Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Data: 2016-03-01 14:12:29
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5c80ddf7-e35a-47ac-a156-1f1bd5dc619d@googlegroups.com...
Tak przy czytaniu dyskusji odnośnie czujników ciśnienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilość obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzieś więc chyba jest uślizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ślizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

J.

Data: 2016-03-01 22:10:27
Autor: Adam
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c80ddf7-e35a-47ac-a156-1f1bd5dc619d@googlegroups.com...
Tak przy czytaniu dyskusji odnośnie czujników ciśnienia - nasuwa mi
się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilość obrotów powinna być
większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
dotyka podłoża na większej długości "na flaku", niż opona dobrze
napompowana.

Gdzieś więc chyba jest uślizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ślizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się
przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)


He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od średnicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Chyba temat dla Pogromców Mitów ;)



--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-03-02 10:53:24
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nb50g3$e6v$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:
Efekt gasienicy w czolgu.
Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od średnicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika.
I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m.

Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie.
Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik.
felga zrobila  1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu.

I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl  na dole, teraz jest na gorze.
I bok ulegl rozerwaniu.

Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z praktyki wiem, ze boki cierpia mocno.
Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle giecie ...

J.

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona