Data: 2010-02-13 09:54:54 | |
Autor: Woland | |
Jako nastolatek pogrywałem na gitarze... | |
Kilka słów o kompozytorze:
*** Robert Prince (pseudonim Bobby Prince) jest amerykańskim kompozytorem muzyki do gier komputerowych. Pracował jako niezależny twórca głównie dla id Software i Apogee / 3D Realms i tworzył też efekty dźwiękowe dla Commander Keen 4-6 , Cosmo's Cosmic Adventure, Catacomb 3D , Wolfenstein 3D , Spear of Destiny, Blake Stone, Doom, Rise of the Triad, Doom II, Duke Nukem II, Duke Nukem 3D, Abuse, Demonstar i in. jak również muzykę do reklam i filmów niezależnych. Prince skończył psychologię na Uniwersytecie Georgia w 1966. Potem trafił do wojska. W latach 1969/70 dowodził plutonem w Wietnamie ze stopniem porucznika. Po powrocie z wojska w 1972 uzyskał doktorat z psychologii, a następnie z prawa - skończył aplikację w 1980[1]. Długi czas pracował jako adwokat, ale równolegle interesował się komponowaniem muzyki MIDI. Wtedy nieoczekiwanie dostał ofertę stworzenia muzyki ze Scott Mills (Apogee Software). Kilka miesięcy później spotkał Johna Romero twórcę id Software - wtedy jeszcze małej i nikomu nieznanej firmy. Dzięki id Software rozpoczęła się jego droga do międzynarodowej popularności. Uzyskał ją dzięki muzyce do Wolfensteina, Duka Nukem, ale przede wszystkim do Dooma. Stworzone do Dooma przez Prince'a utwory opierają się na muzycznym schemacie ciągłego powtarzania jednego motywu muzycznego przy zmianie brzmienia. Efektem była muzyczna mantra utrzymana w konwencji muzyki ezoterycznej lub transowej. Ponieważ John Romero był wielkim fanem muzyki metalowej i hard rockowej przy komponowaniu Prince wykorzystywał motywy z utworów takich jak np. Pantera (Mouth For War Rise), Alice In Chains (Them Bones), Metallica (Master Of Puppets) lub Slayer (Behind The Crooked Cross). Jako prawnik Prince wiedział ile próbek może zastosować żeby nie być posądzonym o plagiat. I rzeczywiście, żaden z zespołów nigdy nie próbował pozwać id Software. Przeciwnie, potem np. Megadeth opracował tytułowy track song do Duke Nukem będący zapożyczeniem melodii Roberta Princa[2]. W 2006 r. otrzymał nagrodę Lifetime Achievement Award z rąk kolegów kompozytorów muzyki do gier.[3] http://pl.wikipedia.org/wiki/Robert_Prince |
|