Jazda na rowerze a antygen PSA

Data: 2020-09-26 22:12:50
Autor: Szuwarek
Jazda na rowerze a antygen PSA
W dniu 2020-09-24 o 15:33, ąćęłńóśźż pisze:
"* intensywne uprawianie sportu np. jazda na rowerze":

www.medonet.pl/badania,badanie-prostaty-oraz-antygenu-psa-- -wskazania-- wyniki-- oznaczenia,artykul,1584981.html#jak-interpretowac-wyniki-badania-psa

Ktoś, coś więcej o jeździe na rowerze, a męskim zdrowiu?
Znalazłem kolejny artykuł odpowiadający dokładnie na Twoje pytanie
(jeżeli masz powyżej 50 lat i jeździsz na 55-160 km przejażdżki
utwardzonymi drogami).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572135/
Dużo też odniesień do literatury: w jednych pracach jazda na rowerze
zwiększała stężenie PSA, w innych nie.

Uwaga spoiler

Wniosek z badania - jazda na rowerze powoduje średnio 9,5% wzrost
poziomu PSA. Może to spowodować u niektórych osób przekroczenie normy.
W związku z tym autorzy postulują powstrzymanie się od jazdy na rowerze
i ejakulacji na 24-48 godzin przed pobraniem krwi do badania PSA.

Data: 2020-09-27 08:17:23
Autor: PeJot
W dniu 2020-09-26 o 22:12, Szuwarek pisze:

[...]

OK, wreszcie jakieś cyferki. No i moje ulubione "średnio" i "niektórych".

ATSD, ciekawe jaki % rowerzystów którzy to przeczytali, zarzuci z tego powodu jazdę na rowerze.

Bo jeśli chodzi o mnie, to na badanie PSA zwykle jeździłem sobie rowerem. I dotychczas PSA było u mnie OK.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-09-27 21:42:27
Autor: Szuwarek
W dniu 2020-09-27 o 08:17, PeJot pisze:
[...]

Znaczy się nie jesteś w grupie, którym brakuje więcej niż 9,5% do
przekroczenia normy.
W aspekcie wcześniejszych wypowiedzi o siodełkach, widziałbym 10
rowerzystów (najlepiej powyżej 50 roku życia). 10 siodełek.
I teraz każdy z każdym i pomiar PSA.  Między każdą jazdą na kolejnym
siodełku 3 dni odstępu - dla unormowania PSA. Z powstałej matrycy
wyników pewnie można by wyciągnąć wnioski co do tego, które z tych
siodełek najmniej uciska prostatę.
Może ktoś na grupie ma doświadczenie w pozytywnym zgłaszaniu grantów.
Pozdrawiam Szuwarek

Jazda na rowerze a antygen PSA