Jakie deklaracje roczne?

Data: 2009-08-27 05:17:19
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
1. Czy podatnik osiągający przychód jedynie z DG (czyli pracodawca)
jako zeznanie roczne składa tylko PIT-36?
2. Czy podatnik osiągający przychód jedynie z umowy o pracę (czyli
będzie to pracownik) składa PIT-11?
3. Jakie dokumenty składa podatnik będący w danym roku jednocześnie
pracodawcą i pracownikiem? Czy będą to PIT-36 (z DG) oraz PIT-37 (z
umowy o pracę)?

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-27 14:55:26
Autor: SDD
Jakie deklaracje roczne?

Użytkownik "Rafał Kowalczyk" <r.kowalczyk.gamedev@gmail.com> napisał w wiadomości news:b95e78f4-a277-42a9-90e3-fd676f08caa0r42g2000yqj.googlegroups.com...
1. Czy podatnik osiągający przychód jedynie z DG (czyli pracodawca)
jako zeznanie roczne składa tylko PIT-36?

Niekoniecznie pracodawca - moze tez miec DG i nie meic pracownikow.
Za SWOJE dochody roczn esklada jedynei PIT-36 lub PIT-36L jesli korzysta z podatku liniowego.
Za dochody swoich pracownikow sklada PIT-4R (zbiorcze jedno) oraz PIT-11 za kazdego pracownika z osobna kopie przekazujac pracownikowi.

2. Czy podatnik osiągający przychód jedynie z umowy o pracę (czyli
będzie to pracownik) składa PIT-11?

Nie. PIT-11 sklada jego pracodawca. On na podstawie tego PIT-11 wypelnia swoje PIT-37.

3. Jakie dokumenty składa podatnik będący w danym roku jednocześnie
pracodawcą i pracownikiem? Czy będą to PIT-36 (z DG) oraz PIT-37 (z
umowy o pracę)?

Nie - jesli PIT-36 to tylko to jedno zeznanie - w tym zeznaniu wpisuje sie rowniez dochody z umowy o prace.
Jesli korzysta z podatku liniowego, to wtedy {IT-36L z dzialalnosci oraz PIT-36 z umowy o prace.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-08-27 07:53:07
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
Dzięki, sporo mi się wyjaśniło.
O ile dobrze wiem to aby płatnik mógł złożyć PIT-40, podatnik musi
chyba najpierw złożyć PIT-12?
A czym różni się PIT-40 od PIT-11?

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-27 17:05:40
Autor: SDD
Jakie deklaracje roczne?

Użytkownik "Rafał Kowalczyk" <r.kowalczyk.gamedev@gmail.com> napisał w wiadomości news:0114c6d7-e00d-4819-a813-3bf9ac705faat13g2000yqt.googlegroups.com...

A czym różni się PIT-40 od PIT-11?

Tym, ze PIT-40 jest zeznaniem ktore sklada za pracownika pracodawca, zas PIT-11 jest tylko informacja, ktore pracodawca sklada, jako platnik urzedowi skarbowemu.

Podrawiam
SDD

Data: 2009-08-27 08:45:24
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
On 27 Sie, 17:05, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
Użytkownik "Rafał Kowalczyk" <r.kowalczyk.game...@gmail.com> napisał w
[...]

Czyli są chyba dwie możliwości:
1. Albo PIT 12 i PIT 40 - wówczas pracodawca składa zeznanie za
pracownika.
2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

Czy tak należy to rozumieć?

Data: 2009-08-27 17:57:39
Autor: SDD
Jakie deklaracje roczne?

Użytkownik "Rafał Kowalczyk" <r.kowalczyk.gamedev@gmail.com> napisał w wiadomości news:005a0d3d-96a9-42fa-9486-951d34a1ed78s15g2000yqs.googlegroups.com...

Czyli są chyba dwie możliwości:
1. Albo PIT 12 i PIT 40 - wówczas pracodawca składa zeznanie za
pracownika.
2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

Hmmmm - w zasadzie tak, maszx racje, jesli PIT-40 to nie PIT-11
Z drugiej strony OIDP pracownik, pomimo zlozonego za niego PIT-40 przez pracodawce moze zlozyc PIT-37 (np. gdy zechce skorzystac jednak z jakiejs ulgi lub rozliczyc sie razem z malozinkiem). Wowczas role informacji z PIT-11 pelnia analogiczne pola z rubryk PIT-40 (z tym, ze kwote zaliczki wpisuje sie skorygowana o wyrownanie dokonane w marcu).
Na 100% tak jest w przypadku emerytow i rencistow (ich formularz nazywa sie PIT-40A)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-08-27 19:39:26
Autor: cef
Jakie deklaracje roczne?
SDD wrote:

Czyli są chyba dwie możliwości:
1. Albo PIT 12 i PIT 40 - wówczas pracodawca składa zeznanie za
pracownika. 2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

Hmmmm - w zasadzie tak, maszx racje

To jest jakieś pokraczne rozumowanie.
Standardowo należy założyć, ze podatnik się rozlicza samodzielnie i dla takiego
stanu rozpatrywać konieczne pity. Każdy inny stan jest jakims tam wyjątkiem.
Ale skoro już władza uznała, że skomplikowane
prawo podatkowe zastąpi PIT składany przez pracodawcę tak jak uznała, że prowadzenie
działalności polega na jej codziennym otwieraniu, to pewnie za chwilę i tak pogubisz się w tych
pitach i załacznikach.
Tak przy okazji obowiązkowy dla prowadzących DG  jest zalacznik PIT-B.

Data: 2009-08-28 01:05:26
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
On 27 Sie, 19:39, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
To jest jakieś pokraczne rozumowanie.
Standardowo należy założyć, ze podatnik się rozlicza samodzielnie i dla
takiego
stanu rozpatrywać konieczne pity.

Czyli w przypadku podatnika który jest pracownikiem będzie to chyba
PIT 11 i PIT 37?

Ale skoro już władza uznała, że skomplikowane
prawo podatkowe zastąpi PIT składany przez pracodawcę

Rozumiem, że chodzi o tą zmianę sprzed kliku dni o której było tak
głośno? Można o tym przeczytać tutaj:
obowiazkowo-rozliczy-i-wysle-PIT-pracownika,wid,
11429441,wiadomosc.html?ticaid=18a3e&_ticrsn=3">Rewolucja-firma-
obowiazkowo-rozliczy-i-wysle-PIT-pracownika</a>

Czyli rozumiem, że teraz to pracodawca będzie składał PIT 40 (PIT 12
pracownik już nie będzie musiał składać)? A  PIT 11 i PIT 37 przejdą
chyba do lamusa?

tak jak uznała, że
prowadzenie
działalności polega na jej codziennym otwieraniu

To znaczy?

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-28 01:09:37
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
Przepraszam, jeszcze raz podaje link:

http://tinyurl.com/n6w7dq

[url=http://podatki.wp.pl/kat,70474,title,Rewolucja-firma-obowiazkowo-
rozliczy-i-wysle-PIT-pracownika,wid,11429441,wiadomosc.html?
ticaid=18a3e&_ticrsn=3]Rewolucja: firma obowiązkowo rozliczy i wyśle
PIT pracownika[/url]

Któryś z nich na pewno działa :)

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-28 01:13:45
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?

http://tinyurl.com/mrrc3g

Data: 2009-08-28 11:36:02
Autor: cef
Jakie deklaracje roczne?
Rafał Kowalczyk wrote:

[...]

Pit11 nie jest sporządzany przez pracownika i pracownik go nie składa.
Dlaczego zakładasz PIT37 a może inny?

Ale skoro już władza uznała, że skomplikowane
prawo podatkowe zastąpi PIT składany przez pracodawcę

Rozumiem, że chodzi o tą zmianę sprzed kliku dni o której było tak
głośno?

Tak.

Czyli rozumiem, że teraz to pracodawca będzie składał PIT 40 (PIT 12
pracownik już nie będzie musiał składać)? A  PIT 11 i PIT 37 przejdą
chyba do lamusa?

 Co innego likwidacja PITa, a co innego
przeniesienie możliwości składania czy wypełniania przez kogoś
zestawu informacji. Nic nie przejdzie do lamusa: wg mnie przybedzie
parę pitów z kolejnym literkami, bo zaraz się zacznie kołomyja z ulgami, odliczeniami
i trzeba będzie składać dodatkowe informacje inne dla pracodawcy, a z inną literką do US

tak jak uznała, że
prowadzenie
działalności polega na jej codziennym otwieraniu

To znaczy?

Idea "jednego okienka" przy otwieraniu działalności -
o tym zapewne słyszałeś. I skoro już tę działalność otworzyłeś
(nieważne czy w jednym okienku czy w pięciu) to przy prowadzeniu działalności
w kolejnych latach jest Ci zupełnie obojetna ilość tych okienek i procedury,
bo przechodzisz to tylko raz (a już na pewno nie codziennie czy nawet raz w miesiącu)
 A potem przy prowadzeniu działalności
 żyjesz innymi problemi: na przykład takimi,
że nie jesteś  w stanie zrozumieć po co i jakie pity są potrzebne przedsiębiorcy.
Przyznaj, że lepsza byłaby idea jednego PIT, a nie okienka.

Ale to też potrafił by ktoś zepsuć.
Ostatnio miałem kontakt z formularzem otwierania/zamykania/zawieszania
i uważam, ze ten co wymyślił ten jednolity formularz powinien iść siedzieć.

Data: 2009-08-28 03:01:14
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
On 28 Sie, 11:36, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Przyznaj, że lepsza byłaby idea jednego PIT, a nie okienka.

Jestem całym sercem za tym :-) Jeszcze lepsza byłaby idea zero PIT :-)

Dlaczego tych PIT-ów jest tak dużo? Dlaczego przepisy są tak
skomplikowane?
Odpowiedzi nasuwają się same - no a ile mamy w Polsce urzędników? A
ilu znajomym i krewnym można załatwić posadkę urzędnika? A to wszystko
możliwie dzięki bardzo złożonym przepisom. Chodzi o to, żeby armia
urzędników miała co robić. Tak mi się wydaje.

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-28 05:41:44
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
Rafał Kowalczyk wrote:

> Czyli w przypadku podatnika który jest pracownikiem będzie to chyba
> PIT 11 i PIT 37?

Pit11 nie jest sporządzany przez pracownika i pracownik go nie składa..
Dlaczego zakładasz PIT37 a może inny?

Napisałem, że "PIT 11 i PIT 37" w sensie, że pracodawca sporządza i
składa PIT 11, który następnie staje się podstawą do złożenie przez
pracownika PIT-37.Te dokumenty są więc ze sobą w pewny sensie
"związane". No chyba, że znowu źle to zrozumiałem :-)

Dlaczego PIT 37? Jego chyba NAJCZĘŚCIEJ składali pracownicy? A jakie
jeszcze inne PIT-y najczęściej składają na koniec roku?

> [...]

odliczeniami
i trzeba będzie składać dodatkowe informacje inne dla pracodawcy, a z inną

Ale najprościej będzie to chyba wyglądało tak:
Pracodawca składa za pracownika PIT-40.

A z tymi dodatkowymi PIT-ami to niestety całkiem prawdopodobne :(

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-28 15:06:48
Autor: cef
Jakie deklaracje roczne?
Rafał Kowalczyk wrote:

Dlaczego PIT 37? Jego chyba NAJCZĘŚCIEJ składali pracownicy? A jakie
jeszcze inne PIT-y najczęściej składają na koniec roku?

Nie wiem. Ja np nie składałem PIT37.
Może na mf.gov.pl są statystyki składanych PITów.

Ale najprościej będzie to chyba wyglądało tak:
Pracodawca składa za pracownika PIT-40.

Zobacz ile jest różnego rodzaju odliczeń,
ile wspólnych rozliczeń, ulg itp .
Przecież te dane trzeba by jakoś dostarczyć
pracodawcy.

Data: 2009-08-31 01:30:00
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
On 27 Sie, 17:45, Rafał Kowalczyk <r.kowalczyk.game...@gmail.com>
wrote:
> [...]
pracownika.
2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

Chyba jednak trochę nie do końca tak jest:
"PIT-11 składamy tylko w przypadku gdy nie dokonujemy rocznego
obliczenia podatku (PIT-40, PIT-40A)"
Źródło: http://www.pit.pl/pit-11/index.php

Czyli na razie zgadza się z tym co napisałem wyżej - albo
albo......ale gdy składany jest przez pracodawcę PIT-40 wówczas
pracownik mam możliwość jeszcze złożyć inne rozliczenia:
"Całkowicie niezależnie jednak od PIT-40, w ogóle od dochodów
opodatkowanych na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, może
wystąpić obowiązek złożenia odrębnego od PIT-40 rozliczenia rocznego:

    * działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym
(PIT-36L);
    * działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem ewidencjonowanym
(PIT-28);
    * działalność gospodarcza opodatkowana kartą podatkową (PIT-16A);
    * najem prywatny opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym (PIT-28);
    * dochody kapitałowe, np. z giełdy (PIT-38)."
Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

Natomiast PIT-36 lub PIT-37 już chyba nie ma potrzeby składać (no bo
skoro nie ma go w tym powyższym spisie)?.

W takiej sytuacji gdy pracownik chce skorzystać z ulgi powinien:
"Dla skorzystania z ulgi prorodzinnej w PIT-40 niezbędne jest złożenie
pracodawcy przed 10 stycznia 2009 r. oświadczenia PIT-12 oraz złożenie
dodatkowo oświadczenia o uprawnieniach do ulgi prorodzinnej - również
w terminie przed 10 stycznia 2009 r."

Data: 2009-08-31 01:39:45
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
Oczywiście teraz będzie to jeszcze trochę inaczej bo PIT-12 pracownik
już nie musi składać.

Pozdrawiam.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
http://megalotto.pl - Wyniki lotto

Data: 2009-08-31 01:27:56
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
wrote:
> [...]

Chyba jednak trochę nie do końca tak jest:
"PIT-11 składamy tylko w przypadku gdy nie dokonujemy rocznego

Liczy na razie zgadza się z tym co napisałem wyżej - albo

Data: 2009-08-31 01:51:04
Autor: Rafał Kowalczyk
Jakie deklaracje roczne?
wrote:

> [...]

Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

W takiej sytuacji gdy pracownik chce skorzystać z ulgi powinien:
"Z ulgi prorodzinnej mogą skorzystać jedynie podatnicy rozliczający
się na zasadach ogólnych. Nie tylko jednak poprzez złożenie PIT-36 czy
PIT-37. Podatnik, którego rozlicza zakład pracy (PIT-40) również może
poprosić pracodawcę o uwzględnienie w rozliczeniu PIT-40 kwoty ulgi
prorodzinnej. W ten sposób pracownik będzie mógł skorzystać z
dobrodziejstwa rozliczenia go przez zakład pracy, nawet gdy będzie
chciał skorzystać z ulgi prorodzinnej.

[...]

Czyli pracownik może to zrobić składając dodatkowo PIT-36 albo PIT-37,
albo można to uwzględnić w PIT-12 i PIT-40 - chyba tak to należ
rozumieć?

Pozdrawiam.