Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdĂłw

Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdĂłw

Data: 2015-09-24 07:52:59
Autor: qrt
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdĂłw
Dnia Wed, 23 Sep 2015 22:57:38 +0000 (UTC), kakmar napisał(a):


Zakładam że jeśli założę węższe opony to zmniejszą się opory toczenia
i będzie szybciej i łatwiej, ale chcę najpierw zapytać czy dobrze kombinuję.

Niby tak ale - opory toczenia zależą głownie od ciśnienie powietrza w
oponie. Jak napompujesz swoją oponę do 8 atm (zakładając ze  wytrzyma) to opory bedą  takie jak w oponach szosowych - a w zasadzie nawet niższe.
Niskie opory toczenie wąskich opon są zwizane tylko i wyłącznie z tym ze
się je pompuje to wysokich ciśnień. (tak naprawde to niższe opory toczenia, przy tym samym ciśnieniu, ma gruba
opona. Jest to związane z tym iż ugięcie opony na szerokość "pochłania"
mniej energii niż na długość - to już dłuższa historia - w archiwum grupy
jest co nie co na ten temat)
Chcę zmienić opony na mniejsze, 28x622 ~ 32x622, może nawet 25x622, w dodatku dałbym węższą na przód a szerszą na tył?

W zasadzie nie ma przeciwwskazań. Pozostaje jeszcze tylko kwestia komfortu
i wygody podczas jazdy po dziurawych drogach, po kostce, po krawężnikach,
po drogach gruntowych ect. Ja swego czasu jezdziłem rowerm szosowym po mieści wiec wiem ze sie da - co
jednak nie zmienia faktu iż w pewnym momencie stwierdziłem ze to bez sensu.

Data: 2015-09-24 23:14:09
Autor: kakmar
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdĂłw
Dnia 24.09.2015 qrt <m@il.jakis> napisał/a:

(tak naprawde to niższe opory toczenia, przy tym samym ciśnieniu, ma gruba
opona. Jest to związane z tym iż ugięcie opony na szerokość "pochłania"
mniej energii niż na długość - to już dłuższa historia - w archiwum grupy
jest co nie co na ten temat)
Dzięki, dopompowałem koła, tyle ile dałem radę ręczną pompką, nie mam manometru z końcówką na wentyl "rowerowy". Jak nie wytrzymają to po drodze mam jakiś sklep rowerowy ;-)

W zasadzie nie ma przeciwwskazań. Pozostaje jeszcze tylko kwestia komfortu
i wygody podczas jazdy po dziurawych drogach, po kostce, po krawężnikach,
po drogach gruntowych ect. Ja swego czasu jezdziłem rowerm szosowym po mieści wiec wiem ze sie da - co
jednak nie zmienia faktu iż w pewnym momencie stwierdziłem ze to bez sensu.

Tylko asfalt i kilka krawężników, dlatego wybrałem hybrydę czyli coś co wygląda jak zwykły rower. Kolarzem już nie zostanę a na MTB słabo mi się jeździ po asfalcie.
OK, jeśli nie warto zmieniać rozmiaru, to nadal pozostaje pytanie na co zmienić. Jeśli nie szerokość to może mniej agresywny bieżnik da jakąś zauważalną poprawę?

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2015-09-25 12:01:01
Autor: qrt
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
Dnia Thu, 24 Sep 2015 23:14:09 +0000 (UTC), kakmar napisał(a):



OK, jeśli nie warto zmieniać rozmiaru, to nadal pozostaje pytanie na co zmienić. Jeśli nie szerokość to może mniej agresywny bieżnik da jakąś zauważalną poprawę?

bieżnik na pewno ma znaczenie ale:

- Pamiętaj o jednej rzeczy - juz powyżej 25km/h opory powietrza przeważają
nad oporami toczenia. Przy czym opory toczenia rosną liniowo wraz ze
wzrostem prędkości a opory powietrza w postępie geometrycznym. Wiec jesli jezdzisz sobie w okolicach 30 km/h czy wiecej to już trzeba
pracować nad pozycją, aerodynamiką i wagą roweru oraz rowerzysty - innej
drogi nie ma. Tego nie przeskoczysz.

Data: 2015-09-25 05:16:50
Autor: Kuba Abuk
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdów
W dniu piątek, 25 września 2015 12:01:04 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

- Pamiętaj o jednej rzeczy - juz powyżej 25km/h opory powietrza przeważają
nad oporami toczenia. Przy czym opory toczenia rosną liniowo wraz ze
wzrostem prędkości a opory powietrza w postępie geometrycznym. Wiec jesli jezdzisz sobie w okolicach 30 km/h czy wiecej to już trzeba
pracować nad pozycją, aerodynamiką i wagą roweru oraz rowerzysty - innej
drogi nie ma. Tego nie przeskoczysz.

Innymi słowy warto doświadczyć czegoś nowego z życiu ergo pomyśleć nad szosą:)

Zdravim,
Kuba

Data: 2015-09-25 15:19:43
Autor: kawoN
Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazd Ăłw
W dniu 25.09.2015 o 12:01, qrt pisze:
bieżnik na pewno ma znaczenie ale:

- Pamiętaj o jednej rzeczy - juz powyżej 25km/h opory powietrza przeważają
nad oporami toczenia. Przy czym opory toczenia rosną liniowo wraz ze
wzrostem prędkości a opory powietrza w postępie geometrycznym.

Tak mówi teoria i tak też jest w praktyce.
Aczkolwiek utrzymywanie prędkości powyżej 30km/h
zdecydowanie łatwiej przychodzi na slickach niż
agresywnym bieżniku na teren.
Każda ze składowych oporu jest istotna jeżeli
chce się jeździć z większymi prędkościami :)

pozdr.
kawoN

Jakie opny na 700c (622x14) do codziennych dojazdĂłw

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona