Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów

Data: 2015-09-23 22:57:38
Autor: kakmar
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Szukam optymalnych opon do codziennych dojazdów, ma być szybko, lekko, łatwo i przyjemnie. Rower hybrydowy koła 28" jak w temacie.
Trasa to 15~16km w obie strony, krótszą trasą z pagórkiem pośrodku ~120m,
lub 20km dookoła górki. Trasa po ulicy asfaltowej + kilka krawężników. Obecnie mam "oryginalne" opony 42x622 (700x40c), jeszcze widać bieżnik.

Zakładam że jeśli założę węższe opony to zmniejszą się opory toczenia
i będzie szybciej i łatwiej, ale chcę najpierw zapytać czy dobrze kombinuję.
Chcę zmienić opony na mniejsze, 28x622 ~ 32x622, może nawet 25x622, w dodatku dałbym węższą na przód a szerszą na tył? I stąd pytanie, czy zauważę jakąś różnicę? Opony i tak muszę niebawem zmienić.

Pytałem Google i sporo jest peanów na cześć Schwalbe Marathon/ M. Plus
tylko że na wunder technik już się parę razy przejechałem i nie chcę przepłacić za cudo marketingu, znalazłem też polecane Continental Ultra GatorSkin, ale to slicki są prawie a zima idzie. Ogólniej szukam dobrych opon jw, nie wiem tylko jaki rozmiar i marka ;)

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2015-09-23 16:21:30
Autor: rmikke
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu czwartek, 24 wrze¶nia 2015 00:59:38 UTC+2 u¿ytkownik kakmar napisa³:
Szukam optymalnych opon do codziennych dojazdów, ma byæ szybko, lekko, ³atwo i przyjemnie. Rower hybrydowy ko³a 28" jak w temacie.
Trasa to 15~16km w obie strony, krótsz± tras± z pagórkiem po¶rodku ~120m,
lub 20km dooko³a górki. Trasa po ulicy asfaltowej + kilka krawê¿ników. Obecnie mam "oryginalne" opony 42x622 (700x40c), jeszcze widaæ bie¿nik.

Zak³adam ¿e je¶li za³o¿ê wê¿sze opony to zmniejsz± siê opory toczenia
i bêdzie szybciej i ³atwiej, ale chcê najpierw zapytaæ czy dobrze kombinujê.
Chcê zmieniæ opony na mniejsze, 28x622 ~ 32x622, mo¿e nawet 25x622, w dodatku da³bym wê¿sz± na przód a szersz± na ty³? I st±d pytanie, czy zauwa¿ê jak±¶ ró¿nicê? Opony i tak muszê niebawem zmieniæ.

Pyta³em Google i sporo jest peanów na cze¶æ Schwalbe Marathon/ M. Plus
tylko ¿e na wunder technik ju¿ siê parê razy przejecha³em i nie chcê przep³aciæ za cudo marketingu, znalaz³em te¿ polecane Continental Ultra GatorSkin, ale to slicki s± prawie a zima idzie.

Marathony i Marathony Plus te¿ siê na zimê nie nadaj±, w dodatku plusy wa¿± po kilogramie sztuka. Ale faktem jest, ¿e plusa przebi³em w ci±gu
o¶mu lat RAZ i to bardzo siê postara³em (jecha³em po tej czê¶ci Poniatoszczaka, która by³a zajêta z powodu remontu torowiska
i najecha³em na kawa³ek drutu zbrojeniowego chyba specjalnie tak powyginany,
¿eby za³atwiæ KA¯D¡ oponê ;) ).

A w kwestii wê¿szych opon - sprawd¼ w tabelce, jak w±skie mo¿esz
wsadziæ na Twoj± obrêcz:
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
i szukaj kolorowej tabelki.

Data: 2015-09-24 07:33:11
Autor: JDX
On 2015-09-24 01:21, rmikke wrote:
[...]
Marathony i Marathony Plus te¿ siê na zimê nie nadaj±,
Pewnie dlatego, ¿e s± dostêpne Marathony Winnter. :-) Które, swoj±
drog±, bardzo polecam. Co prawda nie maj± wk³adki antyprzebiciowej, ale
maj± kolce. :-)

Data: 2015-09-24 22:56:54
Autor: kakmar
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Dnia 23.09.2015 rmikke <spamcatch@mailinator.com> napisał/a:

Marathony i Marathony Plus też się na zimę nie nadają, w dodatku plusy ważą po kilogramie sztuka. Ale faktem jest, że plusa przebiłem w ciągu
ośmu lat RAZ i to bardzo się postarałem (jechałem po tej części
Dziękuję za zwrócenie uwagi na wagę opony, M+ odpada dla mnie,
ostatnio właśnie złapałem "gumę" i lepsza odporność by się przydała
ale nie za cenę takiej masy na obręczy. Po białym jeździć nie zamierzam, jak _bardzo_ leje z rana to też odpuszczam. Dojazd rowerem oszczędza mi sporo czasu w obie strony, ale w ulewie to nie specjalnie działa.

A w kwestii węższych opon - sprawdź w tabelce, jak wąskie możesz
wsadzić na Twoją obręcz:
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
i szukaj kolorowej tabelki.

Tabelkę widziałem, wyguglała mi się podobna, albo ta sama, nic dla mnie z niej nie wynika bo na obręcze oznaczone 622x14 mam założone fabrycznie opony 42-622(700x40c) kenda, made in china. Obręcze wydają się "na oko"
bardzo wąskie, spojrzałem dziś pod tym kątem na inne rowery w MTB mam coś jakby 2x szersze. Nie mierzyłem, zmierzę jak będę ściągał opony.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2015-09-24 00:41:28
Autor: Kuba Abuk
[...]

Coraz bardziej popularne w szosie s± opony 25. W hybrydzie moim typem jest zwijana Vittoria Rubino Pro 28x700. Jest lekka, szybka (jak na oponê treningow±) i bardzo odporna. Poza tym nie ¶ciera siê szybko, jak typowo wy¶cigowe gumy i jest o wiele tañsza, ni¿ porównywane do niej Conti GP4000s. Te ostatnie maj± nieco lepiej "klej±c± siê" mieszankê gumy, ale s± bardziej podatne na ma³e przeciêcia i ¶cieranie siê..

Mam w szosie Vittoriê Rubino Pro III w wersji 23mm. Ta opona nie boi siê siê szutrów i kiepskich dróg. Rozumiem, ¿e 14x622 tyczy siê szeroko¶ci wewnêtrznej obrêczy. Je¶li tak, to nie bêdziesz mia³ problemów z za³o¿eniem nawet opony 25mm.

Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-24 12:14:17
Autor: bans
W dniu 2015-09-24 o 09:41, Kuba Abuk pisze:

Rozumiem, ¿e 14x622 tyczy siê szeroko¶ci wewnêtrznej obrêczy. Je¶li tak, to nie bêdziesz mia³ problemów z za³o¿eniem nawet opony 25mm.

"Nawet"?! :)))
Ja bym napisa³ "Rety, masz obrêcz tylko 14mm? No to za³o¿ysz najwy¿ej oponê 25mm..." ;)

--
bans

Data: 2015-09-24 23:05:37
Autor: Pawe³ Olaszek
W dniu 2015-09-24 12:14, bans pisze:
[...]

Moje Marathony Plus Toury 1,6" je¿d¿± na 622x13, ICMPZ? ;)

Data: 2015-09-24 23:24:08
Autor: kakmar
Dnia 24.09.2015 Paweł Olaszek <olaszek.grupy@gmail.com> napisał/a:
W dniu 2015-09-24 12:14, bans pisze:
W dniu 2015-09-24 o 09:41, Kuba Abuk pisze:

Rozumiem, że 14x622 tyczy się szerokości wewnętrznej obręczy. Jeśli
tak, to nie będziesz miał problemów z założeniem nawet opony 25mm.

"Nawet"?! :)))
Ja bym napisał "Rety, masz obręcz tylko 14mm? No to założysz najwyżej
oponÄ™ 25mm..." ;)

Moje Marathony Plus Toury 1,6" jeżdżą na 622x13, ICMPZ? ;)

No właśnie też mam wątpliwości co do tej tabelki. Ale nie mierzyłem, przepisałem do posta numerki które znalazłem na kołach.

A co do tej opony Vittoria Rubino Pro, jest tańsza, ma jakiś tam bieżnik po bokach, czy ma jakieś znane wady? --
kakmaratgmaildotcom

Data: 2015-09-25 00:06:55
Autor: Kuba Abuk
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu pi±tek, 25 wrze¶nia 2015 01:26:08 UTC+2 u¿ytkownik kakmar napisa³:

A co do tej opony Vittoria Rubino Pro, jest tañsza, ma jaki¶ tam bie¿nik po bokach, czy ma jakie¶ znane wady?

Wszystkie opony maj± jakie¶ wady. Np. najdro¿sze szosowe nie osi±gaj± du¿ych przebiegów, co zwi±zane jest z zastosowan± mieszank± gumy (przyczepno¶æ -> ¶cieralno¶æ i podatno¶æ na uszkodzenia).. Ka¿da szybka (lekka) opona mo¿e zostaæ przebita. Rubino Pro jest kompromisem pomiêdzy szybko¶ci±, znakomit± przyczepno¶ci±, do¶æ wysok± odporno¶ci± na uszkodzenia, komfortem i rozs±dn± cen±. Wad± mo¿e byæ brak wersji kolorowych dla szeroko¶ci 25 i 28mm. Zainwestuj w SPD: trochê praktyki i ¿aden krawê¿nik nie bêdzie brany "na ko³o".

IMHO rozpêdzenie kilogramowych, ale nieprzebijanych, kloców Schwalbe w "szybkim" rowerze nie jest warte ¶wieczki. Masa rotuj±ca kó³ jest bardzo odczuwalna. Przyczep do sztycy ta¶m± elektryczn± zwiniêt± zapasow± dêtkê (60-90g), a ³y¿ki i lekka pompka niech bêd± mieszkaæ na stale w plecaku. Raz na 2-4 tys. km siê przydadz±.
Nie mam nic przeciwko Schwalbe. W rowerze wyprawowym mam Marathony XR i akurat tam siê doskonale sprawdzaj±. Tak samo jak Noby Nic, czy Rocket Ron jako opona kierunkowa w MTB.

"Kilka" opinii o Rubino Pro:
http://www.wiggle.co.uk/vittoria-rubino-pro-folding-clincher-tyre/#tabCustReviews - mo¿na posegregowaæ oceny od najni¿szych.
http://totalwomenscycling.com/road-cycling/vittoria-rubino-pro-tyres-long-term-review-42/#Q0P6fxY7Z3DbVfdq.97

Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-25 00:32:51
Autor: Kuba Abuk
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu pi±tek, 25 wrze¶nia 2015 09:07:00 UTC+2 u¿ytkownik Kuba Abuk napisa³:

[...]

Polecam przeczytaæ te¿ artyku³ o Rubino Pro w testach laboratoryjnych, porównuj±cych j± do innych opon z tej pó³ki:
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/vittoria-rubino-pro-iii-2014

Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-25 07:53:44
Autor: bans
W dniu 2015-09-24 o 23:05, Pawe³ Olaszek pisze:

Moje Marathony Plus Toury 1,6" je¿d¿± na 622x13, ICMPZ? ;)

Dopóty dzban wodê nosi, dopóki mu siê ucho nie urwie ;)

--
bans

Data: 2015-09-29 09:53:12
Autor: Pawe³ Olaszek
W dniu 2015-09-25 07:53, bans pisze:
W dniu 2015-09-24 o 23:05, Pawe³ Olaszek pisze:

Moje Marathony Plus Toury 1,6" je¿d¿± na 622x13, ICMPZ? ;)

Dopóty dzban wodê nosi, dopóki mu siê ucho nie urwie ;)

Ten dzban nosi wodê ju¿ grubo ponad 10tys, sporo z tego z za³adowanymi sakwami, rowerem na trailgatorze lub wcze¶niej fotelikiem. Wcze¶niej by³y Schwalbe terra cruiser, ten sam rozmiar. Pompujê 6barów, gdyby co¶ siê mia³o z³ego staæ, to by siê ju¿ dawno sta³o na najwiêkszym zadupiu (I Prawo Murphyego :-).

Data: 2015-09-25 00:13:25
Autor: Kuba Abuk
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu czwartek, 24 wrze¶nia 2015 12:14:20 UTC+2 u¿ytkownik bans napisa³:
> [...]

"Nawet"?! :)))
Ja bym napisa³ "Rety, masz obrêcz tylko 14mm? No to za³o¿ysz najwy¿ej oponê 25mm..." ;)

Cholera... Od wielu lat jakim¶ cudem unikam ¶mierci je¿d¿±c w XC na 19,5mm obrêczach i 52-57mm oponach... Nie wiem teraz komu mam dziêkowaæ za opatrzno¶æ! Podrzuæcie, proszê, nr konta tego go¶cia z Torunia.
MSPANC Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-25 10:07:14
Autor: bans
W dniu 2015-09-25 o 09:13, Kuba Abuk pisze:

Cholera... Od wielu lat jakim¶ cudem unikam ¶mierci je¿d¿±c w XC na 19,5mm obrêczach i 52-57mm oponach...

No i co w tym niby dziwnego?!
Przecie¿ obrêcze 19mm na luzie wystarczaj± do opon do szeroko¶ci 58mm...

Ale ju¿ przy 61mm, obrêczy 19mm i ci¶nieniu poni¿ej 2 barów robi siê mniej pewnie na zakrêtach. Nie na tyle, ¿eby j± wyrzucaæ, ale po zu¿yciu wrócê do 57-58.

--
bans

Data: 2015-09-24 07:52:59
Autor: qrt
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Dnia Wed, 23 Sep 2015 22:57:38 +0000 (UTC), kakmar napisa³(a):

Zak³adam ¿e je¶li za³o¿ê wê¿sze opony to zmniejsz± siê opory toczenia
i bêdzie szybciej i ³atwiej, ale chcê najpierw zapytaæ czy dobrze kombinujê.

Niby tak ale - opory toczenia zale¿± g³ownie od ci¶nienie powietrza w
oponie. Jak napompujesz swoj± oponê do 8 atm (zak³adaj±c ze  wytrzyma) to opory bed±  takie jak w oponach szosowych - a w zasadzie nawet ni¿sze.
Niskie opory toczenie w±skich opon s± zwizane tylko i wy³±cznie z tym ze
siê je pompuje to wysokich ci¶nieñ. (tak naprawde to ni¿sze opory toczenia, przy tym samym ci¶nieniu, ma gruba
opona. Jest to zwi±zane z tym i¿ ugiêcie opony na szeroko¶æ "poch³ania"
mniej energii ni¿ na d³ugo¶æ - to ju¿ d³u¿sza historia - w archiwum grupy
jest co nie co na ten temat)
Chcê zmieniæ opony na mniejsze, 28x622 ~ 32x622, mo¿e nawet 25x622, w dodatku da³bym wê¿sz± na przód a szersz± na ty³?

W zasadzie nie ma przeciwwskazañ. Pozostaje jeszcze tylko kwestia komfortu
i wygody podczas jazdy po dziurawych drogach, po kostce, po krawê¿nikach,
po drogach gruntowych ect. Ja swego czasu jezdzi³em rowerm szosowym po mie¶ci wiec wiem ze sie da - co
jednak nie zmienia faktu i¿ w pewnym momencie stwierdzi³em ze to bez sensu.

Data: 2015-09-24 23:14:09
Autor: kakmar
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Dnia 24.09.2015 qrt <m@il.jakis> napisał/a:

(tak naprawde to niższe opory toczenia, przy tym samym ciśnieniu, ma gruba
opona. Jest to związane z tym iż ugięcie opony na szerokość "pochłania"
mniej energii niż na długość - to już dłuższa historia - w archiwum grupy
jest co nie co na ten temat)
Dzięki, dopompowałem koła, tyle ile dałem radę ręczną pompką, nie mam manometru z końcówką na wentyl "rowerowy". Jak nie wytrzymają to po drodze mam jakiś sklep rowerowy ;-)

W zasadzie nie ma przeciwwskazań. Pozostaje jeszcze tylko kwestia komfortu
i wygody podczas jazdy po dziurawych drogach, po kostce, po krawężnikach,
po drogach gruntowych ect. Ja swego czasu jezdziłem rowerm szosowym po mieści wiec wiem ze sie da - co
jednak nie zmienia faktu iż w pewnym momencie stwierdziłem ze to bez sensu.

Tylko asfalt i kilka krawężników, dlatego wybrałem hybrydę czyli coś co wygląda jak zwykły rower. Kolarzem już nie zostanę a na MTB słabo mi się jeździ po asfalcie.
OK, jeśli nie warto zmieniać rozmiaru, to nadal pozostaje pytanie na co zmienić. Jeśli nie szerokość to może mniej agresywny bieżnik da jakąś zauważalną poprawę?

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2015-09-25 12:01:01
Autor: qrt
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Dnia Thu, 24 Sep 2015 23:14:09 +0000 (UTC), kakmar napisa³(a):

OK, je¶li nie warto zmieniaæ rozmiaru, to nadal pozostaje pytanie na co zmieniæ. Je¶li nie szeroko¶æ to mo¿e mniej agresywny bie¿nik da jak±¶ zauwa¿aln± poprawê?

bie¿nik na pewno ma znaczenie ale:

- Pamiêtaj o jednej rzeczy - juz powy¿ej 25km/h opory powietrza przewa¿aj±
nad oporami toczenia. Przy czym opory toczenia rosn± liniowo wraz ze
wzrostem prêdko¶ci a opory powietrza w postêpie geometrycznym. Wiec jesli jezdzisz sobie w okolicach 30 km/h czy wiecej to ju¿ trzeba
pracowaæ nad pozycj±, aerodynamik± i wag± roweru oraz rowerzysty - innej
drogi nie ma. Tego nie przeskoczysz.

Data: 2015-09-25 05:16:50
Autor: Kuba Abuk
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu pi±tek, 25 wrze¶nia 2015 12:01:04 UTC+2 u¿ytkownik qrt napisa³:

[...]

Innymi s³owy warto do¶wiadczyæ czego¶ nowego z ¿yciu ergo pomy¶leæ nad szos±:)

Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-25 15:19:43
Autor: kawoN
W dniu 25.09.2015 o 12:01, qrt pisze:
[...]

Tak mówi teoria i tak te¿ jest w praktyce.
Aczkolwiek utrzymywanie prêdko¶ci powy¿ej 30km/h
zdecydowanie ³atwiej przychodzi na slickach ni¿
agresywnym bie¿niku na teren.
Ka¿da ze sk³adowych oporu jest istotna je¿eli
chce siê je¼dziæ z wiêkszymi prêdko¶ciami :)

pozdr.
kawoN

Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów