Data: 2009-08-25 06:19:32 | |
Autor: Piotr Cz | |
Jakie opony na tył? | |
Witam!
Kupiłem niedawno samochód, z dwoma kompletami opon. 4x letnie i 2x uniwersalne oraz 2x zimówki Teraz jeżdżę na letnich - wiadomo, ale jak zrobić w zimie. Uniwersalne na tył czy na przód? Domyślam się, że zimówki są lepsze na zimę niż uniwersalne. Z jednej strony z tyłu powinny być lepsze opony, żeby nie majtało tyłkiem. Z drugiej strony na kołach napędowych powinny być lepsze. Jak to zrobić? Pozdrawiam Piotr Czuba |
|
Data: 2009-08-25 14:17:51 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
Piotr Cz wrote:
KupiĹem niedawno samochĂłd, z dwoma kompletami opon. 4x letnie i 2x JednÄ uniwersalna zaĹoĹźyÄ na zapas, drugÄ schowaÄ, a na zimÄ dokupiÄ dwie podobne opony jak masz i zaĹoĹźyÄ na przĂłd, a stare daÄ na tyĹ (o ile nie sÄ bardzo zuĹźyte). -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-25 16:24:12 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tyĹ? | |
UĹźytkownik "to" <to@abc.xyz> napisaĹ w wiadomoĹci news:4a93f28f$1news.home.net.pl...
Piotr Cz wrote: A ja tam po poprzeniej zimie jestem dosc zadowolony z Debica Navigator. I koniec ze zmienianiem :-) J. |
|
Data: 2009-08-26 01:08:00 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jakie opony na tyĹ? | |
J.F. pisze:
A ja tam po poprzeniej zimie jestem dosc zadowolony z Debica Navigator. CaĹkiem dobra... szutrĂłwka ;) ZimÄ DÄbice Frigo bijÄ je na gĹowÄ. |
|
Data: 2009-08-26 09:49:06 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tyĹ? | |
UĹźytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisaĹ w wiadomoĹci news:h71rfh$3mu$1nemesis.news.neostrada.pl...
J.F. pisze: No coz, zime w tym roku mielismy prawdziwa a nie mialem powodow do narzekania. Co prawda po raz pierwszy zakladalem lancuchy .. ale wczesniej nie jezdzilem przez przelecz Okraj :-) J. |
|
Data: 2009-08-25 16:34:27 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Jakie opony na tył? | |
25 Aug 2009 16:17:51 +0200, w <4a93f28f$1@news.home.net.pl>, to <to@abc.xyz>
napisał(-a): Jedną uniwersalna założyć na zapas, drugą schować, a na zimę dokupić dwie podobne opony jak masz i założyć na przód, a stare dać na tył (o ile nie są bardzo zużyte). Pozostaje mieć nadzieje, że nie posłucha tej "rady" :). |
|
Data: 2009-08-25 16:39:54 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
radekp@konto.pl wrote:
JednÄ uniwersalna zaĹoĹźyÄ na zapas, drugÄ schowaÄ, a na zimÄ dokupiÄ Bo? W autoĹwiecie radzili inaczej? -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-25 18:52:55 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Jakie opony na tył? | |
25 Aug 2009 18:39:54 +0200, w <4a9413da$1@news.home.net.pl>, to <to@abc.xyz>
napisał(-a): radekp@konto.pl wrote: Po twojemu to radzili w twoim auto światku... |
|
Data: 2009-08-25 17:03:26 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
radekp@konto.pl wrote:
Po twojemu to radzili w twoim auto Ĺwiatku... Ciekawe, Ĺźe chyba kaĹźdy kto sprawdziĹ w praktyce oba rozwiÄ zania pisze dokĹadnie to samo co ja... -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-25 15:23:51 | |
Autor: Paul | |
Jakie opony na tył? | |
Piotr Cz pisze:
Witam! przecież to przednie koła się skręcają i one powinny mieć jak najlepszą przyczepność. |
|
Data: 2009-08-25 15:55:54 | |
Autor: P.H. | |
Jakie opony na tył? | |
taaaaa jasne było już 100000000000000000x na grupie (drugi nieśmiertelny temat po światłach w dzień) |
|
Data: 2009-08-25 16:19:58 | |
Autor: Paul | |
Jakie opony na tył? | |
P.H. pisze:
mogło być i 1000000000000000000000000000000000000000000000000 razy, ale miszczowie z tej grupy praw fizyki nie zmienią. |
|
Data: 2009-08-25 17:01:04 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Jakie opony na tył? | |
Paul pisze:
P.H. pisze: Sądzisz że nie znają jej również: - producenci aut - producenci opon - specjaliści z ADAC ? http://www.oponykozak.pl/porada,5,lepsze-opony-na-tyl http://wysokieobroty.moto.pl/auto/1,48297,3941512.html http://www.auto-swiat.pl/forum/forum.asp?Artykul=13365&Watek=905709&WatekStr=1&DA=170920062312&RewriteParam=Lepsze-opony-na-tyl- "Najgroźniejszą i najtrudniejszą do opanowania sytuacją jest silne i niespodziewane zarzucenie tyłu samochodu (lub nawet obrócenia wokół własnej osi) w przypadku hamowania na śliskiej nawierzchni lub w przypadku jazdy po łuku. Łatwo w takim przypadku utracić całkowitą kontrolę nad pojazdem. W przypadku poślizgu kół osi przedniej podczas przyspieszania lub hamowania ograniczona zostaje kierowalność pojazdu. Aby ją odzyskać wystarczy zmniejszyć nacisk na pedał hamulca lub przyspieszania. Z tego też względu producenci opon i samochodów zalecają montowanie nowych lub mniej zużytych opon zawsze na tylnej osi - niezależnie od tego, czy samochód posiada napęd na przednie, czy też tylne koła." -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-08-25 16:49:13 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
Jakub Witkowski wrote:
"NajgroĹşniejszÄ i najtrudniejszÄ do opanowania sytuacjÄ jest silne i Ĺadna teoria, ale w praktyce to bzdura. JeĹli masz wĹaĹciwie ustawiony fotel to jadÄ c po Ĺuku czujesz "w plecach", Ĺźe tyĹ zaczyna odjeĹźdĹźaÄ i masz mnĂłstwo czasu na delikatnÄ kontrÄ, jeĹli natomiast stracisz przyczepnoĹÄ przodem to jest duĹźa szansa, Ĺźe zanim jÄ odzyskasz bÄdziesz juĹź na przeciwnym pasie lub na drzewie. -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-25 22:12:21 | |
Autor: scob | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4a941609$1news.home.net.pl... Ładna teoria, ale w praktyce to bzdura. Jeśli masz właściwie ustawiony a twoja teroria ma zastosowanie raczej do obywateli, którzy przeżyli już z _jeden_ poślizg i dalej jeżdżą ;-). IMO do tych, co pytają "jakie opony gdzie" -już nie |
|
Data: 2009-08-26 17:49:31 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "scob" <scob123@321tlen.pl> napisał w wiadomości news:h71had$vcj$1mx1.internetia.pl...
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości Jeden poslizg to za malo :-( J. |
|
Data: 2009-08-25 16:41:43 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "Paul" <example@example.com> napisał w wiadomości news:h70olb$dmf$1achot.icm.edu.pl...
przecież to przednie koła się skręcają i one powinny mieć jak najlepszą Nie jest to takie proste niestety - jak przod bedzie trzymal, a tyl nie, to dlugo autem nie pojezdzisz. Ale przy mniej drastycznej roznicy przyczepnosci to jest zysk z lepszych kol na przodzie, szczegolnie w FWD. J. |
|
Data: 2009-08-25 16:50:11 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
J.F. wrote:
Nie jest to takie proste niestety - jak przod bedzie trzymal, a tyl nie, Masz caĹkowitÄ racjÄ, dlatego wĹaĹnie zaproponowaĹem kupno dwĂłch opon zimowych i wrzucenie ich na przĂłd. -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-26 01:29:35 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jakie opony na tyĹ? | |
to pisze:
Masz caĹkowitÄ racjÄ, dlatego wĹaĹnie zaproponowaĹem kupno dwĂłch opon zimowych i wrzucenie ich na przĂłd. Nie lepiej kupiÄ cztery DÄbicÄ Frigo w jakimĹ wÄ skim, tanim rozmiarze? To najtaĹsza zimĂłwka i w sumie najlepsza opona na Ĺnieg z homologacjÄ drogowÄ jakÄ widziaĹem. |
|
Data: 2009-08-27 01:08:57 | |
Autor: to | |
Jakie opony na tył? | |
Tomasz Pyra wrote:
To najtaĹsza zimĂłwka i w sumie najlepsza opona na Ĺnieg z homologacjÄ MoĹźe i tak, ale ile u nas tego Ĺniegu? Taka opona nie bÄdzie raczej rewelacyjna w naszych typowych zimowych warunkach (trochÄ mokro, trochÄ sucho, trochÄ bĹota). -- cokolwiek |
|
Data: 2009-08-25 15:59:07 | |
Autor: 'Tom N' | |
Jakie opony na tył? | |
Piotr Cz w
<news:77044760-05d8-485e-8084-6a457e3d0d61b15g2000yqd.googlegroups.com>: Jak to zrobić? Przeczytać wątek "Nowe opony, gdzie założyć?" sprzed tygodnia. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2009-08-25 16:39:54 | |
Autor: xs | |
Jakie opony na tył? | |
Piotr Cz <pio.czuba@gmail.com> napisał(a):
Jak to zrobic? Chyba jako jedyny z tutaj piszacych mialem okazje potestowac obie konfiguracje na zamknietym torze, gdzie nawierzchnia wygladala 50% snieg / 30% wyslizgany snieg / 20% lod. Letnie przod / zimowe tyl: Dopiero po kilkunastu probach udalo sie w ogole ruszyc z miejsca (z dwojki), w miescie wystarczy minimalna gorka i zrobisz korek gigant. Jak juz sie udalo ruszyc, to kazdy zakret samochod jechal prosto, trzeba bylo sie trulac kilka km/h aby w ogole skrecic, hamowanie nie istnialo. Przy takiej konfiguracji albo staniesz na pierwszej gorce jak spadnie snieg, albo wjedziesz komus w dupe na swiatlach, bo na zakretach raczej kazdy bedzie zwalnial majac swiadomosc ultra podsterownosci. Zimowe przod / letnie tyl: Z ruszeniem nie bylo klopotow, aczkolwiek kazdy zakret wymagal zakladania lekkiej kontry, miejscami wystarczylo samo ujecie gazu zeby samochod przeistaczal sie w driftowoz, piekne boki ale bardzo latwo zrobic obrot. Hamowanie tez nie bylo jakims wiekszym klopotem. Mozna tak jezdzic, jednak trzeba bardzo uwazac na zakretach i na to co sie robi z pedalem gazu nawet na delikatnych lukach. W kazdym razie dla mnie jest to lepsza konfiguracja, mozna normalnie ruszac i hamowac, wystarczy jedynie byc czujnym i przygotowanym na kontrowanie dupy. Aczkolwiek ten problem nie bedzie zbyt wielki jak zakrety bedziemy pokonywac wooolnooo, jednostajnie trzymajac gaz. Zdecydowanie lepsza konfiguracja, ale nie dla kapeluchów i cipakow, czyli wiekszosci kierowcow w PL. -- |
|
Data: 2009-08-25 19:09:23 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "xs" <xsystoff.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h7144q$375$1inews.gazeta.pl...
Chyba jako jedyny z tutaj piszacych mialem okazje potestowac obie Hm, tyl powinien hamowac. Przy takiej konfiguracji Z tym ze caloroczne to nie sa wyjatkowo letnie opony i powinny sobie na sniegu dawac rade. Choc oczywiscie sprawdzenie przy pierwszym opadzie zalecane, bo potem moze byc za pozno. Zimowe przod / letnie tyl: Auto z ABS ? Mozna tak jezdzic, jednak I po wyjechaniu z toru tak jezdziles ? Bo droga nie tor, wyjechanie kawalek na sasiedni pas moze byc kosztowne :-) J. |
|
Data: 2009-08-25 23:05:43 | |
Autor: WIHEDCNF | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "J.F." Chyba jako jedyny z tutaj piszacych mialem okazje potestowac obie Zastanowiłeś się kiedyć dlaczego motocykle mają takie wieeeelkie tarcze hamulcowe z przodu (samochody zresztą również) a z tyłu takie prawie znikome? Przy takiej konfiguracji jak braknie wyobraźni, to ani ABS, ani TC, ani ESP nic nie pomoże, nie pomogą nawet świetne zimówki obojetnie gdzie założone Mozna tak jezdzic, jednak Zastanawiam sie co trzeba wyprawiać na drodze, żeby zarzucić tyłem na sąsiedni pas, chyba jeszcze tego nie widziałem, natomiast dość często widzę gości wjeżdżających komuś w tyłek bo brakło przyczepności przednich kół. |
|
Data: 2009-08-26 00:13:38 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tył? | |
On Tue, 25 Aug 2009 23:05:43 +0200, WIHEDCNF wrote:
Użytkownik "J.F."[...]
A zastanowiles sie co sie dzieje gdy z asfaltu zjedziesz na snieg ? jak braknie wyobraźni, to ani ABS, ani TC, ani ESP nic nie pomoże, nie pomogą nawet świetne zimówki obojetnie gdzie założoneZimowe przod / letnie tyl:Auto z ABS ? ale akurat przed piruetem przy hamowaniu na prostej moze pomoc. mozna normalnie ruszac i hamowac, wystarczy jedynie byc czujnym i I po wyjechaniu z toru tak jezdziles ? Nic nie trzeba wyrabiac, wystarczy za szybko jechac. Pytanie ile trzeba trenowac zeby opanowac zarzucenie nie wyjezdzajac z pasa. J. |
|
Data: 2009-08-26 01:23:35 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jakie opony na tył? | |
xs pisze:
Piotr Cz <pio.czuba@gmail.com> napisał(a): Nie jedyny. Robiłem taki eksperyment na lotnisku w Borsku podczas zawodów SRTWC. Potwierdzam Twoje obserwacje. Czasy jakie uzyskałem w 2 przejazdach z zimówkami Frigo szer 145 z przodu i jakimś byle czym (nie pamiętam co to dokładnie było, ale założyłem do tyłu koła zapasowe, z powodu że jedna z zimówek złapała gumę, chyba coś całorocznego 165) to 108.63s i 105.19s (dla porównanie czasy gościa który jechał na kolcach to 110.66s i 104.15s). To były bardzo dobre czasy - czołówka w klasie FWD. Na trzeci przejazd mi się zebrało na eksperymenty, gdzieniegdzie koledzy z AWD dokopali się już do asfaltu i postanowiłem zamienić przód z tyłem i tragedia - czas przedostatni w stawce 115.31s, samochód ani nie skręcał, ani nie przyspieszał, ani nie hamował. Na wyjściu z jednego łuku wykopałem z korzeniami jakąś choinkę, zbiłem reflektor i lusterko. |
|
Data: 2009-08-26 09:51:03 | |
Autor: J.F. | |
Jakie opony na tył? | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h71scp$4k2$1nemesis.news.neostrada.pl...
Czasy jakie uzyskałem w 2 przejazdach z zimówkami Frigo szer 145 z przodu i jakimś byle czym (nie pamiętam co to dokładnie było, ale założyłem do tyłu koła zapasowe, z powodu że jedna z zimówek złapała gumę, chyba coś całorocznego 165) to 108.63s i 105.19s Na trzeci przejazd mi się zebrało na eksperymenty, gdzieniegdzie koledzy z AWD dokopali się już do asfaltu i postanowiłem zamienić przód z tyłem i tragedia - czas przedostatni w stawce 115.31s, samochód ani nie skręcał, ani nie przyspieszał, ani nie hamował. Nie przyspieszal, nie hamowal i czas az o 10% gorszy, wielka strata dla przecietnego kierowcy :-) J. |
|
Data: 2009-08-26 11:40:28 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jakie opony na tył? | |
J.F. pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h71scp$4k2$1nemesis.news.neostrada.pl... Różnica była większa, bo w ostatnim przejeździe była już lepsza nawierzchnia i jak ja robiłem to 115s, to czołówka zeszła poniżej 100s, a w pierwszych 2 przejazdach to ja byłem w czołówce. A jednak 15% średniej prędkości to już dużo. Generalnie strata wynikająca z zamiany opon była większa niż różnice osiągane przez samochody FWD i AWD, więc to sporo. |
|
Data: 2009-08-26 01:24:48 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jakie opony na tył? | |
xs pisze:
Piotr Cz <pio.czuba@gmail.com> napisał(a): Nie jedyny. Robiłem taki eksperyment na lotnisku w Borsku podczas zawodów SRTWC. Potwierdzam Twoje obserwacje. Czasy jakie uzyskałem w 2 przejazdach z zimówkami Frigo szer 145 z przodu i jakimś byle czym (nie pamiętam co to dokładnie było, ale założyłem do tyłu koła zapasowe, z powodu że jedna z zimówek złapała gumę, chyba coś całorocznego 165) to 108.63s i 105.19s (dla porównanie czasy gościa który jechał na kolcach to 110.66s i 104.15s). To były bardzo dobre czasy - czołówka w klasie FWD. Na trzeci przejazd mi się zebrało na eksperymenty, gdzieniegdzie koledzy z AWD dokopali się już do asfaltu i postanowiłem zamienić przód z tyłem i tragedia - czas przedostatni w stawce 115.31s, samochód ani nie skręcał, ani nie przyspieszał, ani nie hamował. Na wyjściu z jednego łuku wykopałem z korzeniami jakąś choinkę, zbiłem reflektor i lusterko. |