Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Jako to jest z tym

Jako to jest z tym

Data: 2010-04-22 13:37:03
Autor: myszek
Jako to jest z tym
"PL(N)umber_One" wrote:

Zerknąłem jeszcze do Niestoja :), dla płata prostokatnego bez zwichrzenia,
efekt przesunięcia wypadkowej w kierunku końca płata wraz ze wzrostem kata
natarcia , też wystepuje, co prawda znacznie słabiej niż dla płata ze
zwichrzeniem.

No wiec wlasnie podejrzewam, ze jest to wynik tego, ze zewnetrzne
czesci plata pracuja w wirze brzegowym wewnetrznych.
Wzrost kata natarcia -> wzrost pionowej predkosci wiru brzegowego
-> dodatkowy wzrost kata natarcia koncowek plata -> wieksza sila
nosna koncowek, ktore sa cofniete do tylu -> moment przeciwdzialajacy
wzrostowi kata natarcia.
Przy czym tak na oko, przy ujemnym skosie powinno byc tak samo.

Zastanawia mnie jeszcze jedno, dla płata ze skosem dodatnim wystepuje zjawisko
odsysania strug spowodowane róznicą ciśnień wzdłuż normalnej do płaszczyzny
symetrii. Na górnej powierzni płata kierunek tego osysania jest odwrotny do
odkształcenia strug spowodowanego oporem indukowanym, czyli niejako te dwa
zjawiska na płacie skośnym znoszą się. Czy aby to nie jest przyczyną, że na
płacie skośnym przy wzroście kąta natarcia rozkład siły nośnej "przesuwa się" w
kierunku końca płata a wraz z nim i wypadkowa też.

To chyba to samo, tylko inaczej opowiedziane :-)

pozdrowienia

krzys

--
_^..^_)_
\      /
 \____/

Jako to jest z tym

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona