Jazda "bez trzymanki"

Data: 2016-06-25 21:48:50
Autor: Tomasz
Jazda "bez trzymanki"
Mam rower, który się bardzo źle prowadzi. Nie moge na nim jechać "bez trzymanki",
nie mogę bez problemów przejechać po wąskiej ścieżce.
Jestem przekonany że na parametry sterowalności wpływa geometria przednich widełek.
(patrz niżej)

https://www.dropbox.com/s/qtyagdxylvm223o/Bicycle_fork_geometry-en.jpg?dl=0

Rower jest już stary i bez problemu mogę z nim robić eksperymenty
na przykład zwiększyć lub zmniejszyć (poprzez nagrzewanie i wyginanie) "offset" widełek, powodując zwiększenie lub zmniejszenie wartości "Trail".
Wydaje mi się że zwiększenie trailu spowoduje bardziej stabilną jazdę ale z kolei za duży trail
spowoduje samoczynne stawanie koła w poprzek.
Poradźcie mi jaka wartość traila jest optymalna.

--
Tomasz

Data: 2016-06-26 08:36:19
Autor: Jacek Maciejewski
Jazda "bez trzymanki"
Dnia Sat, 25 Jun 2016 21:48:50 +0200, Tomasz napisał(a):

Mam rower, który się bardzo źle prowadzi.

Z widelcem nie kombinuj, lepiej kupić nowy. A za większość "trudnego
prowadzenia" odpowiada krzywość ramy która powoduje różny skos kół i ich
boczne przesunięcia (rower jedzie dwoma śladami). --
Jacek
"Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a
jej owoc jest gorzki" - Frank Herbert

Data: 2016-06-26 17:55:05
Autor: Tomasz
Jazda "bez trzymanki"

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał

[...]
Ten mój rower to kupiłem używany i być może że poprzedni właściciel właśnie
założył jakiś widelec akurat nie pasujący do tej ramy.
Kąty nachylenia główki kierownicy są w rożnych rowerach rożne
a offset widełek zależy przede wszystkim od kata nachylenia główki.
Jak założysz pierwsze lepsze widełki to jest tylko przypadek że geometria
zawieszenia będzie prawidłowa.
Zmierzyłem przed chwilą trail przy moim rowerze i wychodzi mi 7 cm ale ciągle nie wiem jaki powinien być prawidłowy.
Oczywiście skrzywienie ramy może skutkować zmianą kąta nachylenia główki, co skutkuje zmiana wielkości traila, można to skorygować offsetem widełek.

To o czym piszę jest najważniejszym parametrem konstrukcji roweru,
artykuł w załączeniu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_geometry#Trail

Czy zna ktoś może podobne opracowanie po polsku?

--
Tomasz

Data: 2016-06-26 20:00:57
Autor: Budzik
Jazda "bez trzymanki"
Użytkownik Tomasz tutomasz44@gmail.com ...

[...]

Jeszcze w czasach podstawówki miałem małąkolarzówke ROMEt - jezdziłem nia bez trzymanki gdzie i ile chciałem.
Potem miałem jakiegos pierwszego górala no name z amortyzacja tył taka marketowa - również jezdzenie bez trzymanki nie sprawiało mi problemu.

Od wielu lat uzywam górala unibike everest dx, super rowerek ale za chiny nie umiem nim jezdzic bez trzymanki :)
Nie wiem czy to geometria czy co - po prostu nie umiem.
No chyba ze z wiekiem i nabytymi kg oduczyłem sie tej sztuki... :)

Data: 2016-06-26 13:33:17
Autor: WS
Jazda "bez trzymanki"
W dniu niedziela, 26 czerwca 2016 22:00:58 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:

Nie wiem czy to geometria czy co - po prostu nie umiem.
No chyba ze z wiekiem i nabytymi kg oduczyłem sie tej sztuki... :)

w moim przypadku bylo troche inaczej:
jezdzilem starym rowerem (sztywny MTB 26") bez trzymania kier. ile chcialem, progi zwalniajace, mniejsze dziury itp...
Kupilem hardtaila 29 i nie da sie jechac bez bez trzymania kiery ;), pojezdzilem nim tak z 1.5 roku i okazalo sie, ze jednak da sie tak samo jak poprzednim

Zeby bylo ciekawiej tym poprzednim juz nie potrafie ;)
(jezdzi nim zona, wiec ja tylko sporadycznie 1-2/rok)

A na trzecim (full) uzywany tylko w gorach tak sobie mi to wychodzilo i nic sie nie zmienilo - ale to raczej wynika z tego, ze zbyt rzadko nim jezdze....

WS

Data: 2016-06-26 23:01:53
Autor: qrt
Jazda "bez trzymanki"
"Tomasz" <tutomasz44@gmail.com> Wrote in message:
[...]

Ale jakie są objawy? Bo przyczyny moga być różne. jeśli rower jest
 stalowy to rama może być za mało sztywna. ponoćduży wpływ może
 mieć prowadzenie linek. Ja co prawda nie wiem czemu ale jak
 miałem pewną rame która wpadała w jakieś dziwne oscylacje to co
 po niektórzy madrzy ludzie tak twierdzili.  Mi się jednak wydaje
 że to była poprostu wina ramy która zaczynała w pewnym momencie
 telepac główka.

Data: 2016-06-28 16:44:42
Autor: Albert Stonoga
Jazda "bez trzymanki"
W dniu 26.06.2016 o 23:01, qrt pisze:

[...]

Używając mądrych słów - drgania Shimmy.

Występuje u mnie w trekingu. Według mnie to nieszczęśliwa kombinacja wpływów opony, hamulca tarczowego i amortyzatora.

Ciekawą przyczynę samo-skręcającej kierownicy miałem w singlu - zbyt mocno skręcone stery (bez oporów ale i bez luzu). Rower prowadził się koszmarnie. Rozwiązaniem było ustawienie minimalnego luzu na sterach.

--
Z harcerskim pozdrowieniem,
Albert Stonoga

Data: 2016-06-28 17:08:11
Autor: Piotr aka dracorp
Jazda "bez trzymanki"
Dnia Tue, 28 Jun 2016 16:44:42 +0200, Albert Stonoga napisał(a):

Ciekawą przyczynę samo-skręcającej kierownicy miałem w singlu - zbyt
mocno skręcone stery (bez oporów ale i bez luzu). Rower prowadził się
koszmarnie. Rozwiązaniem było ustawienie minimalnego luzu na sterach.
A geometria nie ma na to wpływu? U siebie też to poniekąd mam. Ale samo nie wpada ale wystarczy poruszyć kierownicą wskakuje w ten ruch kierownicy. Rama Accent Nordkap i widelec stalowy pod 28".

Na góralu nie mam tego problemu.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2016-06-30 14:19:29
Autor: Albert Stonoga
Jazda "bez trzymanki"
W dniu 28.06.2016 o 19:08, Piotr aka dracorp pisze:
[...]

Zważywszy na to, że posiadam tę samą ramę, może jej geometria sprzyjać występowaniu tego zjawiska.

Data: 2016-06-27 18:37:56
Autor: chomiczon
Jazda "bez trzymanki"
W dniu 25.06.2016 o 21:48, Tomasz pisze:
[...]

Trochę już napisano ale sprawdź łożyska główki, może są już "schodki" i trochę Ci blokuje kierownice w jednej pozycji najczęściej środkowej.
Jednoślady muszą lekko myszkować przednim zawieszeniem żeby utrzymać równowagę, oczywiście to myszkowanie jest dla prowadzącego niewidoczne.
Kiedyś był taki eksperyment i unieruchomili przedni widelec rower się wywracał.

Data: 2016-06-29 08:08:16
Autor: m
[OT]Re: Jazda "bez trzymanki"
Offtopicznie trochę: nigdy nie nauczyłem się jazdy bez trzymanki więc
nie mam osobistych doświadczeń, stąd z mądrości zbiorowej chciałbym się
dowiedzieć - jaką kontrolę ma rowerzysta beztrzymankowy nad rowerem?

W sensie - widzę często jadących bez trzymanki ścieżką rowerową przy
ruchliwej ulicy na osiedlu, przecinanej uliczkami bocznymi z przejazdami
rowerowymi, stykającej się z chodnika (wydzielona połowa chodnika). Jadą
tak z rękami na kolanach, czasem z rękami w kieszeniach albo z rękami na
smartfonie, z prędkością na oko 15-20km/h.

Czy dobrze mi intuicja podpowiada że to są kamikadze i jak im coś
wyjedzie z bocznej, dziecko wyjdzie na ścieżkę, to mają marne szanse
odpowiednio zareagować czy też to idzie jakoś opanować i niewiele różni
się to od trzymania rąk na kierownicy?

p. m.

Data: 2016-06-29 09:50:26
Autor: Andrzej Ozieblo
[OT]Re: Jazda "bez trzymanki"
W dniu 2016-06-29 o 08:08, m pisze:

[...]

Dobrze. :) Dlatego jazda bez trzymanki może być stosowana w specjalnych warunkach: na pustej drodze, jadąc niezbyt szybko. Ale czasem sie przydaje, zwłaszcza po dłuższej wycieczce, gdy chcesz wyprostować na jakiś czas plecy.

Pamiętam za młodu, że uwielbiłem taką jazdę połączoną z rowerowym śmigiem, podobnym do tego narciarskiego. Krótkie, rytmiczne skręty. Świetna zabawa i dobre przygotowanie do nart.

Data: 2016-07-09 21:47:16
Autor: Tomasz
Jazda "bez trzymanki"

Użytkownik "Andrzej Ozieblo" <ypoziebl@cyf-kr.edu.pl> napisał w wiadomości news:nkvuk1$ct1$1srv13.cyf-kr.edu.pl...
W dniu 2016-06-29 o 08:08, m pisze:

Pamiętam za młodu, że uwielbiłem taką jazdę połączoną z rowerowym śmigiem, podobnym do tego narciarskiego. Krótkie, rytmiczne skręty. Świetna zabawa i dobre przygotowanie do nart.

Co ciekawe to na wszystkich rowerach z mojej młodości (lata 60 te) dawało się jeździć bez trzymanki i to równiez przy dużych predkościach, na przykład asfaltem z góry, o długości stoku 3 km.
Na obecnych rowerach nie jestem w stanie nawet na chwilę puścić kierownicy.
Wydaje mi się że te dawne rowery miały mniejszy kąt nachylenia główki kierownicy (może 67 st) a obecne mają 71-72. Chyba tu jest problem że na współczesnych rowerach nie można jeździć bez trzymanki.

--
Tomasz

Data: 2016-07-09 23:08:26
Autor: Akarm
Jazda "bez trzymanki"
W dniu 2016-07-09 o 21:47, Tomasz pisze:

[...]

Swego czasu myślałem, że już jestem za stary na jazdę bez trzymanki. Wszystko się zmieniło, kiedy po wypadku musiałem sprawić sobie nowe przednie koło. Okazało się, że ta uszkodzona, fabrycznie zapleciona obręcz, nie była w osi! Piasta z tarczą i wszystkie szprychy takiej samej długości. Nawet przez myśl mi nie przeszło, że jeździłem dwuśladem, sądziłem że to utrata umiejętności.
Na mój gust, jedyna przyczyna braku możliwości jazdy bez trzymanki, to pojazd dwuśladowy. I nic więcej.
--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2016-07-10 11:39:07
Autor: Tomasz
Jazda "bez trzymanki"

Użytkownik "Akarm" <akarmWYWAL@wp.pl> napisał

[...]

Dzięki za sugestię, sprawdzę to.

Data: 2016-07-11 02:24:41
Autor: stalowe
Jazda "bez trzymanki"
W dniu niedziela, 10 lipca 2016 11:39:10 UTC+2 użytkownik Tomasz napisał:
Użytkownik "Akarm" napisał

> Na mój gust, jedyna przyczyna braku możliwości jazdy bez trzymanki, to > pojazd dwuśladowy. I nic więcej.

Dzięki za sugestię, sprawdzę to.

U mnie też 'działało' na nowym rowerze, ale po solidnej glebie z lotem, coś się podziało z geometrią i już słabo trzyma kierunek.
--
jureko

Data: 2016-07-11 08:09:20
Autor: borsuk
Jazda "bez trzymanki"
W dniu 2016-07-09 o 23:08, Akarm pisze:

Na mój gust, jedyna przyczyna braku możliwości jazdy bez trzymanki, to
pojazd dwuśladowy. I nic więcej.
Dochodzi jeszcze zmniejszenie sprawności związane z wiekiem (szczególnie elastyczności stawów kręgosłupa).
Za młodu potrafiłem na podwórku jeździć "ósemki" bez trzymania, a teraz jakoś mi nie wychodzą :)

Data: 2016-07-11 15:33:21
Autor: Piotr aka dracorp
Jazda "bez trzymanki"
Dnia Mon, 11 Jul 2016 08:09:20 +0200, borsuk napisał(a):

Dochodzi jeszcze zmniejszenie sprawności związane z wiekiem (szczególnie
elastyczności stawów kręgosłupa).
Za młodu potrafiłem na podwórku jeździć "ósemki" bez trzymania, a teraz
jakoś mi nie wychodzą :)
A nie lub dodatkowo brak mocnych mięśni głębokich?