Jazda na rondzie

Data: 2009-05-26 23:37:46
Autor: Adam Foton
Jazda na rondzie
zahamował, to bym komuś pięknie skasował bok Seicento. Czy byłbym w tej sytacji winnym całego zajścia, czy to osoba, która nie zmieniła odpowiednio wcześniej pasa i później zajechała mi drogę poniosłaby odpowiedzialność?

Ty bylbys poszkodowany.
Kto zmienia pas ruchu ze swojego na sasiedni (lub go przecina) musi ustapic pierwszenstwa. Na rondzie byly dwa pasy: wewnetrzny i zewnetrzny.

Istnieje dobra zasada mowiaca o tym, ktory pas nalezy zajmowac przed wjazdem na rondo:
- zewnetrzny - do wyjazdu nr 1 i 2
- wewnetrzny - do wyjazdu nr 2 i 3 (i 4 - zawracanie)
Zasada ta ma zwiekszac plynnosc ruchu, ale nie wyznacza pierwszenstwa w okolicach wyjazdu nr 2. "Kosisz" pas sasiedni do wyjazdu nr 2 - musisz ustapic pierwszenstwa.

Bylaby idealna do tego celu, ale czesto bylaby mieszana przez kierowcow z naczelna zasada, ze "przed wjazdem" na rondo trzeba ustapic pierwszenstwa tym, co juz na nim sie znajduja. Wielu kierowcow zasade ta rozciaga do reguly "kto wjechal wczesniej na rondo ten ma pierwszenstwo" i "moze zmieniac pasy przed tymi, co wjechali pozniej". A takiej zasady nie ma, nikt przeciez nie bedzie patrzyl po wjazdach i rejestrowal ktory pojazd wczesniej znalazl sie na rondzie, rowniez auta poruszaja sie z rozna predkoscia i kolejnosc w okolicach wyjazdu bedzie sie zmieniac.

Inny czesty blad w na rondzie, to bledna interpretacja "kierunkowskazu w prawo". Praktycznie zawsze traktowany jest jako sygnal opuszczenia ronda na najblizszym wyjezdzie, a jednak czesto oznacza chec zmiany pasa z wewnetrznego na zewnetrzny. Na wielu rondach tego manewru nie da sie wykonac tak szybko aby "kierunek w prawo" byl jednoznacznie interpretowany i prowadzi do wielu kolizji zmieniajacego pas z wjezdzajacym na rodno.

Dlatego na trudnych rondach bezpieczniej jest zajac zewnetrzny pas i okrazyc je uwazajac na strzaly z lewej. Zmniejsza to plynnosc ruchu, a gdyby byla stosowana przez wszystkich to rowniez wydluza korek przed dojazdem do ronda (wszyscy chca wtedy na zewnetrzny)

PS. zasady te sie zmieniaja, gdy przed wjazdem na rondo sa wskazane kierunki wyjazdow dla poszczegolnych pasow

AF

Data: 2009-05-27 00:33:50
Autor: Piotr W.
Jazda na rondzie
A najlepiej jeździ się po rondzie które ma pasy promieniście wyprowadzane ze środkowej wyspy,
Coś w rodzaju rozety.
Prawy pas przed rondem oznaczony tylko do skrętu w prawo, na rondzie oddzielony ciągłą linią
od pozostałych, wyprowadza na pierwszy zjazd. Środkowy pas wyprowadza na 2 zjazd ,
a lewy na 3 itp itd etc. Tak jest na rondzie Lotników Lwowskich (d. Titowa) w Łodzi.
I odkąd tak właśnie wymalowano pasy ruch jest płynny i mniej sytuacji kolizyjnych.
Nie wiem jak to w statystykach stłuczek się przedstawia, ale kiedy ostatnio czekałem na żonę i kilkanaście minut obserwowałem ruch, tylko raz zauważyłem (i usłyszałem ) ostre przyhamowanie i klakson :)
Przed tym rozwiązanie też kiedyś obserwowałem ruch i wtedy znacznie częściej można było zauważyć w/w efekty dźwiękowe..:)

pozdrowienia  Piotr W.

Data: 2009-05-27 00:35:16
Autor: Bialy
Jazda na rondzie
Adam Foton napisal/a:

| Ty bylbys poszkodowany.
| Kto zmienia pas ruchu ze swojego na sasiedni (lub go przecina) musi
| ustapic pierwszenstwa. Na rondzie byly dwa pasy: wewnetrzny i
| zewnetrzny.

<ciach>

Ten post naprawdę wszelkie wątpliwości w tej dyskusji :)

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i zaangażowanie w wątek ;)

Pozdrawiam,

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Data: 2009-05-27 10:46:17
Autor: Massai
Jazda na rondzie
Bialy wrote:

Adam Foton napisal/a:

> [...]
>  zewnetrzny.

<ciach>

Ten post naprawdę wszelkie wątpliwości w tej dyskusji :)

Oprócz tego że sugeruje złą praktykę objeżdżania ronda zewnętrznym
pasem.
Rozumiem że to Ci pasuje, bo tak jeździsz, ale to świadczy tylko o
braku umiejętności.

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-05-27 13:19:40
Autor: Bialy
Jazda na rondzie
Massai napisal/a:

| Oprócz tego że sugeruje złą praktykę objeżdżania ronda zewnętrznym
| pasem.
| Rozumiem że to Ci pasuje, bo tak jeździsz, ale to świadczy tylko o
| braku umiejętności.

Jeszcze wywnioskuj pojemność silnika, markę samochodu i styl jazdy z dwóch moich zdań. O umiejętnościach może się nie rozpisujmy :)
To rondo jest tak małe, że po wjeździe na wewnętrzny pas trzeba by zrobić czasem ze dwa kółka albo po prostu stanąć w miejscu, bo lewy pas jest prawie cały czas zajęty. Akurat jeden z wyjazdów jest bardziej oblegany niż inne, w związku z czym zwykle nie opłaca się zmieniać pasów na rondzie tylko dla pięknej idei.
Jak wjeżdżam na rondo, które ma sporą średnicę i kilka zjazdów, to bez oporów wpierniczam się na wewnętrzny pas i potem robię wszystko jak należy, spokojna głowa ;)

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Jazda na rondzie