Jazda po schodach

Data: 2010-03-03 10:20:08
Autor: Maciej
Jazda po schodach
Nikt mi nie powie że bez amortyzacji da radę wskrobać się po schodach tak samo
swobodnie na 26" kółkach tak jak ten koleś na kołach 36":

http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

Data: 2010-03-03 09:34:46
Autor: Jan Srzednicki
Jazda po schodach
On 2010-03-03, Maciej wrote:
Nikt mi nie powie że bez amortyzacji da radę wskrobać się po schodach tak samo
swobodnie na 26" kółkach tak jak ten koleś na kołach 36":

http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

Zapomniałeś dodać, że to wszystko dzieki momentowi bezwładności dużych
kół.

Data: 2010-03-03 10:38:30
Autor: MichałG
Jazda po schodach
Jan Srzednicki pisze:
On 2010-03-03, Maciej wrote:
[...]

tylko wtedy gdy jest wspomagany grawitacją ....

M.

Data: 2010-03-03 10:48:43
Autor: Coaster
Jazda po schodach

A ja wole w okolicach 60": http://library.christchurch.org.nz/Heritage/Photos/Disc1/IMG0072.jpg
http://s3files.core77.com/blog/images/1873monocycl.jpg
http://i838.photobucket.com/albums/zz305/tomemason/PennyFarthing.jpg

Schody nie stanowia zadnej przeszkody: http://farm1.static.flickr.com/182/407387725_c9c9a3f407.jpg?v=0
Tylko z hmmm... transportem jest klopot: http://tinyurl.com/yhx7v32 ;-)

--
PoZdR
"The average Joe bike guy is head to toe spandex

Data: 2010-03-03 12:02:05
Autor: Maciek
Jazda po schodach
> Nikt mi nie powie şe bez amortyzacji da rad� wskroba� si� po schodach
tak samo
> swobodnie na 26" kó�kach tak jak ten kole� na ko�ach 36":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

Zapomnia�e� doda�, şe to wszystko dzieki momentowi bezw�adno�ci duşych
kó�.

Czepialski Janie:

Nie dzięki momentowi bezwładności ale dzięki efektowi żyroskopowemu!!!! Moment
bezwładności dotyczy utrzymania prędkości. A efekt żyroskopowy dotyczy
utrzymania równowagi np. w układzie gdy mamy 2 punkty podparcia (2 koła).

Data: 2010-03-04 10:00:37
Autor: Leszek 'Cousie' Pasoń
Jazda po schodach
Dnia 03-03-2010 o 12:02:05 Maciek <zenonka@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Nikt mi nie powie Ĺźe bez amortyzacji da radÄ&#65533;  wskrobaÄ&#65533; siÄ&#65533; po schodach
tak samo
> swobodnie na 26" kĂłĹ&#65533;kach tak jak ten koleĹ&#65533; na  koĹ&#65533;ach 36":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

ZapomniaĹ&#65533;eĹ&#65533; dodaÄ&#65533;, Ĺźe to wszystko dzieki  momentowi bezwĹ&#65533;adnoĹ&#65533;ci duĹźych
kĂłĹ&#65533;.

[...]

obydwaj bredzicie.
nie chodzi o zadna bezwladnosc, moment, czy inne eefekty zyroskopowe, a o  srednice kola.
dzieki ktorej kolo nizej sie "zapada" w schod i wywoluje mniejsze wachania  w linii ruchu, dzieki czemu sila potrzebna na najechanie na kolejny schod  jest mniejsza. zgodnie z zapewne z tangensem( czy tez cotangensem) kata  miedzy plaszczyzna schodow a katem natarcia na kolejny schod.
przyklad: kolo srednicy 40cm nie jest wstanie wjechac na  schod 20cm i  wiekszy bo w.w. kat jest rowny 0 lub mniejszy.
a im wieksze kolo ten kat jest wiekszy. w skrajnym przypadku nieskonczenie  duzego kola i nieskonczenie malego schoda, kat wynosi 90stopni czyli sila  potrzebna do najechania, pomijajac nachylenie plaszczyzny schodow do  poziomu, jest rowna 0.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2010-03-04 10:44:45
Autor: bans
Jazda po schodach [ort]
W dniu 2010-03-04 10:00, Leszek 'Cousie' Pasoń pisze:

wachania

Wahania!

--
bans

Data: 2010-03-04 10:46:15
Autor: Coaster
Jazda po schodach [ort]
bans wrote:
W dniu 2010-03-04 10:00, Leszek 'Cousie' Pasoń pisze:

wachania

Wahania!

A moze 'wachania' (wąchania)? ;-)

Data: 2010-03-04 11:28:03
Autor: Leszek 'Cousie' Pasoń
Jazda po schodach [ort]
Dnia 04-03-2010 o 10:46:15 Coaster <manypeny@mac.com> napisał(a):

bans wrote:
W dniu 2010-03-04 10:00, Leszek 'Cousie' Pasoń pisze:

wachania
 Wahania!

A moze 'wachania' (wąchania)? ;-)

w koncu to wolny kraj, wbrew temu co niektorzy mowia i jak ktos sie nie  waha to moze wąchac sobie schody, rower czy cotam sie mu zachce ;]
a jak sie nie ma czego przyczepic to czepiamy sie literowek i ortografii ;P

Data: 2010-03-04 11:44:59
Autor: bans
Jazda po schodach [ort]
W dniu 2010-03-04 11:28, Leszek 'Cousie' Pasoń pisze:

a jak sie nie ma czego przyczepic to czepiamy sie literowek i ortografii ;P

I po co jeszcze dyskutujesz? Powiedz ładnie "przepraszam", "dziękuję" i tyle.

Ja się nie czepiam dla sztuki, mi się te wasze idiotyczne błędy utrwalają, zaczynam robić więcej błędów niż robiłem w podstawówce.

Byle jaki czytnik potrafi teraz sprawdzić błędy, do tego masz www.so.pwn.pl! Ale kto by tam z tego korzystał, skoro potrzeba napisania posta jest taka paląca, nie? :/

PS. Literówek się nie czepiałem, a mógłbym.

--
bans

Data: 2010-03-05 09:26:31
Autor: Jan Cytawa
Jazda po schodach
Leszek 'Cousie' Pasoń napisał:

[...]

To jest wlasnie scisle powiazane z tarciem tocznym, ktore jest odwrotnie
proporcjonalne do srednicy kola. A wspolczynnik tarcia tocznego gumy o
beton jest bardzo duzy i stad sily hamujace przy malym kole sa wieksze.
Kiedys to sobie szacowalem te sily sa rzedu kiloGramow, a to jest duzo.

Jan Cytawa

Data: 2010-03-06 10:14:03
Autor: pHarry
Jazda po schodach
Ejze, Janie, czy wspolczynnik tarcia tocznego kol rowerowych zalezy od
tego czy jada one po betonie, stali, czy innym podlozu
nieodksztalcalnym?

Jasne ze mniejsze kolo ma wieksze opory toczne. Ale to chyba nie
dziala w tym przypadku, bo tu kontakt opony z krawedzia schodu i
zwiazane z tym odksztalecenie opony (tarcie toczne) zupelnie nie ma
charakteru wzdluznego. Moze tylko to, ze wieksze kolo "lyka" na raz
wiecej krawedzi daje efekt, ze sumaryczne odsztalcenie jest mniejsze.

Uwazam ze w tym wypadku chyba wazniejszy jest efekt o ktorym pisal
Leszek. "Nie wpadanie w dolki" czy tez ogolnie mowiac mniejszy kat
natarcia na przeszkode duzych kol. Jesliby rozwazyc bardzo duze kolo,
to one wogole nie bedzie widzialo tych schodow, bedzie tylko rownia
pochyla. Jesli wziaz za male kolo, to oczywiscie "sie zawiesi" i tyle.
Bez zwiazku z tarciem.

Data: 2010-03-08 08:26:55
Autor: Jan Cytawa
Jazda po schodach
pHarry napisał:

Ejze, Janie, czy wspolczynnik tarcia tocznego kol rowerowych zalezy od
tego czy jada one po betonie, stali, czy innym podlozu
nieodksztalcalnym?

oczywiscie

Jan Cytawa

Data: 2010-03-08 07:41:55
Autor: pHarry
Jazda po schodach
On 8 Mar, 08:26, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
pHarry napisa :

> Ejze, Janie, czy wspolczynnik tarcia tocznego kol rowerowych zalezy od
> tego czy jada one po betonie, stali, czy innym podlozu
> nieodksztalcalnym?

oczywiscie

Jan Cytawa

No coz. Ja od dawna zyje w przekonaniu, ze tarcie toczne, a lepiej
chyba mowic opory toczenia, to strata na wzajemne poruszanie sie
czastek opony wzgledem _siebie_. Lub praca na odksztalcenie opony -
precyzyjniej sie wyrazajac. Oponie daleko do idealnej sprezystosci, a
wiec nie wraca z odksztalcenia dokladnie "tak samo" jak sie uginala,
powstaje tam taka petla histerezy, a jej pole to wlasnie strata
(praca) na te opory. Jesli podloze moze sie odksztalcac, to dotyczy to
rowniez niego, ale osobno. Bardzo wyraznie to czuc w piasku czy gestym
blocie. Natomiast opory toczenia nie maja fundamentalnego zwiazku z
granica miedzy kolem i podlozem i tym wlasnie sie roznia zasadniczo od
tarcia zwyklego (statycznego i kinematycznego). Statyczne zas
odpowiada za trakcje, ale "nie pracuje" w sensie fizycznym przy
normalnej jezdzie.

Nie bede sie przy powyzszym upieral na 100%. Ani nie studiowalem
mechaniki, ani nie pracuje jako inzynier. Bylbym wdzieczny gdyby ktos
ewentualnie wyprowadzil mnie z bledu.

Data: 2010-03-05 09:19:31
Autor: Jan Cytawa
Jazda po schodach
Maciek napisał:
[...]

Mit. Efekt zyroskopowy ma minimalny wplyw na rownowage. Nie te
predkosci. Jan Cytawa

Data: 2010-03-10 14:52:18
Autor: Michoo
Jazda po schodach
Jan Cytawa pisze:
Maciek napisał:
[...]

Tak, jest wyjątkowo mały... Próbowałeś ty kiedyś obrócić w rękach kręcące się koło?

btw: na pl.sci.fizyka pojawił się link
http://www.youtube.com/watch?v=8H98BgRzpOM

Michoo

Data: 2010-03-10 15:38:36
Autor: Coaster
Jazda po schodach
Michoo wrote:
Jan Cytawa pisze:
Maciek napisał:
[...]

Nie badz taki 'szybki' i zanim palniesz glupote, najpierw poczytaj dokladnie (patrz temat), czego dotyczy dyskusja - obracania sie kola podczas jazdy po schodach. W tym wypadku efekt zyroskopowy mozna sobie w buty wsadzic.
[...]

Data: 2010-03-11 16:50:01
Autor: Michoo
Jazda po schodach
Coaster pisze:
Michoo wrote:
Jan Cytawa pisze:
Maciek napisał:
[...]

Odniosłem wrażenie (być może mylne), że stwierdzenie "Mit. Efekt zyroskopowy ma minimalny wplyw na rownowage. Nie te prędkości." znaczy, że "efekt żyroskopowy przy prędkościach koła roweru nie ma znaczenia".

Nie neguję, że przy niskiej prędkości obrotowej koła efekt żyroskopowy nie ma prawie żadnego znaczenia.

Michoo

Data: 2010-03-11 20:02:30
Autor: Mariusz Kruk
Jazda po schodach
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michoo"
Odniosłem wrażenie (być może mylne), że stwierdzenie "Mit. Efekt zyroskopowy ma minimalny wplyw na rownowage. Nie te prędkości." znaczy, że "efekt żyroskopowy przy prędkościach koła roweru nie ma znaczenia".

Bo ma niewielkie. Zrób doświadczenie - rozpędź rower tak, żeby nie dało
się nim skręcić "bez trzymanki". Jak sądzisz, uda ci się? Bo ja wątpię.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-03-10 15:39:57
Autor: Mariusz Kruk
Jazda po schodach
[...]

Próbowałeś kiedyś utrzymać w rękach człowieka na drągu?

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] [  Kruk@epsilon.eu.org   ] [ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2010-03-03 11:10:47
Autor: Frankie
Jazda po schodach
W dniu 10-03-03 10:20, Maciej pisze:
Nikt mi nie powie że bez amortyzacji da radę wskrobać się po schodach tak samo
swobodnie na 26" kółkach tak jak ten koleś na kołach 36":

http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

To już rozumiem zastosowanie tego rodzaju kół :-)

--
pzdr,
frankie.

Data: 2010-03-03 12:08:48
Autor: Maciej
Jazda po schodach
> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q

To już rozumiem zastosowanie tego rodzaju kół :-)

Cel budowania takich rowerów na dużych kołach jest trochę inny niż się zdaje i
nazywa się "commuting". Nie ma tam ani słowa "passion" ani "exciting" więc
nikogo to tutaj nie przekona. Pomijam że trzeba by wymienić prawie wszystko
(ramę, koła, opony). Trzeba się związać z rowerem, bo MTB is so exciting! That
is my passion. Not freaky 36-inchers!!!

Ok, żartowałem z 36". Jeżdżę na 28". 36" jeszcze jest zbyt słabo dostępne w
Europie żebym mógł znowu coś zmienić w swoim rowerze! Ale poczekamy -
zobaczymy... ;)

--

Jazda po schodach