Data: 2012-09-24 09:42:31 | |
Autor: ajt | |
Jakie lampy b³yskowe? | |
Marek pisze:
Co by¶cie mi doradzili? W jakim Domy¶lam siê, ¿e kasa odgrywa istotn± rolê, nie bêdê wiêc namawia³ do zakupu bardzo drogiego sprzêtu, ale je¶li cenisz sobie konfort pracy, lepiej ju¿ na wstêpie kupiæ co¶ mocniejszego, ni¿ najprostsze lampki dostêpne na rynku. Na pocz±tek dwie lampy minimum 250-300Ws, z regulacj± jasno¶ci pilotów proporcjonalnie do ustawionej mocy. Kupuj±c upewnij siê, czy lampy rzeczywi¶cie maj± tyle Ws, ile deklaruje producent. W wielu przypadkach jest to podawane na wyrost, choæby takie Delicacy 180 - niby maj± mieæ 180Ws, a w rzeczywisto¶ci maj± 100 (a nawet ciut mniej). Podobnie Delicacy 120 - maj± 75Ws. Jak ustawisz iso 100, to przy tych lampkach mocy czêsto mo¿e brakowaæ. Przy o¶wietleniu ca³ej postaci, dla pe³nej mocy lampy, przys³ony wyjd± w granicach 2,8-4. Przy cia¶niejszych portretach, jak softbox ustawisz metr od obiektu, przymkniesz do 5,6. Je¶li fotografujesz wy³±cznie z ma³± GO, wtedy mocy starczy, ale zachce Ci siê bardziej przymkn±æ przys³onê do jakiej¶ sceny i zacznie siê kombinowanie: zwiêkszanie iso, stawianie dwóch lamp obok siebie, zbli¿anie do modela, ¿e a¿ bêd± w³aziæ w kadr :) Podobnie bêdzie przy makro. Kiedy¶ sam siê wpakowa³em w takie ma³e lampki, wiêc przestrzegam. Teraz u¿ywam ich z Olkiem OM-D, który ma minimalne iso 200, a przy matrycy 4/3 i 16mpix, do makro, ze wzglêdu na dyfrakcjê, i tak lepiej nie przymykaæ bardziej ni¿ do 11, wiêc daj± radê, nawet z pewnym zapasem. Przy iso 100 by³oby jednak ju¿ "na styk", dlatego polecam minimum rzeczywiste 250Ws. -- Pozdrawiam Andrzej www.radom.ws |
|
Data: 2012-09-24 13:49:19 | |
Autor: Marek | |
Jakie lampy b³yskowe? | |
Dnia Mon, 24 Sep 2012 09:42:31 +0200, ajt napisał(a):
No niestety :-( nie będę więc namawiał do zakupu bardzo drogiego sprzętu, ale jeśli cenisz sobie konfort pracy, lepiej już na wstępie kupić coś mocniejszego, niż najprostsze lampki dostępne na rynku. Na początek dwie lampy minimum 250-300Ws, z regulacją jasności pilotów proporcjonalnie do ustawionej mocy..... Dzięki za bardzo istotne informacje. Właśnie zastanawiałem się nad mocą lamp. Czy da się zweryfikować ją jakoś? Wiesz, kłopot jest z tym, że widząc tabliczkę znamionową trudno jest wywnioskować czy producent nakłamał na niej czy nie. Kupując lampe 200Ws może okazać się, że mam 100Ws. Chciałbym uniknąć takiej wtopy. Czy możesz mi polecić sensowną markę? Zerknij na tą: http://allegro.pl/profesjonalna-lampa-studyjna-200ws-ld-200-l-p-42-i2627710238.html 250Ws jest nieopłacalne gdyż 300Ws droższe jest o 30zł zaledwie http://allegro.pl/studyjna-lampa-blyskowa-300ws-tylko-od-fripers-i2641712271.html A już najlepiej gdyby ktoś chciał oddać w dobre ręce używane :-) Mam jeszcze pytanie odnośnie regulacji jasności. Czy 1 - 1/8 wystarcza? Czy dobrze interpretuję, że 1/8 odpowiada minus 3ev? Czy nie jest to zbyt mały zakres? Co do ISO aparatu... właśnie wymieniłem aparat. O ile w poprzednim nie zdecydowałbym się używać większzego ISO niż 100 z uwagi na szumy, o tyle w Sony A77 nie dostrzegam większej różnicy w tym względzie między ISO 100 a ISO 400. Czy jest jakiś inny powód aby unikać dużych ISO? |
|
Data: 2012-10-17 05:43:27 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Jakie lampy błyskowe? | |
Dnia 24.09.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Poza szumami iso w cyfrze wpływa też na rozpiętość tonalną. W studio ma to mniejsze znaczenie bo panujesz nad światłem, więc scene możesz zmieścić w tym co masz. |
|