Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Data: 2016-03-02 03:30:38
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Data: 2016-03-02 14:27:27
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia, opona i felga. Cos sie musi trzec.


J.

Data: 2016-03-02 06:04:18
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Data: 2016-03-02 16:30:16
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza.
Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero ?

To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to bylo..

J.

Data: 2016-03-02 23:50:33
Autor: sczygiel
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu ¶roda, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensuj±c to że "wirtualna" ¶rednica zostaje ta sama mimo ¶rednicy geometrycznej nie zmienionej.

To ciepło to wła¶nie oznaka tego co się dzieje.
Z powyższym sie zgadzam, z tym co napisałe¶ wyżej to trudno sie zgodzić bo jest nie na temat.

Data: 2016-03-06 07:26:14
Autor: Marcin N
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym świadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległość osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.

Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko" trudno to dojrzeć.


--
MN

Data: 2016-03-06 04:08:31
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo. Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.

Data: 2016-03-06 21:33:56
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.  ...
-- -
No ale JAK ? Jeśli obwód opony nie zmienił się i opona jest na sztywno zablokowana na feldze to na każdy obrót przypada dokładnie jeden obwód opony i odwrotnie również na jeden obwód przypada dokładnie jeden obrót a skoro obwód nie zmienił się to na jeden obwód ciągle przypada tyle samo obrotu czyli koło bez uślizgu nie może obracać się szybciej. Rozumiesz ?

Data: 2016-03-06 13:38:18
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla. W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga. Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.

Data: 2016-03-06 23:16:04
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla.
-- -
Nie, wtedy byłoby właśnie tak, jak pisałeś, że koło tylko szybciej by się obracało.

W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga.
-- -
No ale właśnie NIE rozciąga się tak bardzo jak ugina bo jest spięta kordem, który działa na obwód a nie na ugięcie. Na dodatek ugięcie "zmniejsza" obwód ze współczynnikiem 2*Pi. Więc z ubytkiem ciśnienia muszą jakieś uślizgi pojawiać się by z pełnego obwodu zrobić mniejszy zgodny z pomniejszonym promieniem ugięcia. Oglądnij 4 pancernych i zobacz jak chodzi gąsienica.

Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.
-- -
No i znowu nie. Dzisiaj używamy raczej niskich opon bezdętkowych, które są płaskie i niezależnie od napompowania dolegają całą szerokością.

Data: 2016-03-07 04:31:58
Autor: Zenek Kapelinder
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Data: 2016-03-07 20:10:14
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "Zenek Kapelinder"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku - tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec ...

J.

Data: 2016-03-09 18:43:48
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "J.F."


Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec
...
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Data: 2016-03-10 12:43:38
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "re"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
UĹĽytkownik "J.F."
Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa.

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.

J.

Data: 2016-03-10 14:58:13
Autor: re
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło


UĹĽytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promień obrotu koła zmienia :-)

Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
Jeśli okrągła opona ma jakiś obwód i mając ten obwód ugnie się pod ciężarem auta o 2cm (ugina się czy może jest z drewna i wcale nie ugina się?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie się cała co da się skompensować tylko:
1. uślizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)

I to jest na wstępie kiedy powietrza jest tyle ile należy.


Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Data: 2016-03-10 15:44:52
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
UĹĽytkownik "re"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:nbruh2$dgl$1@mx1.internetia.pl...
UĹĽytkownik "J.F."
Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sądzę. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła się na niej kręcić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugięcie opony jest rzędu 2cm co już daje 12cm obwodu.

Wez Ty wlacz jakies normalne cytowanie.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promień obrotu koła zmienia :-)
Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
Jeśli okrągła opona ma jakiś obwód i mając ten obwód ugnie się pod ciężarem auta o 2cm (ugina się czy może jest z drewna i wcale nie ugina się?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie się cała co da się skompensować tylko:
1. uślizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)
I to jest na wstępie kiedy powietrza jest tyle ile należy.

No ale wiesz, ze nic z tego nie zachodzi :-)

1 obrot felgi powoduje 1 obrot opony, czyli calego obwodu bieznika, i przetoczenia kola o caly obrot.
Kto ciekawy jak to sie dzieje, moze sobie poobserowac lub pocwiczyc na modelach :-)

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.
Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Wiec jadac na flaku boki zrywamy. Boki opony.
No i tak dziwnie "rzuca" w rozne strony.

A w przypadku PAX trzeba opone od srodka nasmarowac, zeby mogla sie slizgac po pierscieniu ...

J.

Data: 2016-03-06 10:01:09
Autor: J.F.
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisał(a):
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZˇ być u¶lizgi.
Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym ¶wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległo¶ć osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZˇ wyst±pić tarcia, które zużywaj± oponę w przyspieszonym tempie.

Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.

Oczywi¶cie mówimy o zmianach ¶rednicy rzędu milimetrów więc "na oko" trudno to dojrzeć.

A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
beznika.

J.

Data: 2016-03-06 10:06:05
Autor: cef
Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij
reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie
spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na
zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Przetocz sobie po ziemi oponę z powietrzem i bez i zmierz
"przebyt±" odległo¶ć na ziemi (od danego punktu do danego punktu na obwodzie)
Nie ma u¶lizgu jest jedynie praca odkształcenia (st±d ciepło)

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona