Jakość LPG

Data: 2009-05-23 18:50:35
Autor: gosmo
Jakość LPG
Witam, trochę się dzisiaj zaskoczyłem, jak się okazało, że moje auto spaliło 12,5l/100km LPG (na podstawie dzisiejszego tankowania) mimo, że niemal cały czas byłem w trasie z córką gdzie poza miastem kulturka 90km/h a na autostradzie 110km/h prawym pasem. Normalnie ekonomia na maksa, oczekiwałem spalania 7,5l. I teraz zastanawiam się co jest najbardziej prawdopodobne:
- Niska jakość paliwa na Lukoilu, gdzie ostatnio tankowałem
- Opóźniona reakcja zabezpieczenia w butli co spowodowało, że wlano mi nie 37l tylko więcej, w końcu butla 45l, może zalane na 100%.
- "Kręcony" dystrybutor na dzisiaj przeze mnie odwiedzonej stacji (D&D).
Która wersja najbardziej prawdopodona?

Ech... Zawsze tankowałem na PB/Orlen/Shell to coś mnie podkusiło na te Lukoile (1.49) i inne D&D (1.46). Wszędzie ludzi robią w jajo, a zatankowałem po wyjechaniu z ASO, gdzie za 4,7l oleju do silnika zapłaciłem 330zł z rabatem 10%, grrr. A przegląd musiałem zrobić bo już w serwisie się dowiedziałem, że Skoda Auto Polska zmieniła zalecenia i teraz przeglądy samochodów z gazem przechodzą ze zmiennego okresu przeglądów (QG1) na stały co 15kkm (QG2) czyli jak gwarancyjny przegląd instalacji gazowej. Tak to bym się w bańki zabezpieczył, ale są cwańsi widać ode mnie.

Data: 2009-05-23 19:43:28
Autor: utaka
Jakość LPG
gosmo(dasd@fsdfsd.pl) na pl.misc.samochody napisał(a):

[...]

też tak miałem, trzymam się shella - zauważyłem również, że spalanie było
większe gdy tankowałem zaraz po dostawie gazu na stację. LPG to mieszanina
dwóch gazów - jeden to tzw wypełniacz i podejrzewam, że w ten
sposób "regulują" jakość LPG w różnych dostawach. Podobnie jest w kuchni w
domu - za "kaloryczność" odpowiada jeden składnik, im go mniej - zużycie
wzrasta.

pozdrawiam

Data: 2009-05-23 21:28:26
Autor: Grzegorz
Jakość LPG
Hello utaka !:

 LPG to mieszanina
dwóch gazów - jeden to tzw wypełniacz

Znaczy jaki to gaz ????? Propan czy butan ?

IMHO bzdury piszesz .....

[...]

Ech, pop... ci si z gazem ziemnym zaazotowanym, występuje w pn Polsce w krajowych złożach.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2009-05-23 22:00:11
Autor: utaka
Jakość LPG
Grzegorz(bzdura@tuniemamaila.pl) na pl.misc.samochody napisał(a):

Hello utaka !:

 LPG to mieszanina
dwóch gazów - jeden to tzw wypełniacz

Znaczy jaki to gaz ????? Propan czy butan ?

IMHO bzdury piszesz .....

LPG to mieszanina 2 gazów propanu i butanu:
propan : http://pl.wikipedia.org/wiki/Propan
butan : http://pl.wikipedia.org/wiki/Butan

sam zdecyduj co jest "wypełniaczem"

[...]

dałem przykład "mieszanin" co nie znaczy, że LPG i gaz w kuchence to to
samo. http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_ziemny

Gaz w kuchenkach jest bezwonny - ten specyficzny zapaszek to wynik dodania
markera - abyś zauważył, że coś się ulatnia.

Ważne jest to, który składnik odpowiada za "napęd" czy to samochodu czy też
czajnika.

pzdrw.

Data: 2009-05-23 22:43:30
Autor: Mirek Ptak
Jakość LPG
Dnia 2009-05-23 22:00,  *utaka* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

[...]

Nie, Ty powiedz - będzie ciekawie :)
http://www.e-petrol.pl/index.php/lpg/wlasciwosci.html
Ustosunkuj się zwłaszcza do wartości opałowych i temperatur wrzenia.

Pozdrawiam - Mirek
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2009-05-23 22:59:23
Autor: utaka
Jakość LPG
Mirek Ptak(nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl) na pl.misc.samochody napisał(a):

[...]

Właściwości cieplne gazu płynnego
Wartość opałowa jest podstawą do prowadzenia wszystkiego rodzaju obliczeń
cieplnych. Jest to wartość ciepła (energii) jaką można uzyskać w wyniku
spalania całkowitego i zupełnego z jednego kilograma (lub 1 m3) gazu
płynnego. Dla gazów płynnych wynosi ona:

Gaz     faza gazowa     faza ciekła
kcal/Nm3        kJ/Nm3  kcal/kg         kcal/kg
propan  21.790  91.260          11.070  46.360
butan   29.280  122.570         10.920  45.720

podczas wtrysku mamy fazę ciekłą czy gazową ?

Data: 2009-05-23 23:45:09
Autor: Mirek Ptak
Jakość LPG
Dnia 2009-05-23 22:59,  *utaka* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

[...]

Wszystko prawda, tylko który to z tych gazów jest wypełniaczem?
Dodam żeby utrudnić, że Propan jest droższy :)

Data: 2009-05-24 10:36:37
Autor: Hants
Jakość LPG
"Mirek Ptak" <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> wrote in message news:gv9qp6$72i$1news.onet.pl...

Dodam żeby utrudnić, że Propan jest droższy :)

A butan smierdzi i chociazby ze wzgledow bezpieczenstwa _dodaje sie_ go do LPG

Pozdro

Data: 2009-05-24 11:51:52
Autor: Artur Maśląg
Jakość LPG
Hants pisze:
(...)
A butan smierdzi i chociazby ze wzgledow bezpieczenstwa _dodaje sie_ go do LPG

Bardzo interesująca teoria, tyle że nieprawdziwa.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2009-05-24 11:54:26
Autor: J.F.
Jakoœć LPG
On Sun, 24 May 2009 10:36:37 +0100,  Hants wrote:
"Mirek Ptak" <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> wrote in message
Dodam żeby utrudnić, że Propan jest droższy :)

A butan smierdzi i chociazby ze wzgledow bezpieczenstwa _dodaje sie_ go do LPG

Butanes are highly flammable, colorless, *odorless*, easily liquefied
gases. Smierdza nawaniacze. A dodaje sie do LPG zeby zuzyc tam gdzie
temperatura spada ponizej zera .. a moze po prostu nie oplaca sie
rozdzielac dokladniej ..

J.

Data: 2009-05-24 12:07:41
Autor: Przemek
Jako?ć LPG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:766i15pma0327dpjdhl6655g9vig991q7u4ax.com...
[...]

Butan ma temperature wrzenia na tyle wysoko ze w zime i w temp w okolicy
zera nie wytworzylby odpowiedniego cisnienia w zbiorniku a poniewaz instalacje sa na tyle
prymitywne z elpg plynie do reduktora pod wplywem cisnienia ze zbiornika auto by nie jechalo .Dzialalyby
tylko instalacje wtrysku gazu w stanie cieklym ktore maja wbudowana w zbiorniku pompe.
Dla ekonomiki lepiej byloby jezdzic na butanie  bo tanszy  i wiecej kg wejdzie do zbiornika

Data: 2009-05-24 11:38:57
Autor: Przemek
Jakość LPG

Użytkownik "utaka" <web@utaka.pl> napisał w wiadomości news:gv9o3c$roc$1inews.gazeta.pl...
[...]

No wlasnie widac tu wyraznie jak jestesmy dymani kupujac paliwa na litry nie na kg -
gdyby sprzedawali to na kg to i wartosc napedowa bylaby zblizona niezaleznie od składu propanu
do butanu a w przypadku benzyna vs diesel tez diesel palilby o kilkanascie procent wiecej (albo benzyna mniej)

Data: 2009-05-24 11:56:40
Autor: J.F.
Jakość LPG
On Sun, 24 May 2009 11:38:57 +0200,  Przemek wrote:
[...]

Tyko wszystcy twierdza ze propan jest drozszy [byc moze za kg], a
oszukuje sie klientow dodajac ten zly butan :-)

J.

Data: 2009-05-24 20:12:00
Autor: z
Jakość LPG
gosmo pisze:
[...]

Po jednym tankowaniu to sobie można powróżyć. Te wszystkie wskaźniki, zawory zachowują się różnie w zależności np. od tem.

Dzisiaj mnie gazownik uspokajał że jest ciepło i zawór może nie odbijać przy tankowaniu (już 3 raz pod rząd), to normalka. Jakoś w poprzednim samochodzie przez 7 lat nie było to normalką :-(

Leję shela bo moi gaziarze właśnie taki sprzedają (dają zniżkę i notują tankowania. Dzięki temu nie będę miał wymówek "co za g... pan tankował, wszystko trzeba czyścić a może listwę wtrysków wymienić"
Przy sekwencji nie ma przeproś: czysty gaz i terminowe przeglądy.
A i kilometrów na shelu zawsze więcej robiłem niż na różnych przydrożnych.

Data: 2009-05-24 23:37:56
Autor: kaszpir
Jakość LPG
A i kilometrów na shelu zawsze więcej robiłem niż na różnych przydrożnych.

Ja kiedyś testowałem markowe stacje i "krzaki" i szczerze mówiąc nie
widziałem różnicy w spalaniu a jak już znikome ...

Teraz tankuje po 1.56 a na markowych LPG kosztuje 1.71 ...

Przez pewien czas ostatnio tankowałem na Statoil (otworzyli nową
stację i cena była promocyjna) i spalanie takie jak na krzaku :)

Jedynie czasami czuć że LPG jest "lepszy" bo samochód dynamiczniej
jeździ ale nijak to nie odbija się na niższym spalaniu ...

Zamiast zbierania punktów wolę płacić mniej ;)

Mam instalcję sekwencyjną ...

Data: 2009-05-25 09:42:21
Autor: gosmo
Jakość LPG
Użytkownik <kaszpir@tlen.pl> napisał w wiadomości news:59e739a9-fc5e-4102-9bfe-3663d4d74780y17g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

Ano, ciężko właścicielowi stacji coś dolać do LPG :) Dlatego zacząłem po prostu benzynę lać na Shell (V-Power) a gaz gdzie taniej. No nic, dzisiaj znowu będę musiał zatankować i będę wiedział, czy zawór nie odbił przy 80%, czy dystrybutor kręcony. Aha, u nas jakoś nie mogę znaleźć LPG powyżej 1.65, D&D 1.46, jakaś inna niemarkowa 1.45, Lukoil 1.47. PB/Orlen przy drodze krajowej 1.65.

Data: 2009-05-25 13:14:30
Autor: z
Jakość LPG
kaszpir@tlen.pl pisze:

Mam instalcję sekwencyjną ...

Jaka i ile przejechałeś?

Data: 2009-05-25 04:36:40
Autor: kaszpir
Jakość LPG
> Mam instalcję sekwencyjną ...

Jaka i ile przejechałeś?

Elpigaz Elissa (listwa Matrix). Przejechane około 160tys na LPG na tej
instalcji.

Ale samochód mam dopiero od ponad 4 miesięcy i przejechałem dopiero
około 6tys km :)

Po prostu na na dobrej niefirmowej stacji gaz jest tak samo dobry jak
ten na "markowej".
Większość (jak nie wszyscy) LPG kupują z Orlenu/Petrochemii ...

A płaci się tak naprawdę za programy "lojalnościowe" i za "markę" ...

Data: 2009-05-25 13:51:30
Autor: z
Jakość LPG
kaszpir@tlen.pl pisze:
[...]

Znaczy jest duża nadzieja że poprzedni właściciel dbał i nie lał byle gdzie. Pogadamy przy Twoich 20 tys.

U nas na wschodzie przynajmniej syf jest jak cho... Widziałem co sie działo w serwisie w grudniu.

Data: 2009-05-25 05:16:21
Autor: kaszpir
Jakość LPG
U nas na wschodzie przynajmniej syf jest jak cho... Widziałem co sie
działo w serwisie w grudniu.

A co ma się dziać ?

Po zakupie wymieniłem filterki i jeżdżę ...

Tankuję na jednej stacji (krzak) która ma także benzynę i ON w tym
stanowiska dla Tirów :)

Po prostu nie widzę powodu aby płacić sporo więcej jak nie ma żadnej
różnicy ...

A plus jest taki że nie muszę czekać i jestem szybko i dobrze
obsługiwany a i kartą można płacić ...

Nie ma żadnej gwarancji że na stacji markowej paliwo (LPG) będzie
lepsze niż na krzaku ...
Tym bardziej że większość bierze LPG z tego samego źródła ...

Data: 2009-05-25 16:29:33
Autor: z
Jakość LPG
kaszpir@tlen.pl pisze:

A co ma się dziać ?

Kolejki i kazdy z tym samym problemem

Nie ma żadnej gwarancji że na stacji markowej paliwo (LPG) będzie
lepsze niż na krzaku ...
Tym bardziej że większość bierze LPG z tego samego źródła ...

Tez tak myslalem zanim nie przesiadlem sie na sekwencje i nie zrobilem troche kilometrow.
Z jakiegos powodu gaziarze widza roznice w czystosci gazu (widac golym okiem) i motywuja swoich klinetow zeby kupowali ten czystszy.
Maja co robic i bez takich akcji, trzeba sie umawiac na tydzien do przodu.

Data: 2009-05-25 07:41:10
Autor: Przemek
Jakość LPG
On 25 Maj, 16:29, z <zc...@gazeta.pl> wrote:
kasz...@tlen.pl pisze:

> A co ma się dziać ?

Tankowałem firmowe auto na stacji BP w Łodzi i nagle zaczęło gasnąć na
wolnych obrotach. Na benzynie OK. Po wyjeżdżeniu całego zbiornika
wszystko wróciło do normy. Nie mam pojęcia, co było przyczyną, skoro
samo przeszło po tankowaniu, to już nie wracałem do tematu, a tą
konkretną stację omijałem.

pozdr

Data: 2009-05-25 17:26:45
Autor: z
Jakość LPG
Przemek pisze:

[...]

No wlasnie kiepskie wolne obroty - pierwszy objaw.
Moze byc jeszcze niechec do przelaczenia sie na gaz za pierwszym razem na zimnym silniku.
Najgorsze jest to ze jednym tankowaniem (podobno) mozna zapaskudzic - takie to wszystko wrazliwe albo gaz teraz taki zasyfiony. Cos na pewno jest do d...

Data: 2009-05-26 08:10:23
Autor: gosmo
Jakość LPG
kasz...@tlen.pl pisze:
[...]

Na której stacji? Podaj, abym mógł unikać :)

Data: 2009-05-26 01:56:37
Autor: Przemek
Jakość LPG
On 26 Maj, 08:10, "gosmo" <toj...@mojmail.pl> wrote:

Na której stacji? Podaj, abym mógł unikać :)

To było ładnych kilka lat temu, nie wiem jak teraz wygląda tam
sytuacja ;).

Data: 2009-05-26 00:19:47
Autor: kaszpir
Jakość LPG
okiem) i motywuja swoich klinetow zeby kupowali ten czystszy.
Maja co robic i bez takich akcji, trzeba sie umawiac na tydzien do przodu..

A jak laik ma to sprawdzić ?

Sam tankowałem na BP i Statoil i mogę powiedzieć że niemalże za kazdym
razem samochód inaczej "jeździł" na ich LPG.
Raz samochód był mułowaty , raz przyśpieszał jak rakieta ale palił
podobnie ...
Więc jeśli na tych markowych stacjach sa takie dobre i pewne paliwa to
czemu są takie różnice ?

Mam instalację która jest bardzo czuła na jakość paliwa (wtrsyki
Matrix) i wyczuwał od razu słabe paliwo.

Super jakość paliwa (mowa o LPG) na markowych stacjach to mit. Nie ma
w PL niestety żadnych norm jeśli chodzi o LPG i niestety to się mści.
Markowe stacje też biorą LPG od tych samych producentów (pośredników)
co stacje niemarkowe :)

Obecnie dużo stacji popadało . LPG zrobił się mniej popularny i
niestety nie opłaca się mieć słabego paliwa bo po prostu nikt nie
przyjedzie zatankować ...

Data: 2009-05-26 08:16:55
Autor: gosmo
Jakość LPG
Użytkownik "gosmo" <dasd@fsdfsd.pl> napisał w wiadomości news:gv99gt$s3n$1inews.gazeta.pl...
Która wersja najbardziej prawdopodona?

Imo, znam już chyba odpowiedź. Po dzisiejszym tankowaniu spalanie mi wyszlo 9,83 (jazda mieszana: 60% trasa, 20% miasto, 20% totalne korki). Spalanie w normie, wynika z tego, że zbiornik odbił we właściwym momencie i to dystrybutor przekłamuje na stacji D&D na Wareckiej (od Aleksandrowskie) w Łodzi. Proponuję unikać. Jeśli chodzi o subiektywne oddczucie, to po dzisiejszym tankowaniu na Shellu przy Piłsudskiego jakoś tak auto lepiej jedzie, ale... tutaj sobie głowy nie dam uciąć.

Data: 2009-05-26 00:09:39
Autor: kaszpir
Jakość LPG
dzisiejszym tankowaniu na Shellu przy Piłsudskiego jakoś tak auto lepiej
jedzie, ale... tutaj sobie głowy nie dam uciąć.

Bo tankować powinno się przynajmniej 2 razy aby sprawdzić "spalanie"
na danej stacji ...

Ja pamiętam kiedyś pojechałem zatankować na Careefourze i się
załamałem bo weszło mi dużo LPG i duże spalanie wyszło ...
Ale pojachem drugi raz i okazało się że wszystko w normie ...

Po prostu później odbił zawór ..

Więc jak ktoś ocenia stację po jednym tankowaniu to niestety robi
błąd ...

Data: 2009-05-26 09:24:57
Autor: gosmo
Jakość LPG
Użytkownik <kaszpir@tlen.pl> napisał w wiadomości news:d4119522-a3d1-4f4f-832d-35c21b0b40fct21g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

Błąd robi ten kto ma powody podejrzewać nieuczciwość szefów stacji a mimo to tam tankuje. Dziękuję drugi raz nie spróbuje, szkoda auta ;)

Data: 2009-05-26 01:40:24
Autor: kaszpir
Jakość LPG
Błąd robi ten kto ma powody podejrzewać nieuczciwość szefów stacji a mimo to
tam tankuje. Dziękuję drugi raz nie spróbuje, szkoda auta ;)

A co to za nieuczciwość?

To że weszło więcej do butli ?

Po prostu inny dystrybutor i inaczej (w innym momencie) odcina
tankowanie.
Przecież ten gaz nie leci w kosmos a może być wykorzystany ...

W niektórych krajach tankowanie do pełna to tankowanie do pełna ,
czyli tak długo aż ciśnienie będzie tak wysokie az przestanie wogóle
lecieć gaz.
Ma to taki plus że dzięki temu zatankujesz więcej LPG i ... pokonasz
dłuższy dystans ...

Więc jeśli drugi raz pojechałem zatakowałem na tamtej stacji do pełna
i okazało się że wyniki spalania były już w normie ...

A gaz był rewelacyjny ...
Później zmienili dostawcę (GasPol) i zaczął palić około 2l więcej i
dałem sobie spokój , choć samochód na ich gazie jeździł świetnie  ,
lepiej niż na tym z BP,Statoil ...

Data: 2009-05-26 12:13:44
Autor: gosmo
Jakość LPG
Użytkownik <kaszpir@tlen.pl> napisał w wiadomości news:d10e9326-3bf9-454b-b201-432514233a93e21g2000yqb.googlegroups.com...
Błąd robi ten kto ma powody podejrzewać nieuczciwość szefów stacji a
mimo to tam tankuje. Dziękuję drugi raz nie spróbuje, szkoda auta ;)
A co to za nieuczciwość?
To że weszło więcej do butli ?

To bym raczej wykluczył

[...]

I jak się auto nagrzeje w słoneczny dzień to mi butla odleci (jeśli by nie odcinało), po coś to zabezpieczenie zrobili :)

Mam Shella niedaleko

Jakość LPG