Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?

Data: 2014-02-01 13:54:03
Autor: JDX
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?
Używałem Finish Line Ceramic Wax Lube jak i chińskiego oleju po 8zł i to
wszystko jest raczej lipa. Przy mrozach poniżej -10 stopni Celsjusza
(który było trochę ostatnio) z obu tych smarów dosyć szybko robi się coś
w rodzaju towotu który tworzy "fartuchy" na przednich tarczach i kółkach
przerzutki. No i tak się zastanawiam czy zwykły silnikowy 10W40 nie
byłby dobry do tego celu. Co polecacie?

Data: 2014-02-01 15:01:24
Autor: ToMasz
W dniu 01.02.2014 13:54, JDX pisze:
[...]

silnikowy - nie polecam. prędzej przekładniowy. ale jak na mrozy to jakiś full syntetic. A tak ze sklepu rowerowego.. próbowałeś brunoxa, albo blood cośtam od expanda?
ToMasz

Data: 2014-02-01 15:11:26
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 01 Feb 2014 13:54:03 +0100, JDX napisał(a):

No i tak się zastanawiam czy zwykły silnikowy 10W40 nie
byłby dobry do tego celu. Co polecacie?

Jakikolwiek olej przekładniowy. Rozpuszczasz 50/50 z benzyną, smarujesz
pędzlem, ocierasz lekko szmatką i czekasz aż benzyna wyschnie. Potem
jedziesz 300 km.
--
Jacek

Data: 2014-02-01 15:12:12
Autor: Coaster
JDX wrote:
[...]

[...] Automotive motor oil contains detergent, to wash away combustion products, and is made to be renewed constantly under pressure from the motor's oil pump. [...]
http://www.sheldonbrown.com/chains.html#oil

Uzywalem Mobil1, maszynowego Prophete, generalnie leje czesto WD40. Tani KMC podlewany czesto WD40 wytrzymal w terkingu przeszlo 17 000 km.

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-02-01 15:46:22
Autor: JDX
On 2014-02-01 15:12, Coaster wrote:
[...]
Uzywalem Mobil1, maszynowego Prophete, generalnie leje czesto WD40. Tani
KMC podlewany czesto WD40 wytrzymal w terkingu przeszlo 17 000 km.
A propos WD40 to właśnie sobie przypomniałem, że mam przecież taki smar
(http://allegro.pl/smar-shimano-do-lancuchow-i-linek-spray-200ml-i3927254112.html)
którego dotychczas używałem w zasadzie tylko do linek. Konsystencją
bardzo przypomina WD40 i być może się sprawdzi. Wkrótce się przekonam. :-)

BTW. A ten pomysł z olejem przekładniowym i benzyną wydaje się być
interesujący.

Data: 2014-02-01 17:58:14
Autor: Coaster
JDX wrote:
On 2014-02-01 15:12, Coaster wrote:
[...]
[...]

DDT, jak mi sie chcialo bawic, to smarowalem lancuch w kapieli:
1 czesc smaru grafitowego i 1 czesc parafiny. Po roztopieniu i wymieszaniu skladowych (na lazni wodnej) zanurza sie czysty lancuch na pare minut dobrze mieszajac. Potem wiesza sie do obciekniecia i wyciera szmatka do czystego metalu. To, co smaruje zostaje w srodku na sworzniach a zewnetrzna, czysta powierzhnia nie lapie brudu.

Data: 2014-02-01 18:48:14
Autor: ToMasz
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?

DDT, jak mi sie chcialo bawic, to smarowalem lancuch w kapieli:
1 czesc smaru grafitowego i 1 czesc parafiny. Po roztopieniu i
(...)
ja pewnej zimy wykąpałem łańcuch w starym zniczu. całkiem go utopiłem na parę godzin. łańcuch działał bardzo cicho, naprawdę nadspodziewanie. nadmiar wosku wykruszył się bardzo szybko. Niestety trwałe to nie było. nie pamiętam ile km, ale 3 stów raczej nie zrobił. DZiałał, ale znowu głośno, znowu zaczął skrzypieć. natomiast po zdjęciu właściwie nie było co czyścić. wogóle się kurz do niego nie chwytał

ToMasz

Data: 2014-02-01 18:45:55
Autor: AZ
On 2014-02-01, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Pewnie nie bez powodu kolega dodal tez smar grafitowy...

--
Artur

Data: 2014-02-01 20:10:12
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik AZ napisał:
On 2014-02-01, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Jeden z dwóch w ogóle właściwych do łańcucha...

Nacisków pomiędzy sworzniem a tuleja łańcucha rowerowego nie zniesie żaden smar ciekły ani mazisty - naciski duże, prędkości bardzo małe, dynamiczny klin smarowy nie powstanie, statycznie każdy ze smarów wyciśnięty zostanie i dochodzi do bezpośredniego kontaktu metal - metal. I drze się metal na potęgę.

Jedynymi smarami wytrzymującymi te warunki są smary stałe. Tu uwaga - ani towot ani nawet wosk nie są smarami stałymi, to są smary maziste. Smarem stałym jest np. grafit - ze względu na trwałość naniesionego depozytu na ogół stosowany w postaci zawiesiny w smarze mazistym. Suchego grafitu to chyba tylko w pianinach, fortepianach i podobnych mechanizmach się używa.

Grafit skutecznie separuje materiał sworznia od materiału tulei. Tyle jego zalet.

A wady - w zasadzie jedna, pasjami kocha się w skórę wżerać, ręce ubrudzone świeżym, nieprzepracowanym smarem grafitowym domywa się trzy dni.

Tych wad pozbawiony jest drugi szeroko obecnie stosowany smar stały - dwusiarczek molibdenu. Zastosowanie jak grafitu, poślizg chyba jeszcze lepszy, w skórę się nie wżera (ręce ubrudzone świeżym smarem wystarczy dokładnie wytrzeć i są czyste).

Z preparatów - smary sworzniowe stosowane w samochodach (wgrzać jak smar grafitowy) oraz dwusiarczek w zawiesinie olejowej - firma Sonax robi, dwusiarczek, trochę oleju o dużej lepkości i lotny rozcieńczalnik - wszystko w aerozolu. Psiuka się, rozcieńczalnik zapewnia dobrą migrację mieszaniny, potem odparowuje zostawiając lepki olej z ziarnami dwusiarczku.

--
Darek

Data: 2014-02-02 08:30:39
Autor: ToMasz
W dniu 01.02.2014 20:10, "Dariusz K. Ładziak" pisze:

Pewnie nie bez powodu kolega dodal tez smar grafitowy...

Jeden z dwóch w ogóle właściwych do łańcucha...

(...)
prawda, ale brzmi jakbym swojego ojca słuchał. On żył w czasach kiedy łańcuchy się gotowało w smarze i klepało.

fakt jest taki, że większość z nas smaruje łańcuch poto aby ciszej działał, precyzyjniej przeskakiwał pomiędzy biegami, a zanim nastąpi zdarcie tulei przez sworzeń, łańcuch tak się naciągnie że pójdzie na złom.

ToMasz

Data: 2014-02-02 09:57:54
Autor: AZ
On 2014-02-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:

fakt jest taki, że większość z nas smaruje łańcuch poto aby ciszej działał, precyzyjniej przeskakiwał pomiędzy biegami,
Ja smaruje zeby dluzej jezdzic i mysle, ze nie tylko ja.

a zanim nastąpi  zdarcie tulei przez sworzeń, łańcuch tak się naciągnie Ĺźe pĂłjdzie na złom.

To nigdy nie nastapi bo tuleja w rowerowym lancuchu nie chodzi na sworzniu. Ale za to zuzycie tulei = wyciagniecie lancucha.

--
Artur

Data: 2014-02-02 12:37:23
Autor: ToMasz
W dniu 02.02.2014 10:57, AZ pisze:
On 2014-02-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:

[...]

wiesz przecież o co chodzi. nie właściwości smarne decydują o naciąganiu łańcucha. każde z ogniw będzie mierzalnie dłuższe- czy nasmarowane czy nie.

Ale za to zuzycie tulei = wyciagniecie lancucha.
nie.  to juĹź jest śmierć łańcucha. takie modele w praktyce spotyka się w starych rowerach z torpedem, albo w zardzewiałych gĂłralach ktĂłre jeĹźdżą 5 km/h na jednych zębatkach przez całe swoje Ĺźycie

  ToMasz

Data: 2014-02-02 11:46:47
Autor: AZ
On 2014-02-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Co?? Sugerujesz ze wyciagniecie lancucha bierze sie z rozciagania plytek ogniwa?

[...]

No popatrz a u mnie to wystepuje po miesiacu jazdy... Wystarczy zobaczyc jak
w nowym lancuchu tyleje nie maja praktycznie luzu a w zuzytym rolki lataja
jak zyd po pustym sklepie. Mierzenie samej dlugosci lancucha na odcinku X
ogniw nie ma zadnego sensu, bo nie dlugoscia lancuch na zebatkach pracuje.
A i dlugosc sama w sobie nie ma zadnego znaczenia. Istotne jest zuzycie
sworzni/plytek w miejscu pracy ze sworzniem plus luz na tulei - oba te
zuzycia wplywaja koncowo na to jak lancuch zgrywa sie z zebatka i jak bardzo
ja zuzywa.

--
Artur

Data: 2014-02-02 09:15:43
Autor: PeJot
[...]

/.../

A jak mają się do tego smary z teflonem ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2014-02-02 14:26:04
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik PeJot napisał:

[...]

Nijak. Marketingowe chrzanienie głupot. Teflon jest naprawdę marnym materiałem na łożyska ślizgowe i marnym materiałem smarnym - po prostu jest za miękki, jako smar sworzniowy jest niewiele lepszy od parafiny...

--
Darek

Data: 2014-02-02 13:39:56
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:52ed467e$0$2143$65785112@news.neostrada.pl...
Nacisków pomiędzy sworzniem a tuleja łańcucha rowerowego nie zniesie żaden smar ciekły ani mazisty...

Ciekawe teorie tu Kolega wykłada. 10 lat pracowałem przy środkach smarnych (oleje i smary), ale pierwsze słyszę o smarach ciekłych i mazistych :). Konsystencję smaru określa klasa NLGI:
- 000 bardzo płynny
- 00 płynny
- 0 półpłynny
- 1 bardzo miękki
- 2 miękki
- 5  bardo twardy - rzadko stosowane
- 6 najbardziej twardy - nie spotkałem go w praktyce
000, 00 i 0 - te trzy klasy zazwyczaj określane są mianem smarów półpłynnych do centralnego smarowania (są też klasy pośrednie: 000/00 i 00/0)
1, 2 - to typowe smary łożyskowe

Teflon, dwusiarczek molibdenu i grafit nie są smarami. Pewne postaci tych związków chemicznych lub w przypadku grafitu pierwiastka są dodatkami do smarów.
Czym jest smar? Smar jest to olej zagęszczony wypełniaczem np. Ca lub Li + dodatki np. typu EP, PTFE, Cu, C, MoS2...

Czym więc są teflon, dwusiarczek molibdenu i grafit? To materiały o niskim współczynniku tarcia mające czasem tak jak Cu i C inne ciekawe właściwości. Tu głównie odprowadzanie ciepła.

Tak zwane suche smary to molekuły np. PTFE (teflon), nanoszone na materiały pary trącej. Nie są to to w sensie tribologi (nauka o tarciu) smary a powłoki zmniejszające współczynnik tarcia w parze trącej.

Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-02 22:15:56
Autor: Szuwarek
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?
//ciach//
Czym więc są teflon, dwusiarczek molibdenu i grafit? To materiały o niskim współczynniku tarcia mające czasem tak jak Cu i C inne ciekawe właściwości. Tu głównie odprowadzanie ciepła.

Tak zapytam z ciekawości, kiedyś obiecującym materiałem do smarów miały być fulereny, czyli molekularne kuleczki z węgla, które miały tworzyć coś w rodzaju mikro łożyska kulkowego między powierzchniami pracującymi.
Czy coś z tej idei weszło do praktyki?
Pozdrawiam

-- -

Data: 2014-02-02 23:56:24
Autor: ToMasz
[...]
Ten wątek od połowy jest nie na temat i czysto teoretyczny. W rowerach występują stosunkowo małe siły i niewielkie prędkości. Tak więc porównywanie smarów tak jak to się ma w przemyśle samochodowym, ma w praktyce- w rowerach cywilnych- mikroskopijne znaczenie. tak jak juz pisałem, od 20 lat widziałem kilka łańcuchów w których był luz na tulejkach, ale za to 200 na rok, które były naciągnięte. boczne blaszki podobne od cyfry 8 nie miały pół cala tylko więcej, co na długości całego łańcucha liczone jest już w centymetrach. Taki łańcuch trafia na złom, niezależnie jak był smarowany.
Tak czy siak, smarować trzeba, bo głośna praca łańcucha przyprawia mnie o mdłości, a zaklinowanie i zerwanie też do przyjemności nie należy. Ja w smarach łańcuchowych postawiłbym nacisk na czystość, trwałość powłoki a potem długo nic. Smarować jakoś tam i tak i tak będzie. natomiast lepsze jakościowo smary wiem że się stosuje, ale przede wszystkim w łożyskach. Widziałem juz opakowania po prawie 100zł, ale to jest jedno smarowanie jeden wyścig. życzyłbym sobie żeby rowery miały wszędzie zamknięte łożyska maszynowe smarowane zwykłym ŁT4 i byłby spokój. Ale dopóki większość tej grupy będzie wolało shimano z konusami za 15zł/szt, maszynówki nie staną się popularne....
ToMasz

Data: 2014-02-03 00:15:59
Autor: AZ
On 2014-02-02, ToMasz <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> wrote:
[...]

Opowiedz o tym cos wiecej :-) Chetnie poznam technologie do rozciagania
metalu...

--
Artur

Data: 2014-02-03 12:44:00
Autor: coaster
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?
W dniu 2014-02-02 23:56, ToMasz pisze:
[...]
[...]

:-)) Nalezalo w celach badawczych rozebrac zuzyte lancuchy na czynniki pierwsze a nie opukiwac je z zewnatrz. Boczne blaszki (zapomniales o wewnetrznych blaszkch) jak piszesz, od nowosci maja wiecej niz pol cala - poniewaz pol cala, to w nowym lancuchu odleglosc od srodka sworznia do srodka kolejnego sworznia. Albo jesli tak wolisz, to odleglosc od geometrycznego srodka dziury w jednym koncu bocznej czy wewnetrznej blaszki, do srodka dziury na drugim koncu blaszki. Tyle, ze w tej ostatniej wersji pomiaru - odleglosci w nowym i zuzytum lancuchu beda takie same... ;-)

Prosze, odrob lekcje i nie pisz juz, ze "myszy legna sie ze slomy"... :-)
http://sheldonbrown.com/chains.html#stretch
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain#Wear
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81a%C5%84cuch_rowerowy#Wyd.C5.82u.C5.BCenie_.C5.82a.C5.84cucha

Data: 2014-02-03 12:05:08
Autor: AZ
On 2014-02-03, coaster <manypeny@mac.com> wrote:

[...]

Wszystko zepsules, a ja chcialem poznac technologie rozciagania metalu
na zimno ;-)

--
Artur

Data: 2014-02-03 06:55:38
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?

Użytkownik "Szuwarek" <zibi_sz@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lcmcnk$tpj$1@node2.news.atman.pl...
//ciach//
[...]

Technologie smarowania podążają za rozwojem konstrukcji. Obecnie nie ma masowego zapotrzebowania na rozwiązania oparte na fulerenach, Pewnie jak rozwinie się mikrorobotyka to temat powróci. Podobnie jest ze smarowaniem napędów łańcuchowych. Osiągnięto zadowalający poziom smarowania i nie specjalnie się tu firmy angażują w ulepszenia. Smary do łańcuchów mają spełniać trzy dodatkowe wymogi: dobrze penetrować ogniwa, nie zbierać brudu i nie dawać się odrzucać przy większych prędkościach. Te wymogi osiągnięto nawet przy normach dla przemysłu spożywczego. Wracając do fulerenów to zapewne najszybciej zostaną masowo wykorzystane w elektronice i optoelektronice.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-03 11:19:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 1 Feb 2014, ToMasz wrote:

DDT, jak mi sie chcialo bawic, to smarowalem lancuch w kapieli:
1 czesc smaru grafitowego i 1 czesc parafiny. Po roztopieniu
(...)
ja pewnej zimy wykąpałem łańcuch w starym zniczu.

  Ja w sprawie formalnej.
  Znicz mógł być ze stearyny.
  Z parafiny też :) (z dodatkiem stearyny pewnie).
  Krótko mówiąc, nie bardzo wiadomo, z czym eksperymentowałeś :)

  Jak już kogoś na eksperymenty naszło, to może lepiej kupić
"rozpoznany" materiał źródłowy :) (taki z którego świece się
robi, osobno parafinę lub osobno stearynę).

całkiem go utopiłem na parę godzin. łańcuch działał bardzo cicho, naprawdę nadspodziewanie.
nadmiar wosku

  U... wosku powiadasz...
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-02-01 18:02:21
Autor: Akarm
W dniu 2014-02-01 15:12, Coaster pisze:
leje czesto WD40. Tani
KMC podlewany czesto WD40 wytrzymal w terkingu przeszlo 17 000 km.

Lepiej takich bzdur nie pisać. Może to przeczytać ktoś mało rozgarnięty i takie kretynizmy będzie chciał stosować.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2014-02-01 18:33:00
Autor: mbut
W dniu 14-02-01 18:02, Akarm pisze:
[...]

Ale tu niektórzy wypisują takie bzdury.

Data: 2014-02-01 20:14:38
Autor: artek
W dniu 2014-02-01 18:02, Akarm pisze:
leje czesto WD40. Tani
KMC podlewany czesto WD40 wytrzymal w terkingu przeszlo 17 000 km.

Lepiej takich bzdur nie pisać. Może to przeczytać ktoś mało rozgarnięty
i takie kretynizmy będzie chciał stosować.

ale na zimę to wcale niegłupi pomysł. pod warunkiem, że nie służy do smarowania ;P
za to nieźle wyciąga wodę i odrdzewia po śniego-błotno-solnym syfie.

--
artek

Data: 2014-02-02 03:32:29
Autor: fojtek
[...]

Od kilku lat stosuję _wyłącznie_ smar do pił łańcuchowych (wiem że potrzeby łańcucha rowerowego i takiego z piły są skrajnie różne ale choć nazwa podobna a nie np. smar armatni).
1 łańcuch = 1 rok (w zimie jazda wyłącznie po ulicach) = 8-9 kkm
Litrowe opakowanie kupiłem 3-4 lata temu.
Rzadko smaruję, nigdy nie szejkuję, wycieranie po smarowaniu to również rzadkość.
Gdybym 2-3 razy w miesiącu miał pieścić się z łańcuchem, kąpać go wycierać itp. to wolał bym się przesiąść do autobusu.

Data: 2014-02-03 08:33:57
Autor: ikov
[...]
Kiedyś na grupie regularnie pojawiała się nazwa vexol - olej łańcuchowy, jednak ostatnio już prawie nie widać... a od kilku lat (7-8) używał właśnie tego (zresztą wiedza zaczerpnięta z precla), po rozcieńczeniu benzyną ekstrakcyjną. Na jazdę rekreacyjną wystarcza, co jakiś czas trzeba łańcuch wyszejkować, ale po dobrym nasmarowaniu, odczekaniu aż benzyna odparuje i wytarciu z zewnątrz do sucha działa całkiem przyjemnie.

Data: 2014-02-03 09:44:37
Autor: cytawa
fojtek pisze:

[...]

To bliskie mojej filozofii. Z punktu widzenia ekonomii to rzeczywiscie najlepsze. Ale wada tego jest, ze bardzo smary olejowe bardzo szybko lacza sie brudem i nawarstwia sie na kolkach i trybach. No i taki posmarowany lancuch bardzo brudzi.

Ja ostatnio poszedlem w lepsze smary. Uzywam jakis smar Molykote, specjalny do lancuchow z dodatkiem parafin. Cena 80 zl za i litr. Duzo dluzej zapewnia rzeczywiscie miekka prace i tak sie brud nie czepia.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-03 10:22:55
Autor: JDX
On 2014-02-03 09:44, cytawa wrote:
[...]
Ja ostatnio poszedlem w lepsze smary. Uzywam jakis smar Molykote,
specjalny do lancuchow z dodatkiem parafin. Cena 80 zl za i litr. Duzo
dluzej zapewnia rzeczywiscie miekka prace i tak sie brud nie czepia.
No ja również jestem zadowolony z Ceramic Wax Lube od Finish Line. W
lecie. :-D Bo przy -15 w zimie to raczej trudno jest nim nasmarować
łańcuch na świeżym powietrzu. Zwykłym chińskim olejem zresztą też nie
jest łatwo. :-D

Data: 2014-02-05 08:58:48
Autor: cytawa
[...]

a dokladnie tego smaru uzywam:

http://www.smary.lu.pl/molykote/14-molykote/238-molykote-mkl-n

Data: 2014-02-05 14:43:30
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik cytawa napisał:

[...]

Czyli, jak sama nazwa zdaje się wskazywać - z dodatkiem dwusiarczku molibdenu...

--
Darek

Data: 2014-02-06 00:03:13
Autor: strażnik
Dariusz K. Ładziak napisał:

a dokladnie tego smaru uzywam:

http://www.smary.lu.pl/molykote/14-molykote/238-molykote-mkl-n

Czyli, jak sama nazwa zdaje się wskazywać - z dodatkiem dwusiarczku molibdenu...

A czy ten produkt:
http://www.autokosmetyki.pl/sonax-mos2-olej-do-silnie-zapieczonych-i-zardzewialych-srub,p743.html
będzie odpowiednikiem powyższego?

400ml Sonax-a wychodzi 2x taniej niż Molykote.

strażnik

Data: 2014-02-06 04:05:52
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik strażnik napisał:
Dariusz K. Ładziak napisał:

[...]

Musiałbym sprawdzić jaki depozyt zostawia i na ile opakowanie starcza. Ale psiknięcie Sonaksem co drugi dzień po łańcuchu to naprawdę żadna robota - wstawało się, wyłaziło z namiotu, wstawiało wodę na herbatę, psiukało łańcuchy Sonaksem i zaczynało robić kanapki - a w międzyczasie (jeszcze trzeba to śniadanie zjeść, wcześniej gęby opłukać, potem biwak spakować) łańcuchy schły... Wolę raz na dwa dni aerozolem łańcuch popsikać jak raz na tydzień łańcuch demontować i go w kotle ze smarem gotować. Lenistwo motorem postępu!

--
Darek

Data: 2014-02-02 11:37:50
Autor: Coaster
Akarm wrote:
[...]

No i przeczytales... :-O

Data: 2014-02-02 13:49:25
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "Akarm" <akarm@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:52ed28a2$0$2366$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

:) Już myślałem, że tylko ja dostaję drgawek jak czytam genialne pomysły typu świeczka + syntetyk + WD40 + posypać grafitem + ....
Pomysły można mieć różne, ale "rąbanka pies razem z budą", bez wiedzy stanowi drogę do nikąd. Ładowanie na ślepo kilku środków smarnych prowadzi zazwyczaj do ich degradacji. Znam przypadek gdzie zdegradowano 1000l oleju wsadzając do niego rękę w brudnej rękawicy. Wiem, że to przypadek ekstremalny.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-02 21:31:01
Autor: PeJot
W dniu 2014-02-02 13:49, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:
Znam przypadek gdzie zdegradowano
1000l oleju wsadzając do niego rękę w brudnej rękawicy. Wiem, że to
przypadek ekstremalny.

Przebijam. Kilkanaście ton żywności w płynie poszło w kanał bo komuś wpadł gumiak do cysterny. Ale to za komuny było.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2014-02-03 08:27:43
Autor: ikov
W dniu 2014-02-02 21:31, PeJot pisze:
[...]

Za komuny to słyszałem o przypadku, jak ktoś wlazł brudnym gumiakiem w paprykarz, który tam zresztą mu tam został. Buta wyciągnięto, a partia produktu poszła... na sprzedaż, a jakże by inaczej.

Data: 2014-02-03 10:26:28
Autor: JDX
On 2014-02-03 08:27, ikov wrote:
[...]
Buta wyciągnięto, a partia produktu poszła... na sprzedaż, a jakże by
inaczej.
Sądzisz, że teraz jest inaczej? :-D Promocję się zrobi w markecie i
towar pójdzie na pniu. :-D

Data: 2014-02-03 15:18:59
Autor: coaster
W dniu 2014-02-03 08:27, ikov pisze:
[...]

Chodzenie w gumiakach w mleku (mleczarnie) i w piwie (browary) tez zdaje uskuteczniano od czasu do czasu.

Data: 2014-02-03 10:24:32
Autor: JDX
On 2014-02-02 13:49, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:
[...]
:) Już myślałem, że tylko ja dostaję drgawek jak czytam genialne pomysły
typu świeczka + syntetyk + WD40 + posypać grafitem + ....
W takim razie jako człowiek z branży co poleciłbyś do łańcucha na zimę?

Data: 2014-02-03 14:58:06
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

On 2014-02-02 13:49, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:
[...]
:) Już myślałem, że tylko ja dostaję drgawek jak czytam genialne pomysły
typu świeczka + syntetyk + WD40 + posypać grafitem + ....
W takim razie jako człowiek z branży co poleciłbyś do łańcucha na zimę?

Po prawdzie to to samo co na lato czyli smar do łańcuchów motocyklowych. Robi taki np. Shell a pewnie i kilka innych firm. Dostępny jest też w spreju. A ogólna zasada to nie mieszać wszystkiego ze wszystkim bo często rozkładamy jeden środek smarny drugim i miast smarowania mamy "coś" :).
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-03 14:02:25
Autor: AZ
On 2014-02-03, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury <kot_bury@o2.pl> wrote:

[...]

No nie wiem, u mnie w motocyklu lancuch smarowany automatycznie Hipolem
wytrzymal 2 razy dluzej niz smarowany sprayami, byc moze w tym przypadku
znaczenie mialo ciagle smarowanie w porownaniu co jakis czas sprayem.

--
Artur

Data: 2014-02-03 16:25:11
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lco7hh$3mb$9@node1.news.atman.pl...
On 2014-02-03, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury <kot_bury@o2.pl> wrote:

[...]

Znajomy smaruje w motocyklu co jakieś 200-300km, Tak przynajmniej mówi., że jak wyjeżdża na Mazury to smaruje przed wyjazdem i następnie przed powrotem do Warszawy. Ale on jest pedancik.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-03 15:21:23
Autor: coaster
[...]

Ale te salatke produktowa, to kolega sobie sam zrobil... :-P

Data: 2014-02-01 19:57:20
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Coaster napisał:
JDX wrote:
[...]

Ale - jesteś świadom że WD40 to jest po prostu lepiej oczyszczona nafta?

--
Darek

Data: 2014-02-03 06:39:49
Autor: PeJot
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?

Ale - jesteś świadom że WD40 to jest po prostu lepiej oczyszczona nafta?

Z dodatkami zapachowymi :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2014-02-03 13:15:35
Autor: coaster
W dniu 2014-02-03 06:39, PeJot pisze:

Ale - jesteś świadom że WD40 to jest po prostu lepiej oczyszczona nafta?

Z dodatkami zapachowymi :>

Nafta moze byc stosowana jako lubrykant. Dietetyczny ale zawsze. ;-)
Kto umoczyl palec w nafcie wie, ze jest w pewnym stopniu tlusta.
"[...] kerosene can be used as both a solvent, able to remove other petroleum products, such as chain grease, and as a lubricant [...]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Kerosene#Industrial

Zreszta woda czy aklohol to tez sa (w pewnych zastosowaniach) srodki smarne ;-=)

Data: 2014-02-03 15:03:34
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "coaster" <manypeny@mac.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lco197$bvq$1@news.supermedia.pl...
[...]

Wały wirnika, w niektórych śmigłowcach bojowych smarowane są powietrzem. Zaleta polega na tym, że niema przewodów olejowych do przestrzelenia z kałacha. Wada to suchy start i konieczność częstszych wymian.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2014-02-03 15:43:06
Autor: coaster
W dniu 2014-02-03 15:03, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:

[...]

Calkiem spora grupa rowerzystow "miejskich" stosuje smarowanie powietrzne w zastosowaniu do lancucha. ;-)

Data: 2014-02-03 14:44:55
Autor: AZ
On 2014-02-03, coaster <manypeny@mac.com> wrote:

Wały wirnika, w niektórych śmigłowcach bojowych smarowane są powietrzem.
Zaleta polega na tym, Ĺźe niema przewodĂłw olejowych do przestrzelenia z
kałacha. Wada to suchy start i konieczność częstszych wymian.

Calkiem spora grupa rowerzystow "miejskich" stosuje smarowanie powietrzne w zastosowaniu do lancucha. ;-)

No bo w lancuchu problemem nie jest tarcie tylko rozciaganie ogniw ;-)

--
Artur

Data: 2014-02-03 17:43:39
Autor: coaster
W dniu 2014-02-03 15:44, AZ pisze:
On 2014-02-03, coaster <manypeny@mac.com> wrote:

[...]

:-)

Z cyklu: "I komu to przeszkadzalo..."*:
Lancuch w kappieli olejowe w rowerze Sunbeam z 1897 roku:
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/SunbeamOilBath.jpg
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/SunbeamOilBath.gif
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/SunbeamOilBath2.gif
Rok 1903:
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/sungear.jpg
http://www.oldbike.eu/museum/wp-content/uploads/2012/12/1903-sunbeam-2-speed-gears-2.jpg
1906:
http://www.oldbike.eu/museum/wp-content/uploads/2012/12/1906-sunbeam-sharp-axle-2.jpg
1908:
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/Sunbeam1908.gif

Calosc tu:
http://www.historywebsite.co.uk/Museum/Transport/bicycles/Sunbeam.htm
I tu:
http://www.oldbike.eu/museum/bike-i-d/1903-1907-sunbeam-2-3-speed-gears-sharps-axle/

* Producentom lancuchow oczywiscie... ;-)

Data: 2014-02-03 19:12:11
Autor: AZ
On 2014-02-03, coaster <manypeny@mac.com> wrote:

Z cyklu: "I komu to przeszkadzalo..."*:

[...]

* Producentom lancuchow oczywiscie... ;-)

Czy ja wiem? Nie zastosujesz w goralu a w mieszczuchu? Tam sie w ogole zuzywa jakos mierzalnie ten mega szeroki lancuch w porownaniu do
9/10s popierdolek?

--
Artur

Data: 2014-02-04 14:36:24
Autor: Szuwarek
[...]
Pewnie zbankrutowali, bo nie mieli zysków ze sprzedaży części zamiennych.

Data: 2014-02-03 18:49:18
Autor: Jacek
W dniu 2014-02-01 13:54, JDX pisze:
Używałem Finish Line Ceramic Wax Lube jak i chińskiego oleju po 8zł i to
wszystko jest raczej lipa.
Mam łańcuch KMC X9 XSP i po przejechaniu ponad 3000 km mam wymiar 10 ogniw 133,0 - 133,1 mm. Z tego, co czytam, to mój łańcuch to żadne cudo, a zużycie jest bardzo małe.
Smaruję go czasem motocyklowym "Chain lube" w sprayu (w zimie też gęstnieje) a czasem czymś podobnym do oleju ale nazywa się to "Reduktor tarcia BM67". Z tego, co czytam, to podobny wynalazek sprzedają pod nazwą Militec. Rozcieńczam kilka ml tego środka benzyną i smaruję łancuch pędzlem. Jak przeschnie wycieram szmatką. Butelka kosztowała mnie 40 zł i z tego, co widzę, to do smarowania łańcucha wystarczy mi do końca życia. Może to jest pomysł na smarowanie?
Jacek

Data: 2014-02-04 11:08:57
Autor: Markiz (do)Sadny
Jaki zimowy smar do ?a?cucha polecacie?
On 01/02/14 12:54, JDX wrote:

Co polecacie?

Polecic nic nie polece ale takie cos stosowalem i calkiem niezle dawalo
rade tylko brud sie czepial troche (a moze za czesto smarowalem?)

http://www.valvolineeurope.com/english/products/lubricating/cid(585)/high_pressure_lubricant__67__ptfe

--
Markiz doSadny

Data: 2014-02-04 13:52:24
Autor: Markiz (do)Sadny
On 01/02/14 12:54, JDX wrote:
[...]

Panie co Pan bedziesz cudowal?! Smar LT na grubo, a w zimie jezdzimy w
gumofilcach wiec nie ma obawy ze upaprasz. Zadne tam panie finiszlajny i
inne majonezy! Filce i towot. Kazden jeden ci powie, ze towot filcom
tylko szyku dodaje bo potem cement sie go nie ima. Ot i co!
I nie sluchaj pan tych wyksztalciuchow co w rowerowych lajkrach i innych
gloreteksach jedzom, bo to Panie agenty NWO i swolocz przekupiona przez
korporacje zeby tutaj zamet na grupie siac.

--
Markiz doSadny

Data: 2014-02-05 18:57:22
Autor: Michał Baszyński