Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

Data: 2010-04-20 17:18:24
Autor: bratPit
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

Jakiś czas temu pytałem się o przyzwoite, nie za drogie żarówki H4.

Polecono mi tu na grupie Tungsram H4 MEGA LIGHT (+60%) ...
OK, świecą przyzwoicie... ale przepalają się nieco za często.

Średnio co 3-4 miesiące (6000-8000km).

Zatem teraz proszę grupę o inny wybór.

inny wybór to zastosować przewody oporowe w szereg z obwodem żarówki, zapewne alternator daje napięcie na instalacji rzędu >14V co powoduje skuteczne skrócenie żywotności żarówek,
takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,
brat

Data: 2010-04-20 13:54:34
Autor: Pszemol
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
"bratPit" <krakus28no_spam@op.pl> wrote in message news:hqkgk0$i2h$1inews.gazeta.pl...
takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,

Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.
Wszystko zależy od tego czy chcesz aby świeciły mocno czy długo...
Ta sama zasada panuje przy kupowaniu żarówek typu +20% czy +40%.
Świecą mocniej, ale krócej. Z tego samego powodu żarówki tablicówki
czy te w lodówce lub lampkach nocnych świecą słabo a bardzo długo.

Data: 2010-04-20 21:00:50
Autor: bratPit
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,

Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.

ale na pewno znacznie?
skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,
brat

Data: 2010-04-20 14:16:15
Autor: Pszemol
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
"bratPit" <krakus28no_spam@op.pl> wrote in message news:hqktl5$75q$1inews.gazeta.pl...
takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,

Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.

ale na pewno znacznie?
skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,

Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)

Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej jasności
jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie na
żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż świeciły
wcześniej. Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
na ilosc produkowanego przez nia swiatla. Roznica tych 2 wolotow jest
znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze wyraznie.

Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy 14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.

A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy 12V.

Data: 2010-04-21 12:36:40
Autor: bratPit[pr]
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,

Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.

ale na pewno znacznie?
skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,

Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)

Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej jasności
jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie na
żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż świeciły
wcześniej.

trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,

Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
na ilosc produkowanego przez nia swiatla.

wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,

Roznica tych 2 wolotow jest
znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze wyraznie.

bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na akumulatorze <12,5V,

Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy 14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.

A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy 12V.

i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,

brat

Data: 2010-04-22 22:11:38
Autor: Pszemol
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
"bratPit[pr]" <krakus28no_spam@op.pl> wrote in message news:hqmkfs$fqq$1inews.gazeta.pl...
takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,

Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.

ale na pewno znacznie?
skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,

Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)

Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej jasności
jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie na
żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż świeciły
wcześniej.

trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,

Dioda krzemowa przy prądzie rzędu 5 amperów da Ci spadek ponad 1V.
Dodatkowo wydzielać się na niej będzie ponad 5W mocy, co zwykle
oznacza że taka dioda musi być w metalowej obudowie i przykręcona
śrubą do jakiegoś radiatora, albo żeby miała jakiś radiator nasuwany
na nią, taki z żeberkami. Inaczej w upalne lato pod maską w silniku
Ci się usmaży półprzewodnik - cudów nie ma... Opornik będzie trwalszy
bo taki 5-10W przeznaczony jest do pracy przy wyższych temperaturach.

Idealny byłby termistor NTC, ale pytanie brzmi - czy warto?

Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
na ilosc produkowanego przez nia swiatla.

wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,

Nie napisałem że wpływa bardziej na jasność - napisałem że wpływa
na jasność, i to wpływa wyraźnie. Jak nie wierzysz to sobie wsadź taką
diodę wraz z pstryczkiem którym będziesz ją zwierał patrząc na snop
światła z żarówek w nocy... Gwarantuję Ci, że 1V zauważysz wyraźnie.

Roznica tych 2 wolotow jest
znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze wyraznie.

bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na akumulatorze <12,5V,

W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.

Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy 14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.

A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy 12V.

i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,

Więc dyskusja że "i tak robią je na 12V" więc nie ma sensu dawać im 13V
jest nietrafiona...

Data: 2010-04-27 15:55:43
Autor: MarcinJM
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partn er)


Data: 2010-04-28 07:07:03
Autor: Pszemol
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
"MarcinJM" <marcin@inetia.pl> wrote in message news:hr6qcv$834$1news.onet.pl...
Pszemol pisze:
W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.

12,8V ma aku nominalnie, na jalowym.

Ale aku nie jest w aucie "na jałowym". Jak go nie ładują a auto jedzie
to zapłon pobiera z niego prąd, zegary, elektronika... Więc nie ma 12,8V.

13.5V nie jestes w stanie naladowac aku do pelna.

Czasami widuję 13,9, ale powyżej 14 nie widziałem. Więc albo
mój woltomierz wtykany do gniazdka zapalniczki przekłamuje
o te kilkaset miliwoltów albo hondzie nie zależy na ładowaniu
do pełna... W każdym razie alternator fluktuuje i nie ładuje aku
cały czas: włącza się i wyłącza.

Data: 2010-04-20 19:24:20
Autor: Miki
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
Guys, nie pierwszy raz czytam ze wlasciciel peugota skarzy sie ze przepalają mu się często żarówki mijania. Poprzedni wlasciciel chyba 307 posiadal i zmienial zarowki raz na 1-2 miesiace. U mnie w V70 zarowka wystarcza na okolo rok, jezdzac glownie 5 dni w tygodniu po 2 godziny dziennie. Uzywam zwyklych zarowek premium (czyli sredniej klasy) - philips, bosh.

Pzdr,
Miki

Data: 2010-04-20 20:12:15
Autor: bratPit
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

Guys, nie pierwszy raz czytam ze wlasciciel peugota skarzy sie ze przepalają
mu się często żarówki mijania. Poprzedni wlasciciel chyba 307 posiadal i zmienial zarowki raz na 1-2 miesiace. U mnie w V70 zarowka wystarcza na okolo rok, jezdzac glownie 5 dni w tygodniu po 2 godziny dziennie. Uzywam zwyklych zarowek premium (czyli sredniej klasy) - philips, bosh.

ale z tym sobie można łatwo poradzić, tylko kwestia chęci i zastosowanego rozwiązania, zamiast przewodów oporowych wspomnianych przeze mnie tańszym rozwiązaniem które stosują ludzie jest bodaj wsadzenie prostowniczej diody mocy, spadek napięcia na złączu również daje ten sam efekt a jest taniej, zwrot kosztów szybki a później święty spokój,
brat

Data: 2010-04-20 20:12:15
Autor: truk
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
inny wybór to zastosować przewody oporowe w szereg z obwodem żarówki, zapewne alternator daje napięcie na instalacji rzędu >14V co powoduje skuteczne skrócenie żywotności żarówek,

Czy ja wiem. Mam już 4 auto z rzedu i w kazdym altek dawal (daje) 14.2V - 14.5V. W zadnym zarowki nie przepalaly mi sie bardzo czesto. Nidgy nie stosowalem zadnych patentow z obnizaniem napiecia, bo to leczenie skutkow a nie przyczyny. Obecnie mam auto z zarowkami H1 oraz drugie z H4. W obu siedza Tungsramy bo byly tanie i przyzwoicie swieca. Oba auta eksplatowane glownie w miescie, czesto na krotkich odcinkach, wiec lampy sa co chwile wlaczanie i wylaczane.H4 wymienialem jak mnie pamiec nie myli jakies 3lata temu, H1 jakis rok temu. U watkodawcy sprawdzilbym raczej czy napewno napiecie trzyma sie w zadanych normach i czy nie "plywa" bo wtedy faktycznie zarowki moga czesto padac.

Pozdrawiam
 Radek

Data: 2010-04-20 20:19:54
Autor: bratPit
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

inny wybór to zastosować przewody oporowe w szereg z obwodem żarówki,
zapewne alternator daje napięcie na instalacji rzędu >14V co powoduje skuteczne skrócenie żywotności żarówek,

Czy ja wiem. Mam już 4 auto z rzedu i w kazdym altek dawal (daje) 14.2V - 14.5V. W zadnym zarowki nie przepalaly mi sie bardzo czesto. Nidgy nie stosowalem zadnych patentow z obnizaniem napiecia, bo to leczenie skutkow a nie przyczyny.

cóż widać Opel uznał że warto nawet produkować/oferować fabryczne przewody do leczenia tych skutków,
nie wiem jakie okoliczności sprzyjają padaniu żarówek ale swego czasu notorycznie paliły się w nowych P307, P207, Astrach G,
zwróć uwagę że problem dotyczy zawsze żarówek świateł mijania, inne nie padają,
więc podpowiadam skuteczne rozwiązanie problemu,
brat

Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona