Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?

Data: 2014-04-07 10:31:57
Autor: Jarek Pudelko
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
I przy okazji dostalem odpowiedz z krakowskiego urzedu. Ponizej fragment:

[...]
W opisanej sytuacji
(przerobienie pojazdu na stolik ogrodowy) nalezałoby rozwazyc wyrejestrowanie na
podstawie art. 79 ust. 1 pkt. 5 ww. ustawy. Jak juz wspomniano, w takim przypadku do
wniosku o wyrejestrowanie dołacza sie m.in. dokument potwierdzajacy trwała i zupełna utrate
posiadania pojazdu. Zaznaczam, ze decyzja w sprawie wyrejestrowania podejmowana jest po
przeprowadzeniu postepowania wyjasniajacego na podstawie materiału dowodowego
zebranego w sprawie. Z uwagi na zindywidualizowany charakter takich spraw, trudno
jednoznacznie okreslic katalog dokumentów potwierdzajacych spełnienie przesłanki
warunkujacej wyrejestrowanie takiego pojazdu, bowiem w zaleznosci od przypadku moga one
przybierac rózna postac, np. takimi dokumentami moga byc; oswiadczenie strony, zeznania
swiadków lub strony pod rygorem odpowiedzialnosci karnej z art. 233 k.k., opinie biegłych.
Nalezy miec na wzgledzie, ze niektóre czynnosci jak np. usuwanie cech identyfikacyjnych
pojazdu, wprowadzanie do obrotu czesci, których ponowne uzycie zagraza bezpieczenstwu
ruchu - moga podlegac odpowiedzialnosci karnej. Zwracam uwage, ze zgodnie z
obowiazujacymi przepisami, własciciel pojazdu wycofanego z eksploatacji powinien go
przekazac niezwłocznie do przedsiebiorcy prowadzacego stacje demontazu lub punkt zbierania
pojazdów (art. 18 ustawy z 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji). Nadmieniam, ze sprzedaz czesci/wyposazenia pojazdu nie przekresla mozliwosci
jego dalszego złomowania w uprawnionym punkcie (nadwozie musi jednak posiadac cechy
identyfikacyjne). Wówczas podstawa do wyrejestrowania bedzie art. 79 ust. 1 pkt 6 ustawy.
W przypadku dalszych pytan prosze o kontakt.

[...]

Reasumujac mozna zrobic co sie chce pod warunkiem, ze sie zaplaci i nie spowoduje zagrozenia bezpieczenstwa ruchu sprzedajac zepsute czesci? :))

--
jarek

Data: 2014-04-07 13:26:46
Autor: J.F
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
Użytkownik "Jarek Pudelko"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

Hm ... ale stolik stoi w ogrodzie  i jest ciagle w moim posiadaniu...

P.S. nie ma jak to V8
http://www.2dayblog.com/2007/03/26/the-v8-table/

[...]

Uwaga - tu jest juz "wprowadzanie do obrotu".

Reasumujac mozna zrobic co sie chce pod warunkiem, ze sie zaplaci i nie spowoduje zagrozenia bezpieczenstwa ruchu sprzedajac zepsute czesci? :))

Dwa myki:
a) jak pisalem poprzednio - rozebranie jest karalne,
b) stacja demontazu _MOZE_ pobrac oplate w wysokosci _DO_ 10zl za brakujacy kg.
    trzeba sprawdzic na stacji czy nie obnizy np do 5gr/kg, albo czy nie zrezygnuje z poboru w ogole ...

J.

Data: 2014-04-07 14:14:27
Autor: Jarek Pudelko
W dniu 2014-04-07 13:26, J.F pisze:

Dwa myki:
a) jak pisalem poprzednio - rozebranie jest karalne,

Czyli nie moge rozkrecic wlasnego samochodu na czesci?

b) stacja demontazu _MOZE_ pobrac oplate w wysokosci _DO_ 10zl za
brakujacy kg.
    trzeba sprawdzic na stacji czy nie obnizy np do 5gr/kg, albo czy nie
zrezygnuje z poboru w ogole ...

Ciagle rozpatrujemy opcje stacji demontazu tzn. ze ja cos tam chce zawiezc. Ale ja nie chce tam nic zawozic. Czesci sprzedane, z nadwozia stolik do gry w karty :) Nie mam nic do "zdania" w stacji demontazu :)

--
jarek

Data: 2014-04-07 08:48:10
Autor: kogutek444
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
W dniu poniedzia³ek, 7 kwietnia 2014 14:14:27 UTC+2 u¿ytkownik Jarek Pudelko napisa³:
> [...]

Ciagle rozpatrujemy opcje stacji demontazu tzn. ze ja cos tam chce zawiezc. Ale ja nie chce tam nic zawozic. Czesci sprzedane, z nadwozia stolik do gry w karty :) Nie mam nic do "zdania" w stacji demontazu :)

Masz jeszcze jedn± drogê. Powiadomiæ urz±d ¿e chcesz wyrejestrowaæ bo czê¶ci sprzeda³e¶ a z karoserii zrobi³e¶ klatkê na króliki. Do tego kwity ze zdania p³ynów. Czekaæ co odpowiedz±. Nigdy decyzje urzêdów nie s± ostateczne. Jak odpowiedz± ze tak nie mo¿na to siê odwo³ujesz. Sprawa w koñcu trafi do s±du. Sprzedaæ swoj± w³asno¶æ mo¿esz. Nie ma zakazu kupowania cudzej w³asno¶ci. P³yny zdane do utylizacji. Niech siê s±dy martwi±. Co nie jest zabronione jest dozwolone.

Data: 2014-04-07 21:37:45
Autor: J.F
[...]

Wycofanego z eksploatacji - nie mozesz.
Ale jesli zamierzasz skrecic z powrotem, to mozesz.

[...]

No to czytales odpowiedz - bez zaswiadczenia ze stacji nie wyrejestruja.
A jak jeszcze poinformuja inspektora, to kara bedzie wysoka.

Chyba ze chcesz sprawdzic inne mozliwosci - np poczekac na powodz lub tornado, albo poczekac az zlomiarze stolik podp*.

Mozesz jeszcze ustawy szczegolowo przeczytac - co by tu zrobic, aby pojazd na stolik zamienic i urzad o tym poinformowac ... urzad ma ta zalete, ze wydaje decyzje, decyzje mozna zaskarzyc i moze sie wygra.
Ale trzeba przy tym uwazac aby pod inne paragrafy nie podpasc.

J.

Data: 2014-04-07 14:40:26
Autor: kogutek444
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
W dniu poniedzia³ek, 7 kwietnia 2014 21:37:45 UTC+2 u¿ytkownik J.F napisa³:
U¿ytkownik "Jarek Pudelko"  napisa³ w wiadomo¶ci

> [...]

Ale trzeba przy tym uwazac aby pod inne paragrafy nie podpasc.

Sytuacja z wyrejestrowaniem jest niejasna bo ustawa jest niezgodna z innymi uregulowaniami. Chocia¿by z kodeksem cywilnym. Zrobili w ustawie wed³ug mnie niedopuszczalny wyj±tek. Ograniczyli prawo w³asno¶ci w przypadku samochodów. Je¶li z innych przepisów ( w tym konstytucji) wynika ¿e ze swoimi rzeczami mo¿na zrobiæ wszystko pod warunkiem ¿e nie zagra¿a siê innym ani ¶rodowisku. To w ustawie o wyrejestrowaniu nie mo¿na zakazaæ w³asnorêcznego rozebrania samochodu, pod warunkiem ¿e spe³ni siê warunek bezpieczeñstwa dla ludzi i ¶rodowiska. Jest oczywiste ¿e ze sprzeda¿y samochodu na czê¶ci uzyska siê wiêksz± kwotê ni¿ oddaj±c go na z³om. Na logikê haczy to o zmuszanie do niekorzystnego rozporz±dzania swoim mieniem.

Data: 2014-04-08 12:01:31
Autor: Jarek Pudelko
W dniu 2014-04-07 23:40, kogutek444@gmail.com pisze:

[...]

Mysle, ze jest pole do manewru w zakresie ochrony wlasnosci:

[...]
Art 64 konst.
3. W³asno¶æ mo¿e byæ ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa w³asno¶ci.
[...]

Czyli zasadniczo zabraniajac "rozkrecania" pojazdu w drodze ustawy - a dokladniej wskazujac w ustawie jedyna sluszna droge utylizacji - nikt nie narusza prawa wlasnosci sensu stricto. Raczej dochodzi do ograniczenia prawa do dysponowania swoja wlasnoscia w trosce o hmm dobro ogolu.

[...]
Wyrok
S±du Najwy¿szego - Izba Cywilna
z dnia 12 kwietnia 2013 r.
IV CSK 608/12
Teza
Konstytucja umo¿liwia ograniczenie praw w³asno¶ci, m.in. po to, by chroniæ ¶rodowisko.

[...]

Reasumujac wydaje mi sie, ze zaswiadczenie o zdaniu plynow eksploatacyjnych oraz oswiadczenie strony (czyli mnie) o rozebraniu/rozsprzedaniu czesci pojazdu oraz wykonaniu stolika z nadwozia, wraz ze zdjeciami owego stolika stanowiloby wystarczajacy
material, zeby urzad podjal decyzje o wyrejestrowaniu pojazdu.
Ale to tylko moje zalozenie i wydaje mi sie logicznie poprawne :)
Oczywiscie moze byc rowniez tak, ze urzad bedzie chcial miec w "bazie danych" pojazd, ktory juz nie istnieje bo jak tu ktos pisal, o fakcie czy cos jest samochodem czy nie decyduje dokument, a nie fakt istnienia :)

--
jarek

Data: 2014-04-08 08:31:56
Autor: kogutek444
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
W dniu wtorek, 8 kwietnia 2014 12:01:31 UTC+2 u¿ytkownik Jarek Pudelko napisa³:
> [...]

Oczywiscie moze byc rowniez tak, ze urzad bedzie chcial miec w "bazie danych" pojazd, ktory juz nie istnieje bo jak tu ktos pisal, o fakcie czy cos jest samochodem czy nie decyduje dokument, a nie fakt istnienia :)

To mo¿e wyst±p do urzêdu z takim zapytaniem. ¯e chcesz sam rozebraæ swój samochód z zachowaniem procedur wynikaj±cych z konieczno¶ci nie zanieczyszczania ¶rodowiska uci±¿liwymi odpadami. A po rozebraniu wyrejestrowaæ. I poczekaj co odpowiedz±. Odpowiedzieæ musz±. Jak by siê nie zgadzali to w pi¶mie podadz± przepisy na podstawie których podjêli decyzjê. Wtedy wspólnie zastanowimy siê co z tym siê da zrobiæ. W kupie si³a.

Data: 2014-04-08 11:48:17
Autor: Jarek Pudelko
W dniu 2014-04-07 21:37, J.F pisze:

Wycofanego z eksploatacji - nie mozesz.
Ale jesli zamierzasz skrecic z powrotem, to mozesz.

No dobra, ale definicja pojazdu wycofanego z eksploatacji jest wyjatkowo sliska i tyczy nawet o odpady :)
Jesli wczoraj tym samochodem jezdzilem, a dzisiaj go rozkrecilem na czesci to hmm czy one jest wycofany z eksploatacji czy nie? :)

Ale trzeba przy tym uwazac aby pod inne paragrafy nie podpasc.

A to sie tyczy chyba wszystkich dzialow naszego prawa :)

--
jarek

Data: 2014-04-08 19:45:15
Autor: J.F
[...]

Ale zamierzasz skrecic z powrotem i dalej eksploatowac, czy juz dales ogloszenie o sprzedazy ?

Oczywiscie trzeba twierdzic ze rozkreciles w celu naprawy, a ta sie okazala nieoplacalna, wiec wycofales juz zdemontowany.
Ale nasze urzedy miewaja malo poczucia humoru, a sady im w tym wtoruja :-)

J.

Data: 2014-04-09 11:05:10
Autor: Jarek Pudelko
W dniu 2014-04-08 19:45, J.F pisze:

[...]

Ale czy powyzsze oznacza, ze to JA jako wlasciciel decyduje o wycofaniu pojazdu z eksploatacji? To w sumie jest logiczne bo to niby moj pojazd i np. decyduje sie go dluzej nie eksploatowac.
Rozumiem wobec tego, ze jesli taka decyzje podejme to nie moge rozkrecic pojazdu natomiast wydaje sie byc zgodne z przepisami rozkrecenie bez podjecia takiej decyzji.
Czyli rozkrecam bo lubie, potem mi sie nie chce skrecac i sprzedaje czesci. Nigdy nie zamierzalem wycofac pojazdu z eksploatacji :)

--
jarek

Data: 2014-04-09 02:24:02
Autor: kogutek444
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
W dniu ¶roda, 9 kwietnia 2014 11:05:10 UTC+2 u¿ytkownik Jarek Pudelko napisa³:
> [...]

Czyli rozkrecam bo lubie, potem mi sie nie chce skrecac i sprzedaje czesci. Nigdy nie zamierzalem wycofac pojazdu z eksploatacji :)

Po co bicie piany. Zwróæ siê o odpowied¼ do WK. Jak odpowiedz± to bêdziemy siê zastanawiali jak wyj¶æ z sytuacji. Prawo w Polsce jest robione niechlujnie bo tu du¿o g³upich ludzi ¿yje. Na 110% s± w nim jakie¶ luki. Ekologiê mo¿na bardzo ³atwo obej¶æ. Bo w moczu czujê ¿e podepn± siê pod przepisy o utylizacji substancji szkodliwych. Jak dobrze pomy¶leæ to raptem do zdania jest p³yn hamulcowy i p³yn do wspomagania kierownicy. Trudno te dwa uk³ady rozebraæ ¿eby nie rozszczelniæ. Reszta to elementy które mo¿na sprzedaæ albo zwyczajne ¶mieci i surowce wtórne.

Data: 2014-04-07 19:52:05
Autor: Uncle Pete
Jakie czesci samochodu mozna sprzedac?
P.S. nie ma jak to V8