Jaworski: Niegospodarność w przemyśle st oczniowym jest olbrzymia

Data: 2013-05-25 00:06:46
Autor: u2
Jaworski: Niegospodarność w przemyśle st oczniowym jest olbrzymia
24.05.2013

Jaworski: Niegospodarność w przemyśle stoczniowym jest olbrzymia

  "Niezależnie od tego, najprawdopodobniej przyszÅ‚ego tygodnia wystÄ…piÄ™ do prokuratury o zbadanie sytuacji w Stoczni GdaÅ„skiej pod kÄ…tem pilnowania majÄ…tku publicznego, bo wÅ‚aÅ›cicielem 25% akcji tej spółki jest Skarb PaÅ„stwa."

Stefczyk.info: Gruchnęła wieść mówiąca o możliwym wniosku o upadłość Stoczni Gdańskiej. Myśli Pan, że to realna możliwość? Dlaczego do niej doszło?

Andrzej Jaworski, były prezes Stoczni Gdańsk, PiS: Nie wierzę w to, że prywatny właściciel, nawet mając zobowiązania w granicy kilkunastu milionów złotych, zdecyduje się ogłosić upadłość i odda spółkę w zarządzanie syndyka, całkowicie tracąc nad nią kontrolę. Być może są jednak rzeczy – o których dowiemy się za jakiś czas – że na przykład zostało podpisane porozumienie pomiędzy Skarbem Państwa a ISD, które nie jest realizowane i przez takie sygnały o ewentualnej upadłości chcą coś zyskać. Obserwowałem przez długi okres zachowanie Ukraińców i wydaje mi się, że to typowa zagrywka mówiąca o tym, że jeżeli czegoś nie uzyskamy, to będziemy ogłaszać upadłość. Niezależnie od tego, najprawdopodobniej przyszłego tygodnia wystąpię do prokuratury o zbadanie sytuacji w Stoczni Gdańskiej pod kątem pilnowania majątku publicznego, bo właścicielem 25% akcji tej spółki jest Skarb Państwa. Doskonale pamiętam, że w momencie, kiedy zostałem odwołany z funkcji prezesa, na koncie stoczni było ponad 200 mln złotych, a spółka szła w dobrym kierunku. Pytanie brzmi: co z tymi pieniędzmi się stało?

Mówi pan o ewentualnych zyskach, które mieliby osiągnąć Ukraińcy. Czy tą kartą przetargową może być kolejna transza pomocy publicznej?

Jestem jak najbardziej przekonany, z tym, że otrzymanie pomocy publicznej musi wiązać się z pełną kontrolą tych pieniędzy. Musimy poznać szczegółowe informacje dotyczące tego, co robił w radzie nadzorczej przedstawiciel Skarbu Państwa, co się działo z majątkiem Stoczni i dlaczego dzisiaj po raz kolejny ta pomoc ma być udzielona. Poza tym jest jeszcze jedna rzecz – w momencie podpisywania aktu prywatyzacyjnego nastąpił zapis, który nie jest zresztą tajny – że w momencie, gdy Ukraińcy zaprzestaną budowy statków, będą musieli zapłacić Skarbu Państwa kilkaset milionów złotych. Sytuacja upadłości jest równoznaczna z zaprzestaniem takiej działalności – teoretycznie spółka przeszłaby wtedy w ręce Skarbu Państwa, co może nie byłoby złym rozwiązaniem.

Stocznia Gdańska przeszła w ręce Ukraińców kilka lat temu. Jak pan ocenia ten czas?

Ciężko powiedzieć, że są to rządy jedynie Ukraińców, bo mieliśmy nadzór ministra Grada i tego, co w tej sprawie robił – lub nie robił. Przypomnę, że to jego ludzie bardzo mocno opanowali Agencję Rozwoju Przemysłu, która jest głównym partnerem stoczni. Tutaj jest tyle wątków i pytań, że obawiam się, że mogło dojść w czasie rządów ministra Grada i premiera Tuska do wielu dziwnych sytuacji. Trzeba się temu bardzo mocno przyglądać.

A może po prostu przemysł stoczniowy jest nierentowny? Może powinniśmy wolnemu rynkowi pozostawić te kwestie?

Uściślając, stocznia w Gdynii i Szczecinie zostały zlikwidowane przez premiera Tuska zaraz po kampanii wyborczej, gdy przedstawiany był ten pamiętny katarski inwestor, który miał przynieść przemysłowi stoczniowemu olbrzymie korzyści. Stało się zupełnie coś innego. Za to odpowiada bezpośrednio minister Grad i premier Tusk. Likwidacja przemysłu stoczniowego to czarna karta w gospodarce morskiej. W tym samym czasie statki zamawiano w Japonii! Wiadomo, że tam jest dużo droższa prasa i materiały do budowania statków. Uważam to za jeden z większych absurdów gospodarowania – zamiast produkcji statków u nas, co dałoby korzyści dla pracowników i firm, robiono to w Japonii! W grę nie wchodzi tu nawet cena, bo statki w Japonii są jednymi z najdroższych na całym świecie. To zarazem odpowiedź na pytanie, czy przemysł ma przyszłość. Najlepiej funkcjonują stocznie azjatyckie, gdzie prasa jest droga.

A europejskie państwa?

Również potrafią sobie świetnie radzić. W tamtych państwach nie ma tak dużych problemów z przemysłem stoczniowym. Gdy jest potrzeba, na przykład Niemcy pomagają w każdej dziedzinie swojego przemysłu. Nie jest rozwiązaniem coś zlikwidować, tylko zbudować na nowo. Aby to jednak zrozumieć, trzeba mieć u rządów prawdziwych gospodarzy. Gdy obejmowałem funkcję prezesa Stoczni Gdańskiej w 2006 roku i pełniłem ją przez równe dwa lata, to w tym okresie nie wzięliśmy od Skarbu Państwa ani jednej złotówki. Przez dwa lata nie doszło do takiej sytuacji, by pracownicy musieli czekać choćby jeden dzień na wypłaty! Dziś czekają pół roku. To kolejny element pokazujący nieudolność i niegospodarność tej ekipy.

http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/jaworski-niegospodarnosc-w-przemysle-stoczniowym-jest-olbrzymia,7558189912
--
IstniejÄ… trzy etapy ujawniania prawdy :
najpierw jest ona wyszydzana,

http://telewizjarepublika.pl/
http://www.tv-trwam.pl/index.php?section=live

Data: 2013-05-25 07:35:54
Autor: pluton_
Jaworski: Niegospodarno¶æ w przemy¶le stoczniowym jest olbrzymia
pamiêtam, ¿e w momencie, kiedy zosta³em odwo³any z funkcji prezesa, na
koncie stoczni by³o ponad 200 mln z³otych, a spó³ka sz³a w dobrym
kierunku.

To czemu cie fiucie zlamany odwolali ?

Nullification

Data: 2013-05-25 09:04:13
Autor: u2
W dniu 2013-05-25 07:35, pluton_ pisze:
pamiêtam, ¿e w momencie, kiedy zosta³em odwo³any z funkcji prezesa, na
koncie stoczni by³o ponad 200 mln z³otych, a spó³ka sz³a w dobrym
kierunku.

To czemu cie fiucie zlamany odwolali ?

nie wiesz czemu ? pewnie poszlo o pieniadze dla waszych kolesi z pelomafii, widac teraz tego efekty, pracownikom nie wyplaca sie pensji, a produkcje sie zwija...-;)

typowe dla waszych mafijnych przejec polskich zakladow pracy.

--
Istniej± trzy etapy ujawniania prawdy :
najpierw jest ona wyszydzana,

Data: 2013-05-25 19:13:18
Autor: pluton_
Jaworski: Niegospodarno¶æ w przemy¶le stoczniowym jest olbrzymia

> To czemu cie fiucie zlamany odwolali ?

nie wiesz czemu ? pewnie poszlo o pieniadze dla waszych kolesi z

A moze poszlo o czerwonego wiewiora.

Pytalem, jakie byly oficjalne powody
odwolania, a nie o standardowy pisdzielczy belkot.

Nullification

Data: 2013-05-25 19:11:37
Autor: u2
W dniu 2013-05-25 19:13, pluton_ pisze:
nie wiesz czemu ? pewnie poszlo o pieniadze dla waszych kolesi z

A moze poszlo o czerwonego wiewiora.

no, wasz wiewior robi sie czesto czerwony, nawet zgolil wasy ...-;)