Jakie opony do enduro.

Data: 2012-05-21 07:54:54
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Hej,
Pomóżcie mi wybrać opony do DT :) Zjechałem już tym motocyklem dwa
komplety kostek. Najpierw miałem Mitasy C-10 i C-11 teraz C-18 i C-19. Jednak widzę, że moja jazda tym motocyklem nie wymaga wcale crossowych
opon. Przez 70% czasu poruszam się po drogach szutrowych/leśnych/polnych,
przez 10% piach/błoto a 20% to niestety asfaltowe dojazdy. W takich
warunkach kostka znika w oczach a ja się wkurzam, że "marnuje" opony. Jest
to moje pierwsze enduro i nigdy nie jeździłem na innych oponach niż
crossowe kostki. Jakie opony będą odpowiednie do takiej nawierzchni? Zależy mi na dobrej
trakcji w terenie - na asfalcie liczy się natomiast tylko trwałość.
Czy opony typu Enduro/Trail będą dla mnie odpowiednie? --
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R
http://bikepics.com/members/piko/

Data: 2012-05-21 11:50:31
Autor: ARO
Jakie opony do enduro.
Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał :

Jakie opony będą odpowiednie do takiej nawierzchni? Zależy mi na dobrej
trakcji w terenie - na asfalcie liczy się natomiast tylko trwałość.
Czy opony typu Enduro/Trail będą dla mnie odpowiednie?

Może i będą odpowiednie. Poszukaj informacji o continental'ach TKC80. To taka ucywilizowana kostka.

--
ARQ
transalp

Data: 2012-05-21 10:05:36
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Mon, 21 May 2012 11:50:31 +0200) ktos podajacy sie za ARO
wyklawiaturowal co nastepuje:

[...]

Wygladaja podobnie do Mitas E-09, a cena dwa razy wyzsza :)

Data: 2012-05-21 12:47:53
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-21 09:54:54 +0200, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:

Jakie opony będą odpowiednie do takiej nawierzchni? Zależy mi na dobrej
trakcji w terenie - na asfalcie liczy się natomiast tylko trwałość.

Zapomnij, nie ma takich. Poszukaj Scorpionów FIM - w zeszłym roku komplet wychodził z 5 dych więcej od Majtasów. Ale nie oczekuj cudów, prowadzą się tylko nieznacznie lepiej na asfalcie (na mokrym są bardziej przewidywalne, choć przy ostrzejszym hamowaniu/przyspieszaniu płyną przepiknie), trwałość może ciut lepsza (i mają homo). Niestety, w tym sporcie trakcja w terenie = klocki = ze 2 komplety na sezon.

de Fresz

Data: 2012-05-21 11:00:06
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Mon, 21 May 2012 12:47:53 +0200) ktos podajacy sie za de Fresz

On 2012-05-21 09:54:54 +0200, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:

[...]

Jak już pisałem trakcja na asfalcie nie ma dla mnie żadnego znaczenia.
Asfaltem dojeżdzam tylko do miejsca przeznaczenia a z racji mieszkania w
centrum miasta troche tego dojazdu jest.

Chodziło mi raczej o to, że Mitasy z serii C to przerost formy nad treścią
przy moim endurzeniu. Czy sądzisz, że Mitasy z serii E będą się sprawować
równie dobrze na szutrze, drogach gruntowych, polnych leśnych itd a przy
okazji nie będą tak na asfalcie?

Data: 2012-05-21 13:13:33
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-21 13:00:06 +0200, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:

[...]

To bierz klocki.

Asfaltem dojeżdzam tylko do miejsca przeznaczenia a z racji mieszkania w
centrum miasta troche tego dojazdu jest.

Rozumiem ból, ale dalej uważam, że nie ma sensu brać czegoś, co niby się będzie mniej tępić, ale za to będzie miało gównianą trakcję w terenie.

[...]

Miałem kiedyś Kendę (a może to był Maxis? nie pomnę) podobną do E09. Chujnia z grzybnią. Na piasku zero sterowności i momentalne kopanie, w błocie totalne zaklejenie bieżnika zajmowało poniżej 2 sekund i nie hu hu nie chciała się czyścić, na szutrach ok, choć potrafiła się nieźle uślizgnąć na zakrętach. Więcej nie chcę.

de Fresz

Data: 2012-05-21 11:43:03
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Mon, 21 May 2012 13:13:33 +0200) ktos podajacy sie za de Fresz
[...]

OK, dzięki. Przekonałeś mnie. Wydawało mi się, że do takiego
pyrkania jak ja uprawiam opony crossowe są bez sensu.  --

Data: 2012-05-21 16:54:41
Autor: morghul
Jakie opony do enduro.

To: http://bikepics.com/pictures/2192517/ kolega nazywa pyrkaniem? ;)

--

morghul

Data: 2012-05-22 06:49:19
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Mon, 21 May 2012 16:54:41 +0200) ktos podajacy sie za morghul
wyklawiaturowal co nastepuje:

OK, dzięki. Przekonałeś mnie. Wydawało mi się, że do takiego
pyrkania jak ja uprawiam opony crossowe są bez sensu.

To: http://bikepics.com/pictures/2192517/ kolega nazywa pyrkaniem? ;)

Czasem człowiek sobie spokojnie pyrka aż tu nagle wyskakuje na niego błoto
:) --

Data: 2012-05-23 07:49:42
Autor: Roman Niewiarowski
Jakie opony do enduro.
W dniu 2012-05-21 13:13, de Fresz pisze:

Miałem kiedyś Kendę (a może to był Maxis? nie pomnę) podobną do E09.
Chujnia z grzybnią. Na piasku zero sterowności i momentalne kopanie, w

Opona gwizdo ino kierownik... ;)
Widzialem jak kolesie pyca na e09 po piasku, a przynajmniej trzymaja sie dluugo.
W blocie faktycznie bida, ale IMHO nie przez zaklejanie ale przez brak trzymania bocznego.

PS. TKC tez leci szybko, IMHO e09 na tyl, a na przod kostka. Do tego o czym pisze Piotrek wystarczy :)

pozdr
newrom
--
RD07 - http://otomoto.pl/honda-xrv-africatwin-M3128032.html
DRZ 400e - http://otomoto.pl/show?id=M3176601

Data: 2012-05-23 10:28:00
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-23 07:49:42 +0200, Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> said:

Widzialem jak kolesie pyca na e09 po piasku, a przynajmniej trzymaja sie dluugo.

Nie no, da się. Jak wpadniesz w piach z pełną pisdą i nie będziesz odpuszczał, to luz. Albo pyrkał bez odwijania. Ale spróbuj tak bardziej klasycznie, wjechać w łachę piachu, przyśpieszyć, zwolnić, zakręt wziąć jakiś. Ja tam odczułem wyraźną różnicę pomiędzy kostkami, a takimi "ęduro", ale może być, żem baletnica.

de Fresz

Data: 2012-05-23 09:04:45
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Wed, 23 May 2012 10:28:00 +0200) ktos podajacy sie za de Fresz
[...]

Jak kiedyś sobie pojeździłem po piaskowym torze to Mitasy C18/C19 dawały
sobie fajnie rade, w sensie że można było skręcać, hamować i przyspieszać.
Rozumiem, że na E09 bym się zakopał i tyle?

Obrazek poglądowy:
https://picasaweb.google.com/114323693805602457106/Enduro_lato#5629162303760780146

Data: 2012-05-23 11:35:18
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-23 11:04:45 +0200, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:

Jak kiedyś sobie pojeździłem po piaskowym torze to Mitasy C18/C19 dawały
sobie fajnie rade,

AFAIR one są przeznaczone na głównie na piach i błoto (rzadko rozstawione klocki), więc nie dziwota, że dawały radę.

Rozumiem, że na E09 bym się zakopał i tyle?

Zupełnie nie tak. W piachu słabe opony sprawiają, że od kierownika wymagane jest jeszcze więcej uwagi i wysiłku, coby się nie wkopać lub wyjebać. Co nie znaczy że ni hu hu nie przejedziesz, bo idać cały czas pełnym ogniem, spokojnie przelecisz, bodaj Czachor swego czasu szalał po terenie jakimś czopkiem. Ale pytanie podstawowe - umiesz tak? Masz odpowiednie zapasy kondychy? Ja tam wolę sobie ułatwiać życie, nie utrudniać na siłę.

de Fresz

Data: 2012-05-23 11:42:55
Autor: Piotr Rezmer
Jakie opony do enduro. [OT]
de Fresz pisze:

pełnym ogniem, spokojnie przelecisz, bodaj Czachor swego czasu szalał po
terenie jakimś czopkiem.
Skakał? :) To byłaby niezła reklama wytrzymałości sprzętu.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-05-23 11:48:52
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro. [OT]
On 2012-05-23 11:42:55 +0200, Piotr Rezmer <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> said:

de Fresz pisze:

pełnym ogniem, spokojnie przelecisz, bodaj Czachor swego czasu szalał po
terenie jakimś czopkiem.

Skakał? :)

A nie pamiętam już dokładnie, ale w sumie czemu by nie? ;-)

 To byłaby niezła reklama wytrzymałości sprzętu.

No nie do końca, bo na jakimś całkiem stromym podjeździe coś tam urwał tuż przed szczytem, koło, czy wahacz, duperelkę taką ;-)

de Fresz

Data: 2012-05-23 11:58:35
Autor: Roman Niewiarowski
Jakie opony do enduro.
W dniu 2012-05-23 10:28, de Fresz pisze:

Ale spróbuj tak bardziej
klasycznie, wjechać w łachę piachu, przyśpieszyć, zwolnić, zakręt wziąć
jakiś.

Pisalem o saharze i ergu Chebbi (oraz przeprawie przez Ramlie i wydurnianie sie po wydmach pomiedzy Ramlia, a Merzouga.).
https://lh5.googleusercontent.com/-95BaEPl4PL8/T2RhjfW_DEI/AAAAAAAAH5g/LQaQm0Ro0bs/s800/P4030024.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-yxN2gTShyTo/T2RhjgUfe4I/AAAAAAAAH5c/AXa3VlzdAHM/s144/P4030025.jpg
Tam sie napedzasz po piasku, duzo miekszym i drobniejszym niz jakikolwiek ktory widzialem u nas. No i suchy do spodu.
Jak sie na podjezdzie wypierdzielisz to musisz zjechac bo chocbys byl tuz przed szczytem to nie wjedziesz, nawet na kostkach.
Tak wiec da sie na e09 bo to nie opona, a kierownik jedzie. Widzialem tam tez fruwajaca afryke idaca po piasku w sposob ktorego raczej dlugo nie bede mogl nasladowac, chocbym sobie najbardziej spycony motor z najlepszymi oponami na piasek kupil.

Ja tam odczułem wyraźną różnicę pomiędzy kostkami, a takimi
"ęduro", ale może być, żem baletnica.

Roznica jest kolosalna i tego nie neguje, tylko jesli Piotrek potrzebuje do pyrkania i od czasu do czasu wyciagniecia sie z blota to nie ma sensu zeby na kostkach jezdzil. Zreszta udalo mi sie skutecznie zakleic kostke, tak ze opona wygladala jak slick i oczywiscie motocykl nie jechal. No ale bieszczadzkie blota sa dosc specyficzne ;)

pozdr
newrom

Data: 2012-05-23 12:30:58
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-23 11:58:35 +0200, Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> said:

Ale spróbuj tak bardziej
[...]

Nie jeździłem po pustyni, ale myślę, że podstawowa różnica pomiędzy nią, a naszymi lokalnymi pojeżdżawkami jest w prędkości. Na pustyni masz się gdzie rozpędzić i lecieć ze stałą, dużą prędkością (a to baaaardzo pomaga), względnie na wprost. Na pojeżdżawkach zwykle (no wiadomo, że są jakieś wyjątki), zaraz musisz hamować, lecieć szlaczkiem, skręcać, przyspieszać - to IMHO robi olbrzymią różnicę. No chyba że ktoś potrafi zapiąć 3-4. i iść pełnym ogniem przez zakręty - z mojej strony ukłony (serio).

Jak sie na podjezdzie wypierdzielisz to musisz zjechac bo chocbys byl tuz przed szczytem to nie wjedziesz, nawet na kostkach.

To akurat niemal zawsze jest prawda, niezależnie od podłoża.

[...]

Jak patrzę na jego foty, to teren w jakim się porusza wygląda mi na kapkę więcej niż "takie tam pyrkanie". No ale w sumie zawsze może se chłopak sam zaeksperymentować, koszta nie są aż takie powalające. I wtedy niech zda relację, czy fajnie było.

de Fresz

Data: 2012-05-23 11:22:40
Autor: Piotr Klimek
Jakie opony do enduro.
Dnia (Wed, 23 May 2012 12:30:58 +0200) ktos podajacy sie za de Fresz
[...]

Teraz to już mam mętlik w głowie, ale chyba będę musiał po prostu sam
sprawdzić o ile dłużej wytrzyma E09 od C18 i jaka będzie różnica przy
mojej jeździe. Założę więc E09 na tył jak się skończy obecna, a z przodu zostawie C19 bo jest jeszcze zdrowa. Jak będzie źle to po prostu wymienie.

Dzięki wszystkim za opinie.

Data: 2012-05-23 12:39:40
Autor: Piotr Rezmer
Jakie opony do enduro.
de Fresz pisze:

[...]

Ja mam z tyłu Kendę podobną do tego mitasa E09. Opona daje radę na asfalcie. W terenie zaś, wierzga na wszystkie strony (boki). Dzięki temu maksymalna  bezpieczna prędkość jazdy w terenie spada.

Plusy:
-zwiększony wysiłek fizyczny podczas jazdy (a może to minus? - zależy jakie są oczekiwania)
-więcej zdobytego doświadczenia
-po zmianie na prawdziwą kostkę odczujesz niesamowity luksus.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-05-23 13:17:40
Autor: Roman Niewiarowski
Jakie opony do enduro.
W dniu 2012-05-23 12:30, de Fresz pisze:

Nie jeździłem po pustyni, ale myślę, że podstawowa różnica pomiędzy nią,
a naszymi lokalnymi pojeżdżawkami jest w prędkości.

Tez mi sie tak wydawalo, ale podstawowa roznica jest w tym co u nas bys nazwal pylem, a tam jest piaskiem. Cos podobnego widzialem chyba tylko w porcelanowych bezpiecznikach :)

Na pustyni masz się gdzie rozpędzić i lecieć ze stałą, dużą prędkością (a to baaaardzo
pomaga), względnie na wprost.

Noo, tak to wyglada jak lecisz po kamienistej pustyni. Po piasku trzeba jezdzic zgodnie z natura wydm, inaczej wbijasz sie w piasek i lecisz na ryj. O, tak:
https://lh3.googleusercontent.com/-eLCUsroAbv0/T2Ri1J3i-PI/AAAAAAAAGUw/fimJ2DQRRzc/s400/IMG_1397a.jpg
Generalnie u nas sie nie da nauczyc jezdzic po tamtejszej pustyni, a jak mi kumpel tak mowil to mu nie wierzylem :-)
Fajnie to wyglada jak lokales jedzie se spokojnie mopedem po piasku, a chlopaki na endurakach co chwila sie kopia i leza :)

[...]

Ja tam nie umiem, przeleki mam. Wystarcza mi sie przejezdzam piasek w tempie 30-50km/h i nie wypierdzielam sie przy tym.
W kazdym razie jak przyspieszam to jakos to idzie :)

To akurat niemal zawsze jest prawda, niezależnie od podłoża.

No nie mow ze na lekkiej pochylosci zjezdzasz na dol i ponownie atakujesz...

pozdr
newrom

Data: 2012-05-23 14:35:46
Autor: de Fresz
Jakie opony do enduro.
On 2012-05-23 13:17:40 +0200, Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> said:

To akurat niemal zawsze jest prawda, niezależnie od podłoża.

No nie mow ze na lekkiej pochylosci zjezdzasz na dol i ponownie atakujesz...

Lekkiej pochyłości nie nazywam podjazdem ;-)

de Fresz

Jakie opony do enduro.