Janusz Kurczab nie żyje.

Data: 2015-04-13 13:07:07
Autor: Olin
Janusz Kurczab nie żyje.
Janusz Kurczab nie żyje. Legendarny polski himalaista zmarł w wieku 78 lat

http://wyborcza.pl/1,75478,17736525,Janusz_Kurczab_nie_zyje__Legendarny_polski_himalaista.html

Nie żyje Janusz Kurczab - himalaista, olimpijczyk, propagator alpinizmu,
kierownik wielu wypraw na najwyższe szczyty świata. To od niego himalaizmu
uczył się Jerzy Kukuczka.

- Byłem w stałym kontakcie z Kurczabem i opiekującym się nim lekarzem, od
którego dziś dostałem wiadomość o zgonie Janusza - poinformował Krzysztof
Wielicki. Zdobywca Korony Himalajów i Karakorum dodał, że nie zna jeszcze
dokładnej przyczyny śmierci Kurczaba. - Leczył się od dłuższego czasu, od
listopada przebywał w szpitalu i wydawało się, że wszystko jest na dobrej
drodze - wspomniał.

Leszek Cichy, który z Wielickim 35 lat temu (17 lutego 1980 roku) jako
pierwsi na świecie zdobyli zimą Mount Everest (8848 m), powiedział: "Janusz
przybywał ostatnio w szpitalu w Łącku. W ostatniej, niedawnej rozmowie
mówił mi, że nie czuje się zbyt dobrze, ale jest poprawa i może niedługo
wróci do domu w Warszawie. Planowaliśmy z końcem kwietnia wręczyć mu Super
Kolosa 2014, którego nie odebrał na gali w połowie marca w Gdyni. Żal, że
nie zdążyliśmy".

Dodał, że nagroda dla eksploratorów i podróżników za całokształt dokonań,
którą uhonorowano Kurczaba za wytyczenie nowych dróg w Tatrach, Alpach,
Hindukuszu, Karakorum i Himalajach oraz wybitny wkład w popularyzację
polskiego alpinizmu, zostanie przekazana w maju do Muzeum Sportu i
Turystyki w Warszawie podczas XXII Przeglądu Filmów Alpinistycznych im.
Wandy Rutkiewicz.

Był znakomitym organizatorem wypraw W Tatrach Janusz Kurczab zasłynął poprowadzeniem przełomowej drogi Filarem
Kazalnicy w 1962 roku. Jego dorobek to około 50 pierwszych przejść w
najwyższych polskich górach, a także w Alpach - w masywie Mont Blanc oraz w
Dolomitach.

W 1976 roku podczas narodowej ekspedycji na K2 (8611 m) wytyczył nową drogę
do wysokości 8400 m. Był znakomitym organizatorem wypraw. Ostatnio miał
swój wielki wkład w powstanie multimedialnego muzeum górskiego w Centrum
Górskim "Korona Ziemi" w Zawoi.

Kurczab był dwukrotnym indywidualnym (w latach 1961 i 1965) oraz
czternastokrotnym drużynowym mistrzem Polski w szpadzie. Z zespołem Legii
Warszawa zdobył w 1961 roku pierwszy w historii tej dyscypliny Puchar
Europy.

Data: 2015-04-15 20:06:33
Autor: j
Janusz Kurczab nie żyje.

Wiadomość przeczytałem ze sporym opóźnieniem. Jakoś mi się tak smutno zrobiło że nikt nawet [i] nie zapalił lub nic więcej nie napisał.
Postanowiłem więc sam jakieś wspomnienie tu zamieścić. Janusz był uroczym, przemiłym człowiekiem (potencjalnym szydercom odpowiadam: wiem!) choć nasza znajomość ograniczyła się do wspólnego pomieszkiwania przez jakieś dziesięć dni w Terince. Na wspinaczce spotkaliśmy się tylko raz, nieomal w tej samej chwili wychodząc na wierzchołek Ostrego. Myśmy robili Motykę, Janusz ze swoim partnerem (Ziemowitem Wirskim? nie pamiętam) zrobili drogę Englischów i Hunsdorfera.
Jak się okazało po krótkiej rozmowie była to dokładnie 100 rocznica zdobycia Ostrego. Janusz o tym pamiętał, stąd wybór drogi, my oczywiście nie :-(

To przykre, gdy lista bliższych i dalszych znajomych się coraz bardziej zmniejsza i zaczynają brać już z naszej półki

j.

Janusz Kurczab nie żyje.