Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna być zakazana (długie)

Data: 2009-10-29 22:22:07
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-10-29, smichu wrote:
Z tym coÅ› trzeba zrobić! Albo zakazać takiej jazdy pod prÄ…d, albo jakieÅ› specjalne oznaczenia (może przejazd "górÄ…" po podniesionym, czerwonym przejeździe a może po prostu  ogólnopolski zakaz budowania takiego kalectwa?

Wiesz, z tym całym zamieszaniem jest jeszcze większy problem - otóż,
przepisy są w ogóle wybitnie niejasne, co się dzieje, jeżeli DDR nie
jest częścią głównej jezdni - w takiej sytuacji występuje przejazd
rowerowy w poprzek drogi podporzÄ…dkowanej.

Do tego znak ustąp pierwszeństwa bywa umieszczany i przed, i za takim
przejazdem. A nawet jak przed, to jesteś w stanie podać przepisy, z
których jasno wynika, że rowerzysta ma pierwszeństwo?

Data: 2009-10-29 23:27:58
Autor: smichu
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna byæ zakazana (d³ugie)

U¿ytkownik "Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhek5cf.1be9.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...
jeste¶ w stanie podaæ przepisy, z
których jasno wynika, ¿e rowerzysta ma pierwszeñstwo?

Po co przepisy? Jeszcze by dawa³y z³udne cyklistom poczucie bezpieczeñstwa :-(

pozdr
smiechu

Data: 2009-10-30 09:22:46
Autor: Fabian
smichu wrote:
[...]

A co, lepiej być zdjętym z roweru i jeszcze płacić za naprawę blachosmroda?

Fabian.

Data: 2009-10-30 10:01:35
Autor: smichu
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna bya zakazana (d3ugie)

U¿ytkownik "Fabian" <fabian@niemampocztyaniadresu.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hce7op$6c1$1opal.futuro.pl...
smichu wrote:
Po co przepisy? Jeszcze by dawa3y z3udne cyklistom poczucie bezpieczenstwa :-(

A co, lepiej byæ zdjêtym z roweru i jeszcze p³aciæ za naprawê blachosmroda?

Fabian, to taki sarkazm by³ w nawi±zaniu do wykre¶lenia z PORD postanowieñ daj±cych rowerzy¶cie pierwszeñstwo na przeje¼dzie rowerowym (vide akapit 7 w tym dokumencie:
http://www.zm.org.pl/?a=pord-rpo-091   )

Pozdr
smiechu

Data: 2009-10-30 10:54:22
Autor: Fabian
smichu wrote:
[...]

Spoko, tak się irytuję bo tylko czekam, aż mnie zdejmie jakiś wyjeżdżający z podporządkowanej. Staram się uważać i do tej pory w miarę się udawało, ale wydaje mi się to tylko kwestią czasu.

Fabian.

Data: 2009-10-30 11:19:31
Autor: smichu
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna bya zakazana (d3ugie)

U¿ytkownik "Fabian" <fabian@niemampocztyaniadresu.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hced4h$hk0$1opal.futuro.pl...
Spoko, tak siê irytujê bo tylko czekam, a¿ mnie zdejmie jaki¶
wyje¿d¿aj±cy z podporz±dkowanej. Staram siê uwa¿aæ i do tej pory w miarê siê udawa³o, ale wydaje mi siê to tylko kwesti± czasu.

Dlatego ¿eby zmniejszyæ prawdopodobieñstwo "trafienia"chcê z lapki na diodach Cree zrobiæ takie ma³e strobo za³±czane równocze¶nie z airzoundem. Mo¿e pomo¿e.
pozdr
smiechu

Data: 2009-10-30 11:34:06
Autor: R.Madejski
smichu wrote:
[...]

Chcia³bym dobrze zrozumieæ: czy uwa¿asz, ¿e w sytuacji jak± opisa³e¶, mia³e¶ pierwszeñstwo?

RM

Data: 2009-10-30 12:30:00
Autor: Wojtek Paszkowski
"R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> wrote in message news:01333dc0$0$26589$c3e8da3news.astraweb.com...

Chcia³bym dobrze zrozumieæ: czy uwa¿asz, ¿e w sytuacji jak± opisa³e¶, mia³e¶ pierwszeñstwo?

A niby kto mia³ mieæ?

Rozporz±dzenie min. infr oraz swia z dn. 31/07/2002 w sprawie znaków i sygna³ów drogowych:
art. 1.1 ust. 2 akapit 1) i 2)

"2. Ilekroæ w rozporzadzeniu jest mowa o:
1) drodze z pierwszeñstwem - rozumie siê przez to drogê oznakowana jako droga z pierwszeñstwem,na ktorej kierujacy zbli¿ajacy siê do skrzy¿owania ma pierwszeñstwo w stosunku do kierujacych zbli¿ajacych siê do skrzy¿owania drog± oznakowana jako podporzadkowan±;
2) drodze podporzadkowanej - rozumie siê przez to drogê oznakowan± jako droga podporzadkowana, na ktorej kierujacy zbli±ajacy siê do skrzy¿owania jest obowiazany ustapic pierwszeñstwa kieruj±cym zbli¿ajacym siê do skrzy¿owania drog± oznakowan± jako droga z pierwszeñstwem;"

Z ustawy prawo o ruchu drogowym Art. 2 ust 2) i 5) jasno wynika, ¿e "droga dla rowerów" jest czê¶ci± "drogi":

"U¿yte w ustawie okre¶lenia oznaczaj±:

1) droga - wydzielony pas terenu sk³adaj±cy siê z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub DROGI DLA ROWERÓW, ³±cznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajduj±cym siê w obrêbie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pêdzenia zwierz±t;"

(...)

5) droga dla rowerów - DROGÊ LUB JEJ CZÊ¦Æ przeznaczon± do ruchu rowerów jedno¶ladowych, oznaczon± odpowiednimi znakami drogowymi"

....a przy okazji kierowca najprawdopodobniej ra¿±co naruszy³ art.27 pkt 1 (pierwsza czê¶æ) ustawy pord oraz 47 ust. 4 wspomnianego rozporz±dzenia o znakach i sygna³ach (je¶li przejazd dla rowerów by³ oznakowany znakami pionowymi).

Jedyny przepis, jaki naruszy³by rowerzysta, do wjechanie przed nadje¿d¿aj±cy pojazd. Tyle, ¿e to "wjechanie" by³oby spowodowane uprzednim z³amaniem kilku przepisów i nie udzieleniem pierwszeñstwa przez kierowcê...

pozdr

Data: 2009-10-30 11:33:15
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:
"R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> wrote in message news:01333dc0$0$26589$c3e8da3news.astraweb.com...

Chciałbym dobrze zrozumieć: czy uważasz, że w sytuacji jaką opisałeś, miałeś pierwszeństwo?

A niby kto miał mieć?

Rozporządzenie min. infr oraz swia z dn. 31/07/2002 w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
art. 1.1 ust. 2 akapit 1) i 2)

A co, jeśli znak "ustąp pierwszeństwa" jest między przejazdem rowerowym
a główną jezdnią?

Data: 2009-10-30 12:38:05
Autor: Fabian
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

IMHO to jest on źle ustawiony i nie zmienia to kwestii podporządkowania drogi. Czy może być skrzyżowanie dróg gdzie jedna jezdnia ma pierwszeństwo, a druga jest podporządkowana?

Fabian.

Data: 2009-10-30 11:53:20
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-10-30, Fabian wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

OK. Jak tylko zobaczę, to od razu zamelduję gdzie trza błędne
umiejscowienie znaku. Jestem prawie pewien, że w Krakowie w paru
miejscach tak widziałem.

Data: 2009-10-30 13:21:42
Autor: Fabian
On 2009-10-30, Fabian wrote:
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

Ostatnio jak uderzyłem w bok samochodu, który zwolnił dopiero na przejeździe, to koleś się zamknął jak mu pokazałem A-7 przed przejazdem. Pewnie jak by był za przejazdem, a przed jezdnią to nie było by dla niego to takie oczywiste. Chociaż i tak miałem pierwszeństwo, bo miał mnie po prawej i dlatego mnie nie zobaczył, bo się patrzył w lewo, skąd mogły nadjechać pojazdy jezdnią. Eh.

Fabian.

Data: 2009-10-30 15:54:33
Autor: Gotfryd Smolik news
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna bya zakazana (d3ugie)
On Fri, 30 Oct 2009, Fabian wrote:

Jan Srzednicki wrote:
A co, je¶li znak "ust±p pierwszeñstwa" jest miêdzy przejazdem rowerowym
a g³ówn± jezdni±?

IMHO to jest on ¼le ustawiony i nie zmienia to kwestii podporz±dkowania drogi. Czy mo¿e byæ skrzy¿owanie dróg gdzie jedna jezdnia ma pierwszeñstwo,
a druga jest podporz±dkowana?

  Prawie, ale trochê inaczej: "jeden wyznaczony pas ruchu ma pierwszeñstwo
a inny wyznaczony pas go nie ma" - da siê zrobiæ.
  W przypadku "rozdzielnych jezdni", prowadz±cych w ró¿nych kierunkach,
takie rozwi±zanie siê spotyka - takie "skrzy¿owanie w skrzy¿owaniu",
na tê okoliczno¶æ istnieje osobny wyra¼ny zapis dotycz±cy znaku A-7
"umieszczonego w obrêbie skrzy¿owania" - czyli nie "przed skrzy¿owaniem"
a "w skrzy¿owaniu".

  Oczywi¶cie ten przypadek *nie* ma tu zastosowania - musia³by byæ to znak
umieszczony przed przejazdem rowerowym (i umieszczenie takiego znaku przed
przeciêciem z jezdni±, ktora sama ma A-7, jest sprzeczne nie tylko ze zdrowym
rozs±dkiem ale i niemal na pewno z przepisami nt regulacji ruchu).

BTW: samo okre¶lenie z rozporz±dzenia: "w obrêbie skrzy¿owania" to jest
chyba nieporozumienie i zasz³o¶æ po KD, w którym istnia³o pojecie
"obrêbu skrzy¿owania".
  W tej chwili kryterium "pocz±tku i koñca skrzy¿owania" zdaje siê NIE MA,
co mo¿e byæ powodem w±tpliwo¶ci jak jaki¶ geniusz "yntelygentnie" umie¶ci
A-7 :)

pzdr, Gotfryd

PS: Dwa "najwiêksze" przyk³ady skrzy¿owañ z ró¿nym pierwszeñstwem pasów
które mia³em w okolicy, zosta³y przerobione na ronda, z uzasadnieniem:
"du¿o kolizji", wnioski do wyci±gniêcia samemu :)

Data: 2009-10-30 12:39:09
Autor: Wojtek Paszkowski

"Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote in message news:slrnheljns.1be9.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...

A co, jeśli znak "ustąp pierwszeństwa" jest między przejazdem rowerowym
a główną jezdnią?

nie jest to wtedy droga podporządkowana względem drogi rowerowej

Data: 2009-10-30 12:06:16
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:

[...]

To jak to - wtedy droga podporządkowana jest tylko względem części drogi
głównej (zawierającej DDR)? A może wtedy DDR nie jest wtedy częścią drogi
głównej, zatem robi się nieobowiązkowa? :)

Data: 2009-10-30 12:50:43
Autor: R.Madejski
Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

[ciach]

Dziêki za te przepisy. Mia³em kilka takich sytuacji i nie jestem pewien, czy droga dla rowerów jest czê¶ci± drogi dla samochodów.

Dla Warszawiaków: ¶cie¿ka wzd³u¿ Pu³awskiej, jazda w stronê metra Wilanowska, skrzy¿owanie, o ile dobrze pamiêtam, z ulic± Zawrat.

http://www.zm.org.pl/?a=pulawska-085

RM

Data: 2009-10-30 12:59:31
Autor: Wojtek Paszkowski
"R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> wrote in message news:01309fea$0$31486$c3e8da3news.astraweb.com...

Dziêki za te przepisy. Mia³em kilka takich sytuacji i nie jestem pewien, czy droga dla rowerów jest czê¶ci± drogi dla samochodów.

przepisy przepisami, ale podejrzewam, ¿e ich interpretacja przez kierowców, policjê, a¿ po sêdziów - bêdzie inna...

pozdr

Data: 2009-10-30 12:12:34
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-10-30, Wojtek Paszkowski wrote:
"R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> wrote in message news:01309fea$0$31486$c3e8da3news.astraweb.com...

Dzięki za te przepisy. Miałem kilka takich sytuacji i nie jestem pewien, czy droga dla rowerów jest częścią drogi dla samochodów.

przepisy przepisami, ale podejrzewam, że ich interpretacja przez kierowców, policję, aż po sędziów - będzie inna...

Zawsze uważam na takich przejazdach, ale statystycznie samochody zwykle
ustępują mi pierwszeństwa.

Data: 2009-10-30 14:07:21
Autor: Coaster
Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

Narod nasz kreatywny jest ;-)

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-11-01 01:33:48
Autor: smichu
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna bya zakazana (d3ugie)

U¿ytkownik "R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:01333dc0$0$26589$c3e8da3news.astraweb.com...
Chcia³bym dobrze zrozumieæ: czy uwa¿asz, ¿e w sytuacji jak± opisa³e¶,
mia³e¶ pierwszeñstwo?

My¶lê, ¿e tak. Nawet je¶li znak A-7 by³ ustawiony pomiêdzy DDR a jezdni± (a tak NIE by³o) to wtedy zasady pierwszeñstwa ustalamy na zasadach ogólnych: tzn ja by³em z jego prawej strony.No chyba, ¿e jest przepis wy³±czaj±cy rowery z zasady "prawej rêki).
pozdr
smiechu

Data: 2009-11-01 09:47:47
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-11-01, smichu wrote:

Użytkownik "R.Madejski" <rmadejski@a-- -- co.com> napisał w wiadomości news:01333dc0$0$26589$c3e8da3news.astraweb.com...
Chciałbym dobrze zrozumieć: czy uważasz, że w sytuacji jaką opisałeś,
miałeś pierwszeństwo?

Myślę, że tak. Nawet jeśli znak A-7 był ustawiony pomiędzy DDR a jezdnią (a tak NIE było) to wtedy zasady pierwszeństwa ustalamy na zasadach ogólnych: tzn ja byłem z jego prawej strony.No chyba, że jest przepis wyłączający rowery z zasady "prawej ręki).

W zasadzie to jest - sam przejazd rowerowy formalnie nie jest
skrzyżowaniem, a zasada prawej ręki dotyczy skrzyżowań.

Data: 2009-11-02 09:12:27
Autor: Mariusz Kruk
Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna bya zakazana (d3ugie)
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
[...]
skrzy¿owaniem,

A to ciekawe. "skrzy¿owanie - przeciêcie siê w jednym poziomie dróg maj±cych
jezdniê,[...]"
"jezdnia - czê¶æ drogi przeznaczon± do ruchu pojazdów; okre¶lenie to nie
dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni;"
"droga dla rowerów - drogê lub jej czê¶æ przeznaczon± do ruchu rowerów
jedno¶ladowych, oznaczon± odpowiednimi znakami drogowymi;""

a zasada prawej rêki dotyczy skrzy¿owañ.

A to te¿ ciekawe.
Art.25 ust.3
"Przepisy ust. 1 i 2 stosuje siê równie¿ w razie przecinania siê
kierunków ruchu poza skrzy¿owaniem."

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / |  Kruk@epsilon.eu.org   | | http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2009-11-02 08:59:02
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-11-02, Mariusz Kruk wrote:
[...]

A to ciekawe. "skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających
jezdniÄ™,[...]"
"jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to nie
dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni;"
"droga dla rowerów - drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów
jednośladowych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;""

Hm. Byłem przekonany, że jest inaczej.

a zasada prawej ręki dotyczy skrzyżowań.

A to też ciekawe.
Art.25 ust.3
"Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się
kierunków ruchu poza skrzyżowaniem."

A jak to się ma do słynnego zakazu wjeżdżania pod nadjeżdżający pojazd?

Data: 2009-11-02 10:27:15
Autor: Mariusz Kruk
[...]
A jak to siê ma do s³ynnego zakazu wje¿d¿ania pod nadje¿d¿aj±cy pojazd?

A to jest kolejne dobre pytanie. Aczkolwiek podejrzewam, ¿e s³ynny zakaz
mo¿na uzasadniæ s³ynnym artyku³em czwartym.

Data: 2009-11-02 15:05:22
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 2 Nov 2009, Jan Srzednicki wrote:

A jak to siê ma do s³ynnego zakazu wje¿d¿ania pod nadje¿d¿aj±cy pojazd?

  Nijak.
"*Jego* obowi±zek nie daje *mi* ¿adnych praw".
  Tak w skrócie :)

  Odwrotny uk³ad, ale u³atwiaj±cy zrozumienie takiej konstrukcji prawnej,
i oparty o nakaz (a nie o zakaz) ma miejsce przy w³±czaniu siê do ruchu
autobusu komunikacji publicznej "z przystanku".
  To kierowcy jad±cy drog± ("bêd±cy w ruchu") maj± pierwszeñstwo,
a kierowca autobusu musi im ust±piæ.
  Ci kierowcy *jednocze¶nie* maj± obowi±zek "umo¿liwienia w³±czenia
siê" autobusowi.
  Niemniej w razie kolizji winnym bêdzie kierowca autobusu, bo to
on nie ust±pi³ pierwszeñstwa.
  "Ju¿ jad±cy" mo¿e dostaæ mandat za to, ¿e nie zastosowa³ *dobrowolnego*
ust±pienia pierwszeñstwa, pozwalaj±cego wype³niæ obowi±zek "u³atwienia"
(nie ma przepisu zakazuj±cego dobrowolnego ust±pienia pierwszeñstwa,
o czym wielu kieruj±cych zdaje siê zapominaæ).

  Spotykane sformu³owania o "ust±pieniu pierwszeñstwa" przez doje¿d¿aj±cego
do przeciêcia rowerzystê s± "uproszczeniem tezy na zdrowy rozum".
  Niestety i co gorsza, spotyka siê takie sformu³owania w ustach
ró¿nych "rzeczników", co - wraz ze ¼le pojêtym "przybli¿eniem" rozumienia
dzia³ania znaków STOP - przyczynia siê do domniemania "nabycia
pierwszeñstwa przez indukcjê" :(

pzdr, Gotfryd

Jazda DDR po lewej stronie drogi powinna być zakazana (długie)