Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Data: 2016-03-01 04:27:00
Autor: Michał
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)

Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.

Co więc się dzieje?


--
Michał

Data: 2016-03-01 14:12:29
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5c80ddf7-e35a-47ac-a156-1f1bd5dc619d@googlegroups.com...
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

J.

Data: 2016-03-01 22:10:27
Autor: Adam
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci grup
dyskusyjnych:5c80ddf7-e35a-47ac-a156-1f1bd5dc619d@googlegroups.com...
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się
przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)


He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Chyba temat dla Pogromców Mitów ;)



--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-03-02 10:53:24
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:nb50g3$e6v$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:
Efekt gasienicy w czolgu.
Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika.
I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m.

Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie.
Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik.
felga zrobila  1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu.

I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl  na dole, teraz jest na gorze.
I bok ulegl rozerwaniu.

Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z praktyki wiem, ze boki cierpia mocno.
Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle giecie ...

J.

Data: 2016-03-02 03:30:38
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Data: 2016-03-02 14:27:27
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia, opona i felga. Cos sie musi trzec.


J.

Data: 2016-03-02 06:04:18
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Data: 2016-03-02 16:30:16
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza.
Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero ?

To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to bylo..

J.

Data: 2016-03-02 23:50:33
Autor: sczygiel
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu ¶roda, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensuj±c to że "wirtualna" ¶rednica zostaje ta sama mimo ¶rednicy geometrycznej nie zmienionej.

To ciepło to wła¶nie oznaka tego co się dzieje.
Z powyższym sie zgadzam, z tym co napisałe¶ wyżej to trudno sie zgodzić bo jest nie na temat.

Data: 2016-03-06 07:26:14
Autor: Marcin N
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym świadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległość osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.

Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko" trudno to dojrzeć.


--
MN

Data: 2016-03-06 04:08:31
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo. Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.

Data: 2016-03-06 21:33:56
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.  ...
-- -
No ale JAK ? Jeśli obwód opony nie zmienił się i opona jest na sztywno zablokowana na feldze to na każdy obrót przypada dokładnie jeden obwód opony i odwrotnie również na jeden obwód przypada dokładnie jeden obrót a skoro obwód nie zmienił się to na jeden obwód ciągle przypada tyle samo obrotu czyli koło bez uślizgu nie może obracać się szybciej. Rozumiesz ?

Data: 2016-03-06 13:38:18
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla. W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga. Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.

Data: 2016-03-06 23:16:04
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla.
-- -
Nie, wtedy byłoby właśnie tak, jak pisałeś, że koło tylko szybciej by się obracało.

W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga.
-- -
No ale właśnie NIE rozciąga się tak bardzo jak ugina bo jest spięta kordem, który działa na obwód a nie na ugięcie. Na dodatek ugięcie "zmniejsza" obwód ze współczynnikiem 2*Pi. Więc z ubytkiem ciśnienia muszą jakieś uślizgi pojawiać się by z pełnego obwodu zrobić mniejszy zgodny z pomniejszonym promieniem ugięcia. Oglądnij 4 pancernych i zobacz jak chodzi gąsienica.

Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.
-- -
No i znowu nie. Dzisiaj używamy raczej niskich opon bezdętkowych, które są płaskie i niezależnie od napompowania dolegają całą szerokością.

Data: 2016-03-07 04:31:58
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Data: 2016-03-07 20:10:14
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku - tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec ...

J.

Data: 2016-03-09 18:43:48
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "J.F."


Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec
...
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Data: 2016-03-10 12:43:38
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "re"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
UĹĽytkownik "J.F."
Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa.

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.

J.

Data: 2016-03-10 14:58:13
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promień obrotu koła zmienia :-)

Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
Jeśli okrągła opona ma jakiś obwód i mając ten obwód ugnie się pod ciężarem auta o 2cm (ugina się czy może jest z drewna i wcale nie ugina się?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie się cała co da się skompensować tylko:
1. uślizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)

I to jest na wstępie kiedy powietrza jest tyle ile należy.


Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Data: 2016-03-10 15:44:52
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "re"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:nbruh2$dgl$1@mx1.internetia.pl...
UĹĽytkownik "J.F."
Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Wez Ty wlacz jakies normalne cytowanie.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promień obrotu koła zmienia :-)
Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
Jeśli okrągła opona ma jakiś obwód i mając ten obwód ugnie się pod ciężarem auta o 2cm (ugina się czy może jest z drewna i wcale nie ugina się?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie się cała co da się skompensować tylko:
1. uślizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)
I to jest na wstępie kiedy powietrza jest tyle ile należy.

No ale wiesz, ze nic z tego nie zachodzi :-)

1 obrot felgi powoduje 1 obrot opony, czyli calego obwodu bieznika, i przetoczenia kola o caly obrot.
Kto ciekawy jak to sie dzieje, moze sobie poobserowac lub pocwiczyc na modelach :-)

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.
Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Wiec jadac na flaku boki zrywamy. Boki opony.
No i tak dziwnie "rzuca" w rozne strony.

A w przypadku PAX trzeba opone od srodka nasmarowac, zeby mogla sie slizgac po pierscieniu ...

J.

Data: 2016-03-06 10:01:09
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisał(a):
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZˇ być u¶lizgi.
Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym ¶wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległo¶ć osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZˇ wyst±pić tarcia, które zużywaj± oponę w przyspieszonym tempie.

Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.

Oczywi¶cie mówimy o zmianach ¶rednicy rzędu milimetrów więc "na oko" trudno to dojrzeć.

A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
beznika.

J.

Data: 2016-03-06 10:06:05
Autor: cef
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij
reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie
spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na
zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Przetocz sobie po ziemi oponę z powietrzem i bez i zmierz
"przebyt±" odległo¶ć na ziemi (od danego punktu do danego punktu na obwodzie)
Nie ma u¶lizgu jest jedynie praca odkształcenia (st±d ciepło)

Data: 2016-03-02 08:43:26
Autor: Artur Miller
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki, st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i opony, dalej to sobie może być dowolny.

a.

Data: 2016-03-02 09:32:22
Autor: Adam
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:
W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
opony, dalej to sobie może być dowolny.


Czyli bieżnik musiałby mieć u¶lizg względem podłoża - przecież się nie kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-03-02 01:06:10
Autor: sczygiel
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu ¶roda, 2 marca 2016 09:32:23 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:
> W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
>> Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
>> się takie pytanie:
>> jak kręci się niedopompowane koło?
>>
>> Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
>> większa od koła prawidłowo napompowanego.
>>
>> Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
>> dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
>> napompowana.
>>
>> Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
>
> nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
> st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
> opony, dalej to sobie może być dowolny.
>

Czyli bieżnik musiałby mieć u¶lizg względem podłoża - przecież się nie kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych.


No i w praktyce ma.
Bo albo opona sie w końcu na feldze zacznie przesuwać albo sie od czasu do czasu bieżnik podwinie.

A jak masz opony niedopompowane to po prostu bok opony będzie pracował i po¶redniczył pomiędzy większ± ¶rednic± bieżnika i mniejsz± ¶rednic± felgi.

Temat nie raz wałkowany tak samo jak temat z rondami.

Tak długo jak nie ma uslizgu na feldze czy bieżniku i bieznik sie nie podwija tak długo nalezy sobie przeliczeniowo przyj±ć ¶rednice koła na taka jaka odpowiada obwodowi bieznika.

Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
*zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.

Data: 2016-03-02 10:41:32
Autor: Adam
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-02 o 10:06, sczygiel@gmail.com pisze:
(...)
Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
*zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.


Dzięki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafiałem u nich na szkolne wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-03-02 02:35:04
Autor: sczygiel
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu ¶roda, 2 marca 2016 10:41:34 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
W dniu 2016-03-02 o 10:06, sczygiel@gmail.com pisze:
> (...)
> Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
> "czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
> "czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
> "czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
> "czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
> "czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*
>
>
> I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
> *zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.
>

Dzięki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafiałem u nich na szkolne wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.


A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za bardzo nie dało i wygl±dały na dobrze ogarnięte.

Data: 2016-03-06 10:17:51
Autor: RoMan Mandziejewicz
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Hello Sczygiel,

Wednesday, March 2, 2016, 11:35:04 AM, you wrote:

[...]

> "czy woda z bÄ…belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*

[...]

Pogromców mitów rzadko oglądam - czasami trafiałem u nich na szkolne
wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.
A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za
bardzo nie dało i wyglądały na dobrze ogarnięte.

Akurat w powyższym zrobili wszystko, żeby udowodnić swoją, z góry
założoną tezę, pomimo tego, że już w pierwszym doświadczeniu obiekt
poszedł na dno dowodząc, że jednak zgazowanie zmniejsza gęstość.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2016-03-06 10:15:10
Autor: RoMan Mandziejewicz
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Hello Artur,

Wednesday, March 2, 2016, 8:43:26 AM, you wrote:

Tak przy czytaniu dyskusji odnośnie czujników ciśnienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilość obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.
Gdzieś więc chyba jest uślizg.
nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
stąd mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
opony, dalej to sobie może być dowolny.

Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadził doświadczenie, które dowiodło, że
ważny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powstał błąd rzędu 1 cm
(o ile pamiętam).

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2016-03-08 18:30:13
Autor: t-1
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 01.03.2016 o 13:27, Michał pisze:
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)

Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.

Co więc się dzieje?


Zmotoryzowane blondynki.
bl. A. Zeszło mi powietrze z koła
bl. B. Zupełnie?
bl. A. Nie, tylko na dole.

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona