Jakie światło dla cyfrówek?

Data: 2012-09-23 01:51:06
Autor: Adam Płaszczyca
Jakie światło dla cyfrówek?
Dnia Fri, 21 Sep 2012 09:54:40 +0200, Marek napisał(a):

Zauważyłem, że w sprzedaży coraz więcej jest stałych Ľródeł ¶wiatła. Czy
Waszym zdaniem ten typ o¶wietlenia lepiej się sprawdza w warunkach
studyjnych? Co powoduje wzrastaj±c± jego popularno¶ć? Je¶li
kompletowaliby¶cie studio, to czy rozważaliby¶cie zast±pienie lamp
błyskowych stałym o¶wietleniem?

Sam mam taki system. Co daje? Jak dla mnie, to zdecydowanie lepiej widzę
ustawienie ¶wiateł. Na pilotach jest dla mnie po prostu za ciemno. --
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-09-23 11:32:13
Autor: Marek
Jakie światło dla cyfrówek?
Dnia Sun, 23 Sep 2012 01:51:06 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Sam mam taki system. Co daje? Jak dla mnie, to zdecydowanie lepiej widzÄ™
ustawienie świateł. Na pilotach jest dla mnie po prostu za ciemno.

problem? Powiedz mi: czy korzystanie z takiego oświetlenia nie stwarza praktycznych
problemów? Chodzi mi o to czy np. temperatura takich źródeł nie zamienia
studia w piekło? Czy nie występują różnice w barwie oświetlenia gdy
przyciemnisz, któreś ze źródeł? Albo czy da się zadbać aby różne lampy
miały tą samą barwę?

Czy fotografowana osoba nie reagowała "żle" na silne ciągłe światło? Chodzi
mi o to, że mogła być oślepiana i zmieniać mimikę twarzy wskutek tego, albo
pociła się, albo źrenice zawsze były maksymalnie zwężone a mamy fantazję
zrobić zdjęcie z nie zwężonymi?

Kiedyś robiłem zdjęcia przy oświetleniu halogenowym.Miałem 2 problemy z tym
związane: pot się ze mnie lał :-D a po drugie gdy chciałem spakować sprzęt,
to musiałem pół godziny czekać aż wystygnie. Oczywiście to jest mankament -
coś za coś. Natomiast nie potrzebowałem wtedy wprowadzać zróżnicowania w
natężeniu oświetlenia po jakieś stronie. Obawiam się, że przy portretówkach
może wyniknąć z tego problem jednorodności barw.

Data: 2012-09-28 23:19:36
Autor: Adam Płaszczyca
Jakie światło dla cyfrówek?
Dnia Sun, 23 Sep 2012 11:32:13 +0200, Marek napisał(a):
Sam mam taki system. Co daje? Jak dla mnie, to zdecydowanie lepiej widzę
ustawienie ¶wiateł. Na pilotach jest dla mnie po prostu za ciemno.

W jakim sensie za ciemno? Nie dostrzegasz czego¶ czy aparat ma z czym¶
problem?

Ja cienko widzę. Aparat? Wybacz, ale to ja robię zdjęcia.
Powiedz mi: czy korzystanie z takiego o¶wietlenia nie stwarza praktycznych
problemów? Chodzi mi o to czy np. temperatura takich Ľródeł nie zamienia
studia w piekło? Czy nie występuj± różnice w barwie o¶wietlenia gdy
przyciemnisz, które¶ ze Ľródeł? Albo czy da się zadbać aby różne lampy
miały t± sam± barwę?

Mówimy o jakim typie ¶wiatła, bo ja o ¶wietlówkach. jak je chcesz
przyciemniać? jedynie możesz regulować natężenie odległo¶ci± od przedmiotu.

Czy fotografowana osoba nie reagowała "żle" na silne ci±głe ¶wiatło? Chodzi
mi o to, że mogła być o¶lepiana i zmieniać mimikę twarzy wskutek tego, albo
pociła się, albo Ľrenice zawsze były maksymalnie zwężone a mamy fantazję
zrobić zdjęcie z nie zwężonymi?

Nie. To i tak dużo ciemniej niż lekko zachmurzony dzień. I jakie pocenie? ¦wietlówka ma mocy rzeczywistej ok. 80W. --

Data: 2012-09-29 23:03:43
Autor: Marek
Jakie światło dla cyfrówek?
Dnia Fri, 28 Sep 2012 23:19:36 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

[...]

:-)))
Chodzi mi o to czy aparat daje Ci mocno zafałszowany podgląd sceny i czy to
nazwałeś terminem "cieńko widzę". Ale już mi odpowiedziałeś :-)

Mówimy o jakim typie światła, bo ja o świetlówkach. jak je chcesz
przyciemniać? jedynie możesz regulować natężenie odległością od przedmiotu.

A no właśnie... Lampy ciągłe możemy mieć różne: halogeny, świetlówki, no i
ostatnio LED. Zastanawiałem się nad dwoma ostatnimi opcjami. LED są o tyle
wygodne, że można je przyciemniać. W obu tych przypadkach zastanawia mnie
realizacja niektĂłrych aspektĂłw:

1. Chciałbyś uzyskać tło białe za fotografowaną postacią. Przy lampach
błyskowych nie ma problemu aby rzuciły ostry snop światła względem światła
padającego na osobę. A jak to jest w świetlówkach? Czy na tło używasz wtedy
dużo silniejszych niż do oświetlenie postaci?

2. Teraz odwrotna sytacja: chcesz mieć tło czarne. Czy przy śwoetlówkach da
się tak kierunkować światło aby nie wpływały na tło?

3. Jak wygląda uchwycenie ruchu postaci? Czy światło świetlówek jest
wystarczające do tego aby móc zamrozić np. ruch włosów na wietrze bez
stosowania wysokich czułości ISO?

Nie. To i tak dużo ciemniej niż lekko zachmurzony dzień. I jakie pocenie? Świetlówka ma mocy rzeczywistej ok. 80W.

Przy świetlówkach nie ma problemu ciepła. Przy halogenach było. Ale to
nieisttne gdy juĹĽ wiem na czym pracujesz.

Data: 2012-10-01 01:38:31
Autor: Dexter
Jakie ¶wiatło dla cyfrówek?
On Saturday, September 29, 2012 11:03:52 PM UTC+2, Marek wrote:
> [...]

Chodzi mi o to czy aparat daje Ci mocno zafałszowany podgl±d sceny i czy to

nazwałe¶ terminem "cieńko widzę". Ale już mi odpowiedziałe¶ :-)

> Mówimy o jakim typie ¶wiatła, bo ja o ¶wietlówkach. jak je chcesz

> przyciemniać? jedynie możesz regulować natężenie odległo¶ci± od przedmiotu.

A no wła¶nie... Lampy ci±głe możemy mieć różne: halogeny, ¶wietlówki, no i

ostatnio LED. Zastanawiałem się nad dwoma ostatnimi opcjami. LED s± o tyle

wygodne, że można je przyciemniać. W obu tych przypadkach zastanawia mnie

realizacja niektórych aspektów:

1. Chciałby¶ uzyskać tło białe za fotografowan± postaci±. Przy lampach

błyskowych nie ma problemu aby rzuciły ostry snop ¶wiatła względem ¶wiatła

padaj±cego na osobę. A jak to jest w ¶wietlówkach? Czy na tło używasz wtedy

dużo silniejszych niż do o¶wietlenie postaci?

Wszystko się da. To kwestia ustawień czasu i przysłony. Jednak jeżeli fotografowany obiekt jest raczej dynamiczny i tło ma być roz¶wietlone do bieli to lepiej sprawdzi się błysk. Pro¶ciej wygl±da kwestia kierunkowania. Aurora Lite Bank robi lampy ledowe z mocowaniem bowensa, a za jaki¶ czas maj± się pojawić takie same od Jinbeia. Liczę na to, że będ± trochę tańsze i będzie się z tym można pobawić na dłuższ± metę. Zreszt± nawet panele ze ¶wietlówkami maj± czasem wrota, które pozwalaj± trochę ogarn±ć rozkład ¶wiatła.

Data: 2012-10-01 22:40:40
Autor: Marek
Jakie światło dla cyfrówek?
Czyli wchodzisz w LEDy? Co zamierzasz fotografować z ich pomocą?

Data: 2012-10-01 20:44:34
Autor: Adam Płaszczyca
Jakie światło dla cyfrówek?
Dnia Sat, 29 Sep 2012 23:03:43 +0200, Marek napisał(a):

[...]

LED maj± kiepskie oddawanie barw, niestety. ¦wietlówki lepsze, ale tez
nieidealne. Żarówki najlepsze, ale mocy trzeba sporo.
[...]

Wieszam białe tło. W zupełno¶ci wystarcza, moge jeszcze od tyłu
pod¶wietlić.
2. Teraz odwrotna sytacja: chcesz mieć tło czarne. Czy przy ¶woetlówkach da
się tak kierunkować ¶wiatło aby nie wpływały na tło?

Da sie, przeciez to oprawa decyduje.

3. Jak wygl±da uchwycenie ruchu postaci? Czy ¶wiatło ¶wietlówek jest
wystarczaj±ce do tego aby móc zamrozić np. ruch włosów na wietrze bez
stosowania wysokich czuło¶ci ISO?

A to kwestia jakiej mocy użyjesz. Ja mam na ISO 400 czasy około 1/125s.

Data: 2012-10-01 22:16:10
Autor: Marek
Jakie światło dla cyfrówek?
Dziękuję za praktyczne spostrzeżenia. Ułatwi mi to wdrożenie się w przygodę
fotograficznÄ… :-)

Jakie światło dla cyfrówek?