Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partn er)

Data: 2010-04-20 15:54:47
Autor: krzysiek82
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partn er)
Aleksander pisze:
Pacjent: Peugeot Partner II 2007 1.6 HDI

W berlingo 2009 rok to chyba to samo będzie, przepalały się także bardzo często, średnio raz na dwa miesiące żonie zmieniałem. Inna sprawa to taka, że auto jeździło po wertepach więc od wibracji także mogło szybciej paść. A czasem nie masz takiego zwyczaju, że najpierw włączasz światła dopiero potem silnik? To także w znacznym stopniu skraca życie żarówki.

--
krzysiek82

Data: 2010-04-20 09:05:57
Autor: Pszemol
"krzysiek82" <saab@user.pl> wrote in message news:4bcdb228$0$17089$65785112news.neostrada.pl...
A czasem nie masz takiego zwyczaju, że najpierw włączasz światła dopiero potem silnik? To także w znacznym stopniu
skraca życie żarówki.

A jak taką teorię uzasadniasz?

Data: 2010-04-20 16:29:34
Autor: krzysiek82
Pszemol pisze:
  > A jak taką teorię uzasadniasz?

bardzo prosto, podczas rozruchu powstaje większy prąd. Jest sporo na ten temat w sieci, zachęcam do lektury. Albo podłącz miernik zamiast żarówki zobaczysz sam.

--
krzysiek82

Data: 2010-04-20 07:35:39
Autor: WS
On 20 Kwi, 16:29, krzysiek82 <s...@user.pl> wrote:
Pszemol pisze:
  > A jak taką teorię uzasadniasz?

bardzo prosto, podczas rozruchu powstaje większy prąd. Jest sporo na ten
temat w sieci, zachęcam do lektury. Albo podłącz miernik zamiast żarówki
zobaczysz sam.

wiekszy prad? gdzie mierzony? na zarowce?

jesli juz ma cos negatywny wplyw na zarowke, to np. jais uklad
odlaczajacy swiatla mijania na czas pracy rozrusznika - wtedy 2x
wiecej wlaczen swiatel

jesli natomiast nie sa odlaczane, to trwalosc powinna sie poprawic...
gdyz zalacza sie swiatla przy nizszym napieciu, a dopiero po dopaleniu
sa zasilane wyzszym... ;)

WS

Data: 2010-04-20 20:29:26
Autor: M1SLQ
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" ż arówki H4 ? (Peugeot Partner)
wiekszy prad? gdzie mierzony? na zarowce?

Nie prąd lecz napięcie, sprawdź sobie do jakiej wartości chwilowo wzrasta tuż po rozruchu.

Data: 2010-04-20 13:48:28
Autor: Pszemol
"M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl> wrote in message news:4bcdf286$0$2582$65785112news.neostrada.pl...
wiekszy prad? gdzie mierzony? na zarowce?

Nie prąd lecz napięcie, sprawdź sobie do jakiej wartości chwilowo wzrasta tuż po rozruchu.

Czemu Ty nam nie powiesz?

Do jakiej chwilowo wzrasta?

I skąd się ten wzrost bierze? Gdzie to mam sobie "sprawdzic"?

Data: 2010-04-22 22:01:02
Autor: Pszemol
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message
[...]

I wymowna cisza... :-)

Data: 2010-04-20 13:48:33
Autor: Pszemol
"krzysiek82" <saab@user.pl> wrote in message news:4bcdba4f$0$2596$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:
 > A jak taką teorię uzasadniasz?

bardzo prosto, podczas rozruchu powstaje większy prąd.

Mówisz prąd... jesteś pewny że myślisz o amperach nie woltach?
I co to znaczy "powstaje" większy prąd? Bezdyskusyjnie prąd
z akumulatora płynie większy w czasie rozruchu silnika, bo
pobiera go z akumulatora rozrusznik, ale w efekcie napięcie
w instalacji się obniża w trakcie kręcenia silnikiem...

Czy sugerujesz że w czasie rozruchu w instalacji jest więcej
napięcia niż te standardowe maksimum 14,4V?
Skąd się to większe napięcie ma niby brać skoro wszystkie
nowoczesne samochody mają przecież regulator napięcia?

Jest sporo na ten temat w sieci, zachęcam do lektury.

Czy możesz mi podać jakiś link lub dwa do takich lektur?

Albo podłącz miernik zamiast żarówki zobaczysz sam.

Widzisz - zapytałem bo właśnie podłączałem często woltomierz
do instalacji i widziałem że napięcie w czasie rozruchu spada
i to bardzo wydatnie... Jeśli więc już mielibyśmy analizować
żywotność żarówek włączanych przed/po rozruchem silnika
to ja postulowałbym hipotezę, że Ci co włączają je przed zapłonem
silnika będą je mieć dłużej niż Ci co włączają gdy silnik już pracuje.

A tu parę zdań celem wyjaśnienia...
Żarówka gdy jest zimna (wyłączona) ma bardzo, bardzo małą
oporność dla prądu elektrycznego. Oporność ta silnie wzrasta
gdy żarówka się nagrzewa od świecenia. W momencie włączania
zimnej żarówki wystąpi więc przez ułamek sekundy silne uderzenie
prądu które zwykle przepala już stare, wyświecone żarówki...
Więc, zakładając stałą oporność zimnej żarówki w dwu omawianych
scenariuszach (włączenie jej przed i po zapłonie zilnika) prąd jaki
popłynie przez zimną żarówkę będzie MNIEJSZY gdy napięcie
w instalacji będzie mniejsze. A zatem lepiej jest włączać zimne
żarówki gdy silnik nie pracuje, i w instalacji jest zaledwie 12V niż gdy
silnik pracuje i alternator zasila nam instalację napięciem 13-14V.

Co Ty na to?

Data: 2010-04-21 05:44:10
Autor: Wmak
Pszemol <Pszemol@PolBox.com> napisał(a):

[...]

Przed chwilą, z nudów, pomierzyłem oporność na zimno kilku
samochodowych żarówek halogenowych H4 :
żarówki 100W/12V - 0.10-0.12 oma
żarówki  60W/12V - ok 0.2 oma
Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.

Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
60A!
Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
włączenia
Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A
(12Vx5A=60W)
Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
złączek, styków przełączników albo przekaźników.
W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
żywotność żarówek.
Wmak

Data: 2010-04-22 22:05:37
Autor: Pszemol
"Wmak" <w.mak@gazeta.pl> wrote in message news:98797cb4-a84d-4f7f-b4fc-abe990a4d594e7g2000yqf.googlegroups.com...
[...]

No właśnie o tym mowa!

[...]

Opornik o wartości 1/5 ohma przy prądzie 5A spowoduje spadek napięcia
o jeden wolt. Taki spadek napięcia da ZAUWAŻALNY spadek jasności
świecenia żarówek, a wiem coś o tym bo w mojej hondzie accord jest
tak właśnie zrobiona instalacja że włączenie sprzęgła klimy lub wiatraków
chłodnicy powoduje chwilowy spadek napięcia w instalacji o 0,5-1.0V
i daje to zauważalne przygaśnięcie żarówek przy jeździe w nocy.

Prędzej już dałbym jakiś termistor NTC co to będzie miał dużą oporność
na zimno, np. 10 ohmów  a jak mu dasz w bebechy 5A to mu rezystancja
spadnie do jakichś pojedynczych setnych ohma... Tylko czy robią takie?

Data: 2010-04-20 21:49:59
Autor: Jacek
Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
Zacna teoria. Może nie na miarę Nobla, ale zawsze coś.
To, że o czymś jest sporo w sieci świadczy najwyżej, że o czymś jest sporo w sieci ;-)
Jacek

Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partn er)