 4pin oraz taktuje tranzystorek mosfet w zasilaniu wentylatora, który redukuje mu napięcie.

--
| Bartlomiej Kuzniewski

Jaki wentylator procesora?